• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zaskakujące wyniki systemu Tristar

Maciej Korolczuk
28 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Minął miesiąc od ostatecznego odbioru i uruchomienia w pełnym zakresie systemu Tristar. Pierwsze wnioski? Zaskakujące. Według obliczeń czasy przejazdu przez aglomerację skróciły się miejscami nawet o 18 proc. Zatory pojawiły się jednak w miejscach, gdzie wcześniej ich nie było. Najbardziej zyskali kierowcy samochodów, a najmniej... pasażerowie komunikacji publicznej, którą system miał wspomagać.



Czy efekty działania systemu Tristar są odczuwalne?

Wielu kierowców wciąż nie może się do niego przekonać. "Jeździ się gorzej, wolniej, o zielonej fali można zapomnieć, korki są większe, niż były" - wyliczankę komentarzy kierowców niezadowolonych z efektów pracy kosztującego ponad 180 mln zł systemu można ciągnąć w nieskończoność.

Po miesiącu pracy postanowiliśmy więc sprawdzić, czy i jak system wpłynął na ruch drogowy w Trójmieście.

System rozlewa korki, a nie likwiduje

Jak mówią nasi rozmówcy - eksperci od zarządzania ruchem w aglomeracji - wyobrażenia kierowców to jedno, a realna sytuacja na drogach i odbicie jej w statystykach to drugie.
Według nich wielu użytkowników miało błędne wyobrażenie o systemie, jako narzędziu do likwidacji korków w mieście. A tak naprawdę to tylko sposób na równomierne rozłożenie ruchu, "rozlanie" korków w różnych miejscach, tak aby zachować najwyższą w danych warunkach płynność ruchu.

- Warto pamiętać, że inteligentne systemy sterowania ruchem nie likwidują korków, a sprawiają, że straty czasu są mniejsze - mówi Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Poza systemem sami kierowcy szukają sobie najlepszych rozwiązań i wybierają alternatywne trasy przejazdu. Ze swojej strony możemy ich wspomóc i tak pokierować ruchem w mieście, by w godzinach szczytu nie dochodziło do paraliżu.
Jak dodaje, korekty programów sygnalizacji i regulacja priorytetów sterowania ruchem pojazdów transportu zbiorowego dały efekt w postaci skrócenia czasu przejazdu pojazdów osobowych w całej aglomeracji znacznie powyżej wymaganej normy, bo na poziomie 18 proc. zamiast 5,5 proc.

- W przypadku komunikacji miejskiej próg, jakiego oczekiwaliśmy wynosił 6,5 proc., a uzyskaliśmy 9,1 proc - mówi Łutowicz.
Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ dodaje, że system poza samym kierowaniem i regulacją ruchu ma też uczyć kierowców prawidłowych zachowań.

- System nie pozwala np. na zbyt szybką jazdę między skrzyżowaniami. Przy gwałtownym ruszaniu na zielonym świetle możemy być pewni, że na następnym zatrzyma nas czerwone światło. Dzięki regulacji sygnalizacji takie zachowania możemy ograniczyć do zera.
Przyrost aut "zjada" pozytywne efekty

System Tristar ma dwa centra dowodzenia. Jedno znajduje się w Gdańsku przy ul. Wyspiańskiego, drugie w Gdyni przy ul. 10 Lutego, w siedzibie Zarządu Dróg i Zieleni. Jak mówi Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu w ZDiZ w Gdyni, kierowanie ruchem z roku na rok będzie coraz trudniejsze, bo aut przybywa coraz szybciej. Wskaźnik motoryzacji rośnie i już wynosi w Trójmieście ponad 550 aut na tysiąc mieszkańców. Znacznie więcej niż w Berlinie czy Londynie, gdzie jest ich ok. 300 na tysiąc mieszkańców.

- Szybko przyzwyczajamy się do dobrego i zapominamy, jak się jeździło jeszcze do niedawna, gdy korki naprawdę były większe i bardziej uciążliwe - tłumaczy Oskarbski. - Tak gwałtowny przyrost aut "zjada" pozytywne efekty działania systemu, przez co kierowcy mogą odnosić wrażenie, że działanie systemu jest nieodczuwalne.
O tym, jak mylące może być wrażenie kierowców, świadczą też statystyki na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w centrum Gdyni: ul. Morskiej z Warszawską zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze w 2013 r., a więc przed uruchomieniem systemu w godzinach porannego szczytu (8-9) skrzyżowanie pokonywało tam średnio 5370 aut. Obecnie przez to samo skrzyżowanie w tych samych godzinach - mimo znaczącego przyrostu liczby aut - przejeżdża 5692 samochodów. To o blisko 6 proc. lepszy wynik, niż przed dwoma laty.

Namacalnie o efektach działania systemu i obsługujących go inżynierów ruchu można się też było przekonać podczas kilkutygodniowego remontu na al. Zwycięstwa w Gdyni. Zdaniem większości kierowców, a także samych urzędników, prace udało się przeprowadzić bez większych utrudnień, mimo że główny ciąg między Wzgórzem św. Maksymiliana a Redłowem przez kilka tygodni był zwężony do jednego pasa.

- Można powiedzieć, że pierwszy poważniejszy test już za nami. Nasi inżynierowie kilka tygodni wcześniej przygotowali na specjalnym oprogramowaniu dedykowane programy, które symulowały przewidywany ruch w tym miejscu. Dzięki temu utrudnienia dla kierowców zostały zredukowane do minimum - mówi Oskarbski i zauważa, że system to nie tylko ustawienia sygnalizacji świetlnej, ale i wiele innych informacji przydatnych nie tylko kierowcom, ale i pozostałym użytkownikom dróg.
- To m.in. informacje o remontach, wolnych miejscach parkingowych, w systemie jest też kilkadziesiąt przystanków i tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, a także kilka trip-planerów, a więc terminali, dzięki którym możemy planować podróż. Można też tego dokonać na naszej stronie internetowej.
W planach rozbudowa systemu

Wkrótce Tristar może zostać rozbudowany o kolejne moduły. W planach jest m.in. opracowanie systemu zarządzania ruchem na drogach na Półwyspie Helskim. Docelowo miałby zostać podpięty do Tristara i zarządzany przez inżynierów ruchu w Gdyni.

Miejsca

Opinie (365) ponad 10 zablokowanych

  • Jaki jest wzór na wyliczenie 18% skrócenia czasu?

    Inżynierska odpowiedź na to pytanie pozwoliłaby jasno ustalić czy 3star to ściema czy rzeczywiście sensowny efekt.

    • 14 0

  • Szkoda że tablice zmiennej treści nie podają na rozjazdach dwóch kierunków docelowych np. Przy Słowackiego od ul.Budowlanych kier. Gdynia i brakujący kier. Gdańsk centrum. Poza tym nie ma informacji o zatorach i ograniczeń prędkości mimo, że pod tablicami zaczyna się lub jest środek korka. Bez sensu są te tablice skoro cały ruch aut nie jest nimi regulowany. Taniej było zamontować zwykłe znaki.

    • 9 0

  • Wyłączcie światła w nocy! (2)

    Niech się palą tylko na największych skrzyżowaniach!

    • 19 3

    • Oczywiscie (1)

      Bo Ty tzw. Kierofco lubisz jezdzic w miescie 80 - 100

      • 0 11

      • Tak mają się palić, bo Ty się szlajasz pijany po nocach?!

        Tu nie chodzi o prędkość jazdy ale o to że w nocy jest mały ruch i w niektórych miejscach światła palą się bez sensownie! Podam ci przykład głupoty drogowców z Gdyni: krzyżówka Chylońskiej z Wiejską palą się cała dobę, a na krzyżówce Chylońskiej z Kartuską migają się na żółto od 22:00!!! To jest absurd bo przecież wiadomo że na tym drugim skrzyżowaniu jest większy ruch!!!

        • 9 0

  • Za te 200 baniek mogli dobudować jeszcze po dwa pasy w każdą stronę na obwodowej zamiast wywalać naszą kasę w błoto!!!

    • 13 1

  • lepszy walek niz PKMka,banda cwaniakow

    • 10 2

  • A może po okresie próbnym wyłączyć na tydzień Tristar?

    A może po okresie próbnym wyłączyć na tydzień Tristar? I wtedy i kierowcy przekonaliby się czy działa lub nie działa i twórcy tegoż systemu? Bo jak na razie wygląda to na dwie skrajności: twórcy wychwalają nadmiernie, a kierowcy nadmiernie krytykują. A tak wszystko by się wyjaśniło.

    • 19 0

  • Te wspaniałe opinie to najpodlejsza propaganda sukcesu od czasów Gierka!

    Trzeba być ślepym żeby dojrzeć jakąkolwiek poprawę! Jest wręcz jeszcze gorzej!
    Myślę oczywiście o godzinach szczytu a nie o przejeździe w godzinach małego ruchu i w dodatku w czasie wolnym od pracy!
    Wstyd!

    • 15 1

  • Każda złotówka z tych 160 000 000 pln została bardzo dobrze wydana

    na dziwki, kochanki, na nowe s-klasy, na dom pod warszawą, na drogie żarcie, na dobre palenie, na drogie hotele, na modne ciuchy, na studia dla synalków, na drogie zegarki itd...itp... Nawet złotówka się nie zmarnowała

    • 26 0

  • system tristar wstrzymuje transport publiczny

    czas przebywania na skrzyzowaniu bądz w oczekiwaniu w rejonie Huciska uległ znacznemu wydłużeniu. nie wiadomo dlaczego służby nie lubią setek pasażerów podróżujących tramwajem a przepuszczają jednego / 1/ wasciciela blachosmrodu. proszę zmienic podejscie

    • 11 5

  • Tristar już działa? (2)

    To czemu wyświetlacze na przystankach nie są aktualizowane wg faktycznego położenia autobusów tylko wg rozkładu?

    • 21 1

    • bo to bubel

      zostaliśmy oszukani

      • 1 0

    • tylko

      że jest wręcz przeciwnie... Jeździsz autobusem?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane