• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zatłoczone autobusy i tramwaje z południowych dzielnic Gdańska. "Jedynka" tylko trochę pomogła

Maciej Naskręt
21 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Od kilku tygodni zatłoczone tramwaje są koszmarem mieszkańców Chełmu i południowych dzielnic Gdańska. Sytuację poprawiło nieco przywrócenie na trasie do Centrum linii nr 1. Rozmowy z pasażerami nagraliśmy w środę, między godz. 7 i 8.



W środę rano na trasę z Chełmu do centrum Gdańska wróciła linia tramwajowa nr 1. Pomogła nieco rozładować tłok, w jakim od kilku tygodni podróżowali mieszkańcy Chełmu i południowych dzielnic Gdańska. Niestety, nic nie zmieniło się w dzielnicach, do których tramwaj nie dojeżdża.



Czy doskwiera ci ścisk w komunikacji miejskiej?

O tłoku na tej trasie pisaliśmy kilka dni temu. Dodatkowe tramwaje od środy miały skutecznie odciążać przeładowane pasażerami linie 7 i 11. Tłok, choć zelżał, nadal dokucza pasażerom.

- Szkoda, że "jedynka" nie jedzie dalej, niż do Śródmieścia, ponieważ wielu pasażerów przesiada się przy dworcu do SKM-ki. Tym osobom pozostają "siódemka" i "jedenastka", przez co "jedynki" jeżdżą niemal puste - tłumaczy pan Piotr, który codziennie podróżuje z Chełmu do centrum Gdańska.

- Niestety, "jedynka" nie gwarantuje dogodnej przesiadki. Jeździ ona do centrum przez ul. 3 Maja i Hucisko. Lepiej byłoby, gdyby tramwaj zawracał w przeciwną stronę - najpierw wjeżdżał na przystanek przy Bramie Wyżynnej na ul. Okopowej, a dopiero później na Hucisko i ul. 3 Maja. Gdyby tak było, korzystałabym z niej. Teraz ją przepuszczam i czekam na 11 lub 7 - opowiada pani Joanna, którą w środę rano spotkaliśmy na pętli tramwajowej.

Co na to Zarząd Transportu Miejskiego? - Linia nr 1 w obecnym kształcie jest tylko tymczasowa. Myślę, że jeszcze w tym roku, jak tylko zostaną dostarczone kolejne tramwaje niskopodłogowe typu Pesa, będziemy mogli zwiększyć częstotliwość kursowania popularnej linii 11 w kierunku Wrzeszcza. Wtedy będzie więcej kursów i tłok się zmniejszy - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM.

Pasażerowie mają też uwagi do funkcjonowania pętli. - Wiele tramwajów zaraz po ruszeniu z przystanku musi się zatrzymywać przed sygnalizacją świetlną. W takiej sytuacji tramwaj praktycznie stoi na przystanku, ale ponieważ teoretycznie już z niego odjechał, to nie może wpuścić pasażerów. Ci są wtedy wściekli, ponieważ tak mało zabrakło im, by zdążyć na tramwaj - mówi pani Adriana, mieszkanka Chełmu.

Ten problem mogą rozwiązać liczniki zmiany sygnalizacji, które pokazują motorniczemu za ile sekund zmienią się światła. Działają one przy torach tramwajowych na ul. Wita Stwosza. Czy jest szansa, że trafią też na Chełm? - Polecę to sprawdzić i zainstalować te urządzenia przy pętli. Zdaję sobie sprawę, że zjawisko mocno frustruje pasażerów - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.



Na filmie widać podróż autobusem linii 213, który po godzinie 6 wyjeżdża z Osiedla Cztery Pory Roku i jedzie do centrum Gdańska. Widać wyraźnie, że już na pierwszych przystankach autobus jest niemal pełen i część pasażerów nie mieści się w nim i zostaje na przystankach.

- Na tej trasie jest za mało autobusów, co powoduje błędne koło: ponieważ pasażerowie nie mogą liczyć na komunikację miejską, wybierają samochody, które korkują dojazd do Gdańska oraz Trakt Św. Wojciecha. Może na Trakcie powinien powstać buspas, którym kursowałyby karetki, policja i miejskie autobusy? Nie można czekać na wybudowanie nowej pętli 500 dni, już teraz ZTM musi coś poprawić, musi być więcej autobusów, aby zachęcić ludzi zgodnie z hasłem "zmień auto na bus". Mnie dojazd do Letniewa z południa Gdańska zabiera 1,5 godziny. Jeśli komunikacja się nie poprawi, to ludzie będą kupować kolejne auta za 1-2 tys. zł i jeszcze bardziej zatkają nasze miasto. Dam znać, gdy podróż do pracy zajmie mi 2 godziny - pisze pan Mariusz, nasz czytelnik i autor filmu.

Miejsca

Opinie (565) ponad 20 zablokowanych

  • Polska to trzeci świat. Tak jest tu ze wszystkim

    .

    • 8 0

  • TAK TO JEST JAK SIE NA WSI MIESZKA!

    ZASPA RULESSSSSSSSS

    • 3 8

  • ZTM nic nie poradzi, dopóki będą korki. (2)

    Zwiększenie ilości autobusów to jedynie zwiększenie ilości stojących w korku "metalowych puszek z wiezionymi na rzeź", które utopią Gdańsk w nieustającym smogu i generującymi straty w paliwie i remontach z powodu zużycia. TO SKUTEK KARYGODNEGO ZANIECHANIA BUDOWY DRÓG W OSTATNICH KILKU LATACH, w czasie gdy korki systematycznie się powiększały, a nikt z rządzących miastem nie kiwnął palcem.

    • 3 5

    • i zgoda i nie. jednak autobusy mają złe trasy i jest ich za mało

      • 0 0

    • Gdy będzie więcej pasów ruchu to więcej osób będzie jeździło samochodem i korki będą takie same lub większe.
      Trzeba wydzielać osobne pasy dla autobusów i to wszystko.
      Ile ja razy pisałam,żeby wydzielić pas dla autobusów,gdy na Chełm nie jeździły jeszcze tramwaje.Na Armii Krajowej są 3 pasy ruchu i można to było zrobić,ale władza nie jeździ środkami komunikacji i ma nas w nosie.
      Od tamtego czasu bojkotuję ją i nie chodzę na głosowanie.

      • 0 2

  • Jeżdżę 11 z Chełmu do pętli w Oliwie przed 7 rano, (1)

    tłok jest aż do Wrzeszcza, miejsca siedzące zwalniają się dopiero koło uniwerku.
    Zlikwidować całkiem 1, dać więcej 11. Mało kto jedzie tylko do centrum, a tych co wysiadają zastępują inni pasażerowie dojeżdżający autobusami z innych dzielnic niż Chełm

    • 5 5

    • 1-ka to wizytówka Chełmu, to był nasz pierwszy tramwaj, ten tramwaj to legenda

      • 4 4

  • 1-dnka

    Uważam, że jedynka jest potrzebna.
    Jechałem nią dzisiaj z Chełmu do Gdańska, aby tam przesiąść się dalej na tramwaj do Wrzeszcza dolnego i nie prawda, że nikt w nią nie wsiada. Nie było może ścisku jak w puszcze z sardynkami ale ciasno było.
    I moim zdaniem może ona jechać tak jak jedzie - jadąc nią spokojnie można się przesiąść na tramwaj 12 także jadący do wrzeszcza (jak 11, 6, 9) lub na 10 jadącą do nowego portu przy stoczni gdzie jedzie także 8 która potem wjeżdża do wrzeszcza.
    Można też 1-nką dojechać do lotu i tam przesiąść się na wspomnianą wcześniej 9 czy 6 także jadącą do wrzeszcza. Moim zdaniem możliwości więc jest dużo. A 1-nka znajduje zastosowanie. Szkoda natomiast, że nie ma bezpośredniego połączenia z Chełmu do Wrzeszcza Dolnego.

    • 1 4

  • (5)

    A ja mimo rzuciłem auto na rzecz komunikacji miejskiej:
    - zero kłopotów z parkowaniem,
    - nie trzeba siedzieć w blaszanej puszcze i wściekać się na korki,
    - nie trzeba siedzieć parę godzin przykutym do jednego miejsca i na maksa skupionym, lecz mogę sobie poczytać książkę na przykład,
    - nie jestem narażony na głupotę innych użytkowników drogi,
    - oszczędzam sporo pieniędzy,
    - odkąd przestałem jeździć samochodem, więcej chodzę, od dawna nie chorowałem i brzuszek zniknął :)

    • 13 8

    • (3)

      potwierdzam korzystam z ZTM po tym jak ślepa idi__a zniszczyła auto. Są też minusy
      - autobus spóźnia się kilkanaście minus a przystanek jest zatłoczony, brudny i nie zapewnia ochrony przed war. atmosf.
      - czytać się prawie nie da przez dziury - wszystko się trzęsie na maxa
      - to samo przez tłok

      Za to na pewno mniej stresu niż na drodze - porażka

      • 2 0

      • (2)

        No to pewnie dostałeś odszkodowanie, więc nie płacz i napraw auto :)

        • 2 0

        • (1)

          nie dostałem, tydzień minął i jeszcze nie ma nawet wyceny - Liberty Direct! by mariusz max kolonko.
          i pewnie nie dostanę całości bo będzie szkoda całkowita

          • 0 0

          • Jak to leciało? "Takie mamy standardy", hehe. No to właśnie widać co do za "standardy". Polecam tego typu firmy omijać szerokim łukiem. Łączę się z Tobą w bólu i liczę, że mimo wszystko sprawa zostanie w miarę szybko załatwiona i co ważniejsze - pozytywnie.

            • 1 0

    • - zero kłopotów z parkowaniem

      W większości miejsc nie ma żadnego kłopotu z parkowaniem tylko najwyżej trzeba za to zapłacić.

      - nie trzeba siedzieć w blaszanej puszcze i wściekać się na korki

      Za to trzeba siedzieć w blaszanej puszce i się wściekać na ścisk, smród współpasażerów albo na to, że blaszana puszka nie przyjechała.

      nie trzeba siedzieć parę godzin przykutym do jednego miejsca i na maksa skupionym, lecz mogę sobie poczytać książkę na przykład

      A słyszałeś o multimedialnych książkach w wersji audio na przykład? Poza tym nie każdy spędza w samochodzie ileś godzin. Ja np. jadę do pracy 20-25 minut. Gdybym miał jechać komunikacją to pomijając niższy komfort zajęłoby mi to ponad godzinę.

      - nie jestem narażony na głupotę innych użytkowników drogi

      Jesteś narażony na głupotę współpasażerów/złodziei/meneli, których jest znacznie więcej niż użytkowników dróg.

      - oszczędzam sporo pieniędzy

      Tak to sobie tłumacz, można polemizować.

      - odkąd przestałem jeździć samochodem, więcej chodzę, od dawna nie chorowałem i brzuszek zniknął

      No patrz, ja jeżdżę praktycznie wszędzie samochodem i też nie choruję i nie mam brzucha. Jak jeździsz samochodem to nie przemarzniesz w niedogrzanym tramwaju/autobusie i nie zmokniesz idąc na przystanek. Do gubienia brzucha są zajęcia sportowe.

      • 8 1

  • mam nadzieje

    ze ktoś z ZTM czy tam ZKM zobaczy ten krótki filmik i w końcu uświadomi sobie, że jeżdżące co PÓŁ GODZINY (w godzinach szczytu) 213 to za mało!!!!!!!!!!!!!!!

    • 4 1

  • komunikacja miejska to porażka ! Męczarnia każdego ranka. Nikt nic z tym nie robi by było lepiej.

    • 6 1

  • jaka jest winna? (2)

    Dlaczego ludzie zostaja na przystankach, a w tramwajach i autobusach jest tłok?
    odpowiedz jest prosta i oczywista, tramwaje za żadko kursują, lub ma złe trasy, 7 z chełmu moim zdaniem owiele za żadko jeździ. Natomiast 11 powinna co 2 minuty jechać, ludzie jada z chełmu tramwaje do wrzeszcza, te tramwaje na 12 powinny jezdzić na 11 wtedy zamiast co 10 minut 11 była by co 2 minuty.

    W autobusach to samo, autobusy albo za żadko jezdza, albo są za małe!!! 2 litry wiecej benzyny spalaja autobusy przegubowe, wiec powinno byc tak jak w warszawie, same przegubowe, a te krótkie to na takie małe trasy np. 622, 512, 115, 116 itp. a nie tak jak widzę w 154 nie da sie wsiaśc, tak samo jak w 184 i 130, skandal że one są krótkie, powinny jeżdzic długie, i czesciej, albo całodobowa 384 i wtedy co 5 minut autobus przegubowy!!!

    • 8 5

    • Jak już to za rzadko!

      • 3 1

    • co 2 min.??? no no najlepiej niech tramwaje i autobusy jeżdzą sznurkiem jeden za drugim tylko gdzie wtedy będzie miejsce dla

      osobówek;-p

      • 1 2

  • autobus nr 295

    codziennie zastanawiam się czy zmieszczę się do autobusu nr 295 na ul. Wilanowskiej. Jak dojadę do pętli na Chełmie jestem szczęśliwa. Tragedia a wystarczy podstawić długi autobus.

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane