• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zatłoczone autobusy i tramwaje z południowych dzielnic Gdańska. "Jedynka" tylko trochę pomogła

Maciej Naskręt
21 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Od kilku tygodni zatłoczone tramwaje są koszmarem mieszkańców Chełmu i południowych dzielnic Gdańska. Sytuację poprawiło nieco przywrócenie na trasie do Centrum linii nr 1. Rozmowy z pasażerami nagraliśmy w środę, między godz. 7 i 8.



W środę rano na trasę z Chełmu do centrum Gdańska wróciła linia tramwajowa nr 1. Pomogła nieco rozładować tłok, w jakim od kilku tygodni podróżowali mieszkańcy Chełmu i południowych dzielnic Gdańska. Niestety, nic nie zmieniło się w dzielnicach, do których tramwaj nie dojeżdża.



Czy doskwiera ci ścisk w komunikacji miejskiej?

O tłoku na tej trasie pisaliśmy kilka dni temu. Dodatkowe tramwaje od środy miały skutecznie odciążać przeładowane pasażerami linie 7 i 11. Tłok, choć zelżał, nadal dokucza pasażerom.

- Szkoda, że "jedynka" nie jedzie dalej, niż do Śródmieścia, ponieważ wielu pasażerów przesiada się przy dworcu do SKM-ki. Tym osobom pozostają "siódemka" i "jedenastka", przez co "jedynki" jeżdżą niemal puste - tłumaczy pan Piotr, który codziennie podróżuje z Chełmu do centrum Gdańska.

- Niestety, "jedynka" nie gwarantuje dogodnej przesiadki. Jeździ ona do centrum przez ul. 3 Maja i Hucisko. Lepiej byłoby, gdyby tramwaj zawracał w przeciwną stronę - najpierw wjeżdżał na przystanek przy Bramie Wyżynnej na ul. Okopowej, a dopiero później na Hucisko i ul. 3 Maja. Gdyby tak było, korzystałabym z niej. Teraz ją przepuszczam i czekam na 11 lub 7 - opowiada pani Joanna, którą w środę rano spotkaliśmy na pętli tramwajowej.

Co na to Zarząd Transportu Miejskiego? - Linia nr 1 w obecnym kształcie jest tylko tymczasowa. Myślę, że jeszcze w tym roku, jak tylko zostaną dostarczone kolejne tramwaje niskopodłogowe typu Pesa, będziemy mogli zwiększyć częstotliwość kursowania popularnej linii 11 w kierunku Wrzeszcza. Wtedy będzie więcej kursów i tłok się zmniejszy - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM.

Pasażerowie mają też uwagi do funkcjonowania pętli. - Wiele tramwajów zaraz po ruszeniu z przystanku musi się zatrzymywać przed sygnalizacją świetlną. W takiej sytuacji tramwaj praktycznie stoi na przystanku, ale ponieważ teoretycznie już z niego odjechał, to nie może wpuścić pasażerów. Ci są wtedy wściekli, ponieważ tak mało zabrakło im, by zdążyć na tramwaj - mówi pani Adriana, mieszkanka Chełmu.

Ten problem mogą rozwiązać liczniki zmiany sygnalizacji, które pokazują motorniczemu za ile sekund zmienią się światła. Działają one przy torach tramwajowych na ul. Wita Stwosza. Czy jest szansa, że trafią też na Chełm? - Polecę to sprawdzić i zainstalować te urządzenia przy pętli. Zdaję sobie sprawę, że zjawisko mocno frustruje pasażerów - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.



Na filmie widać podróż autobusem linii 213, który po godzinie 6 wyjeżdża z Osiedla Cztery Pory Roku i jedzie do centrum Gdańska. Widać wyraźnie, że już na pierwszych przystankach autobus jest niemal pełen i część pasażerów nie mieści się w nim i zostaje na przystankach.

- Na tej trasie jest za mało autobusów, co powoduje błędne koło: ponieważ pasażerowie nie mogą liczyć na komunikację miejską, wybierają samochody, które korkują dojazd do Gdańska oraz Trakt Św. Wojciecha. Może na Trakcie powinien powstać buspas, którym kursowałyby karetki, policja i miejskie autobusy? Nie można czekać na wybudowanie nowej pętli 500 dni, już teraz ZTM musi coś poprawić, musi być więcej autobusów, aby zachęcić ludzi zgodnie z hasłem "zmień auto na bus". Mnie dojazd do Letniewa z południa Gdańska zabiera 1,5 godziny. Jeśli komunikacja się nie poprawi, to ludzie będą kupować kolejne auta za 1-2 tys. zł i jeszcze bardziej zatkają nasze miasto. Dam znać, gdy podróż do pracy zajmie mi 2 godziny - pisze pan Mariusz, nasz czytelnik i autor filmu.

Miejsca

Opinie (565) ponad 20 zablokowanych

  • T2 tez nie lepsze

    Zabrali się za remont torów tramwajowych a w zamian puszczają krótkie neoplany i mercedesy.

    Na początku były długie autobusy teraz nagle ktoś wpadł na pomysl ze krotsze lepsze...

    • 3 3

  • Prezydent powie ...

    ... a właściwie jago zastępca Lisicki, że to było przedstawienie wyreżyserowane przez grupę anarchistów.

    a serio? to się tym nikt nie przejmie ...

    • 6 0

  • Świetnie, że ktos nakręcił ten film. Już 2 lata temu pisałam do ZTM w sprawie dodatkowych połączeń autobusowych. Byłam przekonana, że zostanie uruchomiona linia na trasie z Osiedla Cztery Pory Roku do pętli tramwajowej na Chełmie. Była mowa, że jak będzie pętla tramwajowa na Chełmie, to zostaną uruchomione połączenia z osiedli dzielnic południowych. Nasza dzielnica niestety została pominięta...ZTM twierdziło wtedy, że na CZtery Pory Roku jeździ zbyt mało osób. Nic dziwnego- każdy musi tu mieć samochód, skoro nie ma komunikacji miejskiej! To błędne koło. Poza tym 213 w okresie zimowym ma ogromne spóźnienia w godzinach szczytu, niejednokrotnie zdarzało się, że w mrozie czeka się na autobus z Gdańska pół godziny! Zdarzało się tak, że mąż czekał nawet 40 minut i zrezygnowany wsiadał w inny autobus, który dowoził go do przystanku Niepołomnicka. Stamtąd pod górkę na piechotę w sniegu szedł do domu około 20-30 minut. Gdy był już na osiedlu, mijał się ze spóźnionym 213. A teraz doszli jeszcze pasażerowie z osiedla Nowy Horyzont. W prawdzie to Borkowo, ale nie maja tam innej komunikacji. Pozostaje tylko przesiąsc się na samochód.

    • 9 1

  • Nie lubię URZĘDASÓW

    Tym którzy ustalają trasy i tym którzy je zatwierdzają daję 1-ę. Jeżeli wejdzie ustawa która mówi o odpowiedzialności urzędnika za swoje działania to będzie super!

    • 8 2

  • Jak zwykle narzekają (1)

    A to tłok,a to śmierdzi,gorąco,zimno,spużnia się,nie przyjeźdźa itp.kupcie sobie samochód i po kłopocie a nie tylko jeczycie!weżcie sprawy w swoje ręce i nie czekajcie aż budyń wyśle wam dodatkowe śmierdzące bydłowozy

    • 3 5

    • żeby kupić samochód to jeszcze musiały by być drogi ;P a nie tylko dziury bo tak to strach jeździć

      • 2 0

  • A z Dworca na Suchanino

    tam to zawsze panuje ścisk jeżdżę tamtędy prawie codziennie nie dość że się spóźniają to całe naładowane. Ja rozumiem wielkie miasto to się nie ogarnia, ale niech sami ludzie którzy pracują w ZTM się przejadą, porobią badania, a nie się samochodami służbowymi wozić

    • 5 0

  • jedyny ratunek na rozładowanie tłoku to ...

    radykalne podniesienie ceny biletów

    • 4 4

  • Tramwaje z Chełma! (2)

    Prawdopodobnie sytuację powinna poprawić kolejność odjazdu tramwajów z pętli na Chęlmie. Pierwsza jedzie jedynka - ci co jadą do centrum wsiadają. Za nią (2 min.) rusza 7-ka - jadą do dworca, na Jana z Kolna i do Nowego Portu. Trzecia rusza 11-ka zabierając najdalej jadących (Wrzeszcz, Oliwa). Odstępy mogą być zwiększone w godzinach poza szczytowych, ale powinny być utrzymywane w regularnych odstępach. Ludzie szybko się przyzwyczają. Powinno to się ukształtować w sposób naturalny. Obecnie rozkład powoduje chaos - przesiadki i przepychanki.

    • 7 3

    • Panie Rybczynski popieram

      • 1 1

    • łapy od jedynki, rozwalisz mi przesiadkę na dwunastke!

      • 1 2

  • a w ogóle, to do tramwajów powinni wsiadać wyłącznie osobnicy w krawatach

    • 3 5

  • A to wszystko moim zdaniem wina tych 'nowych' dortmundów dlatego, że w nich jest tak mało miejsca i nie ma jak się w tramwaju ruszyć.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane