- 1 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (139 opinii)
- 2 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (89 opinii)
- 3 Pierwsza maszynistka SKM w XXI wieku (183 opinie)
- 4 Sześciu poszukiwanych wpadło w dwa dni (72 opinie)
- 5 Autobus nie przyjechał? Oddadzą za taxi (109 opinii)
- 6 Zamkną przystanek SKM na pół roku (125 opinii)
Zawaliła się ściana i balkon pustej i zrujnowanej kamienicy
Odpadła część ściany frontowej z balkonem w kamienicy przy ul. Brzegi 53, która rok temu uległa pożarowi. - Ekspertyza wykazała śmierć techniczną budynku - mówi zarządca obiektu. Wojewódzki konserwator zabytków nakazał remont i odbudowę budynku znajdującego się pod ochroną, ale generalny konserwator zabytków kazał mu jeszcze raz zbadać tę sprawę.
Strażacy kilka godzin walczyli z żywiołem.
Konstrukcja budynku została w pożarze na tyle nadwątlona, że z obawy przed runięciem murów fragment ulicy Brzegi wyłączono z ruchu na kilka miesięcy.
![Kamienica po pożarze buja się jak domek z kart i czeka na rozbiórkę](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3320/150x100/3320189__kr.webp)
Najpierw zawalił się dach i stropy, potem ściana i balkon
Potem pojawiły się drewniane podpory, które miały zabezpieczyć obiekt przed zawaleniem.
Niestety w kolejnych miesiącach zawaliła się część dachu i stropów, a w ostatnich dniach odpadł znaczy fragment ściany frontowej z balkonem.
Zauważyli to nasi czytelnicy i przekazali nam informacje w Raporcie z Trójmiasta. Dziękujemy
Zawalenie kamienicy Brzegi 53 (27 opinii)
Budynek figuruje w zasobach Gdańskich Nieruchomości, ale zarządza nim zewnętrzna firma Fregata. Kamienica, która powstała w 1896 r., znajduje się też w gminnej ewidencji zabytków, więc jest pod ochroną konserwatorską.
Budynek nie nadaje się do odbudowy
Już jesienią zeszłego roku pisaliśmy, że zarządca przekazał dokumenty dotyczące stanu budynku Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków, który miał zdecydować o jego dalszym losie.
- Zleciliśmy ekspertyzę, która wykazała śmierć techniczną budynku, to znaczy, że nie nadaje się do odbudowania. Co więcej okazało się, że kamienica miała wady konstrukcyjne już na etapie budowy. Jedna ze ścian szczytowych odspajała się od reszty - wyjaśnia Sabina Tylicka z firmy Fregata. - Niestety, wojewódzki konserwator zabytków potraktował materiał dowodowy wybiórczo i nakazał remont oraz odbudowę.
Decyzja konserwatora o odbudowie została uchylona
Zarządca odwołał się do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, organu nadrzędnego dla wojewódzkich konserwatorów zabytków.
- Kilka dni temu resort kultury przesłał w tej sprawie odpowiedź do zarządcy budynku. Ministerstwo w całości uchyliło zaskarżone postanowienie Pomorskiego Konserwatora Zabytków i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji - dodaje Barbara Weiss z Gdańskich Nieruchomości.
Będzie dodatkowe zabezpieczenie
Czy obecnie kamienica jest dostatecznie zabezpieczona, by nie stanowić zagrożenia dla przechodniów?
- Ani straż pożarna, ani Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego nie mają zastrzeżeń co do zabezpieczenia budynku - informuje właścicielka firmy Fregata. - Jednak ze swojej strony planujemy dodatkowo zamontować siatkę zabezpieczającą.
Chcieliśmy uzyskać komentarz do sprawy od Igora Strzoka, ale Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków był dla nas nieuchwytny.
Opinie (166) 2 zablokowane
-
2023-09-14 08:33
Opinia wyróżniona
15 lat temu już boczna ściana była belkami podparta.
rozwalić ruderę i SKM budować . Lata lecą a kolej zaplanowana w 70 latach ciągle nie działa.
- 4 1
-
2023-09-14 11:38
Opinia wyróżniona
Kościół Mariacki i piramidy - to są zabytki...
A nie każda stara buda... Gdyby w średniowieczu byli (polscy) konserwatorzy zabytków, to do dzisiaj musielibyśmy mieszkać w kurnych chatach i budować w stylu gotyckim. Odsuńcie w końcu i**otów od władzy, to może da się tu żyć...
- 6 2
-
2023-09-14 13:38
Opinia wyróżniona
NORMA
Wszystkie te "Zabytki" chronione przez Konserwatorow to ubaw a nie rzeczywistosc!!! Stoja,strasza,niszczeja i nic z tego nie ma! No przepraszam,zajecie dla konserwatora jest!
Pozdrawiam i uwaga na ruiny,bo mozna sobie zdrowie stracic!- 2 1
Wszystkie opinie
-
2023-09-14 07:04
(3)
Pan Pomorski Konserwator Zabytków powinien ponosić konsekwencje finansowe za swoje niejednokrotnie durne decyzje.
- 62 11
-
2023-09-14 08:38
konserwator dziala tak jak mu nakazuje prawo i zawodowa rzetelnosc. (2)
Winnym zaniedbania jest wlasciciel i zarzadca. Ale na to paragrafy dawno z kodeksow zniknely...
- 7 10
-
2023-09-14 08:48
hahahaha - dobre
Uwielbiam sarkazm z rana
- 5 3
-
2023-09-14 11:32
Dziwne, ze pozary wybuchają zawsze tam
Gdzie gdanskie nieruchomości lub deweloper wlascicielem
- 2 0
-
2023-09-14 07:04
(6)
Konserwator zarobi, właściciel sprzeda deweloperowi i zarobi, deweleper postawi bloczek i zarobi :) Karuzela się kręci, cyrk jedzie dalej
- 54 2
-
2023-09-14 07:06
A na to wszystko przyzwolenie dajecie Wy.
- 12 1
-
2023-09-14 07:34
kacper i jego mokry sen o układach i deweloperach
- 3 6
-
2023-09-14 07:52
Trzeba wiedzieć komu dać kopertę. (2)
Kto POkrył koszt zabezpieczenia tej starej budy? Może było to tak- wyłóż kasę na prowizoryczne zabezpieczenie, gawiedż zobaczy że coś się dzieje. My i tak tam nic nie będziemy z tą ruiną robić a PO pewnym czasie samo się rozwali i będziesz miał już możliwość wybudowania apartamentowca. W takich sytuacjach pośpiech jest nie wskazany. Następna rudera do samo zawalenia czeka przy Placu Wałowym. Obiekty które przedstawiały prawdziwą wartość historyczną i zabytkową zostały zrównane z ziemią a tu ze starą nic nieznaczącą budą tyle problemów. POdPOwiem ,,konserwatorowi zabytków" niech zajrzy do dziury przy ul. Augustyńskiego co się dzieje z odkrytym fragmentem bastionu Wiebego.
- 3 7
-
2023-09-14 08:53
(1)
Kacperku nie kompromituj się ,ostatnio ciebie widziałam z tej nienawiści jesteś hudy jak patyk
- 4 5
-
2023-09-14 14:58
Nieuk komentuje. Nieuk czyli zwolennik Tuska
- 0 4
-
2023-09-14 08:51
Konserwator powinien wylecieć na zbity p....k on nikomu nie pomaga tylko szkodzi ten pisowski podnozek
- 6 3
-
2023-09-14 07:05
Czy zarzadca nie powinien trgo rozebrać? (26)
Tylko powodować zagrożenie? Takie rzeczy tylko w Dulkogradze
- 46 92
-
2023-09-14 07:09
A czy z rozumieniem tekstu czytanego sobie radzisz?
bo sądząc po twojej wypowiedzi jest z tym słabo.
- 69 2
-
2023-09-14 07:10
doczytaj :) (5)
Nie może rozebrać bez zgody Konserwatora Zabytków... o to właśnie chodzi...
- 51 2
-
2023-09-14 08:07
(3)
A co tu konserwować, przecież to jest totalna ruina?
- 13 9
-
2023-09-14 08:09
Idź Igora zapytaj :)
- 24 2
-
2023-09-14 08:26
(1)
Trzeba było konserwować przez te wszystkie lata. Podejście w którym konserwator zgadza się na rozbiórkę, bo budynek jest w złym stanie, niestety nie jest korzystne, bo zachęca właścicieli do doprowadzania zabytków do ruiny (w czym przoduje samo miasto).
- 14 8
-
2023-09-14 08:37
dopisz,,Tuskawina"
- 8 3
-
2023-09-14 08:25
nie, nie oto chodzi...
Chdzi o stworzenie pretekstu dla wskazania jak winnego zawalrnia wlasnie konserwatora. Ktory tyko robi swoja robote i nakazuje zarzadcy zachowanie nalezytej starannosci.
Niestety, zarzadca ma inny interes niz wlasciciel... I moze upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.
Blysnac przed gawiedzia "przedmurzem demokracji" oraz wyczyscic grunt rekami konserwatora.- 10 10
-
2023-09-14 07:27
Takie rzeczy tylko w Strzokogradzie (1)
- 28 6
-
2023-09-14 08:42
Dulczysradzie
- 6 9
-
2023-09-14 07:31
No nie może. (6)
Właśnie dlatego, że konserwator nie wydał pozwolenia na jego rozbiórkę. Pomimo posiadania odpowiednich dokumentów.
- 24 3
-
2023-09-14 08:08
Oby nie było wypadku (5)
Może pan konserwator powinien skończyć jakiś dodatkowy kurs dla rzeczoznawców budowlanych?
- 15 6
-
2023-09-14 08:56
A może janusz-właściciel nie doprowadzałby celowo budynku pod ochroną do stanu ruiny (4)
by z przyklaskiem takich jak Ty później postawić na jego miejscu kolejny blok? Zajęło mu to niecałe 4 lata. Nakaz odbudowy w oryginalnej formie, z zachowaniem identycznych detali i materiałów powinien być normalną decyzją konserwatora w prawie każdym przypadku. A za zamknięcie drogi zarządca już dawno powinien wytoczyć proces o odszkodowanie. Tak się dzieje w tym cywilizowanym świecie i patrz, zabytki z roku na rok się nie degenerują...
- 8 6
-
2023-09-14 09:19
Za duża uwagę przywiązujemy do przedmiotów. A przedmiot jak każdy się zużywa. (1)
Jakie to są koszty, kto ma za to zapłacić. zdrowy rozsądek podpowiada rozbiórkę i posadowienia nowego z wykożystaniem elementów starej budowli, które się nadaja i w takim samym stylu jak wcześniejsza. I po temacie. Trzymać komuś w mieszkaniu belkę, bo ma 200 lat jest bezcelowe. Właściciel na pewno nie siedzi i nie ogląda z dumą tej belki bo ma 200 lat.
- 3 2
-
2023-09-14 09:58
To prawda
Jest dużo niepotrzebnych budynków, które generują tylko koszty. Np. ratusz na Długiej do niczego nie służy, bo przecież i tak urzędnicy pracują na Nowych Ogrodach. Bramy miejskie i baszty to śmiech na sali, bo przed czołgami i samolotami nijak nie chronią, a za to jak utrudniają ruch w centrum. Nie wspominając już o kościołach w centrum, które kiedyś może były potrzebne, ale obecnie mieszkańców jest tam tak mało, że wystarczy zostawić Mikołaja, a resztę można zburzyć i postawić jakieś apartamentowce dla turystów. Ogrzewanie Mariackiego to jakaś masakra, a nawet jakby wszystkich mieszkańców Głównego Miasta zgromadzić, to by go dziś nie wypełnili.
- 2 2
-
2023-09-14 09:52
To jest zwykła kamienica czynszowa jakich tysiące.
One miały postać około 100 lat, nie więcej. Tak były projektowane i teraz większość z nich powoli kończy swój żywot. Trzeba wybrać tylko najciekawsze, najlepiej tam gdzie jest całe osiedle dobrze zachowane i zostawić jako zabytki a resztę skreślać z ewidencji i burzyć. Bloki z wielkiej płyty też za jakieś 100 lat będą masowo burzone bo ich żywot projektowano na 150-200 lat. Oby wtedy się żaden konserwator nie czepiał.
- 4 2
-
2023-09-14 11:13
Tak szczegolnie z tym błedem na etapie
budowy.
- 1 0
-
2023-09-14 07:51
(2)
z ta opinia zglas sie do Drelicha!,czytaj ze zrozumieniem,,Wojewodzki Konserwator nakazal reanimacje trupa",miasto wystawilo ,,zgon"
- 19 3
-
2023-09-14 09:43
nie... (1)
miasto spowodowało zgon w imię zasady.
"Zaniedbać, zapuścić, zaorać"...- 1 4
-
2023-09-14 16:56
a do rosjan pretensji nie masz,za 1945?,do reparacji dolicz.
- 1 1
-
2023-09-14 08:06
Co za beton napisał ten komentarz?!?!
- 6 3
-
2023-09-14 08:10
Kacper ty weryfikuj posty przed wysłaniem, bo wstyd trochę (1)
- 15 3
-
2023-09-14 09:16
Nie turbuj się tak mocno, POkiereszowany trolliku.
- 2 5
-
2023-09-14 08:34
(1)
d**ilu pisowski rozbiórki niemożliwa z powodu decyzji konsatora zabytków!
- 12 4
-
2023-09-14 09:17
Napisał ptyś, co ma "musk" w konsystencji ubitej śmietany:)
- 2 3
-
2023-09-14 12:59
Rozebrać? Nie potrafisz przeczytać ze zrozumieniem kilku prostych zdań?
- 2 1
-
2023-09-14 13:03
Przestań głupio kacperzyć i zamknij się bo nie ogarniasz.
- 2 1
-
2023-09-14 07:09
w jaki sposób budynek wspólnoty mieszkaniowej (1)
znajduje się w zasobach Gdańskich Nieruchomości ?
- 16 2
-
2023-09-14 07:14
np. 1 ,2 mieszkania wykupione, 80 proc należy do miasta
tak to czasami wygląda!
- 18 0
-
2023-09-14 07:09
Nie konserwator sam sobie
tam wejdzie i odbudowuje osobiście a nie tylko nakazuje nie zważając na bezpieczeństwo ludzi którzy mieliby tam pracować.
- 31 16
-
2023-09-14 07:12
(1)
Jeszcze parę miesięcy i nie będzie nad czym debatować. Problem sam się zawali.
- 30 1
-
2023-09-14 08:15
Klasyka - wydajemy pieniądze na różnych konserwatorów i referentów od zabytków
a wpisanie do rejestru oznacza w praktyce "bio-degradację" obiektu, bo nie da się wtedy już nic z nim zrobić.
- 2 3
-
2023-09-14 07:12
Odbudować ?
Najpierw dać patodeweloperowi który już nogami przebiera i zbuduje niby dom z tektury.
- 26 11
-
2023-09-14 07:15
deweloper się cieszy!
"nareszcie"
- 38 3
-
2023-09-14 07:17
Nowy rodzaj katastrofy budowlanej (8)
Zawalenie deweloperskie
- 55 7
-
2023-09-14 07:37
w gdańsku to standard (3)
- 11 2
-
2023-09-14 07:56
Nie nie (2)
Wcześniej było podpalenie deweloperskie ;)
- 11 1
-
2023-09-14 08:17
nie podpalenie, tylko samozapłon deweloperski ;)
- 14 0
-
2023-09-14 10:31
No i tu też to było. Najpierw był pożar.
- 0 0
-
2023-09-14 08:32
od dawna znana i stosowana metoda czyszczenia gruntow. (2)
"Silami natury".
I przy okazji mozna konserwatorowi dokopac.- 7 3
-
2023-09-14 09:00
Skuteczna tylko wtedy, gdy jedna strona się złamie i pozwoli potem na takim gruncie zrobić cokolwiek poza trawnikiem (1)
- 1 1
-
2023-09-14 10:09
i temu właśnie służy...
to bicie piany...
- 1 0
-
2023-09-14 13:07
Deweloper buduje a nie reanimuje trupa.
To proste ale ciebie to przerasta
- 1 2
-
2023-09-14 07:21
Lg
Polityka, Polityka tyle wystarczy
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.