• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla budowy drogi ekspresowej z Trójmiasta do Elbląga

Maciej Naskręt
6 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe

Zobacz już dziś jak pojedziesz drogą ekspresową w kierunku Elbląga.


Rada Ministrów dokonała zmian w "Programie budowy dróg krajowych na lata 2011-2015". Decyzja pozwala uruchomić przetarg na budowę m.in. 40-kilometrowej drogi ekspresowej między Gdańskiem a Elblągiem. Z drogi mamy korzystać w 2017 r. Skróci się nam też podróż z Trójmiasta do Bydgoszczy, ale dopiero po 2018 r.



Dobra wiadomość dla kierowców, którzy korzystają z drogi ekspresowej nr 7 między Warszawą a Trójmiastem. Na posiedzeniu 4 marca Rada Ministrów zdecydowała o zmianach w uchwale w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. "Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015".

Do programu jako priorytet zakwalifikowano drogę ekspresową nr 7 - odcinek od końca Południowej Obwodnicy Gdańska do obwodnicy Elbląga.

Warto zaznaczyć, że program został przyjęty przez rząd w styczniu 2011 r. i zawiera listę priorytetowych do realizacji zadań drogowych. Dodanie kolejnych inwestycji do listy oznacza uzupełnienie brakujących odcinków dróg ekspresowych i autostrad, tak aby powstały połączenia między największymi ośrodkami gospodarczymi w kraju.

Plany budowy

Projektowany odcinek drogi ekspresowej S7 zaczyna się w miejscowości Koszwały, gdzie połączony będzie z Południową Obwodnicą Gdańska. Trasa w przyszłości kończyć będzie się w miejscowości Kazimierzowo i połączona zostanie z obwodnicą Elbląga. Inwestycja zakłada budowę 40-kilometrowej drogi o przekroju dwóch jezdni, z której każda ma mieć dwa pasy ruchu. W przypadku dużego natężenia ruchu, w przyszłości będzie możliwość poszerzenia ekspresówki do trzech pasów.

W ramach inwestycji wykonawca będzie musiał zbudować dwa nowe mosty nad Wisłą w Kiezmarku. Istniejący obiekt przejdzie lifting - zostanie dostosowany do ruchu lokalnego - mieszkańców, rolników, rowerzystów i pieszych. Skrajnia pionowa szlaku żeglugowego dla Wisły po wybudowaniu mostów będzie wynosić 8 m. Większe żaglówki tamtędy się więc nie przecisną i będzie trzeba składać ich maszt. To nie wszystko, jeśli chodzi o planowane obiekty inżynierskie. Mają też powstać mosty nad Nogatem i kanałem Linawy.

Przedsięwzięcie zakłada ponadto powstanie pięciu węzłów drogowych - "Cedry Małe", "Dworek" (oba wraz z zapleczem dla drogowców, czyli samochodami technicznymi np. do odśnieżania drogi), "Nowy Dwór Gdański", "Ryki", a także "Elbląg Zachód". Zniknie istniejący węzeł drogowy "Kiezmark".

"Mała Holandia" i "Mirówko" - tak będą nazywać się miejsca obsługi podróżnych przy ekspresówce. Mają się tam pojawić stacje paliw i hotele. Jednak o tym, jakie konkretnie obiekty tam staną, przekonamy się już w trakcie budowy "siódemki".

Inwestycja została podzielona na dwa zadania - odcinki. Pierwszy fragment to szlak od Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego. Drugie zadanie to trasa między Nowym Dworem Gdańskim a Elblągiem.

Przygotowania gdańskiego oddziału GDDKiA do inwestycji

W połowie stycznia tego roku zostały zakończone prace nad projektem budowlanym dla projektowanego i przebudowywanego układu drogowego oraz kolidującą z inwestycją infrastrukturą. Projekt pochłonie z budżetu państwa ok. 7,88 mln zł. Wykonawcą prac jest firma Transprojekt Gdański.

Jak oceniasz rozwój infrastruktury drogowej na Pomorzu w ostatniej dekadzie?

- Obecnie weryfikujemy przekazaną nam dokumentację. Zakładamy, że w maju tego roku złożymy wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Decyzja zapewne ujrzy światło dzienne latem tego roku. Wtedy drogowcom pozostanie jeszcze ogłoszenie przetargu na wykonawcę. Firmę bądź konsorcjum firm, które wybudują nową drogę powinniśmy poznać na przełomie tego i przyszłego roku.

Po 2018 r. krótsza droga z Trójmiasta do Bydgoszczy

Rada Ministrów zdecydowała także o realizacji drogi ekspresowej nr S5 na odcinku od Nowych Marz (węzeł Autostrady A1) do Bydgoszczy. Nowa droga będzie miała długość 74 kilometrów, a koszt jej budowy to niespełna 3 mld zł. Droga ma być oddana do 2018 roku.

Trasa miałaby w dużej mierze przechodzić w świetle obecnie istniejącej drogi krajowej nr 5. Modernizacji nie podlegałaby jednak funkcjonująca od wielu lat obwodnica Świecia nieopodal Grudziądza. Podróż z Trójmiasta do Bydgoszczy skróci się dzięki nowej drodze o ok. 30 minut.

W dalekich planach ministerialnych urzędników jest też przedłużenie drogi ekspresowej S5 aż do Gniezna. Wtedy to kierowcy z Trójmiasta zyskają komfortowy skrót do autostrady A2.

Miejsca

Opinie (198) 4 zablokowane

  • OPAT ! debile z gdańskiej platformy (1)

    I ci z rządu!!!!

    • 8 17

    • Najpierw Trasa Kaszubska.

      Co do drugiej części wypowiedzi, potwierdzam. Niestety widać że za Bieńkowskiej więcej inwestycji będzie na południu Polski :/

      • 3 6

  • (3)

    Dlaczego w Polsce wzdłuż drog ex i autostrad na jedzenie dostają pozwilenie sieciowe śmietniki.Dlaczego zwyklemy Kowalskienu nie pozwolą otworzyc jakiejś malej gastronomii

    • 14 6

    • oczywiście że pozwalają

      tylko, że zwykły Kowalski raczej nie ma tyle kasy, żeby stanąć w przetargu

      • 10 0

    • Bo przy drodze ex i autostradzie musi być też FAST FOOD (szybkie jedzenie). A sieciówki są po prostu tutaj pewniakiem, a taki Kowalski mógłby zbyt wolno przygotowywać posiłki, a to mogłoby powodować nawet zablokowanie jednego pasa ruchu, gdyby musiał obsłużyć większą ilość głodnych kierowców i pasażerów...

      • 4 0

    • Jak ja lubię te wyświechatne bzdury o sieciach fastfoodowych!

      Bo niby ten "zwykły Kowalski" to będzie cudotwórca sprowadzający wszelkie składniki od ekologicznego rolnika spod koła podbiegunowego?
      Dowiedz się koniecznie bliżej czegoś n/t kulis przygotowywania żarcia przez "zwykłego Kowalskiego" to minie Ci fobia fastfoodowa.

      • 1 0

  • Obwodnica Swiecia (1)

    Obwodnica Świecia jest koło Świecia a nie koło Grudziądza

    • 14 0

    • jest koło Koła

      • 1 2

  • A kiedy S6 trasa kaszubska, kiedy? (1)

    Dzikowska z RDOŚ do roboty!!!!!! Wczoraj jechałem ze Słupska to można się pochlastać jazdą przez Wejherowo, Rede, Rumie i inne wiochy, jazda przez kaszuby - Żukowo, Kartuzy, Sierakowice też masakra.

    • 15 5

    • Wlasnie 70 lat po wojnie a do Berlina tylko kawaleczek S6- tki.

      Jak nie wybudujecie za unijne teraz to nigdy nie wybudujecie.Zaangazowanie w projekty drogowe sa male -mimo wszystko male.jak bedzie tak dalej jak w przypadku koleii..to zwrocimy niewykkorzystane srodki..\Za kolej oddalismy 15 miliardow Euro. Niewykorzystane..bo nie potrafia barany na czas napisac porzadnie wnioskow unjnych.. I WYLONIC FIRM DO PRZETARGU. .S6,S6,S6,S6,S6S666.

      • 1 3

  • Co Nas obchodzi obowdnica Bydgoszczy jak poza A1 nie można się wydostać z Trójmiasta - na zachód śrdnia prędkość to 50km/h, (2)

    • 13 13

    • Dokladnie...Gdansk -Szczecin ...DROGA jak ser naszpikowana radarami. (1)

      Zreszta jaka droga? Kiedy drogowcy naucza sie budowac AUTOSTRADY takie jak w Niemczech? Ma byc szeroko ,wielopasmowo i bez durnych ograniczen predkosci.Bo co z tego ,ze wybuduja w Polsce prosta jak stol droge ,zadnych zakretow a ograniczenie do 80 km na godzine. To jakis absurd.W miescie sobie ograniczajcie predkosc ale nie poza miastem.

      • 6 1

      • Gdzie masz na S6 takie ograniczenie?

        • 3 0

  • Opat ? Szczurek z Włudzikiem zamiast zająć się Opatem (3)

    budowali lotnisko w Kosakowie. A przepraszam, chyba raz Gdynia zorganizowała jakąś akcję opalania się na leżakach przy drodze.

    • 13 11

    • Jeszcze im za to lotnisko podziekujesz.Szczurek jest wizjonerem i robi dobra robote dla miasta.

      • 2 7

    • nie porównuj kosztów lotniska do kosztów OPAT

      to niebo, a ziemia

      Na OPAT trzeba ogromnego wsparcia.

      Lotnisko to był Pikuś, PalmPikuś

      • 2 4

    • Tak, tak, obowidnicę ma budować jedno miasto. Ty wiesz i inni też wiedzą, że OPAT musi być finansowany przez rząd.

      Sama Gdynia nie wybuduje tej drogi.

      • 4 2

  • W naszym GDDiKA nic sie nie dzieje w porównaniu z południem Polski, wszystko w przygotowaniu od 5 lat (poza A1). S6 i

    • 13 4

  • OPAT

    OPAT z Gdyni. Jako jedyne tej wielkości miasto w Polsce nie ma obwodnicy tylko w chodzi do miasta !

    • 8 9

  • Pol, ale Gdynia jako jedyne tej wielkości miasto w Polsce (8)

    ma własne lotnisko ! więc po co jej Opat. O, przepraszam na południu Radom też ma własne lotnisko.
    No to Gdynia na północy ma własne lotnisko, Radom na południu. Radom jak Gdynia, Gdynia Radomiem północy.

    • 23 8

    • a tobie po co trasa do Elblaga

      jak sie z Pryszcza Gd. nie ruszasz od 15 lat?

      • 5 2

    • Rzeszów.

      • 0 0

    • sugerujesz że Gdynia wybudowała lotnisko

      • 0 0

    • I jedno i drugie jest potrzebne. (4)

      Agromeracja sie rozrasta i to co dzisiaj niewidoczne bedzie potrzebne juz jutro.Pamietacie drogi w Polsce w siedemdziesiatych latach? jezdzily tylko nieliczne samochody JAKIES SYRENKI POZNIEJ MALUCHY,DUZE FIATY I SKODY.Gierek wiedzial,ze trzeba budowac drogi i zobaczcie jak to sie pozniej przydalo gdy wybuchla masowa motoryzacja na polskich drogach.Tak samo dzisiaj jest z lotniskami ,gdy ruch pasazerski stale sie rozwija i niedlugi Gdansk moze nie poradzic sobie z wciaz roznaca liczba pasazerow.Nowe lotnisko-to nowe kierunki,nowe otwarcie na swiat,to nowi turysci i nowe wplywy do kasy Gdyni.Nie mozna porownywac tez z calym szacunkiem ale pipidowy Radomia do preznie rozwijajacej sie Gdyni.Gdzie tutaj jest jakis wspolny mianownik rozwoju?Dlatego uwazam,ze Szczurek wyprzedza was malkontenci o pare krokow do przodu i chwala mu za to.Niepodobac sie to zas moze bylym wojskowym ,z roznych agencjii i tych ,ktorzy juz na panstwowej ziemi zdazyli sie uwaszczyc a teraz licza na wysokie odszkodowania i wykup za miliony zlotych .Dlatego nikt nie powinien sie przejmowac banda krzykaczy apPoatrzec szerzej na interes miast ,TROJMIASTA I SZERZEJ REGIONU reprezentowanym przez Szczurka i sama GDYNIE.

      • 1 5

      • poczytaj sobie o (3)

        małych lotniskach w Portugalii, Hiszpanii jak był bum na nie a teraz???
        nic nie wnoszą bo nie ma na nich ruchu lotniczego stoją puste i na sprzedaż a budowa w Gdyni lotniska co wniesie dla miasta??? miliony długu tylko! przez głupotę.
        Gdynia powinna inwestować w port morski nie lotniczy a jak już nie wie na co wydawać kasę to powinna wydać na lepsze połączenie z Rębiechowem.

        • 3 0

        • (2)

          W Sztokholmie mieszka mniej więcej tyle samo ludzi co w Trójmieście, a stolica Szwecji ma 2 lotniska. Dodać można ewentualnie jeszcze jedno - Skavsta, które jest oddalone o około 90 km od miasta. A w Trójmieście mówi się, że 2 lotniska, to będzie za dużo. Nie rozumiem takiego podejścia. Co prawda lotnisko Arlanda jest jakieś 40 km od Sztokholmu, ale jedzie się na nie pociągiem niecałe 30 min, to nieraz szybciej niż dojazd do Rębichowa spod dworca we Wrzeszczu.

          • 3 2

          • (1)

            Po pierwsze: Sztokholm jest stolicą kraju, co generuje wzmożony ruch pasażerów.
            Po drugie: porównaj sobie ilość osób przybywających za pracą do Szwecji a do Trójmiasta. Po trzecie: porównaj sobie wysokość zarobków w Szwecji a w Polsce.

            • 5 1

            • Jeśli już ktoś porównuje miasta to proszę poszukać takie, które różnią się maksymalnie o 10-20% ludności oraz maja zbliżony status w danym państwie. Dla Gdyni mogą to być np.
              Fryburg Bryzgowijski (Niemcy) - brak lotniska.
              Derby (Wielka Brytania) - brak lotniska. Lotnisko znajduje się w Leicestershire około 25 km od Derbów.
              Badalona (Hiszpania) - brak lotniska. Lotnisko znajduje się w Barcelonie około 25km od Badalony.
              Takich przykładów jest sporo szczególnie dobrym jest ten hiszpański.

              • 0 0

  • Mała Holandia (2)

    to przecież inicjatywa na której od wielu lat trzymała rękę mafia z pod W-wy... cos nie halo...

    • 10 2

    • To nie ta

      Mała Holandia, choć nazwa podobna.

      • 0 0

    • Na New Holland ruble najtaniej mają.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane