• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla budowy drogi ekspresowej z Trójmiasta do Elbląga

Maciej Naskręt
6 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe

Zobacz już dziś jak pojedziesz drogą ekspresową w kierunku Elbląga.


Rada Ministrów dokonała zmian w "Programie budowy dróg krajowych na lata 2011-2015". Decyzja pozwala uruchomić przetarg na budowę m.in. 40-kilometrowej drogi ekspresowej między Gdańskiem a Elblągiem. Z drogi mamy korzystać w 2017 r. Skróci się nam też podróż z Trójmiasta do Bydgoszczy, ale dopiero po 2018 r.



Dobra wiadomość dla kierowców, którzy korzystają z drogi ekspresowej nr 7 między Warszawą a Trójmiastem. Na posiedzeniu 4 marca Rada Ministrów zdecydowała o zmianach w uchwale w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. "Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015".

Do programu jako priorytet zakwalifikowano drogę ekspresową nr 7 - odcinek od końca Południowej Obwodnicy Gdańska do obwodnicy Elbląga.

Warto zaznaczyć, że program został przyjęty przez rząd w styczniu 2011 r. i zawiera listę priorytetowych do realizacji zadań drogowych. Dodanie kolejnych inwestycji do listy oznacza uzupełnienie brakujących odcinków dróg ekspresowych i autostrad, tak aby powstały połączenia między największymi ośrodkami gospodarczymi w kraju.

Plany budowy

Projektowany odcinek drogi ekspresowej S7 zaczyna się w miejscowości Koszwały, gdzie połączony będzie z Południową Obwodnicą Gdańska. Trasa w przyszłości kończyć będzie się w miejscowości Kazimierzowo i połączona zostanie z obwodnicą Elbląga. Inwestycja zakłada budowę 40-kilometrowej drogi o przekroju dwóch jezdni, z której każda ma mieć dwa pasy ruchu. W przypadku dużego natężenia ruchu, w przyszłości będzie możliwość poszerzenia ekspresówki do trzech pasów.

W ramach inwestycji wykonawca będzie musiał zbudować dwa nowe mosty nad Wisłą w Kiezmarku. Istniejący obiekt przejdzie lifting - zostanie dostosowany do ruchu lokalnego - mieszkańców, rolników, rowerzystów i pieszych. Skrajnia pionowa szlaku żeglugowego dla Wisły po wybudowaniu mostów będzie wynosić 8 m. Większe żaglówki tamtędy się więc nie przecisną i będzie trzeba składać ich maszt. To nie wszystko, jeśli chodzi o planowane obiekty inżynierskie. Mają też powstać mosty nad Nogatem i kanałem Linawy.

Przedsięwzięcie zakłada ponadto powstanie pięciu węzłów drogowych - "Cedry Małe", "Dworek" (oba wraz z zapleczem dla drogowców, czyli samochodami technicznymi np. do odśnieżania drogi), "Nowy Dwór Gdański", "Ryki", a także "Elbląg Zachód". Zniknie istniejący węzeł drogowy "Kiezmark".

"Mała Holandia" i "Mirówko" - tak będą nazywać się miejsca obsługi podróżnych przy ekspresówce. Mają się tam pojawić stacje paliw i hotele. Jednak o tym, jakie konkretnie obiekty tam staną, przekonamy się już w trakcie budowy "siódemki".

Inwestycja została podzielona na dwa zadania - odcinki. Pierwszy fragment to szlak od Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego. Drugie zadanie to trasa między Nowym Dworem Gdańskim a Elblągiem.

Przygotowania gdańskiego oddziału GDDKiA do inwestycji

W połowie stycznia tego roku zostały zakończone prace nad projektem budowlanym dla projektowanego i przebudowywanego układu drogowego oraz kolidującą z inwestycją infrastrukturą. Projekt pochłonie z budżetu państwa ok. 7,88 mln zł. Wykonawcą prac jest firma Transprojekt Gdański.

Jak oceniasz rozwój infrastruktury drogowej na Pomorzu w ostatniej dekadzie?

- Obecnie weryfikujemy przekazaną nam dokumentację. Zakładamy, że w maju tego roku złożymy wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Decyzja zapewne ujrzy światło dzienne latem tego roku. Wtedy drogowcom pozostanie jeszcze ogłoszenie przetargu na wykonawcę. Firmę bądź konsorcjum firm, które wybudują nową drogę powinniśmy poznać na przełomie tego i przyszłego roku.

Po 2018 r. krótsza droga z Trójmiasta do Bydgoszczy

Rada Ministrów zdecydowała także o realizacji drogi ekspresowej nr S5 na odcinku od Nowych Marz (węzeł Autostrady A1) do Bydgoszczy. Nowa droga będzie miała długość 74 kilometrów, a koszt jej budowy to niespełna 3 mld zł. Droga ma być oddana do 2018 roku.

Trasa miałaby w dużej mierze przechodzić w świetle obecnie istniejącej drogi krajowej nr 5. Modernizacji nie podlegałaby jednak funkcjonująca od wielu lat obwodnica Świecia nieopodal Grudziądza. Podróż z Trójmiasta do Bydgoszczy skróci się dzięki nowej drodze o ok. 30 minut.

W dalekich planach ministerialnych urzędników jest też przedłużenie drogi ekspresowej S5 aż do Gniezna. Wtedy to kierowcy z Trójmiasta zyskają komfortowy skrót do autostrady A2.

Miejsca

Opinie (198) 4 zablokowane

  • Czy ktoś każe Gdyni budować Opat w całości ?

    Ale gdyby Gdynia przeznaczyła dziesiątki milionów zamiast na Kosakowo na Opat z pewnością byłby szybciej.

    • 5 1

  • a do Elbląga z Gdańsk latałem w 22 minuty z " orgazmem "na odcinku w Kazimierzowie. (1)

    Prawie zawsze stali w Nowym Dworze i Jazowej ale chłopaki kiedyś były porządne.

    Raz tylko jeden skrzyczał mnie za to , że miałam włożone 50 zł... ale jak krzyczał!

    Gdy drugi puścił swojego klienta tamten w końcu się opanował i w końću dowiedziałem się, że za mało... i to go tak zbulwersowało...

    Stare czasy.

    Uważajcie na pierwszy zakręt obwodnicy Elbląga w kier. Warszawy - bardzo wynosi na nim samochód i na zjeździe dwupasmówki w starą E-7 też zakręt i też na Warszawę - też auto wyrzuca , już przy 90-100 muszę ścinać zakręt.

    • 0 3

    • Polska mentalność: Skorumpowany policjant przyjmujący łapówę jest "porządny", ale już np. polityk, radny, lekarz... - nie?

      • 0 1

  • Wybory czas zacząć .....

    • 4 0

  • BLitzkrieg po rosyjsku

    Ekspresowo do IKEA z Kaliningradu

    • 4 1

  • AUTOSTRADA

    Kiedy nasi włodarze zaczną myśleć o AUTOSTRADZIE A 6 poprowadzoną wg przedwojennych planów.Autostrada ta miała łączyć Szczecin z Królewca?.Ślady prowadzonych robót można znaleźć od Szczecina ,a kończą się w okolicach Kościerzyny.Budowanie nowych galerii nie rozwinie Pomorza,a jak rozwijać działalność,gdy nie ma szybkich dróg do Unii i w Człuchowie łapią na radary.

    • 6 0

  • 74km za 'niespelna' 3miliardy zlotych, czyli miliard dolarow!

    Słowo 'niespelna' sugeruje, że to tanio, a tak nie jest. Powinno tu być użyte słowo 'aż' 3 miliardy

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane