• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla przebudowy dworca PKS

Krzysztof Koprowski
26 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu dworca PKS.
  • Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu dworca PKS.
  • Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu dworca PKS.
  • Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu dworca PKS.

Radni Gdańska jednogłośnie dali zielone światło dla całkowitej przebudowy terenu dworca PKS przy ul. 3 MajaMapka. Zgodnie z nowym planem zagospodarowania i wizją inwestora funkcja transportowa zostanie przeniesiona pod ziemię, a powyżej gruntu znajdować się będą budynki usługowo-handlowe oraz skwer z widokiem na dawne fortyfikacje.



Czy radni podjęli słuszną decyzję, przyjmując nowy plan?

Szczegółowo plan zagospodarowania dla rejonu dworca PKS przy ul. 3 Maja opisaliśmy w czerwcu, kiedy był na etapie zbierania uwag do gotowego projektu. Przypomnijmy zatem jedynie najważniejsza ustalenia urbanistyczne:
  • plan dopuszcza całkowite przeniesienie funkcji dworca pod ziemię, przy czym minimalna powierzchnia obsługi podróżnych (kasy, poczekalnia itp.) musi wynieść nie mniej niż 500 m kw.,
  • plac manewrowy musi uwzględniać co najmniej 20 stanowisk odstawczych (postojowych) dla autobusów oraz nie mniej niż 8 peronów dla podróżnych,
  • dojście do dworca pod ziemią powinno być bezpośrednio połączone z istniejącym tunelem pod ul. 3 Maja, torami kolejowymi i Podwalem Grodzkim,
  • na powierzchni terenu mogą powstać budynki handlowo-usługowe (np. biurowce, hotele, sklepy, gastronomia itp.) o wysokości od 16,1 do 21,5 m (tj. ok. czterech-sześciu pięter), zaś partery muszą być wycofane względem ul. 3 Maja celem wygospodarowania szerokiego chodnika,
  • w centralnej części przewiduje się utworzenie placu/skweru z widokiem na dawne fortyfikacje,
  • budynek dawnego Powiatowego Urzędu Pracy może funkcjonować jako obiekt biurowy (w tym nadal jako przestrzeń dla urzędników) lub zostać przekształcony na budynek mieszkalny bądź hotel.

Teren dworca autobusowego od 2012 r. należy do Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski, które od samego początku deklaruje zburzenie istniejącego gmachu i daleko idące przekształcenia. Budynek dawnego PUP pozostaje we władaniu gminy.

Przesuń aby
porównać

Wszyscy radni za przyjęciem nowego planu



Projekt planu zagospodarowania nie wywołał żadnej dyskusji podczas czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska. Radni po wysłuchaniu najważniejszych ustaleń przedstawionych przez Edytę Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, jednogłośnie - 27 głosami - poparli proponowane ustalenia planu i pożądany kierunek zmian w tej części Gdańska.

- Projekt planu w części głównej wskazuje realizację dworca autobusowego z usługami oraz parkingami - mówiła na sesji dyrektor BRG. - Projekt był wielokrotnie opiniowany i konsultowany przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków. Efektem tego jest szereg precyzyjnych zapisów dotyczących kształtu nowej zabudowy.
Przyjęcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego otwiera drogę właścicielowi terenu do rozpoczęcia całego procesu budowlanego. Należy przy tym pamiętać, że plan nie określa terminów realizacji - to od inwestora (i jego zdolności finansowej) zależy, kiedy i w jakim zakresie będzie chciał dokonać zmian istniejącego stanu zagospodarowania.

Wynik głosowania nad przyjęciem uchwały z planem zagospodarowania dla dworca PKS. Wynik głosowania nad przyjęciem uchwały z planem zagospodarowania dla dworca PKS.

Wątpliwości radnych podczas Komisji Zagospodarowania



Dyskusja nad zapisami planu pojawiła się natomiast dzień wcześniej na posiedzeniu komisji Zagospodarowania Przestrzennego RMG. Radni zwracali wówczas uwagę m.in. na:
  • planowany przez inwestora parking na 500 pojazdów, który w tak dobrze skomunikowanej pod względem transportu zbiorowego lokalizacji jest sprzeczny z polityką miasta i zwiększy ruch pojazdów na ul. 3 Maja (wskaźniki planu dopuszczają znaczne obniżenie liczby miejsc postojowych - nawet do 0 przy usługach),
  • kwestię docelowej odpowiedzialności za utrzymanie skweru/placu w centralnej części - ze względu na podziemne kondygnacje przekazanie tego terenu do miasta jest problematyczne pod względem prawnym, więc za jego należyty stan będzie odpowiadać prywatny właściciel,
  • przestrzeń zarezerwowaną pod funkcję bezpośrednio związaną z ruchem autobusów, która może okazać się niewystarczająca - powierzchnia minimum 500 m kw., to wynik analiz BRG dla podobnych nowych obiektów,
  • dojazd dla autobusów - przewidziano łagodną rampę na kondygnację podziemną oddzielną od wjazdu na parking dla aut indywidualnych, dworzec będzie przystosowany do obsługi także autobusów piętrowych.

Radni - członkowie komisji - ostatecznie jednogłośnie wyrazili jednak pozytywną opinię za przyjęciem uchwały z nowym planem zagospodarowania.

Przesuń aby
porównać

Odrzucone uwagi, zerowe zainteresowanie dyskusją



Na wcześniejszym etapie - składania uwag do planu - wpłynęło pięć uwag od dwóch osób fizycznych. Wszystkie zostały odrzucone:
  1. drzewa postulowane do objęcia ochroną znajdowały się poza granicami planu (uwaga bezprzedmiotowa),
  2. proponowana organizacja ruchu przy gmachu sądu przekraczała możliwości uwzględnienia w planie (zbyt szczegółowy uwaga),
  3. postulat ochrony konserwatorskiej istniejącego gmachu dworca nie zyskał aprobaty konserwatora zabytków i jest sprzeczny z założeniem inwestora,
  4. zachowanie istniejącego założenia dworcowego w zakresie układu miejsc postojowych i placu manewrowego nie jest uzasadniona w sytuacji przeniesienia dworca pod ziemię,
  5. niedopuszczenie przeniesienia dworca pod ziemię jest sprzeczne z założeniem zapisów nowego planu i zamierzeń inwestycyjnych.

Warto nadmienić, że na dyskusji publicznej prowadzonej w toku procedury wyłożenia planu pojawili się jedynie pracownicy Biura Rozwoju Gdańska. Zainteresowanie ze strony mieszkańców było zerowe, choć dyskusja odbywała się w trybie zdalnym (przez internet).

Miejsca

Opinie (362) 6 zablokowanych

  • Kolejny dworzec do przebudowy, a Gdańsk tonie w brudzie i smieciach (3)

    Kończy sie budowa dworca glownego w Gdansku. Brud, smrud kup ludzkich, zasikane katy. Schody o zgrozo jeden brud, śmietnik,
    Tak władze miasta niszcza dorobek pieknego Gdańska. Zapraszam na spacer : perony, przystanki tramwajowe, autobusowe, schody ruchome na dworzec pks. Jeden wielki śmietnik, brud, smrud. Tak nas widza turyści.

    • 10 5

    • (2)

      Dworzec to sprawa PKPis

      • 4 2

      • (1)

        I? To zwalnia władze miasta?

        • 2 1

        • Władze miasta nie mają wpływu na PKP. Czasy PRL dawno minęły.

          • 3 1

  • Ile mieszkan to kosztowalo? (1)

    Spezedawczyki.

    • 11 1

    • a co to cię obchodzi, zajmie się traktorem w prezencie za 1, 5 miliona

      • 2 0

  • Kiedy ?

    Radni, kiedy macie zamiar zająć się podwórkami, WSTYD jak wyglądają nasze podwórka. Orunia, Stogi, Nowy Port itd. we Wrzeszczu za kamienicą tez syfiozjum.

    • 6 2

  • Pod ziemię?

    To przejścia podziemne nie są dla ludzi a cały dworzec autobusowy może być pod ziemią?! Czy tam nie będą chodzić ludzie?! Coś tu jest na bakier z logiką.

    • 10 2

  • za malo betonu w centrum

    • 10 1

  • Parking na 500 szmochodow, sporo. Mam wrazenie, ze p. Gorski chce upiec 2 pieczenie na jednym ogniu, prokuratura uzyska wreszcie parking, ktory bardzo potrzebuje, a Gorski poczucie pewnej ochrony i bezpieczenstwa. Typowy uklad dla Zgnilej Sycyli. Serdecznosci wszystkim.

    • 9 4

  • Dworzec PKS to już zabytek Pamięta lata 70 te Stanowiska nie zmieniły się od lat 80 tych kiedy to z nich jeździłem na wakacje

    • 9 0

  • (2)

    No to konserwator zabytków już smaruje pismo o zablokowanie inwestycji i tyle z nowego dworca zobaczymy.
    Dziękuję, dobranoc.

    • 3 7

    • Oby. Ale niestety wątpię. To chyba było z nim uzgadniane.

      • 3 1

    • Jaki zabytek skoro to kumuchowe g.

      • 4 1

  • I tradycyjnie burzymy zabytek PRLowskiej architektury jakim jest stary budynek. Szkoda

    Chwile po zburzenie rozlegnie sie narzekanie, jak po wielu innych takich budynkach w Polsce

    • 10 5

  • Ten parking na 500 aut na dobre zakorkuje centrum (8)

    Jakby mało było korka pod dworcem PKP to jeszcze będzie na 3 maja. Teraz na pociąg albo autobus nie dojedziesz punktualnie ani autem, ani autobusem, zostaje tramwaj i rower

    • 49 57

    • (4)

      myślę,że przejścia naziemne odkorkują miasto....

      • 13 10

      • Ano odkorkują (2)

        Bo nie będzie ciśnienia żeby podjechać pod same drzwi, albo wyciągać samochód na 500m wycieczkę, byle tylko uniknąć tych drogowych małpich gajów.

        • 10 7

        • Tak odkorkują

          Że samochody będą stać w korkach my będziemy wdychać spaliny , a miasto będzie sparaliżowane.

          • 10 5

        • To jest tzw. myślenie życzeniowe.

          • 2 1

      • Ja myślę, że nic nie zmienią, bo przejścia naziemne nie zwiększają ruchu aut w okolicy

        A duży parking to duży generator ruchu. Kierowcy PKS będą stać w korku do tego dworca górskiego. Przypominam że przy 3 maja jest już kilka parkigów, w tym jeden gigant w galerii handlowej Radunia (aka forum budynium)

        • 4 4

    • Malkotentów nigdy nie brak

      Może będzie możliwość parkowania w obrębie dworca PKP

      • 6 1

    • (1)

      3 maja jest też ruchliwa, często są tam korki.

      • 1 0

      • Są korki

        Bo jest wąskie gardło na skrzyżowaniu 3Maja/N.0grody

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane