• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zimą jeździsz powoli? Kierowcy mogą na ciebie narzekać

Maciej Naskręt
13 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przyjezdny? Za darmo. Gdańszczanin? Płaci
Część kierowców reaguje impulsywnie na powolną jazdę pozostałych uczestników ruchu. Część kierowców reaguje impulsywnie na powolną jazdę pozostałych uczestników ruchu.

Nie chcesz być ciapą drogową? - Jedź szybciej! - tak uważa część kierowców. Eksperci ostrzegają, że dociskanie gazu do dechy zimą może być zgubne, ale zaznaczają, że ci, którzy nie potrafią jeździć szybko w mroźne dni, powinni omijać obwodnice.



Czy na czas zimy zmieniasz technikę jazdy samochodem?

W Trójmieście od początku tygodnia mamy zimową aurę. Główne arterie powinny być odśnieżone. Gorzej sytuacja drogowa wygląda na osiedlowych uliczkach, tam zazwyczaj zalega ubita warstwa śniegu lub błoto pośniegowe.

Warunki pogodowe skłaniają kierowców do bardziej ostrożnej jazdy, ale, jak twierdzą niektórzy, wielu kierujących jest nadgorliwych. - Przez "ciapy drogowe", których średnia prędkość maleje o 30-50 proc. na widok śniegu na poboczu, jedzie się rano do pracy dwa razy dłużej - napisał w komentarzu pod naszym Raportem Drogowym czytelnik o nicku anonim.

Wtóruje mu kolejny internauta - Misio. - Niektórzy, a nawet chyba trzy czwarte "kierowców", na widok śniegu jedzie o połowę wolniej niż standardowo. Nawet "kozaki" w bmw i golfach trójkach, którzy są "mistrzami suchej prostej" zwalniają. Pewnie mają prawo jazdy w chipsach wygrane - pisze.

- Pewnie, najlepiej wylądować na słupie lub na innym aucie. Pomimo że nie ma śniegu na jezdni, to i tak jest ślisko - komentuje wypowiedzi czytelnik, podpisujący się kierowca.

Skąd biorą się niesnaski między kierowcami? Instruktorzy techniki jazdy samochodem twierdzą, że ich podstawą jest różne doświadczenie kierowców w prowadzeniu pojazdów na trójmiejskich drogach oraz brak empatii.

- Mimo wszystko ci lepsi kierowcy powinni brać pod uwagę, że drogami poruszają się także mniej doświadczeni kierujący. Ostra jazda mroźną porą może być powodem wypadku, a to generuje niepotrzebnie korki. Denerwują się wtedy wszyscy - mówi Jerzy Starnawski, instruktor techniki jazdy i Mistrz Polski w wyścigach samochodów na torze.

A czy wspomniane "ciapy drogowe" powinny wjeżdżać na Obwodnicę Trójmiasta? Tam przecież prędkość średnia to teraz 100-110 km/h, tymczasem niektórzy jadą 60-70 km/h. - Ci kierowcy raczej powinni wybierać drogę przez miasto. Jadąc powoli obwodnicą, potęgują sytuacje niebezpieczne tak samo, jakby jechali z prędkością powyżej dopuszczalnej - podkreśla Jerzy Starnawski.

W tym miejscu warto wspomnieć o terminie: szybkość bezpieczna. Opisał go słynny polski kierowca, Sobiesław Zasada. Szybkość bezpieczna to jazda dopasowana do innych uczestników ruchu drogowego. To nie prędkość zabija, ale różnica prędkości. Dlatego w sytuacji, gdy wszystkie inne samochody poruszają się z prędkością 90 km/h, my również, dla własnego bezpieczeństwa, powinniśmy jechać podobnie.

Instruktorzy techniki jazdy podkreślają, że zimą z umiarem należy stosować pedały hamulca i gazu. Jeśli poruszamy się po śliskiej nawierzchni lub podejrzewamy, że jedziemy po tzw. czarnym lodzie, prędkość najlepiej redukować silnikiem i wrzuceniem coraz niższych biegów. Nie dojdzie do zablokowania kół i utraty przyczepności.

A co, jeśli musimy hamować awaryjnie? Jeżeli auto jest wyposażone w system ABS, pozostaje nam tylko jedno - wcisnąć hamulec do oporu i trzymać kierownicę skręconą w stronę, w którą chcemy jechać. Jadąc autem bez wspomnianego systemu - jedynym rozsądnym wyborem jest hamowanie pulsacyjne.

Podobnie jest z przyspieszaniem. Nie dopuszczamy do buksowania kół, bowiem wtedy samochód zaczyna "myszkować", najczęściej zjeżdżając z prawidłowego toru jazdy.

Miejsca

Opinie (553) 6 zablokowanych

  • A ja jezdze ciezarowka i krew mnie zalewa jak prawym pasem jedzie jakis **** 50 km/h (bo np akurat rozmawia przez telefon wiec trzeba wtedy ostrozniej) a jak korzystajac z okazji ze za mna jest pusto chce go wyprzedzic to nie wiadomo dla czego rozpedza sie do 90. Patrzcie ludzie czasem na innych kierowcow i starajcie sie nie utrudniac. A jak sie boisz albo nie umiesz jezdzic, to nie jezdzij. O !

    • 1 1

  • barany

    grube mandaty powinni dostawac ci co siedza na zderzaku na obwodnicy, jade lewym 140 na godzine wyprzedzam samochody nie ma gdzie sie wcisnac na prawy a typ potrafi siedziec na ogonie 5m za samochodem, przeciw mglowymi takiemu po oczach walic czy co?

    • 1 1

  • Widzę, że większość SUPER kierowców nauczyła się jeździć samochodem w kołysce. Młodzi kierowcy powinni uczyć się prowadzenia samochodu w różnych warunkach, to chyba dobrze, że dostosowują prędkość do umiejętności. A te przyjdą wraz z doświadczeniem.

    • 2 0

  • Co za durny artykuł...

    Srednia na obwodowej 100-110 a maksymalna dozwolona 120. Taaa...szczególnie zima srednia to 110....Rady chyba dla tych co nie maja prawka kazdy wie, ze przy braku ABS pulsacyjnie w razie co a najlepiej o ile mozna-redukcja. Przedszkole.
    No i przecie wiadomo, że zwalniamy jak jest snieg/lód na drodze a nie na chodniku.

    • 0 0

  • ...

    Co za dureń to pisał ...
    Przecież wiadomo że w zime samochód gorzej trzyma się drogi, jadąc szybko można z łatwością wpaść w poślizg.
    Dlatego nie rozumiem jak można pisać że Ci mniej doświadczeni powinni ustępować lepszym(szybszym) ?
    W tym wypadku to Ci którzy w zime jadą po 100/110 są moim zdaniem niedoświadczonymi albo głupkami ...

    • 0 0

  • 2

    Tak samo tyczy się tej głupiej teorii ...
    Skoro już ktoś chciał tak bardzo być mądry to mógł napisać " Jeże;i jedna osoba jedzie 90km/h to Ty powinieneś jechać 40 km/h, wtedy masz szanse ucieczki przed zderzeniem ", ale nie, lepiej przypieprzyć 90km/h czołowo ... Rady dajecie niesamowite

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane