• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zimą jeździsz powoli? Kierowcy mogą na ciebie narzekać

Maciej Naskręt
13 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przyjezdny? Za darmo. Gdańszczanin? Płaci
Część kierowców reaguje impulsywnie na powolną jazdę pozostałych uczestników ruchu. Część kierowców reaguje impulsywnie na powolną jazdę pozostałych uczestników ruchu.

Nie chcesz być ciapą drogową? - Jedź szybciej! - tak uważa część kierowców. Eksperci ostrzegają, że dociskanie gazu do dechy zimą może być zgubne, ale zaznaczają, że ci, którzy nie potrafią jeździć szybko w mroźne dni, powinni omijać obwodnice.



Czy na czas zimy zmieniasz technikę jazdy samochodem?

W Trójmieście od początku tygodnia mamy zimową aurę. Główne arterie powinny być odśnieżone. Gorzej sytuacja drogowa wygląda na osiedlowych uliczkach, tam zazwyczaj zalega ubita warstwa śniegu lub błoto pośniegowe.

Warunki pogodowe skłaniają kierowców do bardziej ostrożnej jazdy, ale, jak twierdzą niektórzy, wielu kierujących jest nadgorliwych. - Przez "ciapy drogowe", których średnia prędkość maleje o 30-50 proc. na widok śniegu na poboczu, jedzie się rano do pracy dwa razy dłużej - napisał w komentarzu pod naszym Raportem Drogowym czytelnik o nicku anonim.

Wtóruje mu kolejny internauta - Misio. - Niektórzy, a nawet chyba trzy czwarte "kierowców", na widok śniegu jedzie o połowę wolniej niż standardowo. Nawet "kozaki" w bmw i golfach trójkach, którzy są "mistrzami suchej prostej" zwalniają. Pewnie mają prawo jazdy w chipsach wygrane - pisze.

- Pewnie, najlepiej wylądować na słupie lub na innym aucie. Pomimo że nie ma śniegu na jezdni, to i tak jest ślisko - komentuje wypowiedzi czytelnik, podpisujący się kierowca.

Skąd biorą się niesnaski między kierowcami? Instruktorzy techniki jazdy samochodem twierdzą, że ich podstawą jest różne doświadczenie kierowców w prowadzeniu pojazdów na trójmiejskich drogach oraz brak empatii.

- Mimo wszystko ci lepsi kierowcy powinni brać pod uwagę, że drogami poruszają się także mniej doświadczeni kierujący. Ostra jazda mroźną porą może być powodem wypadku, a to generuje niepotrzebnie korki. Denerwują się wtedy wszyscy - mówi Jerzy Starnawski, instruktor techniki jazdy i Mistrz Polski w wyścigach samochodów na torze.

A czy wspomniane "ciapy drogowe" powinny wjeżdżać na Obwodnicę Trójmiasta? Tam przecież prędkość średnia to teraz 100-110 km/h, tymczasem niektórzy jadą 60-70 km/h. - Ci kierowcy raczej powinni wybierać drogę przez miasto. Jadąc powoli obwodnicą, potęgują sytuacje niebezpieczne tak samo, jakby jechali z prędkością powyżej dopuszczalnej - podkreśla Jerzy Starnawski.

W tym miejscu warto wspomnieć o terminie: szybkość bezpieczna. Opisał go słynny polski kierowca, Sobiesław Zasada. Szybkość bezpieczna to jazda dopasowana do innych uczestników ruchu drogowego. To nie prędkość zabija, ale różnica prędkości. Dlatego w sytuacji, gdy wszystkie inne samochody poruszają się z prędkością 90 km/h, my również, dla własnego bezpieczeństwa, powinniśmy jechać podobnie.

Instruktorzy techniki jazdy podkreślają, że zimą z umiarem należy stosować pedały hamulca i gazu. Jeśli poruszamy się po śliskiej nawierzchni lub podejrzewamy, że jedziemy po tzw. czarnym lodzie, prędkość najlepiej redukować silnikiem i wrzuceniem coraz niższych biegów. Nie dojdzie do zablokowania kół i utraty przyczepności.

A co, jeśli musimy hamować awaryjnie? Jeżeli auto jest wyposażone w system ABS, pozostaje nam tylko jedno - wcisnąć hamulec do oporu i trzymać kierownicę skręconą w stronę, w którą chcemy jechać. Jadąc autem bez wspomnianego systemu - jedynym rozsądnym wyborem jest hamowanie pulsacyjne.

Podobnie jest z przyspieszaniem. Nie dopuszczamy do buksowania kół, bowiem wtedy samochód zaczyna "myszkować", najczęściej zjeżdżając z prawidłowego toru jazdy.

Miejsca

Opinie (553) 6 zablokowanych

  • Można jeździć wolno ale nie wypada jeździć jak p... (3)

    Można jeździć wolno ale wielką hańbą jest jeżdżenie jak p...
    W skrócie polega ono na:
    - wolnym ruszaniu po zapaleniu się zielonego światła, zmniejszając przepustowość skrzyżowań i powodując zatory - tym samym stratę czasu i paliwa innych kierowców
    - jechaniu powoli lewym pasem (chyba że skręcamy w lewo)
    - jechaniu wolno środkiem drogi w sposób uniemożliwiający innym kierowcom wyprzedzenie
    - wleczeniu się 10-20km/h na drodze z jednym pasem ruchu jeżeli warunki drogowe tego nie uzasadniają
    - gwałtowne hamowanie i przepuszczanie innych kierowców z dróg podporządkowanych
    - ściganie się byle szybciej dojechać do następnego czerwonego światła i blokowanie tych co potem chcą przejechać tak by nie musieli hamować

    • 19 1

    • aaaameeeen (1)

      ten ostatni twoj punkt najlepiej zawsze widze na grunwaldzkiej w strone wrzeszzcza jadac od petli. jak sie pojedzie ok 55 na liczniku to trafi sie niemal idealnie na zielone. No ale debile musza zasuwac bezmyslnie zeby stanac na swiatlach. Rozumiem zeby to byli jeszcze kierowcy spoza Gdanska, ale wiekszosc tych tablic to jednak GD... Bezmyslnosc przerazliwa.

      • 7 0

      • Zgadza sie. Pełno takich ciot na Grunwaldzkiej.

        Żeby szybko dojechać do pracy wcale nie trzeba jechać szybko za to ważne jest by w miarę możliwości dynamicznie jeździć w obrębie skrzyżowań, zachowywać odpowiednio małą odległość od auta poprzedzającego i przede wszystkim nie zasypiać jak zapali się zielone światło!!!

        • 7 1

    • nie znasz charakterystyki aut innych osób

      szczególnie lekkie małe auta są wrażliwe na szybkie ruszanie - za mały nacisk opon na podłoże i już tańczą. Z resztą sytuacji za to się zgadzam.

      • 0 0

  • pół godziny temu na obwodnicy matka wioząca dziecko maganką kombi szarą

    zajechała mi drogę po wyprzedzeniu prawym pasem, apeluję do męża tej nieodpowiedzilnej kobiety, aby nie pozwalał jej brać dziecka do samochodu.

    • 14 3

  • Trąbią, bo ktoś jedzie 50 km/h (w terenie zabudowanym) zamiast 80-90 tak jak oni. (1)

    U niektórych kierowców świadomość założenia zimowych opon powoduje -10 do myślenia a fizyki i tak nie oszukają. Zresztą przy średniej ruchu w mieście ok (20 km/h) małe znaczenie ma chwilowa prędkość na prostej pomiędzy światłami.(matematyki i statystyki też nie oszukacie)

    • 14 2

    • otóż to...

      ale i tak rozsądnych na drogach jest mniejszość. Jak jedzisz bezpiecznie, z głową, z poszanowaniem prawa to trąbią, migają światłami, itd.

      • 7 0

  • Aha

    a to dopiero początek zimy... Pewnie będzie więcej takich opisów

    • 3 0

  • "Jadąc powoli obwodnicą potęgują sytuacje niebezpieczne tak samo, jakby jechali z prędkością powyżej dopuszczalnej " (3)

    Czy koleś był narąbany jak to mówił?

    Dwa lata temu wracałem z Warszawy do Gdyni. W dzień roztopy, teraz -2 stopnie, jezdnia czarna ale śliska, ja spokojnie 60 - 70 km/h bo warunki na więcej nie pozwalały. Bezpieczeństwo przede wszystkim. Za mną jedzie furgonetka, kierowca miga, trąbi abym jechał szybciej. Chciałby jechać szybciej, ale boi się wyprzedzać... Ja dalej swoje tempo. Nie będę ryzykował życia, zdrowia i pieniędzy dla idioty. Po kilku minutach znudziłem się jego miganiem i wykorzystałem zatoczkę aby go przepuścić - coś jeszcze do mnie wymachiwał. Olałem temat i zjechałem 2 km dalej zjeść coś do knajpy. Po 45 minutach powrotem na drogę, 30 minut jazdy i niewielki korek. Policja, straż pożarna i laweta - właśnie mistrza kierownicy wyciągają z rowu. Ja wróciłem bezpiecznym tempem do domu cały i zdrowy. Koleś pewnie spędził noc w szpitali i rozwalił brykę. Takich przypadków można opowiadać wiele. Prędkość musi być dostosowana do warunków, umiejętności, pojazdu A NIE DO KRETYNÓW PAŁUJĄCYCH GAZ NAWET NA LODZIE!

    • 30 4

    • kiedyś widziałem coś podobnego wracając z Elbląga

      jechało chyba trzech czy czterech nawzajem sobie na zderzakach przy zaśnieżonej nawierzchni.Królowie szosy normalnie, migali, trąbili itp. Wyprzedzili mnie bo też raczej nie przekraczałem 70 km/h w tych warunkach. Dogoniłem ich za Jazową, gdyż zrobili sobie wszyscy naraz postój w przydrożnym rowie na zakręcie.

      • 11 0

    • Normalnie urzekła mnie twoja historia, fap fap fap.

      • 2 9

    • Wszystko prawda co piszesz niestety. Jeżdżę zgodnie z przepisami, jak warunki pozwalają to maks 20km/h więcej, nie zamulam lewym pasem i inne takie podobno grzechy tych jeżdżących normalnie, ale ilość agresji na naszych drogach jest porażająca. Sami mistrzowie prostej, co ze świateł płynnie nie potrafią ruszyć. Kiedyś też ciągle mi się gdzieś spieszyło, ale poszłam po rozum do głowy, życie ma się jedno.

      • 3 0

  • Agresja, obłuda, mistrzowie kierownicy, wszyscy jesteśmy instruktorami i policjantami??? (3)

    Zmieniajcie zawody!!!!!! - 120 km/h na obwodnicy - to dla niektórych.....Lewym pasem to ciapostwo:)) hahaha a zapierdzielanie 180 po obwodnicy jest zgodne z przepisami??
    jak będę jechać 120 lewym pasem i jakiś.....Będzie mi walił po oczach w nocy długimi, wyprzedzał i agresywnie zwalniał przede mną do 60 - "pouczając mnie" - będę go ścigać, aż dopadnę i go za....Mam dobry wóz, dużo kucy ale chce jeździć przepisowo a przepisowo - wychodzi na to, że jest źle!!!!!!!!!!!! Agresja, agresja, agresja na drogach,obłuda .... Sami k...Wa mistrzowie!!!!

    • 15 5

    • i kto tu jest agresywny?

      Lecz się

      • 2 6

    • aha, swoim postem wpisaleś się w masę...

      • 1 1

    • racja mistrzowie kiery dla takich mam propozycję

      Tydzień pracy jako ratownik w straży pozarnej.Gwarantuje,że szybko oducza sie szybkiej jazdt.
      Będziesz ratował kierowców zakleszczonych w samochodzie, często z urwana noga lub reka, zmasakrowanych, płaczacych lub niezywych.
      Drastyczne? Nie prawdziwe, mistrzowie kierownicy, którym wydaje sie ,że samochód jest niezniszczalny,że posiada zabezpieczenia itp.
      Zapier..j szybciej jeden z drugim ale jak zostaniesz kaleką to będziesz miał duuuuzo czasu na przemyslenia.

      • 7 1

  • bzura w artukule , BZDURA!

    wciśnij hamulec do dechy na lodzie hahah znawca
    Driftów nie mam zamiaru robic i uszkodzic siebie albo innego uzytkownika pojazdu. Co za pomysły chore

    • 2 1

  • grand cherokee V8 5.7 HEMI (6)

    i śnieg/zima nie robi dla mnie żadnej różnicy

    • 3 8

    • w zeszłym roku

      widziałem takiego madrale w rowie. Człowieku to nie gra ,że masz dodatkowe życie. Oszukuj przeznaczenie dalej

      • 1 1

    • samochod stoi caly rok w garazu?:P

      • 0 0

    • (1)

      Z Hemi to ja miałem tszy w szkole.

      • 7 0

      • Z języka Polskiego za to dwa :)

        • 0 0

    • też mam takiego Cherokee , powiedz moze wszystkim jak nasze auta hamują:) bo rozpędzaja sie cudownie ale co z tego

      • 2 0

    • Dokładnie porządny silnik to podstawa !!!

      .

      • 0 0

  • Największy problem

    ...wydaje mi się że problem leży w opuszczaniu skrzyżowań przez niektórych kierowców (wrzucenie biegu,ruszenie oraz powolne poruszanie się przez nie).W Gdańsku wzorem innych miast np.Wrocław powinny być umieszczone na sygnalizatorach wyświetlacze z czasem kiedy zapali się zielone światło - to na pewno ułatwiło by ruch

    • 5 1

  • Jak kupiłem mojego zgazowanego kombiaczka (Astra, OPEL) (5)

    to miał załorzone 4 różne opony ale generalnie 2 zimy i 2 lata. No to je po grópowałem w ten sposób, że dałem dwie zimówki na prawą oś a dwa lata na lewą, na skutek czego mam wyższą skuteczność chamowania w prawej osi i samochód w razie co znosi ku prawej krawędzi jezdni. Dzięki temu rozwiązaniu unikam czołuwek bomi nie zjedzie po lewo.

    • 6 6

    • Idź do szkoły, już po ósmej

      Za często opuszczasz lekcje polskiego. Błąd na błędzie.

      • 1 2

    • (1)

      Od razu widać że z Pana amator. Nie sztuką jest założyć na przemian lato/zima ale koniecznie, podkreślam koniecznie 15' i 18' a najlepiej każde inne. Przód prawy 15' lato, lewy 16' zima, tyl prawo 17' całoroczna, lewo 18' łysa do driftu.

      • 6 0

      • Amatorzy - wywalić oponę jak rękawiczkę na drugą stornę i założyć na felgi!

        • 0 0

    • to myśl

      jak piszesz i co piszesz analfabeto

      • 0 0

    • A to cham z ciebie...

      ... żeby aż tak skutecznie chamować.
      Lepiej najedz się szynki - ang. ham i trochę przyhamuj :-)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane