- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Zjazd z Trasy Kaszubskiej w drogę widmo. Nowa Kielnieńska musi czekać na realizację
Powstający ogromny węzeł Chwaszczyno na Trasie Kaszubskiej przez najbliższe lata będzie tylko w niewielkim stopniu wykorzystany. Na zjeździe w stronę Gdańska montowane są już ekrany akustyczne, choć kierowcy tzw. ul. Nową Kielnieńską na całej długości pojadą najwcześniej za kilka lat. Mieszkańcy Osowej oprotestowali jej budowę w formie "ekspresówki", ale nie wstrzymali całkowicie możliwości realizacji.
- do/z Gdyni (Trasa Kaszubska),
- do/z Lęborka (Trasa Kaszubska),
- do/z Gdańska (Nowa Kielnieńska),
- do/z Obwodnicy Metropolitalnej.
Zjazdy z nowego węzła prosto w domki lub pole
Obecnie w budowie jest tylko pierwsza z wymienionych dróg - Trasa Kaszubska, która oddana do użytku zostanie w całości latem przyszłego roku. Ostateczny termin będzie uzależniony od pogody.
Czytaj więcej:
Kierowcy nie pojadą Trasą Kaszubską w tym roku
Dla pozostałych dróg przygotowano już docelowy kształt węzła drogowego, ale zjazdy w Obwodnicę Metropolitalną oraz ul. Nową Kielnieńską kończą się na domach jednorodzinnych lub... dosłownie w polu.
Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest na etapie wybranych wykonawców oraz umowy na finansowanie. Obecny harmonogram zakłada, że kierowcy skorzystają z niej już w 2025 r. Podobnie jak Trasa Kaszubska, droga będzie realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowa Kielnieńska byłaby w budowie, gdyby nie protesty
Zupełnie inaczej wygląda realizacja tzw. ul. Nowej Kielnieńskiej. Będzie to połączenie drogowe Obwodnicy Trójmiasta z Trasą Kaszubską przez Osową i Chwaszczyno, zlokalizowane równolegle ok. 200 m na północ względem istniejącej ul. Kielnieńskiej.
Ponad 10 lat temu mieszkańcom Osowej skutecznie udało się storpedować budowę Trasy Kaszubskiej do węzła z ul. Spacerową w śladzie ul. Nowej Kielnieńskiej i w efekcie skierować Trasę Kaszubską do węzła Wielki Kack. Na korzyść wariantu gdyńskiego przemawiało też ominięcie terenów leśnych.
Przeciwnikom Trasy Kaszubskiej nie udało się jednak w żaden sposób zlikwidować rezerwy terenowej pod docelową realizację nowej drogi równoległej do ul. Kielnieńskiej. Ich działania sprawiły natomiast, że budowa i problem znalezienia źródeł finansowania spadł na barki Gdańska.
- Nie możemy partycypować w kosztach budowy ul. Nowej Kielnieńskiej. Natomiast uwzględniliśmy ją jako czwarty wlot na węźle Chwaszczyno. To działanie podjęte celowo, aby nie było trzeba w przyszłości ponownie przebudowywać tego węzła - zwraca uwagę Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj też:
Osowa: nie będzie planu, który miał uporządkować dzielnicę
Nowa Kielnieńska pozostała w fazie planowania
Nowa Kielnieńska znajduje się we wszystkich edycjach studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Studium musi natomiast być respektowane przy sporządzaniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Czytaj też:
Mieszkańcy na przegranej pozycji. Planowanie przestrzenne w Polsce to farsa
W przypadku północnej części Osowej od 2019 r. trwają prace nad nowym planem, który obejmuje przedmiotową drogę. Przewiduje się jej realizację w klasie ulicy głównej, podczas gdy cała Trasa Kaszubska będzie w standardzie o dwie klasy wyżej - jako droga ekspresowa.
- Teren dla tzw. Nowej Kielnieńskiej zabezpieczony zostanie w planie dla przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z obustronnymi chodnikami i drogami rowerowymi oraz szpalerami zieleni wysokiej. Obecnie projekt planu jest na etapie koncepcji - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Budowa drogi połączona z nowym przystankiem PKM
Miasto liczy, że budowę drogi łączącej węzeł Chwaszczyno z węzłem Osowa uda się współfinansować ze środków unijnych. Jako argument za rozwojem transportu publicznego, chętnie wspieranego przez Unię Europejską, przemawiać ma wpisanie do zakresu inwestycji budowy węzła integracyjnego "Gdańsk Kukawka" (wcześniej również pod nazwą "Gdańsk Osowa Północ").
Będzie to nowy przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z parkingiem typu park and ride oraz przystankami autobusowymi, zlokalizowany w rejonie wiaduktu ul. Kielnieńskiej nad torami kolejowymi. Budowa samego przystanku ma być finansowana z rządowego programu przystankowego na lata 2021-2025.
Tunel pod Pachołkiem w nieokreślonej przyszłości
W październiku br. na wniosek urzędników po prawie czterech latach procedowania umorzono postępowanie na wydanie tzw. decyzji środowiskowej dla ciągu Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem. Inwestycja w takim zakresie okazała się całkowicie nierealna do sfinansowania w najbliższym czasie.
- Przygotowywane jest nowe postępowanie środowiskowe w zakresie ul. Nowej Kielnieńskiej, częściowo bazujące na dokumentacji z zakończonego postępowania, rozszerzone o węzeł integracyjny Kukawka, obejmujące również Gminę Żukowo, Gdynia oraz Sopot. Szacujemy uzyskanie ostatecznej decyzji środowiskowej na grudzień 2022 r. Następnie zlecone będzie przygotowanie dokumentacji i realizacja w przypadku możliwości pozyskania środków zewnętrznych - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nowa Kielnieńska za kilka lat, tymczasowe połączenie z Oliwską
Urzędnicy szacują obecnie, że cały proces budowy ul. Nowej Kielnieńskiej wraz z pozyskaniem dokumentacji zajmie ok. pięciu - sześciu lat, o ile oczywiście mieszkańcy Osowej ponownie skutecznie nie zablokują budowy tej drogi.
Do czasu budowy ul. Nowej Kielnieńskiej przewiduje się doraźne połączenie węzła w Chwaszczynie przez jego południową część z ul. Oliwską w Chwaszczynie (Oliwska jest przedłużeniem gdańskiej ul. Kielnieńskiej).
Czytaj też:
Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej
Buspasy na Spacerowej zamiast tunelu pod Pachołkiem
Rozwiązaniem tymczasowym dla budowy tunelu pod Pachołkiem będzie natomiast rozbudowa istniejącej ul. Spacerowej o buspas lub buspasy.
- Zadanie to jest wyjątkowo skomplikowane z uwagi na uwarunkowania środowiskowe, ale także finansowe. W tej chwili trwają prace przygotowawcze nad zleceniem wielokryterialnej koncepcji buspasa z uwzględnieniem także ruchu rowerowego. Realizacja takiego rozwiązania pozwoliłaby na zapewnienie odpowiedniego standardu przemieszczania się alternatywnymi dla indywidualnej komunikacji samochodowej środkami transportu, takimi jak autobus i rower, a także mogłaby być znaczącym etapem poprawy połączenia Osowej z Oliwą do czasu realizacji docelowego układu - dodaje Kozicka-Prus.
Czytaj więcej:
Trzy warianty buspasa na Spacerowej
Miejsca
Opinie (287) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-28 21:06
Gdansk Nowy Port
A kiedy Nowa Wyzwolenia,która ma wyprowadzić ciężki transport portowy z osiedla mieszkaniowego przy ul.Wyzwolenia w Nowym Porcie?
- 0 0
-
2021-12-28 22:23
Władze miasta są nieudolne
Nic się nie dzieje. A jak coś robią to rzeczy niepotrzebne typu przejścia naziemne tamujące ruch. Dobrze, że rząd Zjednoczonej Prawicy da wszystkim Polakom możliwość lotu na inne kontynenty z CPK. To rozwiąże wszystkie problemy
- 0 3
-
2021-12-29 07:52
Podobnie
Podobnie jest ze zjazdem z Trasy Sucharskiego na Olszynke
- 0 0
-
2021-12-29 09:04
Chcieli to niech maja
Ich sprawa niech zdechną w korkach
- 0 1
-
2021-12-29 09:55
Ovh ta gigantomania
Zamiast ekologicznych pociągów zjazd jak w chińskim mieście. Wcale nie dziwię się mieszkańcom
- 0 0
-
2021-12-29 09:57
Serdeczne podziękowania dla protestujących z Osowy!
Napiszcie - co w ten sposób zyskaliście? Dłuższe korki na Spacerowej i Barniewickiej?
- 1 0
-
2021-12-29 12:14
Zaorać Osowę
Mieszkałem w Osowej 30 lat. Przez te lata z wiejskiego osiedla zrobil się miejski moloch. Kładkę oprotestowali kiedyś, teraz zbierają podpisy żeby jednak była. Hit. Zaraz się okaże, że droga jednak tak i znowu będą podpisy. I chwilę później protesty. Nie dogodzisz ludziom, zawsze znajdą powód do narzekania. Dobrze, że już nie muszę tam mieszkać. Zaorałbym i zasiał las
- 0 0
-
2021-12-29 14:31
szkoda
Szkoda tylko że Nowa Kielnieńska nie uwzględnia żadnych przejść wn. w formie przejscia ul.oliwskiej a tych z okolic oliwskiej od dostępu do lasu, pętli autobusowej na kaczych bukach, sklepu i tras rowerowych.
- 0 0
-
2021-12-29 18:54
Ha hahaha
Ci wyborcy Adamowicza prędzej poumierają niż zgodzą się na cywilizację tego zad*p*a.
- 0 0
-
2021-12-29 19:40
Mieszkaniec Osowy: wszyscy chcą kładki ale też ze ścieżką dla rowerów; nowej (ekspresowej) Kielnieńskiej nie (a w zwykłej formule jak np. Kołobrzeska na Przymorzu jak najbardziej, przecież równoległa (stara) Kielnieńska zostaje). Protest mieszkańców jest słuszny bo droga miała przebiegać, wzdłuż zabudowy jednorodzinnej w odległości ok 10m od płotów działek. Park Rozrywki na Owczarni jest ulokowany w pobliżu osiedli, i największym problemem prócz hałasu jest tam dojazd (korki na obwodnicy?),poza tym mieszkańcy obawiają się "obstawionych pojazdami korzystających z rozrywki" ulic osiedlowych. Mieszkańcy jak najbardziej wychodzą z pomysłami jak pogodzić rozwój miasta i nie niszczyć dorobku życia mieszkańców. Co do Spacerowej to każdy tu od dawna chce jej poszerzenia, tylko władze Gdańska jako nic nie realizują. Po stronie Gdyni, przy Kukawce osiedla (6 pięter) wbijają się w las- bo już mogą, w zeszłym roku zmieniono tam plan zagospodarowania, wycina się las. Na wycięcie drzew wzdłuż Spacerowej dla autobusów i karetek zezwolenia natomiast nie ma ... Proszę więc mniej agresji w komentarzach,
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.