• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zjazd z Trasy Kaszubskiej w drogę widmo. Nowa Kielnieńska musi czekać na realizację

Krzysztof Koprowski
28 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Węzeł Chwaszczyno ze zjazdem w stronę Gdańska w ul. Nową Kielnieńską.
  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.
  • U góry zjazd w ul. Nowa Kielnieńska, po prawej w Obwodnicę Metropolitalną.
  • Po prawej zjazd w ul. Nową Kielnieńską, prosto Trasa Kaszubska w stronę Gdyni.

Powstający ogromny węzeł Chwaszczyno na Trasie Kaszubskiej przez najbliższe lata będzie tylko w niewielkim stopniu wykorzystany. Na zjeździe w stronę Gdańska montowane są już ekrany akustyczne, choć kierowcy tzw. ul. Nową Kielnieńską na całej długości pojadą najwcześniej za kilka lat. Mieszkańcy Osowej oprotestowali jej budowę w formie "ekspresówki", ale nie wstrzymali całkowicie możliwości realizacji.



Realizacja której drogi jest najpilniejsza?

Węzeł Chwaszczyno widoczny jest już na najnowszych zdjęciach satelitarnych Pomorza. Pod względem powierzchni może śmiało konkurować z zabudową Chwaszczyna. Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie ruch z czterech kierunków:
  • do/z Gdyni (Trasa Kaszubska),
  • do/z Lęborka (Trasa Kaszubska),
  • do/z Gdańska (Nowa Kielnieńska),
  • do/z Obwodnicy Metropolitalnej.

Zdjęcie satelitarne powstającego węzła w Chwaszczynie. Zdjęcie satelitarne powstającego węzła w Chwaszczynie.

Zjazdy z nowego węzła prosto w domki lub pole



Obecnie w budowie jest tylko pierwsza z wymienionych dróg - Trasa Kaszubska, która oddana do użytku zostanie w całości latem przyszłego roku. Ostateczny termin będzie uzależniony od pogody.

Czytaj więcej:

Kierowcy nie pojadą Trasą Kaszubską w tym roku



Dla pozostałych dróg przygotowano już docelowy kształt węzła drogowego, ale zjazdy w Obwodnicę Metropolitalną oraz ul. Nową Kielnieńską kończą się na domach jednorodzinnych lub... dosłownie w polu.

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest na etapie wybranych wykonawców oraz umowy na finansowanie. Obecny harmonogram zakłada, że kierowcy skorzystają z niej już w 2025 r. Podobnie jak Trasa Kaszubska, droga będzie realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy komunikacyjnej. Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy komunikacyjnej.

Nowa Kielnieńska byłaby w budowie, gdyby nie protesty



Zupełnie inaczej wygląda realizacja tzw. ul. Nowej Kielnieńskiej. Będzie to połączenie drogowe Obwodnicy Trójmiasta z Trasą Kaszubską przez Osową i Chwaszczyno, zlokalizowane równolegle ok. 200 m na północ względem istniejącej ul. Kielnieńskiej.

Ponad 10 lat temu mieszkańcom Osowej skutecznie udało się storpedować budowę Trasy Kaszubskiej do węzła z ul. Spacerową w śladzie ul. Nowej Kielnieńskiej i w efekcie skierować Trasę Kaszubską do węzła Wielki KackMapka. Na korzyść wariantu gdyńskiego przemawiało też ominięcie terenów leśnych.

Przeciwnikom Trasy Kaszubskiej nie udało się jednak w żaden sposób zlikwidować rezerwy terenowej pod docelową realizację nowej drogi równoległej do ul. Kielnieńskiej. Ich działania sprawiły natomiast, że budowa i problem znalezienia źródeł finansowania spadł na barki Gdańska.

- Nie możemy partycypować w kosztach budowy ul. Nowej Kielnieńskiej. Natomiast uwzględniliśmy ją jako czwarty wlot na węźle Chwaszczyno. To działanie podjęte celowo, aby nie było trzeba w przyszłości ponownie przebudowywać tego węzła - zwraca uwagę Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj też:

Osowa: nie będzie planu, który miał uporządkować dzielnicę



Grafika z 2004 r. przygotowana przez przeciwników budowy Trasy Kaszubskiej do Osowej. Grafika z 2004 r. przygotowana przez przeciwników budowy Trasy Kaszubskiej do Osowej.

Nowa Kielnieńska pozostała w fazie planowania



Nowa Kielnieńska znajduje się we wszystkich edycjach studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Studium musi natomiast być respektowane przy sporządzaniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Czytaj też:

Mieszkańcy na przegranej pozycji. Planowanie przestrzenne w Polsce to farsa



W przypadku północnej części Osowej od 2019 r. trwają prace nad nowym planem, który obejmuje przedmiotową drogę. Przewiduje się jej realizację w klasie ulicy głównej, podczas gdy cała Trasa Kaszubska będzie w standardzie o dwie klasy wyżej - jako droga ekspresowa.

- Teren dla tzw. Nowej Kielnieńskiej zabezpieczony zostanie w planie dla przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z obustronnymi chodnikami i drogami rowerowymi oraz szpalerami zieleni wysokiej. Obecnie projekt planu jest na etapie koncepcji - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Fragment obowiązującego rysunku studium dla północnej części Osowej. Fragment obowiązującego rysunku studium dla północnej części Osowej.

Budowa drogi połączona z nowym przystankiem PKM



Miasto liczy, że budowę drogi łączącej węzeł Chwaszczyno z węzłem Osowa uda się współfinansować ze środków unijnych. Jako argument za rozwojem transportu publicznego, chętnie wspieranego przez Unię Europejską, przemawiać ma wpisanie do zakresu inwestycji budowy węzła integracyjnego "Gdańsk Kukawka" (wcześniej również pod nazwą "Gdańsk Osowa Północ").

Będzie to nowy przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z parkingiem typu park and ride oraz przystankami autobusowymi, zlokalizowany w rejonie wiaduktu ul. Kielnieńskiej nad torami kolejowymiMapka. Budowa samego przystanku ma być finansowana z rządowego programu przystankowego na lata 2021-2025.

  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.
  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.
  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.
  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.

Tunel pod Pachołkiem w nieokreślonej przyszłości



W październiku br. na wniosek urzędników po prawie czterech latach procedowania umorzono postępowanie na wydanie tzw. decyzji środowiskowej dla ciągu Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem. Inwestycja w takim zakresie okazała się całkowicie nierealna do sfinansowania w najbliższym czasie.

- Przygotowywane jest nowe postępowanie środowiskowe w zakresie ul. Nowej Kielnieńskiej, częściowo bazujące na dokumentacji z zakończonego postępowania, rozszerzone o węzeł integracyjny Kukawka, obejmujące również Gminę Żukowo, Gdynia oraz Sopot. Szacujemy uzyskanie ostatecznej decyzji środowiskowej na grudzień 2022 r. Następnie zlecone będzie przygotowanie dokumentacji i realizacja w przypadku możliwości pozyskania środków zewnętrznych - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Nowa Kielnieńska za kilka lat, tymczasowe połączenie z Oliwską



Urzędnicy szacują obecnie, że cały proces budowy ul. Nowej Kielnieńskiej wraz z pozyskaniem dokumentacji zajmie ok. pięciu - sześciu lat, o ile oczywiście mieszkańcy Osowej ponownie skutecznie nie zablokują budowy tej drogi.

Do czasu budowy ul. Nowej Kielnieńskiej przewiduje się doraźne połączenie węzła w Chwaszczynie przez jego południową część z ul. Oliwską w Chwaszczynie (Oliwska jest przedłużeniem gdańskiej ul. Kielnieńskiej).

Czytaj też:

Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej



Węzeł Gdańsk-Osowa, do którego docelowo zostanie podłączona ul. Nowa Kielnieńska. Węzeł Gdańsk-Osowa, do którego docelowo zostanie podłączona ul. Nowa Kielnieńska.

Buspasy na Spacerowej zamiast tunelu pod Pachołkiem



Rozwiązaniem tymczasowym dla budowy tunelu pod Pachołkiem będzie natomiast rozbudowa istniejącej ul. Spacerowej o buspas lub buspasy.

- Zadanie to jest wyjątkowo skomplikowane z uwagi na uwarunkowania środowiskowe, ale także finansowe. W tej chwili trwają prace przygotowawcze nad zleceniem wielokryterialnej koncepcji buspasa z uwzględnieniem także ruchu rowerowego. Realizacja takiego rozwiązania pozwoliłaby na zapewnienie odpowiedniego standardu przemieszczania się alternatywnymi dla indywidualnej komunikacji samochodowej środkami transportu, takimi jak autobus i rower, a także mogłaby być znaczącym etapem poprawy połączenia Osowej z Oliwą do czasu realizacji docelowego układu - dodaje Kozicka-Prus.
Czytaj więcej:

Trzy warianty buspasa na Spacerowej




Miejsca

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

  • Gdansk Nowy Port

    A kiedy Nowa Wyzwolenia,która ma wyprowadzić ciężki transport portowy z osiedla mieszkaniowego przy ul.Wyzwolenia w Nowym Porcie?

    • 0 0

  • Władze miasta są nieudolne

    Nic się nie dzieje. A jak coś robią to rzeczy niepotrzebne typu przejścia naziemne tamujące ruch. Dobrze, że rząd Zjednoczonej Prawicy da wszystkim Polakom możliwość lotu na inne kontynenty z CPK. To rozwiąże wszystkie problemy

    • 0 3

  • Podobnie

    Podobnie jest ze zjazdem z Trasy Sucharskiego na Olszynke

    • 0 0

  • Chcieli to niech maja

    Ich sprawa niech zdechną w korkach

    • 0 1

  • Ovh ta gigantomania

    Zamiast ekologicznych pociągów zjazd jak w chińskim mieście. Wcale nie dziwię się mieszkańcom

    • 0 0

  • Serdeczne podziękowania dla protestujących z Osowy!

    Napiszcie - co w ten sposób zyskaliście? Dłuższe korki na Spacerowej i Barniewickiej?

    • 1 0

  • Zaorać Osowę

    Mieszkałem w Osowej 30 lat. Przez te lata z wiejskiego osiedla zrobil się miejski moloch. Kładkę oprotestowali kiedyś, teraz zbierają podpisy żeby jednak była. Hit. Zaraz się okaże, że droga jednak tak i znowu będą podpisy. I chwilę później protesty. Nie dogodzisz ludziom, zawsze znajdą powód do narzekania. Dobrze, że już nie muszę tam mieszkać. Zaorałbym i zasiał las

    • 0 0

  • szkoda

    Szkoda tylko że Nowa Kielnieńska nie uwzględnia żadnych przejść wn. w formie przejscia ul.oliwskiej a tych z okolic oliwskiej od dostępu do lasu, pętli autobusowej na kaczych bukach, sklepu i tras rowerowych.

    • 0 0

  • Ha hahaha

    Ci wyborcy Adamowicza prędzej poumierają niż zgodzą się na cywilizację tego zad*p*a.

    • 0 0

  • Mieszkaniec Osowy: wszyscy chcą kładki ale też ze ścieżką dla rowerów; nowej (ekspresowej) Kielnieńskiej nie (a w zwykłej formule jak np. Kołobrzeska na Przymorzu jak najbardziej, przecież równoległa (stara) Kielnieńska zostaje). Protest mieszkańców jest słuszny bo droga miała przebiegać, wzdłuż zabudowy jednorodzinnej w odległości ok 10m od płotów działek. Park Rozrywki na Owczarni jest ulokowany w pobliżu osiedli, i największym problemem prócz hałasu jest tam dojazd (korki na obwodnicy?),poza tym mieszkańcy obawiają się "obstawionych pojazdami korzystających z rozrywki" ulic osiedlowych. Mieszkańcy jak najbardziej wychodzą z pomysłami jak pogodzić rozwój miasta i nie niszczyć dorobku życia mieszkańców. Co do Spacerowej to każdy tu od dawna chce jej poszerzenia, tylko władze Gdańska jako nic nie realizują. Po stronie Gdyni, przy Kukawce osiedla (6 pięter) wbijają się w las- bo już mogą, w zeszłym roku zmieniono tam plan zagospodarowania, wycina się las. Na wycięcie drzew wzdłuż Spacerowej dla autobusów i karetek zezwolenia natomiast nie ma ... Proszę więc mniej agresji w komentarzach,

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane