• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zjazd z Trasy Kaszubskiej w drogę widmo. Nowa Kielnieńska musi czekać na realizację

Krzysztof Koprowski
28 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Węzeł Chwaszczyno ze zjazdem w stronę Gdańska w ul. Nową Kielnieńską.
  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.
  • U góry zjazd w ul. Nowa Kielnieńska, po prawej w Obwodnicę Metropolitalną.
  • Po prawej zjazd w ul. Nową Kielnieńską, prosto Trasa Kaszubska w stronę Gdyni.

Powstający ogromny węzeł Chwaszczyno na Trasie Kaszubskiej przez najbliższe lata będzie tylko w niewielkim stopniu wykorzystany. Na zjeździe w stronę Gdańska montowane są już ekrany akustyczne, choć kierowcy tzw. ul. Nową Kielnieńską na całej długości pojadą najwcześniej za kilka lat. Mieszkańcy Osowej oprotestowali jej budowę w formie "ekspresówki", ale nie wstrzymali całkowicie możliwości realizacji.



Realizacja której drogi jest najpilniejsza?

Węzeł Chwaszczyno widoczny jest już na najnowszych zdjęciach satelitarnych Pomorza. Pod względem powierzchni może śmiało konkurować z zabudową Chwaszczyna. Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie ruch z czterech kierunków:
  • do/z Gdyni (Trasa Kaszubska),
  • do/z Lęborka (Trasa Kaszubska),
  • do/z Gdańska (Nowa Kielnieńska),
  • do/z Obwodnicy Metropolitalnej.

Zdjęcie satelitarne powstającego węzła w Chwaszczynie. Zdjęcie satelitarne powstającego węzła w Chwaszczynie.

Zjazdy z nowego węzła prosto w domki lub pole



Obecnie w budowie jest tylko pierwsza z wymienionych dróg - Trasa Kaszubska, która oddana do użytku zostanie w całości latem przyszłego roku. Ostateczny termin będzie uzależniony od pogody.

Czytaj więcej:

Kierowcy nie pojadą Trasą Kaszubską w tym roku



Dla pozostałych dróg przygotowano już docelowy kształt węzła drogowego, ale zjazdy w Obwodnicę Metropolitalną oraz ul. Nową Kielnieńską kończą się na domach jednorodzinnych lub... dosłownie w polu.

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest na etapie wybranych wykonawców oraz umowy na finansowanie. Obecny harmonogram zakłada, że kierowcy skorzystają z niej już w 2025 r. Podobnie jak Trasa Kaszubska, droga będzie realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy komunikacyjnej. Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy komunikacyjnej.

Nowa Kielnieńska byłaby w budowie, gdyby nie protesty



Zupełnie inaczej wygląda realizacja tzw. ul. Nowej Kielnieńskiej. Będzie to połączenie drogowe Obwodnicy Trójmiasta z Trasą Kaszubską przez Osową i Chwaszczyno, zlokalizowane równolegle ok. 200 m na północ względem istniejącej ul. Kielnieńskiej.

Ponad 10 lat temu mieszkańcom Osowej skutecznie udało się storpedować budowę Trasy Kaszubskiej do węzła z ul. Spacerową w śladzie ul. Nowej Kielnieńskiej i w efekcie skierować Trasę Kaszubską do węzła Wielki KackMapka. Na korzyść wariantu gdyńskiego przemawiało też ominięcie terenów leśnych.

Przeciwnikom Trasy Kaszubskiej nie udało się jednak w żaden sposób zlikwidować rezerwy terenowej pod docelową realizację nowej drogi równoległej do ul. Kielnieńskiej. Ich działania sprawiły natomiast, że budowa i problem znalezienia źródeł finansowania spadł na barki Gdańska.

- Nie możemy partycypować w kosztach budowy ul. Nowej Kielnieńskiej. Natomiast uwzględniliśmy ją jako czwarty wlot na węźle Chwaszczyno. To działanie podjęte celowo, aby nie było trzeba w przyszłości ponownie przebudowywać tego węzła - zwraca uwagę Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj też:

Osowa: nie będzie planu, który miał uporządkować dzielnicę



Grafika z 2004 r. przygotowana przez przeciwników budowy Trasy Kaszubskiej do Osowej. Grafika z 2004 r. przygotowana przez przeciwników budowy Trasy Kaszubskiej do Osowej.

Nowa Kielnieńska pozostała w fazie planowania



Nowa Kielnieńska znajduje się we wszystkich edycjach studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Studium musi natomiast być respektowane przy sporządzaniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Czytaj też:

Mieszkańcy na przegranej pozycji. Planowanie przestrzenne w Polsce to farsa



W przypadku północnej części Osowej od 2019 r. trwają prace nad nowym planem, który obejmuje przedmiotową drogę. Przewiduje się jej realizację w klasie ulicy głównej, podczas gdy cała Trasa Kaszubska będzie w standardzie o dwie klasy wyżej - jako droga ekspresowa.

- Teren dla tzw. Nowej Kielnieńskiej zabezpieczony zostanie w planie dla przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z obustronnymi chodnikami i drogami rowerowymi oraz szpalerami zieleni wysokiej. Obecnie projekt planu jest na etapie koncepcji - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Fragment obowiązującego rysunku studium dla północnej części Osowej. Fragment obowiązującego rysunku studium dla północnej części Osowej.

Budowa drogi połączona z nowym przystankiem PKM



Miasto liczy, że budowę drogi łączącej węzeł Chwaszczyno z węzłem Osowa uda się współfinansować ze środków unijnych. Jako argument za rozwojem transportu publicznego, chętnie wspieranego przez Unię Europejską, przemawiać ma wpisanie do zakresu inwestycji budowy węzła integracyjnego "Gdańsk Kukawka" (wcześniej również pod nazwą "Gdańsk Osowa Północ").

Będzie to nowy przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z parkingiem typu park and ride oraz przystankami autobusowymi, zlokalizowany w rejonie wiaduktu ul. Kielnieńskiej nad torami kolejowymiMapka. Budowa samego przystanku ma być finansowana z rządowego programu przystankowego na lata 2021-2025.

  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.
  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.
  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.
  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.

Tunel pod Pachołkiem w nieokreślonej przyszłości



W październiku br. na wniosek urzędników po prawie czterech latach procedowania umorzono postępowanie na wydanie tzw. decyzji środowiskowej dla ciągu Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem. Inwestycja w takim zakresie okazała się całkowicie nierealna do sfinansowania w najbliższym czasie.

- Przygotowywane jest nowe postępowanie środowiskowe w zakresie ul. Nowej Kielnieńskiej, częściowo bazujące na dokumentacji z zakończonego postępowania, rozszerzone o węzeł integracyjny Kukawka, obejmujące również Gminę Żukowo, Gdynia oraz Sopot. Szacujemy uzyskanie ostatecznej decyzji środowiskowej na grudzień 2022 r. Następnie zlecone będzie przygotowanie dokumentacji i realizacja w przypadku możliwości pozyskania środków zewnętrznych - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Nowa Kielnieńska za kilka lat, tymczasowe połączenie z Oliwską



Urzędnicy szacują obecnie, że cały proces budowy ul. Nowej Kielnieńskiej wraz z pozyskaniem dokumentacji zajmie ok. pięciu - sześciu lat, o ile oczywiście mieszkańcy Osowej ponownie skutecznie nie zablokują budowy tej drogi.

Do czasu budowy ul. Nowej Kielnieńskiej przewiduje się doraźne połączenie węzła w Chwaszczynie przez jego południową część z ul. Oliwską w Chwaszczynie (Oliwska jest przedłużeniem gdańskiej ul. Kielnieńskiej).

Czytaj też:

Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej



Węzeł Gdańsk-Osowa, do którego docelowo zostanie podłączona ul. Nowa Kielnieńska. Węzeł Gdańsk-Osowa, do którego docelowo zostanie podłączona ul. Nowa Kielnieńska.

Buspasy na Spacerowej zamiast tunelu pod Pachołkiem



Rozwiązaniem tymczasowym dla budowy tunelu pod Pachołkiem będzie natomiast rozbudowa istniejącej ul. Spacerowej o buspas lub buspasy.

- Zadanie to jest wyjątkowo skomplikowane z uwagi na uwarunkowania środowiskowe, ale także finansowe. W tej chwili trwają prace przygotowawcze nad zleceniem wielokryterialnej koncepcji buspasa z uwzględnieniem także ruchu rowerowego. Realizacja takiego rozwiązania pozwoliłaby na zapewnienie odpowiedniego standardu przemieszczania się alternatywnymi dla indywidualnej komunikacji samochodowej środkami transportu, takimi jak autobus i rower, a także mogłaby być znaczącym etapem poprawy połączenia Osowej z Oliwą do czasu realizacji docelowego układu - dodaje Kozicka-Prus.
Czytaj więcej:

Trzy warianty buspasa na Spacerowej




Miejsca

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

  • analogia

    Sprawa ma się podobnie jak z wysypiskiem na Szadółkach i nowymi osiedlami w okolicach. W głównej mierze problem sprowokowany przez miasto, można go było przynajmniej ograniczyć oznaczając "strefy wpływu/smrodu Szadółek" na etapie planowania osiedli. Oczywiście, że większość z kupujących tam mieszkania wie o problemie/może dali się nabrać że składowisko zostanie zamknięte, skoro powstaje tam tyle osiedli? (ale gdzie indziej mieszkania kosztują 3-4razy więcej). Uważam za niemoralne ze strony miasta to, że nie powie jasno że problem może tylko narastać. Nowo budowana spalarnia oznacza bowiem tylko tyle, że wysypiska nikt nie zamknie (dofinansowanie z UE), a spalać będzie się w niej z pewnością nie kompost, a to on najbardziej cuchnie.

    • 0 0

  • Tunel pod Pachołkiem - d**ilizm

    Nie wiem dlaczego wciąż żyje pomysł budowy tunelu pod pachołkiem i przebudowy Spacerowej do drogi dwupasmowej. Przecież tam korek będzie taki sam jak teraz. Kiedy wreszcie zarząd Gdańska zrozumie, że ułatwianie podróży samochodem to droga do nikąd. Budowa bus pasów i drogi rowerowej powinna być docelową zmianą. Do tego przebudowa komunikacji w Oliwie, tak aby autobus miał bus pas aż do Grunwaldzkiej. Warto też poważnie zastanowić się na wybudowaniem odcinka trasy kolejowej PKM z Osowy do Oliwy. W Oliwie mogła by iść estakadą i łączyć się istniejącymi torami. Jest to nie tanie, ale pewnie nie droższe niż tunel pod pachołkiem. Poza tym na trasę kolejową łatwiej jest uzyskać pieniądze z EU.

    • 0 1

  • Zaorać Osową

    Miasto i gddkia powinno olać protesty i budować. Nie podoba się mieszkańcom? Niech pozywają, proces może trwać nawet 20 lat. Metodą faktów dokonanych udało się wygrać z właścicielem działki na trasie PKM, więc należy ją zastosować i teraz.

    • 0 0

  • Nie protestują ludzie z Osowy !

    to protestują jedynie ludzie z dzielnicy Kukawka - budowali domy wiedząc o planach...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane