• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zły stan mostu Siennickiego. Czeka go zamknięcie?

rb
26 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
W 2015 r. zakończył się remont Mostu Siennickiego w ramach modernizacji linii tramwajowej na Przeróbkę. Niewykluczone, że wkrótce znów most zostanie zamknięty na czas gruntownej przebudowy. W 2015 r. zakończył się remont Mostu Siennickiego w ramach modernizacji linii tramwajowej na Przeróbkę. Niewykluczone, że wkrótce znów most zostanie zamknięty na czas gruntownej przebudowy.

Zaledwie pięć lat po remoncie Mostowi SiennickiemuMapka na Przeróbce grozi zamknięcie. Ekspertyza zlecona przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wykazała, że drewniane fundamenty, na których osadzony jest most, są w bardzo złym stanie, a sama konstrukcja się osuwa. Drogowcy szukają przyczyn tego stanu rzeczy. Wyniki badań poznamy jesienią.



Czy ewentualne zamknięcie i ponowny remont mostu byłby dla ciebie problemem?

Most Siennicki został przebudowany w ramach modernizacji linii tramwajowej na Przeróbkę. Jego otwarcie nastąpiło we wrześniu 2015 roku.

Prace - choć pozornie mogłoby się tak wydawać - nie były gruntowne. Podczas robót torowych na Moście Siennickim wykonawca ingerował wyłącznie w nawierzchnię i nie wzmocnił konstrukcji przeprawy. Most przeszedł de facto lifting, a nowy wygląd zyskały mury oporowe na dojazdach do niego, zmodernizowane zostały także oświetlenie i sieć trakcyjna.

Po sześciu latach okazało się, że konstrukcja mostu między Długimi Ogrodami a Przeróbką jest w opłakanym stanie - jako pierwsza opisała to "Gazeta Wyborcza Trójmiasto". Okazuje się, że już w 2019 r. w czasie przeglądu gwarancyjnego natrafiono na usterkę: zdeformowała się nawierzchnia wzdłuż dylatacji, którą trzeba było naprawić.

W sobotę, 20 czerwca, znów pojawiły się ograniczenia.

- W związku z corocznym przeglądem obiektów inżynierskich od soboty, 20 czerwca, na Moście Siennickim w ciągu ul. Siennickiej, został ograniczony ruch samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 10 t. W związku z powyższym na obiekcie zostały ustawione znaki B-5. Ponadto rozszerzona została strefa ograniczonej prędkości do 30 km/h o odcinek ul. Siennickiej od skrzyżowania z ul. Stary Dwór oraz ul. Przetoczną. Dotychczas strefa Tempo 30 obowiązywała na terenie Przeróbki od skrzyżowania ul. Siennickiej z ul. Bajki - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.

90 lat trasy tramwajowej na Stogi



Zmiany w organizacji ruchu spowodowane są złym stanem technicznym drewnianych pali, na których posadowione są przyczółki mostu. Drogowcy zlecili dodatkową ekspertyzę, która ma wykazać, co jest przyczyną osuwania się konstrukcji. Do tego czasu stan techniczny mostu ma być na bieżąco monitorowany przez geodetów.

- Pierwszym sygnałem, że coś niepokojącego dzieje się z mostem, były wybrzuszenia przy dylatacjach - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Zlecona Politechnice Gdańskiej ekspertyza wykazała, że dylatacje są zakleszczone, a płyta mostu pracuje rozporowo, a więc w innym układzie obciążeń niż ten, na który most został zaprojektowany. Jeśli będzie taka konieczność, most zostanie podparty. Najczarniejszy scenariusz zakłada jego zamknięcie, ale mam nadzieję, że do tego nie dojdzie.
Na razie żadne decyzje o przebudowie czy zamknięciu Mostu Siennickiego nie zapadły. Najbardziej radykalne rozwiązanie byłoby dużym ciosem dla mieszkańców Przeróbki i Stogów, bo we wtorek po dwóch latach przebudowy ma zostać udostępniona linia tramwajowa na Stogi.

Przypomnijmy, że w tym roku w budżecie GZDiZ na remonty kładek, mostów i wiaduktów przeznaczono 4 mln zł. Modernizacji doczeka się kolejowy fragment kładki dla pieszych przy ul. Jana z Kolna, wyremontowana zostanie estakada na Rakoczego między Nowolipiem a Jaśkową Doliną oraz most nad Radunią w ciągu ul. Przybrzeżnej, gdzie wykorzystane zostaną elementy zdemontowanego mostu pontonowego w Sobieszewie.

Wideo archiwalne

rb

Opinie (296) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Generalnie Mosty w Gdańsku to osobny temat. Jeden porządny (wantowy). Reszta nadaje się na co najmniej modernizację. Nawet mosty prawie wyłącznie dla pieszych jak Zielony to masakra.

    • 13 0

    • Zielony jak by ogarnęli orginalne mechanizmy żeby sie podnosił to by była atrakcja w cetrum i ożywienie motławy w stronę toruńskiej a nie kładki jakieś.

      • 2 0

  • tak wygląda rozwój Gdańska!

    • 18 0

  • Rowery

    Przesiąść się na rowery, nie bać się pogody :-) a dla starszych rowery elektryczne i dofinansowania. Ew. Reaktywować projekt roweru miejskiego

    • 1 10

  • przecież ten most był niedawno remontowany (3)

    i to za grube miliony! podobno porządnie robili dlatego trwało to podobnie jak na Stogach- długo...
    a tu okazuje się że była to tylko kosmetyka...he he Gdańsk

    • 29 2

    • no byl, ale sie nie udalo

      troche wyrozumialosci :D

      • 4 1

    • Tak to jest, gdy "do wadzy" dorwie się 'prezioDĘTKA'...Kto toto wybrał?!

      Obstawia się właśnie takimi "fahofcamy"...A rezultaty jej NIErządów spłacamy my - podatnicy!!!

      • 0 0

    • jakie to znamienne

      Zrobiono wszystko "po wierzchu", czyli wymieniono całe przęsło a pominięto podpory i fundamenty...
      Most powstał ponad 100 lat temu, był największym mosem zwodzonym na Bałtyku. Powojenna historia tego mostu jest (nie)ciekawa, praktycznie nonstop w prowizorycznych łataniach (słynny leżący most saperski), w końcówce lat 80 ponoć "został rozebrany i zbudowany na nowo, węższy, ale o nośności zwiększonej do 30 ton; oddany do użytku 31 sierpnia 1989." Aż takiej skali nie pamiętam. rozebrane zostało częściowo przęsło, zmodernizowano obudowy przyczółków, podpory zostały. Ale fakt, most saperski zniknął.
      Jednak po 25 latach "znacząco wzrósł ruch samochodowy, doprowadził do znacznego zużycia konstrukcji. Dlatego też w czerwcu 2014 r. rozpoczął się remont Mostu Siennickiego, będący jednym z elementów Gdańskiego Projektu Komunikacji miejskiej "
      I też to działanie pominęło podpory...
      Ruch raczej nie wzrósł, bo w międzyczasie powstał most wantowy, Siennicki jest głównie dla linii tramwajowej.

      • 0 0

  • Zamknac

    Zamknął go jak tramwaj spadnie u nas zawsze jest wszystko robione jak się coś stanie

    • 13 0

  • I to jest kolejny dowód na to (2)

    że przekazywanie kompetencji i władzy z rządu centralnego na władze samorządowe jak proponuje to PO czy POKO to jeden wielki błąd. Samorządy bez jakiejkolwiek kontroli będą dopuszczać się takich patologii. W Warszawie oczyszczalnia ścieków Czajka pod kontrolą samorządu sposcila szambo do Wisły.

    • 32 3

    • Gdy Warszawą rządził tow. Kaczyński Lech to w ogóle nie było tam oczyszczalni, ścieki szły do Wisły cały czas. (1)

      Ale wtedy ci to zapewne nie przeszkadzało :D

      • 3 9

      • Jakoś tych ścieków nie widziałem i nikt nawet o nich nie wspominał. Więc chyba mijasz się z prawdą.

        • 6 2

  • To są jakieś jaja... Serio przy remoncie sprzed 5 lat nie sprawdzono stanu konstrukcji?

    Ani przy obecnym remoncie linii tramwajowej? Jak się okaże, że jest źle na tyle, że będzie trzeba go zamknąć, to przecież cała ta kasa, jaką wydano i na remont odcinka torowiska na moście i cały remont nawierzchni mostu sprzed 5 lat idzie w błoto, bo cały most będzie trzeba rozwalić, żeby dostać się do tych pali i zrobić palowanie przyczółków na nowo, a potem jeszcze zbudować nowy most, cała operacja to będzie pewnie z kilkadziesiąt milionów złotych.

    A zrobić to będzie trzeba, przy optymistycznym wariancie można podeprzeć most, ale to jest prowizorka, która tylko oddali w czasie wyburzenie mostu.

    • 24 0

  • Masakra.

    Cały ten remont infrastruktury na Przeróbce to od początku była wielka improwizacja. Firmy "krzaki" zmieniały się co kilka tygodni i każda robiła to po swojemu. Krawężniki na jezdniach, chodniki bez jednolitej ciągłości, studzienki powyżej poziomu jezdni (potem wycinali rowki w asfalcie aby woda spływała). Remont jakby bez nadzoru i bez gwarancji bo już po kilku miesiącach było mnóstwo usterek (rozbujane płyty na przystankach wiedeńskich) do tej pory nie naprawione. Drzewa powcinane a nasadzeń z obiecanych to może z połowa. Kostka brukowa na torowisku już wypada albo pozapadana. Dużo by pisać o niedociągnięciach i fuszerkach i nikt nie pociąga wykonawcy do odpowiedzialności za taki stan. porażka.

    • 41 0

  • Dlaczego w Gdańsku wszystko ma taki krótki żywot? (1)

    Wszystkie roboty po odbiorze sypią się jak piasek na plaży.

    • 23 0

    • Wszedzie tak jest.

      • 0 2

  • To chyba żart...

    ZDIZ jest niepoważny.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane