• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w gdańskiej komunikacji: trzy nowe linie tramwajowe

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rewolucja tramwajowa w ostatni weekend maja
W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne. W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne.

Duże zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Od połowy maja wprowadzone zostaną trzy nowe linie: 5, 7 oraz 9, dzięki czemu tramwaje będą jeździć częściej.



Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras. Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras.
Zmiany najbardziej ucieszą pasażerów na silnie obciążonej trasie Wrzeszcz - Śródmieście. Będzie tędy kursować aż sześć linii. W godzinach szczytu, na przystankach tramwaje pojawiać się będą co ok. 3 minuty. Ponadto bezpośrednio połączenie z Wrzeszczem uzyskają mieszkańcy Przeróbki (dzięki nowej linii "9").

Trasa "szóstki", na której jeszcze do niedawna kursowały trzywagonowe składy, zostanie skrócona: kursować będzie z pętli Abrahama (na razie jeździ z Jelitkowa) do śródmieścia.

Nie oznacza to jednak likwidacji bezpośredniego połączenia z Wrzeszcza oraz Oliwy do Jelitkowa. - Odcinek ten obsłuży nowa linia "5" kursująca jak linia "15", lecz wydłużona do Jelitkowa. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Trasa "piętnastki" się nie zmieni, lecz tramwaj będzie kursować tylko w godzinach szczytu.

Jak oceniasz plany wprowadzenia zmian w liniach tramwajowych?

Linia "11" z Chełmu zostanie przedłużona do Oliwy. - W dalekiej przyszłości planujemy, by linia ta kursowała do Jelitkowa. Na razie jednak musimy racjonalnie gospodarować istniejącym taborem zdolnym pokonać trasę na Chełm - mówi Sebastian Zomkowski.

Z pętli na Chełmie będzie można dojechać bezpośrednio do Nowego Portu (nowa linia "7"), jednak tylko w godzinach szczytu. Utrzymana zostanie linia "1" kursująca z Chełmu tylko do Huciska.

Z rozkładów zniknie linia "13", którą zastąpi "3". Trasa pozostanie ta sama, zmianę nazwy ZTM tłumaczy porządkowaniem numeracji tras.

- Po wprowadzeniu zmian, będzie dwanaście kolejno ponumerowanych linii. Docelowo zlikwidujemy także "15", którą zastąpi wzmocniona nowymi pojazdami "5" - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Nowością jest także wprowadzenie pojazdów niskopodłogowych na liniach w kierunku każdej dzielnicy. Umożliwi to zaplanowanie podróży osobom niepełnosprawnym oraz matkom z wózkami. Kursy takich tramwajów będą specjalnie oznakowane na rozkładach jazdy.

Zycie pasażerom mają ułatwić zmiany na przystankach przy dworcu głównym PKP. Choć są tam bardzo długie perony na przystanek wjeżdża tylko jeden tramwaj, a kolejny czeka przed przystankiem.

- Chcemy, by w kierunku Huciska na przystanek wjeżdżały jednocześnie dwa pojazdy. Wahamy się czy pozwolić na to w drugim kierunku, gdyż stojące wiaty utrudniają ruch pasażerów na przystanku - informuje Zomkowski.

Korekcie zostanie poddana także trasa linii autobusowej "111". Autobusy tej linii pojadą zamiast ulicą Bajki, ulicą Lenartowicza w obu kierunkach. Dzięki temu możliwa będzie łatwa przesiadka z autobusu na tramwaj.

Na zmiany przygotowany ma być System Informacji Pasażerskiej, który wciąż nie działa prawidłowo. Od dziewięciu miesięcy wykonawcy naliczane są odsetki karne za spóźnienie. - Uzbierała się spora suma. My musimy zapłacić za system jeszcze około 40 procent wartości zamówienia, ale odsetki sięgają już około 30 proc tej kwoty - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM.

Ale pasażerowie muszą tez liczyć się z utrudnieniami. Latem remontowane będą torowiska na ul. Kartuskiej, a także trasa biegnąca przez Zaspę (odcinek miedzy ETC a pętlą). Przy ETC prawdopodobnie powstanie rozjazd między torami, który pozwoli na zawracanie bez użycia pętli dwukierunkowym "Dortmundom".

Linie tramwajowe od połowy maja

1 - trasa bez zmian
2 - trasa bez zmian
3 - dawna linia 13, trasa bez zmian
4 - trasa bez zmian
5 - Nowy Port - Brzeźno - Hallera - Wrzeszcz - Oliwa - Jelitkowo
6 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Zwycięstwa - 3 Maja - Centrum (powrót Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP)
7 - linia w godzinach szczytu, Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Jana z Kolna - Letnica - Nowy Port
8 - trasa bez zmian
9 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Dworzec Gł. PKP - Przeróbka
10 - trasa bez zmian
11 - Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Opera - Wrzeszcz - Oliwa
12 - trasa bez zmian
15 - linia w godzinach szczytu, trasa bez zmian

Schemat sieci tramwajowej po zmianach

Opinie (481) ponad 10 zablokowanych

  • Panie Zomkowski ...

    Jeżeli nie mogą panu podpowiedzieć rozwiązania pana ludzie to ja zwykły facet z miasta Gdańska podpowiem panu.Wystarczy zbudować jedną dużą konstrukcję od skraju jezdni i przystanku ponad dwoma torami tramwajowymi do drugiego skraju jezdnia przystanek a zadaszyć tylko materiałem przeżroczystym same przystanki bez torów-proste.A te wiaty które są wyrzucić -bo wiata nad ludżmi będzie od początku do końca przystanku.Uważam że to rozwiązanie jest najlepsze.Pozdrawiam.

    • 1 0

  • Wrzeszcz - Nowy Port (Marynarki Polskiej) brak połączenia!

    Z Wrzeszcza nie ma żadnego połączenia w kierunku Nowego Portu!!!!
    Aby dojechać na ul. Marynarki Polskiej, trzeba zaliczyć dwie przesiadki ( 15 i 4 ). To naprawdę żenujące.

    • 2 0

  • zmiany

    A z Oliwy na Zaspę dalej tylko 12 bezpośrednio, to za mało powinien ta trasą jezdzić co najmniej jeszcze jeden tramwaj.

    • 0 1

  • zkm

    a rano 05.00na trawaji nu.10 niech jada co 10min

    • 0 0

  • dlaczego nr. 10 nie kursuje częściej rano o05.00 mogła by jechac co10 min

    • 0 0

  • Zaspa - Brzeźno

    Nadal nie ma kursu z Jelitkowa na Brzeźno, Nowy Port przez Zaspę i Przymorze zjazd z ulicy Mickiewicza w Hallera służy tylko zjazdom do zajezdni... Aż tęskno jak jeździły zastępcze 95 i 97 podczas remontu torowiska na hallera od wyspianskiego do mickiewicza...

    • 0 0

  • za bilet płacę jak każdy mieszkaniec Gdańska lecz żeby dojechać na ul Marynarki Polskiej do pracy muszę korzystać z przesiadek oraz bardzo złego dopasowania tramwaju nr 4 z tramwajem nr 15 - a to dlatego, że mieszkam we Wrzeszczu i jestem wg ZTM pasażerem gorszej kategorii.

    • 0 0

  • dlaczego linia 9 tylko do Przeróbki ? czemu nie do Stogów? Czyzby Stogi były gorsze od innych dzielnic? Czemu nie dać jednej linii łączącej wrzeszcz ae stogami. Jeżdże tą trasa już ponad 13 lat do pracy - okropność. Przesiadki,awarie,wyczekiwanie na przystankach,awarie i ścisk .A za chwilę zacznie się okres wakacyjny ,aż strach pomyśleć . Proszę zróbcie coś z tym. Nie tylko centrum i chełm się liczy są jeszcze inne dzielnice też ważne jak np. dolne miasto.

    • 1 0

  • A co z połączeniem Chełm-Stogi?

    • 0 0

  • TRAMWAJ (2)

    Powinna byc linia laczaca stogi z chelmem albo stogi z siedlcami byloby o wiele prosciej ...

    • 1 0

    • tramwaj

      tak jest

      • 0 0

    • tramwaj

      stogi-chelm ok np co 20 min bo do jelitkowa jezdzi 227

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane