• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w gdańskiej komunikacji: trzy nowe linie tramwajowe

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rewolucja tramwajowa w ostatni weekend maja
W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne. W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne.

Duże zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Od połowy maja wprowadzone zostaną trzy nowe linie: 5, 7 oraz 9, dzięki czemu tramwaje będą jeździć częściej.



Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras. Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras.
Zmiany najbardziej ucieszą pasażerów na silnie obciążonej trasie Wrzeszcz - Śródmieście. Będzie tędy kursować aż sześć linii. W godzinach szczytu, na przystankach tramwaje pojawiać się będą co ok. 3 minuty. Ponadto bezpośrednio połączenie z Wrzeszczem uzyskają mieszkańcy Przeróbki (dzięki nowej linii "9").

Trasa "szóstki", na której jeszcze do niedawna kursowały trzywagonowe składy, zostanie skrócona: kursować będzie z pętli Abrahama (na razie jeździ z Jelitkowa) do śródmieścia.

Nie oznacza to jednak likwidacji bezpośredniego połączenia z Wrzeszcza oraz Oliwy do Jelitkowa. - Odcinek ten obsłuży nowa linia "5" kursująca jak linia "15", lecz wydłużona do Jelitkowa. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Trasa "piętnastki" się nie zmieni, lecz tramwaj będzie kursować tylko w godzinach szczytu.

Jak oceniasz plany wprowadzenia zmian w liniach tramwajowych?

Linia "11" z Chełmu zostanie przedłużona do Oliwy. - W dalekiej przyszłości planujemy, by linia ta kursowała do Jelitkowa. Na razie jednak musimy racjonalnie gospodarować istniejącym taborem zdolnym pokonać trasę na Chełm - mówi Sebastian Zomkowski.

Z pętli na Chełmie będzie można dojechać bezpośrednio do Nowego Portu (nowa linia "7"), jednak tylko w godzinach szczytu. Utrzymana zostanie linia "1" kursująca z Chełmu tylko do Huciska.

Z rozkładów zniknie linia "13", którą zastąpi "3". Trasa pozostanie ta sama, zmianę nazwy ZTM tłumaczy porządkowaniem numeracji tras.

- Po wprowadzeniu zmian, będzie dwanaście kolejno ponumerowanych linii. Docelowo zlikwidujemy także "15", którą zastąpi wzmocniona nowymi pojazdami "5" - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Nowością jest także wprowadzenie pojazdów niskopodłogowych na liniach w kierunku każdej dzielnicy. Umożliwi to zaplanowanie podróży osobom niepełnosprawnym oraz matkom z wózkami. Kursy takich tramwajów będą specjalnie oznakowane na rozkładach jazdy.

Zycie pasażerom mają ułatwić zmiany na przystankach przy dworcu głównym PKP. Choć są tam bardzo długie perony na przystanek wjeżdża tylko jeden tramwaj, a kolejny czeka przed przystankiem.

- Chcemy, by w kierunku Huciska na przystanek wjeżdżały jednocześnie dwa pojazdy. Wahamy się czy pozwolić na to w drugim kierunku, gdyż stojące wiaty utrudniają ruch pasażerów na przystanku - informuje Zomkowski.

Korekcie zostanie poddana także trasa linii autobusowej "111". Autobusy tej linii pojadą zamiast ulicą Bajki, ulicą Lenartowicza w obu kierunkach. Dzięki temu możliwa będzie łatwa przesiadka z autobusu na tramwaj.

Na zmiany przygotowany ma być System Informacji Pasażerskiej, który wciąż nie działa prawidłowo. Od dziewięciu miesięcy wykonawcy naliczane są odsetki karne za spóźnienie. - Uzbierała się spora suma. My musimy zapłacić za system jeszcze około 40 procent wartości zamówienia, ale odsetki sięgają już około 30 proc tej kwoty - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM.

Ale pasażerowie muszą tez liczyć się z utrudnieniami. Latem remontowane będą torowiska na ul. Kartuskiej, a także trasa biegnąca przez Zaspę (odcinek miedzy ETC a pętlą). Przy ETC prawdopodobnie powstanie rozjazd między torami, który pozwoli na zawracanie bez użycia pętli dwukierunkowym "Dortmundom".

Linie tramwajowe od połowy maja

1 - trasa bez zmian
2 - trasa bez zmian
3 - dawna linia 13, trasa bez zmian
4 - trasa bez zmian
5 - Nowy Port - Brzeźno - Hallera - Wrzeszcz - Oliwa - Jelitkowo
6 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Zwycięstwa - 3 Maja - Centrum (powrót Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP)
7 - linia w godzinach szczytu, Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Jana z Kolna - Letnica - Nowy Port
8 - trasa bez zmian
9 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Dworzec Gł. PKP - Przeróbka
10 - trasa bez zmian
11 - Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Opera - Wrzeszcz - Oliwa
12 - trasa bez zmian
15 - linia w godzinach szczytu, trasa bez zmian

Schemat sieci tramwajowej po zmianach

Opinie (481) ponad 10 zablokowanych

  • Szkoda

    Dlaczego nie ma połączenia z Nowego Portu przez Kliniczną do Wrzeszcza , już tyle razy prosiliśmy o taką trasę . Czy nikt nie widzi ile ludzi przesiada sie z 4 na 15.

    • 1 1

  • Tramwaj w każdym domu,ot co

    "...J***niem tramwaj na Osową,do granic Sopotu,nawet pod Tczew..."

    A poważnie- problemem Naszej tramwajowej sieczki jest fakt, że każdy obieg musi lecieć przez Wrzeszcz i Centrum.Niech coś pierdyknie-wszystko stoi.
    A przenieśmy się w rok 2049- tramwaj 97 linia Osowa-Olliwa,linia 77 Morena ( przez Chełm) -Orunia Grn., linia 23 Zaspa-Sopot

    • 0 3

  • OD 20 MAJA ZKM WPROWADZA LOTY BALONOWE.Na razie na linii Morena-Sopot

    Info telefoniczne-zawsze pewne !

    • 0 3

  • Ktoś wcześniej pisał,że bród i smród w ZKM-ie...hmm,w tramwajach co ja jeżdżę,co dzień rano pachnie Brise'm,na pętli Panie

    sprzątaczki opróżniają kosze i popielniczki.Może kolega źle trafia

    • 0 1

  • zmiany

    Panowie z ZTM chcecie sie wykazac ze cos robicie. Czy zmiana numeracji i przeksztalcanie tras "z prawa na lewo i odwrotnie" zlikwiduje scisk, brud, punktualnosc i bezpieczenstwo

    • 0 2

  • Ja się ciesze, ale głosowanie na Adamowicza i tak uzależniam od wygnania prezesa ZKM.

    • 2 0

  • nic nie rozumiem z tego bełkotu

    i ludzie już sie przyzwyczaili do parzystych numerów. Nie wszystko trzeba zgapiac od Warszawy

    • 0 2

  • Nie rozumiem dlaczego nowa "pomocna" linia nr 9 jest tylko do Przerobki? Czy Panowie w ZTM zapomnieli ze istnieje taka dzielnica jak Stogi? Czemu linia 9 nie moglaby kursowac doslownie kilka przystankow dalej? Mieszkancy Stogow tez jezdza do Wrzeszcza!!!

    • 2 0

  • UWAGA PROSZĘ UWAŻNIE PRZECZYTAĆ (1)

    Proponuję aby odciążyć węzeł Hucisko i skierować wszystkie linie w kierunku Wrzeszcza i Oliwy ul. 3 maja! przy DW PKS!! A więc :
    6 - Wrzeszcz - Brama Olwska - DW PKP - Armii Krajowej - 3maja - ... - Wrzeszcz
    11 - Oliwa - ... - Brama Oliwska - 3 maja - Chełm (w obu kierunkach)
    12 - Zaspa - ... - Brama Oliwska - 3 maja - Siedlce (w obu kierunkach)

    • 1 3

    • W imieniu orunian i pruszczan składam serdeczne podziękowania za propozycję wydłużenia przesiadki z autobusów na tramwaj na Dworcu Głównym do około pół kilometra ze sprintem schodami pod górę. O to chodzi w komunikacji!

      • 0 0

  • UWAGA cd

    jeszcze oczywiście 9
    9 - Wrzeszcz - Brama Oliwska - 3maja - Stogi (w obu kierunkach)

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane