• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w gdańskiej komunikacji: trzy nowe linie tramwajowe

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rewolucja tramwajowa w ostatni weekend maja
W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne. W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne.

Duże zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Od połowy maja wprowadzone zostaną trzy nowe linie: 5, 7 oraz 9, dzięki czemu tramwaje będą jeździć częściej.



Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras. Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras.
Zmiany najbardziej ucieszą pasażerów na silnie obciążonej trasie Wrzeszcz - Śródmieście. Będzie tędy kursować aż sześć linii. W godzinach szczytu, na przystankach tramwaje pojawiać się będą co ok. 3 minuty. Ponadto bezpośrednio połączenie z Wrzeszczem uzyskają mieszkańcy Przeróbki (dzięki nowej linii "9").

Trasa "szóstki", na której jeszcze do niedawna kursowały trzywagonowe składy, zostanie skrócona: kursować będzie z pętli Abrahama (na razie jeździ z Jelitkowa) do śródmieścia.

Nie oznacza to jednak likwidacji bezpośredniego połączenia z Wrzeszcza oraz Oliwy do Jelitkowa. - Odcinek ten obsłuży nowa linia "5" kursująca jak linia "15", lecz wydłużona do Jelitkowa. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Trasa "piętnastki" się nie zmieni, lecz tramwaj będzie kursować tylko w godzinach szczytu.

Jak oceniasz plany wprowadzenia zmian w liniach tramwajowych?

Linia "11" z Chełmu zostanie przedłużona do Oliwy. - W dalekiej przyszłości planujemy, by linia ta kursowała do Jelitkowa. Na razie jednak musimy racjonalnie gospodarować istniejącym taborem zdolnym pokonać trasę na Chełm - mówi Sebastian Zomkowski.

Z pętli na Chełmie będzie można dojechać bezpośrednio do Nowego Portu (nowa linia "7"), jednak tylko w godzinach szczytu. Utrzymana zostanie linia "1" kursująca z Chełmu tylko do Huciska.

Z rozkładów zniknie linia "13", którą zastąpi "3". Trasa pozostanie ta sama, zmianę nazwy ZTM tłumaczy porządkowaniem numeracji tras.

- Po wprowadzeniu zmian, będzie dwanaście kolejno ponumerowanych linii. Docelowo zlikwidujemy także "15", którą zastąpi wzmocniona nowymi pojazdami "5" - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Nowością jest także wprowadzenie pojazdów niskopodłogowych na liniach w kierunku każdej dzielnicy. Umożliwi to zaplanowanie podróży osobom niepełnosprawnym oraz matkom z wózkami. Kursy takich tramwajów będą specjalnie oznakowane na rozkładach jazdy.

Zycie pasażerom mają ułatwić zmiany na przystankach przy dworcu głównym PKP. Choć są tam bardzo długie perony na przystanek wjeżdża tylko jeden tramwaj, a kolejny czeka przed przystankiem.

- Chcemy, by w kierunku Huciska na przystanek wjeżdżały jednocześnie dwa pojazdy. Wahamy się czy pozwolić na to w drugim kierunku, gdyż stojące wiaty utrudniają ruch pasażerów na przystanku - informuje Zomkowski.

Korekcie zostanie poddana także trasa linii autobusowej "111". Autobusy tej linii pojadą zamiast ulicą Bajki, ulicą Lenartowicza w obu kierunkach. Dzięki temu możliwa będzie łatwa przesiadka z autobusu na tramwaj.

Na zmiany przygotowany ma być System Informacji Pasażerskiej, który wciąż nie działa prawidłowo. Od dziewięciu miesięcy wykonawcy naliczane są odsetki karne za spóźnienie. - Uzbierała się spora suma. My musimy zapłacić za system jeszcze około 40 procent wartości zamówienia, ale odsetki sięgają już około 30 proc tej kwoty - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM.

Ale pasażerowie muszą tez liczyć się z utrudnieniami. Latem remontowane będą torowiska na ul. Kartuskiej, a także trasa biegnąca przez Zaspę (odcinek miedzy ETC a pętlą). Przy ETC prawdopodobnie powstanie rozjazd między torami, który pozwoli na zawracanie bez użycia pętli dwukierunkowym "Dortmundom".

Linie tramwajowe od połowy maja

1 - trasa bez zmian
2 - trasa bez zmian
3 - dawna linia 13, trasa bez zmian
4 - trasa bez zmian
5 - Nowy Port - Brzeźno - Hallera - Wrzeszcz - Oliwa - Jelitkowo
6 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Zwycięstwa - 3 Maja - Centrum (powrót Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP)
7 - linia w godzinach szczytu, Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Jana z Kolna - Letnica - Nowy Port
8 - trasa bez zmian
9 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Dworzec Gł. PKP - Przeróbka
10 - trasa bez zmian
11 - Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Opera - Wrzeszcz - Oliwa
12 - trasa bez zmian
15 - linia w godzinach szczytu, trasa bez zmian

Schemat sieci tramwajowej po zmianach

Opinie (481) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    a dlaczego tylko do Przeóbki a nie na Stogi. Jak zwykle dzielnica jest traktowana po macoszemu

    • 2 0

    • Stogi mają 2 linie w wakacje nawet 3. Można nimi spokojnie podjechać do Centrum czy innego miejsca przesiadkowego i zgadni co

      przesiąść się do innego tramwaju.

      • 1 0

  • UWAGA

    Termin wprowadzenia zmian nie jest pewny, data 15 maja jest tylko prawdopodobna. Zmiany są na razie tylko PROPOZYCJAMI, co oznacza, że odzew pasażerów będzie miał znaczenie. Dlatego też nie jest złym pomysłem kierować swoje uwagi bezpośrednio do ZTM, nie trzeba dodawać, że nie zaszkodzi zachowanie odpowiednio grzecznej formy.

    Mnie jako pasażera trochę przeraża fakt, że na miesiąc przez przewidywaną zmianą są to tylko propozycje a nie zatwierdzone zmiany. To pokazuje, że decyzje będą podejmowane także na ostatnią chwilę, co niestety nie wróży zbyt dobrze nam, użytkownikom.

    Z drugiej strony jeśli część zmian w praktyce okaże się zła, nic nie będzie stało na przeszkodzie, aby coś zmienić po raz kolejny. Odrobina cierpliwości nie jest złym pomysłem, podobnie jak pomaganie ZTM poprzez zgłaszanie konstruktywnych uwag, nie jest bowiem tajemnicą, że naukowe badanie potoków pasażerskich i najczęstszych kierunków podróży to nasi urzędnicy widzieli tylko na filmie.

    • 4 0

  • Pozwolę sobie zwrócić uwagę na nieścisłość w pierwszym akapicie artykułu. Z materiałów ZTM wynika, że częstotliwość 3,5 minuty w godzinach szczytu nie odnosi się do odcinka Śródmieście - Wrzeszcz, ale Śródmieście - Przeróbka.

    • 2 0

  • ;)

    Wszystko super to teraz niech napisza kiedy podwyzka cen biletów

    • 3 1

  • Wiem, że to ewidentne czepialstwo z mojej strony, ale spójrzcie w którą stronę ma jechać linia nr 1 ulicą Armii Krajowej przez przystanek Centrum (nad torami kolejowymi) :). Taki mały chochlik :)

    • 2 0

  • BRAWO GDAŃSK !!

    • 2 1

  • Linia nr 1 (1)

    Zlikwidować linię nr 1 stworzoną z myślą urzędasach dojeżdżających do pracy w urzędzie miejskim a tramwajami tej linii wzmocnić inne trasy.

    • 7 0

    • To fakt

      Bzdurna linia dublująca 11-stkę na krótkim odcinku.
      Ale takich absurdów jest więcej - chociażby linie 139 i 149. Po co podział na dwa numery, skoro wszyscy pasażerowie 149 przesiadają się przy Realu w 139 i jadą w głąb Przymorza. Nie lepiej je połączyć i w ramach 139 puścić na trasie Wrzeszcz PKP - ulica Polanki - Przymorze (po trasie 139) - Oliwa PKP?
      Zaraz się pewnie znajdą mędrcy z kosmosu twierdzący, że przedłużenie jej do Wrzeszcza spowoduje opóźnienia. Wszystkim takim specom z księżyca mówię, że jak ułożycie sensowne rozkłady, to autobusy będą się nich trzymały.

      • 0 0

  • ! (1)

    a ze stogów to nie łaska dac tramwaj do wrzeszcza ?!

    • 7 3

    • sa kursy zjazd W wiec mozesz jechac

      • 1 0

  • Koncepcja autobusu linii "M". (1)

    Wrzeszcz - Marynarki Polskiej to dziura na mapie połączeń, bo nawet z przesiadkami to nie jest proste, szczególnie w weekendy. Ale zauważcie, że jak tylko powstanie Trasa Słowackiego, to będzie można zrobić dużo dobrego puszczając autobus na trasie Galeria Bałtycka - Marynarki Polskiej (czyli dosłownie łącznik między Grunwaldzką a Marynarki Polskiej). Wyobrażam sobie taką linię jako nieco przyspieszoną, tzn przystanki praktycznie tylko na przecięciu linii tramwajowych: Galeria Bałtycka, Rzeczpospolitej przy ETC, Hallera, Stadion, Marynarki Polskiej i tyle (docelowo przy MP będzie duże rondo więc nie będzie problemów z zawracaniem). Jezdnia będzie nowa, można zrobić eleganckie i praktyczne przystanki. Ekspresowy charakter Trasy Słowackiego (mam na myśli priorytet na skrzyżowaniach i w miarę możliwości skrzyżowania bezkolizyjne a nie dopuszczenie dużych prędkości) umożliwi pokonanie odcinka Grunwaldzka - Marynarki Polskiej w kwadrans a niewykluczone, że szybciej. Dzięki temu stosunkowo niewielka ilość 18-metrowych autobusów zapewni bardzo przyzwoitą częstotliwość kursowania i będzie mogła z powodzeniem uzupełnić układ tramwajowy w tym rejonie miasta. Jestem przekonany, że taka linia cieszyłaby się wielkim powodzeniem już od pierwszego dnia. W miarę potrzeb i możliwości można by ją wydłużyć, z jednej strony do ronda De La Salle (z przystankami tylko przy Niedźwiedniku i skrzyżowaniu Słowackiego - Partyzantów), z drugiej do Nowego Portu lub w drugą stronę do skrzyżowania Marynarki Polskiej - Reja. Właściwie przygotowana i obsługiwana linia spełni swoją rolę równie dobrze jak tramwaj, a trzeba zaznaczyć, że krzyżowałaby się, a tym samym umożliwiała wygodne przesiadki, z 9 z 10 obecnych linii tramwajowych (lub 12 z 13 uwzględniając propozycje ZTM). Planowany układ drogowy, tramwajowy i geograficzny silnie przemawia na korzyść takiej linii. Właściwie decydentom z ZTM pozostanie tylko niczego nie zepsuć.

    • 2 1

    • O Bracie,widać że nie w jednym tramwaju bilecik kasowałeś

      Mądryś Pan,nono...

      • 1 0

  • Jakby nie można było 9 uruchomićna trasie Abrahama-Stogi. Jaki zwój mózgowy jest u ZTM-owców w stanie biernym?

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane