• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w gdańskiej komunikacji: trzy nowe linie tramwajowe

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rewolucja tramwajowa w ostatni weekend maja
W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne. W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne.

Duże zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Od połowy maja wprowadzone zostaną trzy nowe linie: 5, 7 oraz 9, dzięki czemu tramwaje będą jeździć częściej.



Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras. Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras.
Zmiany najbardziej ucieszą pasażerów na silnie obciążonej trasie Wrzeszcz - Śródmieście. Będzie tędy kursować aż sześć linii. W godzinach szczytu, na przystankach tramwaje pojawiać się będą co ok. 3 minuty. Ponadto bezpośrednio połączenie z Wrzeszczem uzyskają mieszkańcy Przeróbki (dzięki nowej linii "9").

Trasa "szóstki", na której jeszcze do niedawna kursowały trzywagonowe składy, zostanie skrócona: kursować będzie z pętli Abrahama (na razie jeździ z Jelitkowa) do śródmieścia.

Nie oznacza to jednak likwidacji bezpośredniego połączenia z Wrzeszcza oraz Oliwy do Jelitkowa. - Odcinek ten obsłuży nowa linia "5" kursująca jak linia "15", lecz wydłużona do Jelitkowa. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Trasa "piętnastki" się nie zmieni, lecz tramwaj będzie kursować tylko w godzinach szczytu.

Jak oceniasz plany wprowadzenia zmian w liniach tramwajowych?

Linia "11" z Chełmu zostanie przedłużona do Oliwy. - W dalekiej przyszłości planujemy, by linia ta kursowała do Jelitkowa. Na razie jednak musimy racjonalnie gospodarować istniejącym taborem zdolnym pokonać trasę na Chełm - mówi Sebastian Zomkowski.

Z pętli na Chełmie będzie można dojechać bezpośrednio do Nowego Portu (nowa linia "7"), jednak tylko w godzinach szczytu. Utrzymana zostanie linia "1" kursująca z Chełmu tylko do Huciska.

Z rozkładów zniknie linia "13", którą zastąpi "3". Trasa pozostanie ta sama, zmianę nazwy ZTM tłumaczy porządkowaniem numeracji tras.

- Po wprowadzeniu zmian, będzie dwanaście kolejno ponumerowanych linii. Docelowo zlikwidujemy także "15", którą zastąpi wzmocniona nowymi pojazdami "5" - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Nowością jest także wprowadzenie pojazdów niskopodłogowych na liniach w kierunku każdej dzielnicy. Umożliwi to zaplanowanie podróży osobom niepełnosprawnym oraz matkom z wózkami. Kursy takich tramwajów będą specjalnie oznakowane na rozkładach jazdy.

Zycie pasażerom mają ułatwić zmiany na przystankach przy dworcu głównym PKP. Choć są tam bardzo długie perony na przystanek wjeżdża tylko jeden tramwaj, a kolejny czeka przed przystankiem.

- Chcemy, by w kierunku Huciska na przystanek wjeżdżały jednocześnie dwa pojazdy. Wahamy się czy pozwolić na to w drugim kierunku, gdyż stojące wiaty utrudniają ruch pasażerów na przystanku - informuje Zomkowski.

Korekcie zostanie poddana także trasa linii autobusowej "111". Autobusy tej linii pojadą zamiast ulicą Bajki, ulicą Lenartowicza w obu kierunkach. Dzięki temu możliwa będzie łatwa przesiadka z autobusu na tramwaj.

Na zmiany przygotowany ma być System Informacji Pasażerskiej, który wciąż nie działa prawidłowo. Od dziewięciu miesięcy wykonawcy naliczane są odsetki karne za spóźnienie. - Uzbierała się spora suma. My musimy zapłacić za system jeszcze około 40 procent wartości zamówienia, ale odsetki sięgają już około 30 proc tej kwoty - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM.

Ale pasażerowie muszą tez liczyć się z utrudnieniami. Latem remontowane będą torowiska na ul. Kartuskiej, a także trasa biegnąca przez Zaspę (odcinek miedzy ETC a pętlą). Przy ETC prawdopodobnie powstanie rozjazd między torami, który pozwoli na zawracanie bez użycia pętli dwukierunkowym "Dortmundom".

Linie tramwajowe od połowy maja

1 - trasa bez zmian
2 - trasa bez zmian
3 - dawna linia 13, trasa bez zmian
4 - trasa bez zmian
5 - Nowy Port - Brzeźno - Hallera - Wrzeszcz - Oliwa - Jelitkowo
6 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Zwycięstwa - 3 Maja - Centrum (powrót Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP)
7 - linia w godzinach szczytu, Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Jana z Kolna - Letnica - Nowy Port
8 - trasa bez zmian
9 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Dworzec Gł. PKP - Przeróbka
10 - trasa bez zmian
11 - Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Opera - Wrzeszcz - Oliwa
12 - trasa bez zmian
15 - linia w godzinach szczytu, trasa bez zmian

Schemat sieci tramwajowej po zmianach

Opinie (481) ponad 10 zablokowanych

  • Wydłużą linie 11 - ale czy dodadzą nowe składy, tak aby otrzymać częstotliwość? Czy będzie tak jak w przypadku zabrania połowy składów 1 i zrobienia wydłużonej linii 11 - co zmniejszyło częstotliwość kursów na Chełm o co najmniej 30%.
    Założenie pierwotne - tramwaj na Chełm co 5 min - będzie zmienione na co 15?

    • 1 3

  • (1)

    A co z Przymorzem i Zaspą, dalej tłok w godzinach szczytu. Może ktoś pomyśli o dwóch sypialniach Gdańska

    • 1 0

    • Dobra,ja pomyślałem.Wygrałem coś?

      • 1 0

  • Czekamy na kontrolę w ZKM i ogłoszenie jej wyników

    • 0 1

  • linie 6 i 9 są bez sensu,

    po co tworzyc nową linię 9 jak można było wydłuzyc trasę liniii 6 do przeróbki?????
    tak samo linia 5 - przedłuzenie do jelitkowa i uporzadkowanie numeracji ok, ale po co jeszcze 15 utrzymywac na starej trasie? jak w godzinach szczytu to do Abrahama niech jezdzi, a z oliwy przywrocic linię (dawna 7) do nowego portu przez zaspę, przymorze, brzeźno

    • 3 2

  • (1)

    szkoda że nikt nie pomyśli o mieszkańcach Wrzeszcza i Moreny bo dojazd do Nowego Portu mają FATALNY:(

    • 1 3

    • Na dniach ZKM uruchamia przeloty balonem na tej trasie

      • 0 0

  • Z Oliwy do Centrum Gdańska tylko jedną linią?

    Po zlikwidowaniu 6 mieszkańcy Oliwy będą mieli tylko jedno bezpośrednie połączenie z Gdańskiem - 12. Więc czekają nas przesiadki... To super udogodnienie, szczególnie zimą....

    • 2 6

  • Jestem pielęgniarką (wdową) i niestety nie mam samochodu, bo zwyczajnie mnie nie stać,do domu wracam tramwajem,zmęczona i sponiewierana,bo to wbrew pozorom ciężka praca.Muszę odebrać dziecko z przedszkola i ze szkoły i dla mnie każda minuta się liczy,więc proszę nie wypisywać złośliwości typu autobus pod szpitalem,bo ten autobus nie jedzie do wrzeszcza ale tylko 1 przystanek dalej.
    Dlatego popieram pomysł ze zmianą trasy tramwajowej linii 11 i 12 jestem za.

    • 6 0

  • Hamulce (1)

    Kur**** tramwai nie maja bo hamulce im nie działają a oni chcą nowe linie puszczać strach jeździć tymi złomami.

    Ten co wjechał w starym złomem w LECHIE to już nie pracuje bo powiedział prawdę ze hamulce nie działają i jak nie naprawią

    • 5 1

    • co ty wiesz gościu...

      o hamowaniu zapędów płciowych...wjechał w tyłek bo nie hamował...a hamulce były...wyjedż swoim autem bez hamulców......bezmózgu...

      • 0 0

  • "po co tworzyc nową linię 9 jak można było wydłuzyc trasę liniii 6 do przeróbki?????"

    Linia 6 jest "przygotowana" pod wydłużenie do Nowej Łódzkiej.

    • 5 1

  • A SIEDLCE??

    Siedlce bardzo uprzejmie prosza o przywrocenie dzialajacej kiedys linii nr 9 - o trasie Siedlce-Stogi!

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane