• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w gdańskiej komunikacji: trzy nowe linie tramwajowe

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rewolucja tramwajowa w ostatni weekend maja
W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne. W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne.

Duże zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Od połowy maja wprowadzone zostaną trzy nowe linie: 5, 7 oraz 9, dzięki czemu tramwaje będą jeździć częściej.



Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras. Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras.
Zmiany najbardziej ucieszą pasażerów na silnie obciążonej trasie Wrzeszcz - Śródmieście. Będzie tędy kursować aż sześć linii. W godzinach szczytu, na przystankach tramwaje pojawiać się będą co ok. 3 minuty. Ponadto bezpośrednio połączenie z Wrzeszczem uzyskają mieszkańcy Przeróbki (dzięki nowej linii "9").

Trasa "szóstki", na której jeszcze do niedawna kursowały trzywagonowe składy, zostanie skrócona: kursować będzie z pętli Abrahama (na razie jeździ z Jelitkowa) do śródmieścia.

Nie oznacza to jednak likwidacji bezpośredniego połączenia z Wrzeszcza oraz Oliwy do Jelitkowa. - Odcinek ten obsłuży nowa linia "5" kursująca jak linia "15", lecz wydłużona do Jelitkowa. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Trasa "piętnastki" się nie zmieni, lecz tramwaj będzie kursować tylko w godzinach szczytu.

Jak oceniasz plany wprowadzenia zmian w liniach tramwajowych?

Linia "11" z Chełmu zostanie przedłużona do Oliwy. - W dalekiej przyszłości planujemy, by linia ta kursowała do Jelitkowa. Na razie jednak musimy racjonalnie gospodarować istniejącym taborem zdolnym pokonać trasę na Chełm - mówi Sebastian Zomkowski.

Z pętli na Chełmie będzie można dojechać bezpośrednio do Nowego Portu (nowa linia "7"), jednak tylko w godzinach szczytu. Utrzymana zostanie linia "1" kursująca z Chełmu tylko do Huciska.

Z rozkładów zniknie linia "13", którą zastąpi "3". Trasa pozostanie ta sama, zmianę nazwy ZTM tłumaczy porządkowaniem numeracji tras.

- Po wprowadzeniu zmian, będzie dwanaście kolejno ponumerowanych linii. Docelowo zlikwidujemy także "15", którą zastąpi wzmocniona nowymi pojazdami "5" - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Nowością jest także wprowadzenie pojazdów niskopodłogowych na liniach w kierunku każdej dzielnicy. Umożliwi to zaplanowanie podróży osobom niepełnosprawnym oraz matkom z wózkami. Kursy takich tramwajów będą specjalnie oznakowane na rozkładach jazdy.

Zycie pasażerom mają ułatwić zmiany na przystankach przy dworcu głównym PKP. Choć są tam bardzo długie perony na przystanek wjeżdża tylko jeden tramwaj, a kolejny czeka przed przystankiem.

- Chcemy, by w kierunku Huciska na przystanek wjeżdżały jednocześnie dwa pojazdy. Wahamy się czy pozwolić na to w drugim kierunku, gdyż stojące wiaty utrudniają ruch pasażerów na przystanku - informuje Zomkowski.

Korekcie zostanie poddana także trasa linii autobusowej "111". Autobusy tej linii pojadą zamiast ulicą Bajki, ulicą Lenartowicza w obu kierunkach. Dzięki temu możliwa będzie łatwa przesiadka z autobusu na tramwaj.

Na zmiany przygotowany ma być System Informacji Pasażerskiej, który wciąż nie działa prawidłowo. Od dziewięciu miesięcy wykonawcy naliczane są odsetki karne za spóźnienie. - Uzbierała się spora suma. My musimy zapłacić za system jeszcze około 40 procent wartości zamówienia, ale odsetki sięgają już około 30 proc tej kwoty - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM.

Ale pasażerowie muszą tez liczyć się z utrudnieniami. Latem remontowane będą torowiska na ul. Kartuskiej, a także trasa biegnąca przez Zaspę (odcinek miedzy ETC a pętlą). Przy ETC prawdopodobnie powstanie rozjazd między torami, który pozwoli na zawracanie bez użycia pętli dwukierunkowym "Dortmundom".

Linie tramwajowe od połowy maja

1 - trasa bez zmian
2 - trasa bez zmian
3 - dawna linia 13, trasa bez zmian
4 - trasa bez zmian
5 - Nowy Port - Brzeźno - Hallera - Wrzeszcz - Oliwa - Jelitkowo
6 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Zwycięstwa - 3 Maja - Centrum (powrót Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP)
7 - linia w godzinach szczytu, Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Jana z Kolna - Letnica - Nowy Port
8 - trasa bez zmian
9 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Dworzec Gł. PKP - Przeróbka
10 - trasa bez zmian
11 - Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Opera - Wrzeszcz - Oliwa
12 - trasa bez zmian
15 - linia w godzinach szczytu, trasa bez zmian

Schemat sieci tramwajowej po zmianach

Opinie (481) ponad 10 zablokowanych

  • Chełm (1)

    I coś mi się wydaje, że Chełm jest jakby faworyzowany? Dojeżdżają tam autobusy i tramwaje a Wy narzekacie. O wiele gorzej wygląda połączenie z Gdańska na Przymorze, Zaspę, Morenę o Matarni nie wspomnę (1 - j e d e n autobus, dojeżdżający via lotnisko do Osowy). Nie mam nic przeciwko dobrej komunikacji z i na Chełm, ale są jeszcze inne dzielnice...

    • 2 4

    • zobacz ile w tamtej okolicy nowych osiedli powstało,ile tysięcy ludzi przeniosło się do dzielnic Gd. Południe. Są to przede wszystkim młodzi często na dorobku, bez samochodu ludzie.

      • 1 0

  • brak bezpośredniego połaczenia jelitkowa-żabianki z gdańskiem przez wrzeszcz (po likwidacji 6)

    • 1 4

  • Trasa 1 to porażka !!!

    Co najmniej do Pętli przy klinicznej !!! Trasa 9 dobry pomysł ale do Pasanilu . Stogi to dzielnica wyjątkowo zaniedbana komunikacyjnie .

    • 4 1

  • Czekamy na linię Śródmieście- Port Lotniczy w Rębiechowie.

    • 3 0

  • Co trzy minuty!!!

    Ale się ubawiłem !!! Kiedyś już obiecywano co minutę !!! Chyba wybory się zbliżają?

    • 2 2

  • brak jednej linii !

    W tym całym "uporządkowaniu" brakuje tramwaju Nr 14 !
    Zeby była zachowana kolejność - znalazłem nową linię ! Wymyślajcie dla niej trasę i prześlemy ją do MZK !

    • 3 0

  • Robaczki moje drogie!

    "Brakuje mi 4-ki jeżdżącej z Nowego Portu do Jelitkowa. Ograniczenie tej trasy do pętli na Zaspie ogranicza jej wykorzystanie . Kiedyś gdy 4-ka jeździła przez Przymorze do Jelitkowa była bardziej wykorzystywana. Wiele osób dojeżdżało również na rynek na Przymorzu. Po skróceniu trasy musieli z tej linii zrezygnować."

    -> Możesz się przesiąść na inny tramwaj, nie musisz siedzieć w domu to końca świata. Tylko ciiii.... bo inni też będą chcieli.

    "A co z ludźmi, którrzy mieszkają w Nowym Porcie a pracują np. we Wrzesczu i pracują na drugą zmianę czyli do 22??"

    -> Linia numer 5. Cóż więcej można dodać?

    "CO Z POLACZENIEM NOWY PORT-ZASPA-PRZYMORZE... NADAL Z PRZESIADKA NA HALLERA...za 5 zl (2x2,50) !!!"

    -> Albo 1x3,00. Właśnie pomogłem ci zaoszczędzić 2ł. Proszę. Nie ma za co.

    • 6 0

  • Idjotyczne zmiany numeracji

    Od wielu lat do Brzeźna jeździ 13 i 15 , po jakiego ... to zmieniać. Myśli ktoś w tym magistracie o przyszłości jak będzie pętla Nowa Łódzka , braknie im numerów i 13 pojedzie z Oruni do Jelitkowa a 15 z Oruni na Stogi. Jaką premię otrzyma ten kto to wymyślił. Kiedyś o ile pamiętam linia 9 to Doki - Stogi , 7 to N.Port - Oliwa przez Zaspę , 3 Brzeźno - Centrum ( dać na Chełm ) - zostaje tylko rezerwa nr 5 i 14 . Sugruję trasy:1 - Chełm - Stogi (połączenie jak dziś + funkcjonalność obsługi plaży i cmentarza )2 - Jelitkowo - Zaspa -Centrum (zrozumiałe )3 - Brzeźno - Chełm ( patrz 1 )4 - Zaspa - N.Port ( wg. mnie z Jelitkowa )5 - rezerwa na obsługę Oruni6 - Jelitkowo - Centrum 7 - Chełm - N.Port ( koło stoczni )8 - Jelitkowo - Stogi9 - Abrahama - Przeróbka ( wb. Stogi )10 - N.Port - J.z Kolna - Siedlce11 - Chełm - Wrzeszcz - Oliwa (Jelitkowo)12 - Zaspa - Oliwa - Siedlce13 - Brzeźno - Opera - Stogi14 - rezerwa na Orunię15 - N.Port - Brzeźno - Oliwabrakuje Zaspa - Chełm (Orunia)

    • 5 4

  • (4)

    Sugruję trasy:
    1 - Chełm - Stogi (połączenie jak dziś + funkcjonalność obsługi plaży i cmentarza )
    2 - Jelitkowo - Zaspa -Centrum (zrozumiałe )
    3 - Brzeźno - Chełm ( patrz 1 )
    4 - Zaspa - N.Port ( wg. mnie z Jelitkowa )
    5 - rezerwa na obsługę Oruni
    6 - Jelitkowo - Centrum
    7 - Chełm - N.Port ( koło stoczni )
    8 - Jelitkowo - Stogi
    9 - Abrahama - Przeróbka ( wb. Stogi )
    10 - N.Port - J.z Kolna - Siedlce
    11 - Chełm - Wrzeszcz - Oliwa (Jelitkowo)
    12 - Zaspa - Oliwa - Siedlce
    13 - Brzeźno - Opera - Stogi
    14 - rezerwa na Orunię
    15 - N.Port - Brzeźno - Oliwa
    brakuje Zaspa - Chełm (Orunia)

    • 8 3

    • Brawo ! (1)

      Zdesperowany, pełen szacun !
      Nareszcie linia z Brzeźna na Chełm ( bez przesiadki ) Super !!! - linia nr 3.
      A linia nr 4 - to jak rozumiem ma połączyć Nowy Port / Brzeźno z Zaspą i Przymorzem - tak jak dawna 7-ka.

      Linia Nr 14 - dobry pomysł !

      • 1 1

      • 4 - Zaspa (Jelitkowo) - Kliniczna - N.Port
        przywrócić strą 7 - N.Port - Brzeźno - Zaspa
        wówczas np. 5 - N.port - stocznia - Chełm (Orunia )

        • 2 0

    • premia od ztm!!!!!

      super,pomysł i masz u nich etat albo darmowy bilet do żywotni

      • 2 0

    • popieream

      • 2 0

  • Brawo !

    2010-04-08 09:17 2010-04-08 09:17 Brawo !

    Zdesperowany, pełen szacun !
    Nareszcie linia z Brzeźna na Chełm ( bez przesiadki ) Super !!! - linia nr 3.
    A linia nr 4 - to jak rozumiem ma połączyć Nowy Port / Brzeźno z Zaspą i Przymorzem - tak jak dawna 7-ka

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane