• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w gdańskiej komunikacji: trzy nowe linie tramwajowe

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rewolucja tramwajowa w ostatni weekend maja
W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne. W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne.

Duże zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Od połowy maja wprowadzone zostaną trzy nowe linie: 5, 7 oraz 9, dzięki czemu tramwaje będą jeździć częściej.



Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras. Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras.
Zmiany najbardziej ucieszą pasażerów na silnie obciążonej trasie Wrzeszcz - Śródmieście. Będzie tędy kursować aż sześć linii. W godzinach szczytu, na przystankach tramwaje pojawiać się będą co ok. 3 minuty. Ponadto bezpośrednio połączenie z Wrzeszczem uzyskają mieszkańcy Przeróbki (dzięki nowej linii "9").

Trasa "szóstki", na której jeszcze do niedawna kursowały trzywagonowe składy, zostanie skrócona: kursować będzie z pętli Abrahama (na razie jeździ z Jelitkowa) do śródmieścia.

Nie oznacza to jednak likwidacji bezpośredniego połączenia z Wrzeszcza oraz Oliwy do Jelitkowa. - Odcinek ten obsłuży nowa linia "5" kursująca jak linia "15", lecz wydłużona do Jelitkowa. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Trasa "piętnastki" się nie zmieni, lecz tramwaj będzie kursować tylko w godzinach szczytu.

Jak oceniasz plany wprowadzenia zmian w liniach tramwajowych?

Linia "11" z Chełmu zostanie przedłużona do Oliwy. - W dalekiej przyszłości planujemy, by linia ta kursowała do Jelitkowa. Na razie jednak musimy racjonalnie gospodarować istniejącym taborem zdolnym pokonać trasę na Chełm - mówi Sebastian Zomkowski.

Z pętli na Chełmie będzie można dojechać bezpośrednio do Nowego Portu (nowa linia "7"), jednak tylko w godzinach szczytu. Utrzymana zostanie linia "1" kursująca z Chełmu tylko do Huciska.

Z rozkładów zniknie linia "13", którą zastąpi "3". Trasa pozostanie ta sama, zmianę nazwy ZTM tłumaczy porządkowaniem numeracji tras.

- Po wprowadzeniu zmian, będzie dwanaście kolejno ponumerowanych linii. Docelowo zlikwidujemy także "15", którą zastąpi wzmocniona nowymi pojazdami "5" - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Nowością jest także wprowadzenie pojazdów niskopodłogowych na liniach w kierunku każdej dzielnicy. Umożliwi to zaplanowanie podróży osobom niepełnosprawnym oraz matkom z wózkami. Kursy takich tramwajów będą specjalnie oznakowane na rozkładach jazdy.

Zycie pasażerom mają ułatwić zmiany na przystankach przy dworcu głównym PKP. Choć są tam bardzo długie perony na przystanek wjeżdża tylko jeden tramwaj, a kolejny czeka przed przystankiem.

- Chcemy, by w kierunku Huciska na przystanek wjeżdżały jednocześnie dwa pojazdy. Wahamy się czy pozwolić na to w drugim kierunku, gdyż stojące wiaty utrudniają ruch pasażerów na przystanku - informuje Zomkowski.

Korekcie zostanie poddana także trasa linii autobusowej "111". Autobusy tej linii pojadą zamiast ulicą Bajki, ulicą Lenartowicza w obu kierunkach. Dzięki temu możliwa będzie łatwa przesiadka z autobusu na tramwaj.

Na zmiany przygotowany ma być System Informacji Pasażerskiej, który wciąż nie działa prawidłowo. Od dziewięciu miesięcy wykonawcy naliczane są odsetki karne za spóźnienie. - Uzbierała się spora suma. My musimy zapłacić za system jeszcze około 40 procent wartości zamówienia, ale odsetki sięgają już około 30 proc tej kwoty - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM.

Ale pasażerowie muszą tez liczyć się z utrudnieniami. Latem remontowane będą torowiska na ul. Kartuskiej, a także trasa biegnąca przez Zaspę (odcinek miedzy ETC a pętlą). Przy ETC prawdopodobnie powstanie rozjazd między torami, który pozwoli na zawracanie bez użycia pętli dwukierunkowym "Dortmundom".

Linie tramwajowe od połowy maja

1 - trasa bez zmian
2 - trasa bez zmian
3 - dawna linia 13, trasa bez zmian
4 - trasa bez zmian
5 - Nowy Port - Brzeźno - Hallera - Wrzeszcz - Oliwa - Jelitkowo
6 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Zwycięstwa - 3 Maja - Centrum (powrót Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP)
7 - linia w godzinach szczytu, Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Jana z Kolna - Letnica - Nowy Port
8 - trasa bez zmian
9 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Dworzec Gł. PKP - Przeróbka
10 - trasa bez zmian
11 - Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Opera - Wrzeszcz - Oliwa
12 - trasa bez zmian
15 - linia w godzinach szczytu, trasa bez zmian

Schemat sieci tramwajowej po zmianach

Opinie (481) ponad 10 zablokowanych

  • może 10 by częściej jezdziła w soboty jedzie jak chce czlowiek stoi na przystanku w zimnie dni a tramwaju niewidać było ,aż 3.Do Nowego Portu jeżdza stare zepsute tranwaje a co na Chełm jeżdzi co 5 minut i to puste -NOWE!!!?? może by coś u zmienić -pomyślcie.

    • 4 2

  • bez sensu!!!! (3)

    Dlaczego "6" skróciliscie drogę, teraz dwa tramwaje z jelitkowa jadą w jednym kierunku (2,8), a jak dostać się z Jelitkowa na Grunwaldzką?

    • 3 4

    • Szkoda, że nie doczytałeś, że w zamian za skróconą trasę "6" wydłużą "15". Zamiast kończyć trasę w Oliwie będzie dojeżdzać

      Jelitkowa.

      • 2 0

    • (1)

      Po zlikwidowaniu 6 mieszkańcy Oliwy będą mieli tylko jedno bezpośrednie połączenie z Gdańskiem - 12. Więc czekają nas przesiadki... To super udogodnienie, szczególnie zimą....

      • 1 2

      • Tak. Zwłaszcza, że przybędzie 11.

        • 0 0

  • (1)

    kolejnym bezsensem jest przystanek "1" koło Urzędu Miasta, całkiem niedaleko jest Hucisko. A z Pohulanki jaki kawał drogi i nic. Nie można było zostawić przystanku przy Gildii, jak to było podczas remontu????? Żeby dostać się na Bisupią G, trzeba objechać "1" w koło

    • 5 3

    • Misiaczku,czekasz 4 minutki,masz "11"i do Biskupiej minutka trzy.BUZIAK

      • 0 0

  • ojej, dlaczego zamienili 13 na 3 (1)

    tyle lat 13, a tu taka zmiana :(

    • 5 3

    • też mi sie to nie podoba

      Od dawien dawna była 13-ka łącząca obie plaże w Trójmieście ( Brzeźno - Stogi ), ludzie byli przyzwyczajeni i znali trasę na pamięć. Tłumaczenie, ze ma to na celu jakieś uporządkowanie jest bez sensu. Jeżeli chcą uporządkować to niech zrobią nr-y kolejne i zmienią wszystkie linie, a nie "uczepili się" 13-tki !
      Od lat jeżdżę tą linią z Brzeźna do Centrum i przywykłem ! Zostawćie 13-tkę w spokoju !!!!

      • 3 2

  • dzięki zmianon

    firma co robi System Informacji Pasażerskiej dostanie aneks i "karne odsetki" za spóźnienie odejdą w niepamięć

    • 3 0

  • A (2)

    Żabianka będzie miała 1 tramwaj doGdańska?

    • 5 2

    • hihi (1)

      O ile wiem, to trzy - "2", "8", "12"

      • 1 1

      • I jeszcze nowy nr 5 zamisat 15 z przedłużoną trasą.

        • 1 1

  • a tramwaj "15" (2)

    będzie tylko kursował w godzinach szczytu?? A co z ludźmi, którrzy mieszkają w Nowym Porcie a pracują np. we Wrzesczu i pracują na drugą zmianę czyli do 22?? Jak będą wracać do domui??, mam nadzieję, że to jakaś pomyłka, że kursować będzie tylko w godzinach szczytu. A i w sumie można by wyjaśnić co oznaczają godziny szczytu??

    • 5 4

    • spytaj się Antoniego

      • 1 0

    • nie ma to jak niedoczytanie... przecież będzie "5" z NP do Jelitkowa przez Wrzeszcz!

      • 2 0

  • Stała pasażerka MZK

    Bardzo dobrze, że ktoś pomyślał o ludziach tłoczących się w godzinach szczytu w tramwajach na Chełm do typowej sypialni Gdańska, to jest koszmar korzystać z tej linii. Brawo oby tylko punktualnie kursowały to będzie OK!

    • 1 1

  • pomysły

    Wydłużona "15" - "w godzinach szczytu"; ''3"też juz była - z Gdańska do New Port...Pzdr pamiętajacych brak bałaganu w połaczeniach!

    • 1 3

  • ZMIANY LINII TRAMWAJOWEJ (2)

    WRESCIE UDALO SIE UPORZADKOWAC-ZAMACIC DO SPRAWNEJ KOMUNIKACJI TRASY LINII TRAMWJ. LACZACE WSZYTKIE DZIELNICE...!!! "ZLOTA MYSL 10r."
    * DUBLOWANIE SIE LINII 6a9..5a15.. I POZOSTALYCH W CZĘSCI WSPOLNYCH..
    * PEWNIE WSZYSTKIE SZCZYTOWKI BEDA JEZDZIC PO 6 do 8; po 14 do 17 godz.
    * A CO ZE STARYM ROZKLADEM JAZDY - ZMIANY CZASU PRZEJAZDU...?
    * JAK ZOSTANA DOPASOWANE AUTOBUSY DO TYCH ZMIAN np.295,106;111;
    ** CO Z POLACZENIEM NOWY PORT-ZASPA-PRZYMORZE... NADAL Z PRZESIADKA NA HALLERA...za 5 zl (2x2,50) !!!
    ++++NIE LEPIEJ OD NOWA PRZEMYSLEC PARU POLACZEN OD NOWA:
    * 5 NIECH JEZDZI PRZEZ NOWY PORT-ZASPA-PRZYMORZE-OLIWA (szczytowo)
    * 1 ZLITWIDOWAC... DODAC WOZY DO 11
    * 9 ZLIKWIDOWAC... A 6 WYDLUZYC DO PRZEROBKI-OLIWA; 2 PRZEDLUZYC DO PRZEROBKA - JELITKOWO...
    4 ZLIKWIDOWAC...
    +++
    A MOZE MNIEJSZE TRASY LINII LACZACE DZIELNICE POMIEDZY SOBA.STREFY DO CENTRUM GDANSKA LUB OLIWY ... TA TO WIECEJ KASY ZA BILETY 2,50zl x po 2-3 CZYSTY ZYSK...?
    CHELM-CETRUM GDANSKA (1) potem (13) i (15) DO OLIWY...

    • 0 4

    • zrobić tramwajowe połączenie Nowego Portu z Przymorzem !!!

      " ... CO Z POLACZENIEM NOWY PORT-ZASPA-PRZYMORZE... NADAL Z PRZESIADKA NA HALLERA...za 5 zl (2x2,50) !!!"

      Pamiętacie ? Było kiedyś takie połączenie - linia 7. Kończyła trasę na pętli Zaspa !
      Wielka szkoda, że ta linie zlikwidowali. Chyba w tym MZK nikt nie mysli !

      • 2 0

    • 2 x 2,50 = 5 zł

      Panie Wiktor!

      Słyszał pan o bilecie godzinnym za 3 zł?
      Jeśli nie, to czemu okazujesz swoją ignorancję?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane