• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w gdańskiej komunikacji: trzy nowe linie tramwajowe

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rewolucja tramwajowa w ostatni weekend maja
W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne. W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne.

Duże zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Od połowy maja wprowadzone zostaną trzy nowe linie: 5, 7 oraz 9, dzięki czemu tramwaje będą jeździć częściej.



Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras. Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras.
Zmiany najbardziej ucieszą pasażerów na silnie obciążonej trasie Wrzeszcz - Śródmieście. Będzie tędy kursować aż sześć linii. W godzinach szczytu, na przystankach tramwaje pojawiać się będą co ok. 3 minuty. Ponadto bezpośrednio połączenie z Wrzeszczem uzyskają mieszkańcy Przeróbki (dzięki nowej linii "9").

Trasa "szóstki", na której jeszcze do niedawna kursowały trzywagonowe składy, zostanie skrócona: kursować będzie z pętli Abrahama (na razie jeździ z Jelitkowa) do śródmieścia.

Nie oznacza to jednak likwidacji bezpośredniego połączenia z Wrzeszcza oraz Oliwy do Jelitkowa. - Odcinek ten obsłuży nowa linia "5" kursująca jak linia "15", lecz wydłużona do Jelitkowa. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Trasa "piętnastki" się nie zmieni, lecz tramwaj będzie kursować tylko w godzinach szczytu.

Jak oceniasz plany wprowadzenia zmian w liniach tramwajowych?

Linia "11" z Chełmu zostanie przedłużona do Oliwy. - W dalekiej przyszłości planujemy, by linia ta kursowała do Jelitkowa. Na razie jednak musimy racjonalnie gospodarować istniejącym taborem zdolnym pokonać trasę na Chełm - mówi Sebastian Zomkowski.

Z pętli na Chełmie będzie można dojechać bezpośrednio do Nowego Portu (nowa linia "7"), jednak tylko w godzinach szczytu. Utrzymana zostanie linia "1" kursująca z Chełmu tylko do Huciska.

Z rozkładów zniknie linia "13", którą zastąpi "3". Trasa pozostanie ta sama, zmianę nazwy ZTM tłumaczy porządkowaniem numeracji tras.

- Po wprowadzeniu zmian, będzie dwanaście kolejno ponumerowanych linii. Docelowo zlikwidujemy także "15", którą zastąpi wzmocniona nowymi pojazdami "5" - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Nowością jest także wprowadzenie pojazdów niskopodłogowych na liniach w kierunku każdej dzielnicy. Umożliwi to zaplanowanie podróży osobom niepełnosprawnym oraz matkom z wózkami. Kursy takich tramwajów będą specjalnie oznakowane na rozkładach jazdy.

Zycie pasażerom mają ułatwić zmiany na przystankach przy dworcu głównym PKP. Choć są tam bardzo długie perony na przystanek wjeżdża tylko jeden tramwaj, a kolejny czeka przed przystankiem.

- Chcemy, by w kierunku Huciska na przystanek wjeżdżały jednocześnie dwa pojazdy. Wahamy się czy pozwolić na to w drugim kierunku, gdyż stojące wiaty utrudniają ruch pasażerów na przystanku - informuje Zomkowski.

Korekcie zostanie poddana także trasa linii autobusowej "111". Autobusy tej linii pojadą zamiast ulicą Bajki, ulicą Lenartowicza w obu kierunkach. Dzięki temu możliwa będzie łatwa przesiadka z autobusu na tramwaj.

Na zmiany przygotowany ma być System Informacji Pasażerskiej, który wciąż nie działa prawidłowo. Od dziewięciu miesięcy wykonawcy naliczane są odsetki karne za spóźnienie. - Uzbierała się spora suma. My musimy zapłacić za system jeszcze około 40 procent wartości zamówienia, ale odsetki sięgają już około 30 proc tej kwoty - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM.

Ale pasażerowie muszą tez liczyć się z utrudnieniami. Latem remontowane będą torowiska na ul. Kartuskiej, a także trasa biegnąca przez Zaspę (odcinek miedzy ETC a pętlą). Przy ETC prawdopodobnie powstanie rozjazd między torami, który pozwoli na zawracanie bez użycia pętli dwukierunkowym "Dortmundom".

Linie tramwajowe od połowy maja

1 - trasa bez zmian
2 - trasa bez zmian
3 - dawna linia 13, trasa bez zmian
4 - trasa bez zmian
5 - Nowy Port - Brzeźno - Hallera - Wrzeszcz - Oliwa - Jelitkowo
6 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Zwycięstwa - 3 Maja - Centrum (powrót Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP)
7 - linia w godzinach szczytu, Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Jana z Kolna - Letnica - Nowy Port
8 - trasa bez zmian
9 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Dworzec Gł. PKP - Przeróbka
10 - trasa bez zmian
11 - Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Opera - Wrzeszcz - Oliwa
12 - trasa bez zmian
15 - linia w godzinach szczytu, trasa bez zmian

Schemat sieci tramwajowej po zmianach

Opinie (481) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Mi osobiście się bardzo nie podoba zabranie lini tramwajowej numer 6 gdyż mieszkańcy żabianki zostali skazani tylko na 12 (w celu dojechania do centrum) a jak kursuje 12 to chyba każdy wie ( na pewno nie zgodnie z rozkładem) w godzinach szczytu żaden tramwaj nawet przez 30 min potrafi nie przyjechać :( będzie masakra

    • 9 3

    • (1)

      ja sie calkowicie zgadzam. 12stka i tak przyjezdza z Zaspy zatloczona. mi aby dojechac na uczelnie pozostaje tylko 12, na ktora zwykle nie mozna i tak liczyc i jezdzi rzadko. :|

      • 3 0

      • a 5 to co? uczelnie ominie?

        • 0 0

    • a skm?

      przecież jeździ przez zabiankę co pare minut.. dobrze ze cos robia w zwiazku z dzielnicami nie polaczonymi przez skm. tylko po co te zmiany numeracji (?)

      • 0 0

  • jak wy to robicie...

    Koprowski pisze "nowe linie 5,7 i 9 dzięki czemu tramwaje bedą jezdzić cześciej?.Proste,że tramwajów obsługujących linie musi być więcej,,, a tak nie jest.Dostawy nowych mają byc od wrzesnia :)"Dortmundy"szybko zastępują niechciane 105-ki,bo taka polityka ZKM-u.Zakleszczyli się piszący i wypowiadający.Bajer to nie polowa sukcesu.......

    • 5 0

  • prosze oficjalnie ogloscie dni sprzatania gdanska

    juz za pare dni przyjada turysci agdansk ciagle jest brudny, prosze oficjalnie ogloscie dni sprzatania gdanska

    • 4 0

  • 6 (1)

    Trzeba się przesiadać do Jelitkowa. To może pasuje ZKM bo trzeba kasować więcej biletów ale czy ktoś zapytał pasażerów? Dla kogo jest gdańska komunikacja? Dla urzędasów???

    • 4 4

    • GDZIE wystąpi koniecznośc kasowania dodatkowego biletu, bo ja tego nie widzę?

      • 0 0

  • bajer ma przykryc wszystko

    tu sie duzo gada a malo robi, kiedy zaczniecie sprzatac gdansk z tego syfu

    • 1 0

  • 5 na Morenę (2)

    5 byłaby idealną "rezerwacją" dla nowej, rozwojowej trasy na Morenę - podobnie jak było z 1 na Chełm (zarezerwowana od lat 70.) - no i nie da się ukryć, że byłaby rzecz na duże pięć... Szkoda. "Fajnie", że nie będzie jak dojechać z Centrum do Jelitkowa;-/ A gdzie bezpośrednie połączenie Stogów z Wrzeszczem, które anonsowaliście? To był dobry pomysł. Jakie numery będą miały linie nocne? 7 chyba racjonalniejsza byłaby z Chełmu na Stogi, a nie wymierający Nowy Port (chyba że to linia "PGE Arena"?;) Jak "zaparkują" Bombardiery na zdezelowanej pętli w Oliwie??? Wiem, że miała być w tym roku remontowana, ale jakoś nic...

    • 10 4

    • Przejedź się 10tką do centrum około 16stej i z centrum przed godziną 7mą, to zobaczysz co znaczy ta linia dla Gdańska...nie ma gdzie igły wcisnąć. Oczywiście najwięcej do powiedzenia zawsze mają ci co na danej trasie nie jeżdzą, albo jechali raz czy dwa i to jeszcze w weekend;) Chodzi o to by odciążyć dziesiątkę i myślę, że ten pomysł z siódemką to najlepszy z tych wyżej wymienionych...

      • 1 0

    • SKM na Morenę

      Na Morenie tramwaj jest niepotrzebny. Uruchomią pociąg, który będzie o wiele bardziej funkcjonalny niż ZKM-owski złom.

      • 0 0

  • A ja poproszę o tramwaj z pętli w Oliwie do Osowy. Nie postoję w korku

    • 7 0

  • A może by tak jakiś tramwaj z Wrzeszcza na Marynarki Polskiej? (1)

    A może ktoś pomyślałby o tramwaju z Oliwy lub Wrzeszcza do Nowego Portu przez przemysłową ulicę Marynarki Polskiej, albo zamiast puszczać wszystkie tramwje w kierunku Gdańska koło Opery Bałtyckiej skierować choć jeden z nich przez pętlę Kliniczna i koło stoczni? Może któryś z Panów akceptujących trasy tramwajowe zechciałby najpierw pojeździć tramwajami cały dzień, w różne części miasta i sam przekonałby się jak to działa ;-)

    • 10 0

    • popieram, ileż można jezdzic z Portu do Wrzeszcza 15stka przez góry doliny;) albo biegać z Twardej albo z Kinicznej pod Operę Bałtycką( przesiadka z czwórki na 15stke na wys. Wyspiańskiego odpada, bo tramwaje się mijają:)) Kiedyś podczas jakiegoś remontu ze 2 czy tam 3 lata temu jedził tramwaj zastępczy na trasie Nowy Port- Mar. Pol-Kliniczna-Abrahama( czy do Oliwy nie pamiętam), i WSZYSCY byli zadowoleni, a w gazecie tłumaczono, że nie ma pieniędzy na tę linię...dziwne, a popyt na nią był spory..

      • 2 0

  • a hamulce w tramwajach beda juz sprawne? ntxt/ (1)

    • 7 2

    • tak

      tak poniewaz podwozia sa zgnile i pasazerowie beda hamowan butami

      • 4 0

  • Pamiętajcie że ideą reformy NIE jest zapewnienie wszystkim bezpośredniej podróży. Im większa będzie gotowość ludzi do przesiadek tym lepiej można dopasować możliwości do potrzeb - mniej pustych przejazdów, które przecież kosztują.

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane