• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w gdańskiej komunikacji: trzy nowe linie tramwajowe

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rewolucja tramwajowa w ostatni weekend maja
W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne. W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne.

Duże zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Od połowy maja wprowadzone zostaną trzy nowe linie: 5, 7 oraz 9, dzięki czemu tramwaje będą jeździć częściej.



Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras. Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras.
Zmiany najbardziej ucieszą pasażerów na silnie obciążonej trasie Wrzeszcz - Śródmieście. Będzie tędy kursować aż sześć linii. W godzinach szczytu, na przystankach tramwaje pojawiać się będą co ok. 3 minuty. Ponadto bezpośrednio połączenie z Wrzeszczem uzyskają mieszkańcy Przeróbki (dzięki nowej linii "9").

Trasa "szóstki", na której jeszcze do niedawna kursowały trzywagonowe składy, zostanie skrócona: kursować będzie z pętli Abrahama (na razie jeździ z Jelitkowa) do śródmieścia.

Nie oznacza to jednak likwidacji bezpośredniego połączenia z Wrzeszcza oraz Oliwy do Jelitkowa. - Odcinek ten obsłuży nowa linia "5" kursująca jak linia "15", lecz wydłużona do Jelitkowa. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Trasa "piętnastki" się nie zmieni, lecz tramwaj będzie kursować tylko w godzinach szczytu.

Jak oceniasz plany wprowadzenia zmian w liniach tramwajowych?

Linia "11" z Chełmu zostanie przedłużona do Oliwy. - W dalekiej przyszłości planujemy, by linia ta kursowała do Jelitkowa. Na razie jednak musimy racjonalnie gospodarować istniejącym taborem zdolnym pokonać trasę na Chełm - mówi Sebastian Zomkowski.

Z pętli na Chełmie będzie można dojechać bezpośrednio do Nowego Portu (nowa linia "7"), jednak tylko w godzinach szczytu. Utrzymana zostanie linia "1" kursująca z Chełmu tylko do Huciska.

Z rozkładów zniknie linia "13", którą zastąpi "3". Trasa pozostanie ta sama, zmianę nazwy ZTM tłumaczy porządkowaniem numeracji tras.

- Po wprowadzeniu zmian, będzie dwanaście kolejno ponumerowanych linii. Docelowo zlikwidujemy także "15", którą zastąpi wzmocniona nowymi pojazdami "5" - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Nowością jest także wprowadzenie pojazdów niskopodłogowych na liniach w kierunku każdej dzielnicy. Umożliwi to zaplanowanie podróży osobom niepełnosprawnym oraz matkom z wózkami. Kursy takich tramwajów będą specjalnie oznakowane na rozkładach jazdy.

Zycie pasażerom mają ułatwić zmiany na przystankach przy dworcu głównym PKP. Choć są tam bardzo długie perony na przystanek wjeżdża tylko jeden tramwaj, a kolejny czeka przed przystankiem.

- Chcemy, by w kierunku Huciska na przystanek wjeżdżały jednocześnie dwa pojazdy. Wahamy się czy pozwolić na to w drugim kierunku, gdyż stojące wiaty utrudniają ruch pasażerów na przystanku - informuje Zomkowski.

Korekcie zostanie poddana także trasa linii autobusowej "111". Autobusy tej linii pojadą zamiast ulicą Bajki, ulicą Lenartowicza w obu kierunkach. Dzięki temu możliwa będzie łatwa przesiadka z autobusu na tramwaj.

Na zmiany przygotowany ma być System Informacji Pasażerskiej, który wciąż nie działa prawidłowo. Od dziewięciu miesięcy wykonawcy naliczane są odsetki karne za spóźnienie. - Uzbierała się spora suma. My musimy zapłacić za system jeszcze około 40 procent wartości zamówienia, ale odsetki sięgają już około 30 proc tej kwoty - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM.

Ale pasażerowie muszą tez liczyć się z utrudnieniami. Latem remontowane będą torowiska na ul. Kartuskiej, a także trasa biegnąca przez Zaspę (odcinek miedzy ETC a pętlą). Przy ETC prawdopodobnie powstanie rozjazd między torami, który pozwoli na zawracanie bez użycia pętli dwukierunkowym "Dortmundom".

Linie tramwajowe od połowy maja

1 - trasa bez zmian
2 - trasa bez zmian
3 - dawna linia 13, trasa bez zmian
4 - trasa bez zmian
5 - Nowy Port - Brzeźno - Hallera - Wrzeszcz - Oliwa - Jelitkowo
6 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Zwycięstwa - 3 Maja - Centrum (powrót Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP)
7 - linia w godzinach szczytu, Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Jana z Kolna - Letnica - Nowy Port
8 - trasa bez zmian
9 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Dworzec Gł. PKP - Przeróbka
10 - trasa bez zmian
11 - Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Opera - Wrzeszcz - Oliwa
12 - trasa bez zmian
15 - linia w godzinach szczytu, trasa bez zmian

Schemat sieci tramwajowej po zmianach

Opinie (481) ponad 10 zablokowanych

  • 3 zamiast 13 (1)

    skoro trasa ta sama to poco wydawac pieniadze na zmiane numerów i rozkładow jazdy??

    • 17 3

    • Aguś skończysz ekonomię,zajmiesz się polityką-zrozumiesz ;)

      • 0 0

  • Mało funkcjonalne instalacje SIP na przystankach (1)

    Nie wiem czy się zgodzicie, ale uważam instalacje SIP (ekrany na wysokich stelażach) są zupełnie niefunkcjonalne i nieczytelne.... za wysoko (to się zowie pewnie "wandal-proof"), pod złym kątem a jak kto starszy czy (pardon) garbaty to w życiu nie zobaczy co tam się niby ma wyświetlać.... a wystarczył by przecież dwuwierszowy ekranik led zainstalowany na wiacie z krótką informacją o 2 najbliższych terminach i kierunkach i było by i czytelnie i "światowo" :/

    • 8 1

    • lepsze sa te z czarnymi wyświetlaczami i pomarańczową czcionką, ponieważ na tych co sa na dworcu w słoneczny dzień mało co widać -już nie wspomnę, że trzeba szkło powiększające sobie kupić...:)

      • 3 0

  • ee bez sensu

    wiekszy tramwajowy korek jak padnie tramwaj. nie no, dobrze bylo jak jest

    • 5 2

  • Za mało tramwajów do Jelitkowa

    • 5 2

  • (1)

    dlaczego nie ma wlatem polaczenia z chelmu na plaze

    • 5 1

    • bo są rowery..

      • 0 0

  • A rozkłady....?

    Takie ładne rozkłady wiszą na wiatach przystankowych, z planami całej komunikacji tramwajowej i teraz olaboga trzeba będzie najpierw zapłacić za przygotowanie nowych i potem ich wydrukowanie....ciekawe kto na tym zarobi....

    • 6 2

  • Ale obciążenie PKP i Huciska!!!!! (2)

    Nie można 3,9,11 puścić przez PKS, lub 2 i 6 skrócić do Urzędu Miasta z zajazdem od PKP i powrotem przez PKS. Dobra by była linia szczytowa łącząca Pasanil z Chełmem

    • 5 1

    • (1)

      ... a najlepsza byłaby linia łącząca wszystko ze wszystkim 24h na dobę

      • 7 0

      • hahaha dobre;)

        • 3 0

  • fajnie ze tram pojedzie z przerobki do abrahama

    bedzie mozna sie przesiasc przy gksie ze 112 186 111 w razie korków w szcycie na podwalu na tram i dojechac do wrzeszca i oliwy juz bez kolejnej przesiadki.
    zresztą mi się bardzo podoba inwetsowanie w komunikacje miejską w szcególnosci TRAMWAJAWĄ. JA BYM JESZCZE LEPIEJ ROZLEKLAMOWAL KOMUNIKACJE TRAMWAJAOWA,JEJ ZALETY I MOZLIWOSCI WSROD MIESZKANCOW,zeby ludzie sie przesiedli z aut na komunikacje.i nie podwyzszac cen, bo niedlugo to sie nie bedzie oplacało...!!!

    • 5 0

  • Ja dołożył bym jeszcze trasę z Oliwy do Nowego Portu przez Marynarki Polskiej, lub zmienił trasę 5 bądź 15, tak by tą ulicą jeździły.

    Byłby bezpośredni dojazd na stadion.

    • 7 1

  • 4-ka

    Brakuje mi 4-ki jeżdżącej z Nowego Portu do Jelitkowa. Ograniczenie tej trasy do pętli na Zaspie ogranicza jej wykorzystanie . Kiedyś gdy 4-ka jeździła przez Przymorze do Jelitkowa była bardziej wykorzystywana. Wiele osób dojeżdżało również na rynek na Przymorzu. Po skróceniu trasy musieli z tej linii zrezygnować. Urzędnicy sobie a życie sobie.....

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane