• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • Bzdura (1)

    zamiast puścić tramwaj do śródmieścia to wymyślili przesiadkę na Siedlcach to po co ten tramwaj na tak krótki odcinek. Tak wsiadałam w busa i jechałam bez pośrednio do centrum bez zamieszania i irytujących przesiadek. a znając punktualność miejskiego transportu to będzie problem z synchronizacją podczas przesiadki.

    • 22 4

    • przecież tramwaj jedzie do Śródmieścia.

      • 3 0

  • Wiedziałam, że tak będzie (1)

    Zyskali tylko ci, którym pasuje nowa linia tramwajowa , czyli mieszkańcy Moreny,nieliczni w sumie, bo więcej w ostatnim czasie bloków powstało w Jasieniu !!!!!

    • 25 3

    • ja jako mieszkanka Moreny

      Absolutnie nie czuję się jakobym zyskała. ..

      • 3 0

  • Faktem jest (3)

    że jak ktoś nie ma miesięcznego to za taki przejazd łączony przez pętlę Siedlce, zamiast samym autobusem zapłaci niestety więcej ale generalnie się zgadzam, że trzeba ograniczyć korki i spaliny w centrum.

    • 3 19

    • Slyszałeś o wiatrach? Wiesz, że oddychasz wyziewami z chińskich fabryk,

      bo powietrze mamy wspólne? A kasiorka wyciągnięta od naciągniętych na Zbiorkoma będzie całkiem miła i konkretna.

      • 4 0

    • Wszyscy zapłacimy więcej (1)

      bo tramwaje są droższe w utrzymaniu niż autobus. Dodatkowo większy problem jak się tramwaj zepsuje bo autobus może ominąć bocznym pasem a tramwaj już nie.
      Przykład dzisiejsza kolejka tramwai na głównym pomiędzy Dworcem a Bramą Wyżynna.

      Więc co z tego, że będziesz miał miesięczny ale opłaty wzrosną bo będziesz miał droższy tramwaj w eksploatacji. A my za to zapłacimy w podatkach :)

      • 8 1

      • i w aptekach po przeziębieniach na deszczu jesienią

        • 5 0

  • Strona internetowa SKM nie działa.

    Nic nie można sprawdzić. Ciekawe dlaczego??

    • 8 0

  • nowa polityka ztm-jak najwiecej przesiadek na trasie

    Nie wiem dla kogo ma to być wygodne, że trzeba się 3 razy przesiadać by pokonać kilka km:/ (plus dla ztm-zlikwidują bilet jednoprzejazdowy bo rzadko ktoś podjeżdża 3 przystanki) niepełnosprawni to jedno, a gdzie zmieścić wózki dziecięce? zwłaszcza, że tabory są przepełnione, a częstotliwości kursowania nie zwiększają. linia 174 kursuje raz na godzinę, 156 2 razy na godzinę, a różnica między kursami to...3minuty?! nie wiem kto układa te rozkłady ale z pewnością długo się nad tym nie zastanawiał...
    a montowanie stojaków na rowery na pętli nie wiem jaki ma sens, nikt przy zdrowych zmysłach nie zostawi tam roweru, bo jak wróci to będzie musiał z buta wracać do domu...

    • 32 0

  • to po prostu skandal. Z ul. Jabłoniowej do Gdańska do tej pory jeździł jeden autobus na godzinę, a teraz?! na Chełm do pętli lub na Siedlce najwyżej można dojechać....dotarcie do pracy do Sopotu zajmie mi pół dnia i podwoi koszty dojazdu!

    • 21 0

  • Re (2)

    Komunikacja z Rebowa to porazka.Jak na 6 dojechac na Zaspe do pracy?!!!

    • 18 0

    • (1)

      N4 04:27 w gdańsku jesteś o 04:53 -bez przesiadek:)o 5.01 masz linie 2 która na zaspie jest o 5.23 lub o 5.12 masz 8 a na zaspie będziesz o 5.34:) 25 minut to dojdziesz i jeszcze będziesz miał czas na kawę przed pracą...powodzenia:)

      • 2 3

      • A jakby kupił helikopter to będzie jeszcze miał czas na śniadanie !

        • 2 0

  • (5)

    Razi mnie brak wiedzy i logicznego myślenia przez niektórych ludzi.
    142 zlikwidowali bo od jutra od 3.40 bedzie za niego jezdziła PKM.
    Tak samo ludzie którzy beda chcieli sie dostać z moreny w strone Wrzeszcza, maja po pierwsze 127, a po drugie PKM które jest tak skordynowane z 10, ze czeka sie na niego 1-2 min.
    Więcej myślenia, a nie przyzwyczajonej d*py do tego co było, bo jak zmiany to narzekac trzeba.

    • 2 37

    • tu nie chodzi o przyzwyczajanie d*py, a koszta.

      nie mam hajsu na kolejny miesięczny.

      • 14 0

    • logidznie myślenie

      Sam pomyśl logicznie. To co napisałeś miałoby sens w przypadku jednego, wspólnego biletu na ZKM i PKM. Gdy taki się pojawi będzie OK. Obecnie ktoś kto chce skorzystać z proponowanej przez Ciebie alternatywy musi niestety ponosić dodatkowe koszty biletu na PKM. Tak więc wcale się nie dziwię ludziom psioczącym na likwidację autobusu, który ich zawoził codziennie baz przesiadek do Wrzeszcza. Teraz nie dość, że muszą się przesiadać to jeszcze dodatkowo płacić. Nie każde zmiany są dobre.

      • 20 0

    • (1)

      do m,m,m. No jasne, PKM panaceum na wszelkie zło. Człowieku sam wykazałeś się brakiem elementarnej wiedzy albo pracujesz w UM, ZTM lub PKM. Proponujesz przesiadkę na PKM jako alternatywę dla np. zlikwidowanego autobusu 142. Super, jest tylko jedno ale i to wcale nie małe. Dotąd taki pasażer korzystał z dobrodziejstwa karty miejskiej za np. 88 zł. By codziennie korzystać z Twojej super propozycji przesiadki na kolejkę musi miesięcznie wydać następne 84,- zł bo tyle kosztuje miesięczny na PKM. Daje to ponad 170,- zł miesięcznie. Nie uważasz, że to jednak zbyt drogo ?

      • 15 0

      • trollom i ztm-owym podnóżkom nie odpowiadamy!!!

        • 6 0

    • Jak kogoś stać na 2 bilety miesięczne to sie może wozić...

      • 6 0

  • Dlaczego skrucono trasę autobusu 167 ?

    To skandal tyle ludzi jedzie nim do pracy z Dworca głównego teraz musimy się tułać na Siedlce.

    • 32 1

  • Precz z po-ską dyktaturą !!!

    Mamy dość waszej głupoty rządzicie 20 ponad lat tym miastem i przestaliście myśleć szkoda kiedyś na was głosowałem ale teraz nigdy więcej !!!!!!!

    • 14 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane