• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • Uważam ze największe jaja sa ze zjazdem autobusów na pętle Siedlce, dzis popołudniu stało tam ze 100 osób i wszystcy czekali na autobus ktory pojedzie na Jasien. Podjeżdża wasz zarąbistu autobus z wrzeszcza do ktorego pakują sie wszyscy ludzie (wcale im sie nie widzie tez bym wsiadała) a chwile po nim rusza pusciutki przegubowy 167 ktory rowniez kieruje sie w tamtym kierunku! Bravo za logistyczne podejście panów którzy układają rozkład bravo!!! W ogole jadąc z wrzeszcza wjeżdzając na pętle tracę jakies 10 min bo przecież na pętli sa 2 przystanki i swiatla :/ dramat!!!!!! Na dzien dzisiejszy masakra!!!

    • 32 1

  • gratulacje dla układającego rozkład jazdy autobusów linii 227

    miały autobusy linii 227 kursować co 20 min. a między godz. 6,00 a 7,00 , rano kiedy dojeżdża się do pracy na godz. 7,00 na CHEŁM kursy odbywają się co 40 min.(6,13; 6,51)przystanek kolumba.Czyżby linia ta kursowała z potrzeby tylko dla młodzieży i osób niepracujących tak wynika to z układu jazdy. Żądamy zgodnie z obietnicą o DODATKOWY KURS OK 6,33. Zaznaczam że jest to kurs którym dojeżdża najwięcej osób mieszkaących na Przymorzu, Zaspie ul. Słowckiego i Morenie.

    • 21 1

  • 167 ma wrócić na dotychczasową trasę !

    Nie prosimy. Żądamy !

    • 28 1

  • teraz jest ciepło

    zastanawiam się co będzie zimą, dojazd do pracy z Przymorza na Jasień wydłużył mi się z 50 minut do 70 minut... jakaś kpina. To, już rowerem jadę 40 minut, ale codzienna jazda jest mało wygodna.

    • 25 1

  • nie chce ale musze

    jeździć samochodem,

    • 14 1

  • (1)

    chcieliście tramwaj to macie :)

    • 11 3

    • Inaczej

      chcieliście Adamowicza to macie Lisieckiego

      • 1 0

  • A redukcja kursów 115???

    Coś mnie tknęło i właśnie sprawdzam 115. Linia zupełnie bez związku z nowym tramwajem i PKM. I totalne zaskoczenie - redukcja kursów!!! Sprawdzam 184, bo w razie czego podjeżdżam na Suchanino i tam przesiadka na 199 - redukcja kursów 184! Wydawałoby sie na logikę, że skoro ta linia ma robić za dwie (po zlikwidowaniu 183), to zostanie jak było, bo marzeniem jest więcej kursów. I znów zonk. Jest 130 - jeszcze mam nadzieję. Tak, wg rozkładu to 130 na Wagnera jest na styk ze 199, czyli wystarczy że po drodze zaliczy wszystkie światła czerwone i widzę tył odjeżdżającego 199.
    Dodam, że pierwotnie nie startuję z Gdańska, tylko jeszcze muszę tam dojechać.
    A tak było pięknie dotąd - zjazd do centrum, potem 115. Lub jak korek i poślizg w dojeździe do centrum, to 184, potem przesiadka w 199 (za 2-3 minuty).

    • 23 1

  • oj, chyba dzisiaj nie będzie mógł spać nikt z tych, co układali ten rozkład ;)

    albo pieką ich uszy, albo już zostali zobligowani do ułożenia nowego ;)

    najsmutniejsze jest to, że pewnie robili co im kazano...

    • 12 0

  • niedzwiednik

    Szkoda,że temat odciętego od świata Niedźwiednika (Góralska) już zgasł.To niedorzeczne,nowe połączenie jest fatalne z GG - po likwidacji 183 trasa jadąc 184 wydłuża się o 15minut.Kto odda mi mój zmarnowany czas???Pomijam już to,że na Góralskiej nie ma automatu z biletami ani kiosku,a kierowcy nie są przygotowani z biletami.Prawie nigdy nie mają drobnych już nie mówiąc o ich opryskliwości.Gratuluje - najlepiej odciąć jakieś 800 osób od świata....Jak ktoś nie wie,na Niedźwiedniku u góry jest będę parking,który sprawuje tu absolutny monopol,po za parkingiem wieczorem nie ma już miejsca i z tego co widzę większość ludzi jeździ autobusem,przeważnie jest tak,że po wyruszeniu wszystko jest zajęte.Powinni zrobić je częściej i więcej i o krótkiej trasie z Gdańskie. Głównym.

    • 19 1

  • Urzędnicy z gdańskiego ZTM

    Prawdopodobnie grupa cwaniaków się nieźle nachapała realizując poronioną inwestycję. Teraz trzeba tylko wykazać że była potrzebna, zawiesić linię, tam obciąć kilka kursów i już ludzie nie mający alternatywy skorzystają z nowej linii tramwajowej, najważniejsze są wykresy i wzajemne gratulacje... Kiedyś była taka kapela MGR. Z WYCIĘTĄ PRZYSADKĄ MÓZGOWĄ zawsze gdy pomyślę o tych ludziach którzy planują takie ruchy przypomina mi się właśnie ta kapela.

    • 19 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane