• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • Jechałem nową Pesą na Morenie - supr i wygodnie. Z cntrum musi mniej autobusów jeżdzić - będzie czystrze powietrze i mniej (2)

    • 2 34

    • Transwestyta ??

      Ty Anka, kobiety piszą "jechałam", a nie "jechałem". No chyba, że jesteś ;)

      • 1 2

    • kup sobie słownik klakierze

      • 0 2

  • Ludzie zawsze będą narzkać, tak już jest, najlepiej bus pod dom :),a komunikacja w naszym mieśći jest na wysokim poziomie.

    • 2 36

  • UWAGA! Powyżej dwa komentarze z ZTM na zlecenie ;-)

    • 26 3

  • 142

    • 19 1

  • Na co dzień jeżdżę samochodem z Jasienia do Gdańska Głównego. Dzisiaj rano ok. godz. 7.30 skorzystałam z naszej wspaniałej komunikacji miejskiej. Dojazd znacznie się wydłużył -długi czas oczekiwania na autobus oraz również długi czas oczekiwania na tramwaj. W obu pojazdach bardzo dużo ludzi - Bilet 3,60 MASAKRA. Budowa nowej nitki linii tramwajowej to wspaniały sukces dla włodarzy Gdańska (rozładowanie korków oraz alternatywa dla połączeń autobusowych). Niestety efekt jest zupełnie odwrotny - znaczne utrudnienie dojazdu mieszkańcom pozostałych dzielnic, likwidacja bezpośrednich połączeń, wydłużony czas odjazdu. Podejrzewam,że większość osób zostanie przy dojeździe samochodami a nawet ta liczba się zwiększy .. a wtedy korki dopiero się zaczną. Dojazd do Gd. Gł.z Niedźwiednika również został strasznie utrudniony.....

    • 21 1

  • 127- to jakaś kpina, że zmniejszyli częstotliwość.

    Co ma wspólnego uruchomienie tramwaju do Gdańska Głównego ze zmniejszeniem częstotliwości jazdy autobusu 127 do Wrzeszcza? 127 było najlepszym połączeniem Moreny z Wrzeszczem...

    • 20 0

  • Morena

    A Gdzie jest MORENA, czy to chodzi o tą Spółdzielnie Mieszkaniową?

    • 0 18

  • Skandal

    Brak bezpośredniego połączenia z jasienia do Gdańska głównego to pomyłka.pracuję w Gdańsku głównym i tam też mam zlokalizowany żłobek i przedszkole.nie wyobrażam sobie podróży i codziennych przesiadek z 2 i 3 latkiem.A wmawianie mi ze to dla mojej wygody to jakiś skandal!

    • 26 0

  • To co dzieje się z komunikacją miejską w Gdańsku to jakaś kpina. Najlepiej wydać kasę na zbudowanie linii tramwajowej która jest ułatwieniem jedynie dla mieszkańców Siedlec którzy jeżdżą na Morene i odwrotnie, a dla innych staję się utrudnieniem. ZTM Gdańsk reklamuje swoją renowację pod hasłem "Szybciej, Bezpieczniej, Wygodniej" jednakże nie potrafię się zgodzić z ani jednym z tych słów. Szybciej - Zalecana dla mnie trasa przez ZTM do pracy to przesiadka na Siedlcach. Sam rozkład pokazuje, że do pracy dojade później o 10min niż zwykle, jednakże postanowiłem dać im szanse i wypróbować trasę. Chcąc się przesiąść na Siedlcach na tramwaj dotarłem spóźniony bo kierowca nie ma szans by w panującym natężeniu ruchu dotrzeć punktualnie. Jak stałem na światłach w autobusie tylko widziałem jak tramwaj na którego miałem czekać 6min odjeżdża. Problem również w tym, że przystanki na trasie które miały być ułatwieniem dla przesiadających się z autobusu na tramwaj mają również ułożony rozkład tak by uciec przesiadajacemu pasażerowi z przed nosa, a więc po drodze również ciężko by było się przesiąść. W taki właśnie sposób do pracy dotarłem o 15min później niż zwykle po lekkim spacerku, ponieważ komunikacją bym spóźnił się bardziej.
    Bezpoeczniej - Wczoraj pierwsi pasażerowie skorzystali z nowych przystanków na Siedlcach, dzisiaj skorzystałem i ja. Wysiadka z autobusu na multi-przystanku była dla mnie szokiem. Przystanek szerokości blatu biurka po czym szyba dzieląca przystanek autobusowy z tramwajowym i ponownie taki blat biurka a na nim jeszcze ławki. Skoro to główny przystanek przesiadkowy to również ludzi bardzo dużo. Jak podjedzie tramwaj spokojnie idzie jedną ręką złapać drzwi, drugą szyby przystanku. Gdzie niby to bezpieczne?
    Wygodniej - Pierwsza rzecz która rzuca się w oczy to zmiana linii 156 i 174 rozkładem. 156 kiedyś jeździło do pętli Chełm Witosa a 174 do dworca w centrum przez Siedlce, aktualnie 174 jeździ do pętli Chełm Witosa a 156 do Siedlec (Jak można w ogóle zlikwidować bezpośredni dojazd do centrun?!). Myślicie pewnie, że to bezsensowny zabieg bo można było tylko skrócić trasę 174 i na jedno by wyszło, jednakże nic bardziej mylnego. Zmiana ta zachowała pojazdy wg. dawnej linii dzięki czemu trasa bardziej zatłoczona czyli ta zalecana przez ZTM dla tych co jadą do centrum otrzymała składy krótkie zaś trasa na Chełm otrzymała pojazdy przegubowe - gdzie tu logika? ZTM zaraz napisze "Przecież 156 teraz jezdzi częściej to po co tam dłuższe składy"? Jednakże nie porównuje częstotliwości jazdy, która i tak dla mnie jest śmieszna, a poziom zatloczenia pojazdów. Druga kwestia, że czekanie na przystanku przesiadkowym również generuje tłok. Gratulacje!

    • 29 0

  • skandal

    Państwo projektanci,radni,to kpina,co zrobiliście z komunikacją,zmiany są idiotyczne,idźcie się lepiej uczyć.....

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane