- 1 Dostał 5 mandatów naraz (54 opinie)
- 2 Winda, która wygląda jak kapliczka (26 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (281 opinii)
- 4 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (115 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (196 opinii)
- 6 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (41 opinii)
Znamy trasę PKM na południe Gdańska. Powstanie pięć nowych przystanków
Projekt budowy linii PKM na południe Gdańska nabiera kształtów. Jeśli samorządom uda się zdobyć finansowanie, to do 2030 r. powstanie pierwszy odcinek trasy kolejowej z Gdańska-Śródmieście do Kowali, gdzie planowany jest duży węzeł przesiadkowy. Wraz z nim powstać ma pięć przystanków. Pierwsze roboty miałyby rozpocząć się już w 2025 r.
- PKM na południe Gdańska. Pomysł sprzed pół wieku
- Jakie były plany przebiegu PKM na południe Gdańska?
- Faworyt wśród tras PKM Gdańsk Południe. Jak będzie przebiegać trasa?
- Nowa Świętokrzyska w śladzie PKM
- Pięć nowych przystanków PKM. Jak będą wyglądały i gdzie powstaną?
- Węzeł przesiadkowy w Kowalach
- Druga faza inwestycji. Będą konsultacje
PKM na południe Gdańska. Pomysł sprzed pół wieku
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej na południe Gdańska pomoże rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach w tej części miasta.
Warto jednak przypomnieć, że taka wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. XX wieku. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej dla przyszłej trasy.
Plany ostatecznie jednak zarzucono. Szczęśliwie - wcale nie definitywnie.
Od kilku lat wiadomo już, że PKM Południe będzie nową linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska.
Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musiało Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. To dokument, który pokazuje, którędy i w jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.
Szczegóły przebiegu linii PKM na południe Gdańska.
Jakie były plany przebiegu PKM na południe Gdańska?
Do tej pory analizowane były następujące odcinki trasy kolejowej PKM Południe:
- Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
- Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
- Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
- Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
- Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.
Faworyt wśród tras PKM Gdańsk Południe. Jak będzie przebiegać trasa?
Dziś wiemy już więcej. Zakończyła się bowiem pierwsza faza prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym projektu, obejmująca m.in. preselekcję możliwych wariantów przebiegu nowej linii kolejowej dla metropolii i regionu.
Zgodnie z przewidywaniami kolejarze ogłosili właśnie, że projekt PKM Południe zakłada budowę całkowicie nowej, zelektryfikowanej i dwutorowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście przez południowe dzielnice Gdańska do Kowali i jej późniejszego połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (czyli popularną PKM-ką), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią nr 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła).
- Do 2023 r. powstanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które wskaże rekomendowany przebieg PKM Południe, niezbędną rezerwę terenową oraz odpowie na pytanie, czy realizacja tej inwestycji będzie ekonomicznie i społecznie uzasadniona - poinformowano.
Nowa Świętokrzyska w śladzie PKM
Nowa Świętokrzyska - jeżeli powstanie - zostanie okrojona do jednego pasa ruchu (z buspasów) w każdym kierunku, co najmniej na odcinku od al. Havla
Czytaj więcej:
Nowa Świetokrzyska okrojona z pasów. Gdańsk stawia na PKM
Pięć nowych przystanków PKM. Jak będą wyglądały i gdzie powstaną?
Jeżeli ta rekomendacja zostanie zaakceptowana, a samorządom uda się zdobyć dofinansowanie, to jest szansa, że w pierwszym etapie PKM Południe, w latach 2025-2030, będzie mógł powstać odcinek aglomeracyjny z Gdańska-Śródmieście do Kowali z pięcioma nowymi przystankami.
Interaktywna mapa planowanego przebiegu PKM i nowych przystanków
Gdańsk Trakt Świętego Wojciecha (wariant pierwszy)
- 1+203 km linii kolejowej.
- Lokalizacja przystanku: przy ul. Trakt św. Wojciecha w rejonie skrzyżowania z ul. Sandomierską, w miejscu istniejącego tam obecnie sklepu wielkopowierzchniowego.
- Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 9 m nad poziomem istniejącego terenu.
- Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
- Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).
Gdańsk Trakt Świętego Wojciecha (wariant drugi)
- 1+554 km linii kolejowej.
- Lokalizacja przystanku: nad ul. Trakt św. Wojciecha i kanałem Raduni, na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie ul. Raduńskiej.
- Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 9 m nad poziomem istniejącego terenu.
- Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
- Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).
Gdańsk Madalińskiego
- 3+000 km linii kolejowej.
- Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie wzdłuż ul. Małomiejskiej, w rejonie skrzyżowania z ul. Madalińskiego.
- Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 6 m nad poziomem istniejącego terenu.
- Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
- Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).
Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska
- 3+995 km linii kolejowej.
- Lokalizacja przystanku: pod istniejącą pętlą tramwajową Łostowice - Świętokrzyska.
- Lokalizacja peronu: w tunelu, 12 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
- Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
- Integracja z pozostałymi środkami transportu: tramwaj, autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).
Gdańsk Niepołomicka
- 5+248 km linii kolejowej.
- Lokalizacja przystanku: wzdłuż projektowanej ul. Nowej Świętokrzyskiej, na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie skrzyżowania ul. Niepołomickiej z ul. Srebrną.
- Lokalizacja peronu: w wykopie, 6 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
- Dojście do peronu: kładka dla pieszych + winda.
- Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).
Gdańsk Świętokrzyska - Węzeł Kowale
- 7+288 km linii kolejowej.
- Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie pod skrzyżowaniem ul. Świętokrzyskiej z projektowaną ul. Nową Bulońską Południową.
- Lokalizacja peronu: w tunelu, 10 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
- Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
- Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, tramwaj, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).
Węzeł przesiadkowy w Kowalach
Co ważne, w Kowalach planowany jest duży węzeł przesiadkowy, łączący wszystkie dostępne środki komunikacji z nową koleją.
- To tutaj będą mogli zostawić swoje auto na parkingu i pojechać dalej do centrum pociągiem kierowcy jadący z zachodnich i południowych części Pomorza, a także turyści docierający na wybrzeże autostradą A1 i planujący odwiedzić Trójmiasto - informują kolejarze.
Druga faza inwestycji. Będą konsultacje
Kolejarze ogłosili także rozpoczęcie drugiej fazy prac nad STEŚ. Jednym z jej elementów będą spotkania informacyjne dla mieszkańców. Informacje o nich, ale także o samym projekcie, można znaleźć na uruchomionej właśnie stronie internetowej PKM Południe.
Wykonane zostaną także dokładne analizy techniczne, ekonomiczne i środowiskowe dla wytrasowanego w pierwszej fazie i rekomendowanego do dalszych prac przebiegu PKM Południe.
Wyniki tych prac poznamy w połowie 2023 r.
Opinie (413) ponad 10 zablokowanych
-
2022-03-23 07:54
PKMka palcem po mapie
Planują od lat 70-tych i nic się nie ruszyło, jedynie zabudowali rezerwę terenową. Czuć, ze zbliżają się wybory, bo rośnie liczba obietnic bez pokrycia.
- 3 3
-
2022-03-23 08:02
Nowa Świętokrzyska - kronika budowy
2010, Adamowicz: Będzie Nowa Świętokrzyska, 2 x 2 pasy i tramwaj, projektujemy i budujemy!
2014, Adamowicz: Trwają prace nad N. Świętokrzyską!
2018, Adamowicz: Będzie Nowa Świętokrzyska, zamiast tramwaju buspasy i autobusy elektryczne!
2019, Dulkiewicz: Pierwszy odcinek Nowej Świętokrzyskiej (Havla-Kowale) jest dla mnie priorytetem!
2021, Dulkiewicz: Wstrzymujemy Nową Świętokrzyską, budujemy PKM Południe!
2022, Dulkiewicz: Będzie po jednym pasie Nowej Świętokrzyskiej, może nawet już w 2030 r!
...
2045, Nowy prezydent/tka: Planujemy ścieżkę rowerową Nowa Świętokrzyska! Już wkrótce!- 13 1
-
2022-03-23 08:06
Może najpierw rozwiązać kompromitujący dla Gdańska brak połączenia między lotniskiem a centrum miasta? Chciałbym zobaczyć facjatę ynteligenta, który o tym zdecydował.
- 6 0
-
2022-03-23 08:09
a Północna Gdynia dalej w czarnej...
Szkoda że nasze gdyńskie władze tak nie starają się o kolej dla mieszkańców :/
- 2 0
-
2022-03-23 08:31
Problemy PKM (1)
Czy PKM ma tabor na obsługę tych szumnych inwestycji?już w tej chwili w godzinach szczytu, tj między 7:00-7:50 kursują 2 składy do Gdańska Wrzeszcza.Jeden odjeżdża z Jasien PKM o 7:07 a drugi 45 min później ok 7:50.Często są przepełnione i nie można do nich wsiąść.Z powrotem jest podobnie.Między godz 16:02-16:40 nie odjeżdża z Gdańska Wrzeszcza żaden skład.Przy tak okrojonym rozkładzie jazdy nie ma możliwości dojazdu do pracy na godz 8:00 i powrotu przed godz 17:00.Pisałam w tej sprawie do PKM-ale przewoźnik milczy.W wyniku ciaglej redukcji pociągów na trasie Gdansk Rębiechowo-Gdansk Główny i zmiany, co 3 msc,rozkładu jazy na niekorzyść podróżujących zrezygnowałam z jazdy tym środkiem komunikacji i wróciłam do jazdy autem.
- 7 3
-
2022-03-23 09:20
Następny, który nie potrafi czytać..
- 1 0
-
2022-03-23 08:54
tymczasem gdynia północ i gdynia w ogóle
2 przystanki i cisza korki coraz większe
- 2 0
-
2022-03-23 08:55
nie chcę marudzić jechałem pkm do osowej z gdańska i zajęło to wieki
nawet gdybym utknął na s6 w korku to był bym dużo szybciej z drzwi pod drzwi.
- 4 1
-
2022-03-23 08:58
STEŚ?
We łbach się poprzewracało?
Przecież wszyscy wiedzą, że ta inwestycja jest konieczna.
Ktoś na tym nieźle zarabia.
Za darmo wam pokaże przebieg trasy niemal każdy mieszkaniec okolicy.
Kiedy budowano pierwsze linie kolejowe, budowano je ręcznie, bez żadnych STEŚów i do tego w szybszym tępię, z uwagi na rozległość inwestycji i wyniosłość gmachów, to kto wie czy nie taniej...- 3 3
-
2022-03-23 09:02
No i proszę - jest i Nowa Świętokrzyska
Tyle że nie w formie zapychającej sie dwupasmówki, a nigdy nie korkującej sie magistrali kolejowej. Jeszcze będziemy zazdrościć mieszkańcom południa :)
- 3 5
-
2022-03-23 09:20
2030
Powiało optymizmem
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.