• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy trasę PKM na południe Gdańska. Powstanie pięć nowych przystanków

Szymon Zięba
22 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Prezentowany przebieg PKM Południe ma wyłącznie charakter informacyjny i nie jest jeszcze ostatecznym projektem, lecz tylko propozycją zawartą w Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym.
  • Czerwoną linią zaznaczony jest proponowany przebieg PKM Południe na odcinku od Gdańska Oruni (po prawej - dwa korytarze do wyboru), potem wzdłuż ul. Małomiejskiej, gdzie od planowanego przystanku Gdańsk Madalińskiego (przed blokami w środku zdjęcia) linia kolejowa będzie poprowadzona w tunelu do pętli Łostowice - Świętokrzyska i dalej w wykopie do ul. Niepołomickiej (w głębi po lewej).

Projekt budowy linii PKM na południe Gdańska nabiera kształtów. Jeśli samorządom uda się zdobyć finansowanie, to do 2030 r. powstanie pierwszy odcinek trasy kolejowej z Gdańska-Śródmieście do Kowali, gdzie planowany jest duży węzeł przesiadkowy. Wraz z nim powstać ma pięć przystanków. Pierwsze roboty miałyby rozpocząć się już w 2025 r.





Jak daleko masz do najbliższego przystanku PKM?

PKM na południe Gdańska. Pomysł sprzed pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej na południe Gdańska pomoże rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach w tej części miasta.

Warto jednak przypomnieć, że taka wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. XX wieku. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej dla przyszłej trasy.

Plany ostatecznie jednak zarzucono. Szczęśliwie - wcale nie definitywnie.

Od kilku lat wiadomo już, że PKM Południe będzie nową linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska.

Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musiało Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. To dokument, który pokazuje, którędyw jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe Gdańska.


Jakie były plany przebiegu PKM na południe Gdańska?



Do tej pory analizowane były następujące odcinki trasy kolejowej PKM Południe:

  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Faworyt wśród tras PKM Gdańsk Południe. Jak będzie przebiegać trasa?



Dziś wiemy już więcej. Zakończyła się bowiem pierwsza faza prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym projektu, obejmująca m.in. preselekcję możliwych wariantów przebiegu nowej linii kolejowej dla metropolii i regionu.  

Zgodnie z przewidywaniami kolejarze ogłosili właśnie, że projekt PKM Południe zakłada budowę całkowicie nowej, zelektryfikowanej i dwutorowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście przez południowe dzielnice Gdańska do Kowali i jej późniejszego połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (czyli popularną PKM-ką), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią nr 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła).

- Do 2023 r. powstanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które wskaże rekomendowany przebieg PKM Południe, niezbędną rezerwę terenową oraz odpowie na pytanie, czy realizacja tej inwestycji będzie ekonomicznie i społecznie uzasadniona - poinformowano.

Nowa Świętokrzyska w śladzie PKM



Nowa Świętokrzyska - jeżeli powstanie - zostanie okrojona do jednego pasa ruchu (z buspasów) w każdym kierunku, co najmniej na odcinku od al. HavlaMapka do ulicy KampinoskiejMapka i Nowej Kampinoskiej. Trzeba będzie także wykonać nowy projekt wyczekiwanej przez mieszkańców południa drogi. Okazało się bowiem, że bez zmiany jej przekroju, nie da się zachować rezerwy terenowej pod budowę linii PKM Południe, której trasa przebiega w śladzie planowanej od lat arterii.

Czytaj więcej:

Nowa Świetokrzyska okrojona z pasów. Gdańsk stawia na PKM



Pięć nowych przystanków PKM. Jak będą wyglądały i gdzie powstaną?



Jeżeli ta rekomendacja zostanie zaakceptowana, a samorządom uda się zdobyć dofinansowanie, to jest szansa, że w pierwszym etapie PKM Południe, w latach 2025-2030, będzie mógł powstać odcinek aglomeracyjny z Gdańska-Śródmieście do Kowali z pięcioma nowymi przystankami.

Interaktywna mapa planowanego przebiegu PKM i nowych przystanków



Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w pierwszym wariancie. Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w pierwszym wariancie.
Gdańsk Trakt Świętego Wojciecha (wariant pierwszy)
  • 1+203 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: przy ul. Trakt św. Wojciecha w rejonie skrzyżowania z ul. Sandomierską, w miejscu istniejącego tam obecnie sklepu wielkopowierzchniowego.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 9 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w drugim wariancie. Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w drugim wariancie.
Gdańsk Trakt Świętego Wojciecha (wariant drugi)
  • 1+554 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: nad ul. Trakt św. Wojciecha i kanałem Raduni, na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie ul. Raduńskiej.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 9 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Madalińskiego. Lokalizacja przystanku Madalińskiego.
Gdańsk Madalińskiego
  • 3+000 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie wzdłuż ul. Małomiejskiej, w rejonie skrzyżowania z ul. Madalińskiego.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 6 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska. Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.
Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska
  • 3+995 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: pod istniejącą pętlą tramwajową Łostowice - Świętokrzyska.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 12 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: tramwaj, autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Niepołomicka. Lokalizacja przystanku Niepołomicka.
Gdańsk Niepołomicka
  • 5+248 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: wzdłuż projektowanej ul. Nowej Świętokrzyskiej, na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie skrzyżowania ul. Niepołomickiej z ul. Srebrną.
  • Lokalizacja peronu: w wykopie, 6 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: kładka dla pieszych + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Gdańsk Świętokrzyska - Węzeł Kowale

Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale. Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.
  • 7+288 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie pod skrzyżowaniem ul. Świętokrzyskiej z projektowaną ul. Nową Bulońską Południową.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 10 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, tramwaj, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Węzeł przesiadkowy w Kowalach



Co ważne, w Kowalach planowany jest duży węzeł przesiadkowy, łączący wszystkie dostępne środki komunikacji z nową koleją.

- To tutaj będą mogli zostawić swoje auto na parkingu i pojechać dalej do centrum pociągiem kierowcy jadący z zachodnich i południowych części Pomorza, a także turyści docierający na wybrzeże autostradą A1 i planujący odwiedzić Trójmiasto - informują kolejarze.

Druga faza inwestycji. Będą konsultacje



Kolejarze ogłosili także rozpoczęcie drugiej fazy prac nad STEŚ. Jednym z jej elementów będą spotkania informacyjne dla mieszkańców. Informacje o nich, ale także o samym projekcie, można znaleźć na uruchomionej właśnie stronie internetowej PKM Południe.

Wykonane zostaną także dokładne analizy techniczne, ekonomiczne i środowiskowe dla wytrasowanego w pierwszej fazie i rekomendowanego do dalszych prac przebiegu PKM Południe.

Wyniki tych prac poznamy w połowie 2023 r.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • PARK&RIDE

    Największe miasto w Polsce bez porządnego parkingu park&ride - 13 miejsc koło Brętowa to chyba żart. Jak tak rozwijacie tę PKM to wybudujcie chociaż ze 3-4 parkingi po 500 miejsc na obrzeżach, bo korki nie dadzą nam żyć! :(

    • 17 3

  • Już istniejąca PKM powinna dojeżdżać do Gdańska Głównego (5)

    Węzeł Gdańsk Śródmieście stoi pusty. PKM do niego nie dojeżdża. Żeby pojechać na dworzec/do urzędu/na Główne Miasto trzeba się tłuc autobusem godzinę. Pomysł fajny, tylko co z tego, skoro Urząd Marszałkowski nie potrafi zorganizować przejazdów. Podziękuję przy urnie.

    • 19 6

    • A wystarczy przesiąść się we Wrzeszczu na SKM (4)

      • 0 3

      • (1)

        Ale po co tłuc sie do Wrzeszcza,jak blizej do Gdańska Głównego.

        • 1 0

        • Ze Strzyży jest bliżej?

          Gratuluje orientacji w terenie.

          • 0 0

      • (1)

        To tak jakby chcąc dostać się z Krakowa do Warszawy, trzeba było przesiąść się w Piciumkach. Kompromitacja.

        • 2 1

        • Nie - lenistwo

          I szukanie wykrętów, żeby się z fury nie przesiadać.

          • 0 1

  • Zarzucę klasykiem:
    Jak tam budowa skm na północ Gdyni?
    Swoją drogą się nie mogę doczekać jak w 2035 będę mógł sobie pojechać do Kowal EN57

    • 8 3

  • Dlaczego nie metro? (1)

    ...tak - przyszłościowo

    • 2 5

    • Bo nie

      • 1 0

  • Odcinek 1 , Odcinek 2, Odcinek 3 bez sensu juz dzis - gdzioe to chcecie wcisnac

    jedynie odcinek 4 i Odcinek 5 ma sens .pierwsze trzy odcinki byly by sensowne na poczatku lat 90 XXw dzis to trzeba zapomniec o tym

    • 6 9

  • Jak znam życie, po wyborach plany się gdzieś zawieruszą a pieniądze pójdą między szwagry

    • 9 1

  • ludzie! (2)

    Nie ze*rajcie się! Po pierwsze, nie będzie to PKM jakie znamy. To tylko nazwa, co prawda myląca, ale tylko nazwa. To będzie tak na prawdę przedłużenie SKMki. Pociągi z Wejherowa/Gdyni będą wjeżdżać na tą linie, z taką samą częstotliwością, czyli co 7/10/15 min w zależności od dnia tygodnia i pory dnia. Po drugie wiele odcinków ma być poprowadzone pod ziemią, nie będzie tych torów widać a pociągów nie będzie słychać. Tam gdzie postanowią poprowadzić tory na poziomie terenu albo na estakadzie napewno zrobią ekrany akustyczne (może takie jak w Warszawie na Trasie Toruńskiej, fikuśne i spełniają swoją funkcję). Po trzecie nie będzie wyburzeń, linia będzie poprowadzona rezerwą na której miała być zbudowana autostrada zwana Nową Świętokrzyską, ok droga też potrzebna i powstanie obok torów. Może węższa ale część ruchu przejmą pociągi. Błagam o zdrowy rozsądek i o dokładniejsze zapoznanie się z planami.

    • 15 8

    • człowieku! (1)

      a skąd ty wiesz co będzie za 10-15 lat jak to powstanie - plany to plany, a wykon w polskich/gdańskich warunkach to co innego

      • 2 1

      • za 15 lat to bedzie inny świat

        wielu nie przeżyje obecnej światowej wojny i kataklizmów kary Bożej.

        • 2 0

  • "gdzie planowany jest duży węzeł przesiadkowy"

    Skąd my to znamy. Już nie pierwszy duży węzeł przesiadkowy z którego albo nikt nie korzysta, albo korzysta, ale z odrazą. Przesiadki mają być szybkie i "w miejscu", nikt nie będzie biegał po terenie o wielkości trzech boisk piłkarskich.

    • 5 3

  • Lepiej tramwaj

    • 3 4

  • Nareszcie jakaś dobra wiadomość, budować, bo Gdańsk jest mega zakorkowany a ludzi i samochodów się wciąż przybywa.

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane