• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy trasę PKM na południe Gdańska. Powstanie pięć nowych przystanków

Szymon Zięba
22 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Prezentowany przebieg PKM Południe ma wyłącznie charakter informacyjny i nie jest jeszcze ostatecznym projektem, lecz tylko propozycją zawartą w Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym.
  • Czerwoną linią zaznaczony jest proponowany przebieg PKM Południe na odcinku od Gdańska Oruni (po prawej - dwa korytarze do wyboru), potem wzdłuż ul. Małomiejskiej, gdzie od planowanego przystanku Gdańsk Madalińskiego (przed blokami w środku zdjęcia) linia kolejowa będzie poprowadzona w tunelu do pętli Łostowice - Świętokrzyska i dalej w wykopie do ul. Niepołomickiej (w głębi po lewej).

Projekt budowy linii PKM na południe Gdańska nabiera kształtów. Jeśli samorządom uda się zdobyć finansowanie, to do 2030 r. powstanie pierwszy odcinek trasy kolejowej z Gdańska-Śródmieście do Kowali, gdzie planowany jest duży węzeł przesiadkowy. Wraz z nim powstać ma pięć przystanków. Pierwsze roboty miałyby rozpocząć się już w 2025 r.





Jak daleko masz do najbliższego przystanku PKM?

PKM na południe Gdańska. Pomysł sprzed pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej na południe Gdańska pomoże rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach w tej części miasta.

Warto jednak przypomnieć, że taka wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. XX wieku. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej dla przyszłej trasy.

Plany ostatecznie jednak zarzucono. Szczęśliwie - wcale nie definitywnie.

Od kilku lat wiadomo już, że PKM Południe będzie nową linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska.

Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musiało Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. To dokument, który pokazuje, którędyw jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe Gdańska.


Jakie były plany przebiegu PKM na południe Gdańska?



Do tej pory analizowane były następujące odcinki trasy kolejowej PKM Południe:

  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Faworyt wśród tras PKM Gdańsk Południe. Jak będzie przebiegać trasa?



Dziś wiemy już więcej. Zakończyła się bowiem pierwsza faza prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym projektu, obejmująca m.in. preselekcję możliwych wariantów przebiegu nowej linii kolejowej dla metropolii i regionu.  

Zgodnie z przewidywaniami kolejarze ogłosili właśnie, że projekt PKM Południe zakłada budowę całkowicie nowej, zelektryfikowanej i dwutorowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście przez południowe dzielnice Gdańska do Kowali i jej późniejszego połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (czyli popularną PKM-ką), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią nr 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła).

- Do 2023 r. powstanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które wskaże rekomendowany przebieg PKM Południe, niezbędną rezerwę terenową oraz odpowie na pytanie, czy realizacja tej inwestycji będzie ekonomicznie i społecznie uzasadniona - poinformowano.

Nowa Świętokrzyska w śladzie PKM



Nowa Świętokrzyska - jeżeli powstanie - zostanie okrojona do jednego pasa ruchu (z buspasów) w każdym kierunku, co najmniej na odcinku od al. HavlaMapka do ulicy KampinoskiejMapka i Nowej Kampinoskiej. Trzeba będzie także wykonać nowy projekt wyczekiwanej przez mieszkańców południa drogi. Okazało się bowiem, że bez zmiany jej przekroju, nie da się zachować rezerwy terenowej pod budowę linii PKM Południe, której trasa przebiega w śladzie planowanej od lat arterii.

Czytaj więcej:

Nowa Świetokrzyska okrojona z pasów. Gdańsk stawia na PKM



Pięć nowych przystanków PKM. Jak będą wyglądały i gdzie powstaną?



Jeżeli ta rekomendacja zostanie zaakceptowana, a samorządom uda się zdobyć dofinansowanie, to jest szansa, że w pierwszym etapie PKM Południe, w latach 2025-2030, będzie mógł powstać odcinek aglomeracyjny z Gdańska-Śródmieście do Kowali z pięcioma nowymi przystankami.

Interaktywna mapa planowanego przebiegu PKM i nowych przystanków



Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w pierwszym wariancie. Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w pierwszym wariancie.
Gdańsk Trakt Świętego Wojciecha (wariant pierwszy)
  • 1+203 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: przy ul. Trakt św. Wojciecha w rejonie skrzyżowania z ul. Sandomierską, w miejscu istniejącego tam obecnie sklepu wielkopowierzchniowego.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 9 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w drugim wariancie. Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w drugim wariancie.
Gdańsk Trakt Świętego Wojciecha (wariant drugi)
  • 1+554 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: nad ul. Trakt św. Wojciecha i kanałem Raduni, na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie ul. Raduńskiej.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 9 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Madalińskiego. Lokalizacja przystanku Madalińskiego.
Gdańsk Madalińskiego
  • 3+000 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie wzdłuż ul. Małomiejskiej, w rejonie skrzyżowania z ul. Madalińskiego.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 6 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska. Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.
Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska
  • 3+995 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: pod istniejącą pętlą tramwajową Łostowice - Świętokrzyska.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 12 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: tramwaj, autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Niepołomicka. Lokalizacja przystanku Niepołomicka.
Gdańsk Niepołomicka
  • 5+248 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: wzdłuż projektowanej ul. Nowej Świętokrzyskiej, na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie skrzyżowania ul. Niepołomickiej z ul. Srebrną.
  • Lokalizacja peronu: w wykopie, 6 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: kładka dla pieszych + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Gdańsk Świętokrzyska - Węzeł Kowale

Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale. Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.
  • 7+288 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie pod skrzyżowaniem ul. Świętokrzyskiej z projektowaną ul. Nową Bulońską Południową.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 10 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, tramwaj, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Węzeł przesiadkowy w Kowalach



Co ważne, w Kowalach planowany jest duży węzeł przesiadkowy, łączący wszystkie dostępne środki komunikacji z nową koleją.

- To tutaj będą mogli zostawić swoje auto na parkingu i pojechać dalej do centrum pociągiem kierowcy jadący z zachodnich i południowych części Pomorza, a także turyści docierający na wybrzeże autostradą A1 i planujący odwiedzić Trójmiasto - informują kolejarze.

Druga faza inwestycji. Będą konsultacje



Kolejarze ogłosili także rozpoczęcie drugiej fazy prac nad STEŚ. Jednym z jej elementów będą spotkania informacyjne dla mieszkańców. Informacje o nich, ale także o samym projekcie, można znaleźć na uruchomionej właśnie stronie internetowej PKM Południe.

Wykonane zostaną także dokładne analizy techniczne, ekonomiczne i środowiskowe dla wytrasowanego w pierwszej fazie i rekomendowanego do dalszych prac przebiegu PKM Południe.

Wyniki tych prac poznamy w połowie 2023 r.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • (10)

    Jak mi to puszczą pod oknem, to do sądu pójdę i przejdę wszystkie instancje, aż po Strasburg. Może szefostwo PKM razem z marszałkiem sobie w ogródku pociąg puszczą.

    • 22 24

    • A dwujezdniowa trasa wojewódzka pod oknem to już nie przeszkadza? (7)

      Bo prawie cała trasa PKM do Kowal idzie właśnie wzdłuż drogi wojewódzkiej planowanej do rozbudowy do 2x2. Czyli jak autkom dobrze zrobić, to hałas już jest ok.

      • 14 1

      • (6)

        Od lat stoję w korkach na Malomiejskiej. Jeżdżę autobusem. Stoję bo ludzie mają gdzieś węzeł przesiadkowy na Havla. I będę dalej stała bo PKMka tylko przeleci przez Orunię. Wolący nie wysiądą z samochodów nawet gdyby pociąg był za darmo.

        • 7 6

        • To niech stoją w korach. Ich sprawa. (5)

          Natomiast Ty, zamiast autobusem, pojedziesz 2x szybciej pociągiem - i do tego bezpośrednio do Wrzeszcza, Przymorza, Oliwy, Sopotu, Gdyni... Na Oruni będą dwa przystanki - jeden przy Madalińskiego, drugi nad Traktem Św. Wojciecha przy skrzyżowaniu z Sandomierską. Orunia będzie jedną z lepiej obsłużonych przez SKM dzielnic aglomeracji.

          • 6 2

          • (3)

            Ludzie nie tylko jeżdżą, ludzie też mieszkają i chcą odpocząć. Ten pociąg będzie przejeżdżał praktycznie pod moim domem i do tego pośrodku między Madalińskiego, a Traktem. Nie skorzystam. Za to będę mieszkała prawie na torach. Nie kupowałam mieszkania przy PKM, to PKM wprowadza się pod mój dom. Mi obiecano nową Świętokrzyską i Małomiejską.

            • 12 13

            • Aha, to tranzytowa drogowa trasa wojewódzka Ci nie przeszkadza? (1)

              Hałas 24h, TIRY z obwodnicy do rejonu Sandomierskiej itd. - to jest ok? Tym włanie ma być Nowa Świętokrzyska. A nagle pociąg co kilka minut (ale nie w nocy) to nagle wielki problem dla odpoczynku? Jedna wielka hipokryzja.

              • 12 4

              • Hałas to jedno,

                Poziom spalin w okolicach tranzytowej drogi w porównaniu do PKM to nawet większy powód, żeby wybrać PKM.

                • 3 0

            • dobra wiadomość - akurat w Twojej okolicy pociąg ma jechać tunelem

              no i te max 500m do przystanku pkm, naprawdę nie do pokonania?

              • 4 1

          • Pojedzie niewyspany, bo będzie mu pociąg hałasował za oknem..

            • 1 1

    • Trzymam za słowo.

      • 0 0

    • Ja również się tego boję :-(

      • 1 1

  • Nie wiem czy do zyje.

    Jakies 20 lat za pozno ta pkm ale moze inni skorzystaja.

    • 13 3

  • Warte uwagi szczegoly (1)

    Super pomysł z przystankami w tunelach, wykopach- dzięki temu będzie ciszej i ograniczy to ingerencje w istniejąca zabudowę a pasażerów ochroni przed czynnikami atmosferycznymi. Warto jednak pomyśleć o komforcie korzystania i wzorem krajów zachodnich a także Warszawy, Krakowa czy Poznania, zastosować schody ruchome. Zdecydowanie brakuje ich na większych stacjach obecnej PKM jak i na stacji wezlowej we wrzeszczu. Poza tym parkingi PR i korzystna taryfa integrująca środki transportu !

    • 9 3

    • Czy dziś 1kwietnia?

      • 0 0

  • Mi to się nawet podoba, tylko żeby całe wagony dla rowerów w końcu zrobili, bez obecnej dyskryminacji. (5)

    No i po co miejsca siedzące skoro i tak prawie wszyscy w pekaemce stoją

    • 7 6

    • dokładnie (2)

      już na peronach powinny być rynny kanalizujące jednoślady - bierzesz i wjeżdżasz rowerem do środka i tak se stoisz, nie ze tam wieszasz czy coś - a potem wyjeżdżasz - ot przyszłość

      • 1 0

      • (1)

        Dodatkowo obowiązkowa ścieżka rowerowa na peronie

        • 1 1

        • ale z prędkością 1 km/h

          • 1 0

    • cymbałku...masz rower to jedź nim

      • 1 0

    • taaa może jeszcze dla skuterów.....................

      • 0 0

  • (4)

    A Orunia dusi się w korkach, a i tak nie skorzysta. Pod naszymi oknami przeleci pociąg, ale przystanek na Madalińskiego, a potem na Trakcie. A co na to Rada Dzielnicy? Tramwaj ok, ale pociąg przez środek osiedli? Czy tu ktoś na głowę upadł.

    • 24 8

    • Ostatni raz jak sprawdzałem, to Trakt był w samym środku Oruni. (3)

      • 4 3

      • (2)

        A Górna Orunia, to też Orunia. Na Dolnej to macie PKP

        • 7 1

        • No i przystanek Madalińskiego jest centralnie przy Oruni Górnej (1)

          Z resztą pewnie będzie się tak nazywał. Od skrzyżowania Krzemowej i Uranowej (centrum osiedla) do wejścia na przystanek 430m, czyli spacer ok. 6 min. Dla mnie to jest bardzo wygodny przystanek.

          • 8 3

          • i drugi na pętli tramwajowej - mało?

            • 1 1

  • Mieszkaniec

    Drogi brakuje ale lepiej pkm...

    • 9 6

  • Dramat. Powielone linie, wyrzucone pieniądze. (1)

    PKM jeździ rzadko, ludzie się cisną w środku. Wiele osób woli korzystać z samochodu przez to. SKM i PKM powinna jeździć co 3-5 minut. Ale oni wola wydać kasę na takie inwestycje, bo dużo pójdzie bokiem, zamiast zwiększyć kursy w istniejących pociągach i tramwajach

    • 20 6

    • Co jest powielone?
      Już pomijam bzdety o częstotliwości

      • 5 2

  • Wyburzyc wszystkie budy (stacja orlen,makdonal,nowe domy)po prawej stronie swietokrzyskiej i na ich miejscu puscic

    Pkm.proste?proste!!

    • 16 1

  • Ja tam wolę swojego Golfa 3 na tedeiku

    • 6 6

  • Oby tylko sensownie rozwiązano kwestię przecięcia torów kolejowych z DK91 w Pruszczu (1)

    Bo inaczej będą korki na kilka km na tej "starej jedynce" w kierunku Tczewa i Torunia

    • 7 1

    • Ktoś wie?

      To przecięcie będzie koło mc Donald's?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane