• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy trasę PKM na południe Gdańska. Powstanie pięć nowych przystanków

Szymon Zięba
22 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Prezentowany przebieg PKM Południe ma wyłącznie charakter informacyjny i nie jest jeszcze ostatecznym projektem, lecz tylko propozycją zawartą w Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym.
  • Czerwoną linią zaznaczony jest proponowany przebieg PKM Południe na odcinku od Gdańska Oruni (po prawej - dwa korytarze do wyboru), potem wzdłuż ul. Małomiejskiej, gdzie od planowanego przystanku Gdańsk Madalińskiego (przed blokami w środku zdjęcia) linia kolejowa będzie poprowadzona w tunelu do pętli Łostowice - Świętokrzyska i dalej w wykopie do ul. Niepołomickiej (w głębi po lewej).

Projekt budowy linii PKM na południe Gdańska nabiera kształtów. Jeśli samorządom uda się zdobyć finansowanie, to do 2030 r. powstanie pierwszy odcinek trasy kolejowej z Gdańska-Śródmieście do Kowali, gdzie planowany jest duży węzeł przesiadkowy. Wraz z nim powstać ma pięć przystanków. Pierwsze roboty miałyby rozpocząć się już w 2025 r.





Jak daleko masz do najbliższego przystanku PKM?

PKM na południe Gdańska. Pomysł sprzed pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej na południe Gdańska pomoże rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach w tej części miasta.

Warto jednak przypomnieć, że taka wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. XX wieku. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej dla przyszłej trasy.

Plany ostatecznie jednak zarzucono. Szczęśliwie - wcale nie definitywnie.

Od kilku lat wiadomo już, że PKM Południe będzie nową linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska.

Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musiało Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. To dokument, który pokazuje, którędyw jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe Gdańska.


Jakie były plany przebiegu PKM na południe Gdańska?



Do tej pory analizowane były następujące odcinki trasy kolejowej PKM Południe:

  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Faworyt wśród tras PKM Gdańsk Południe. Jak będzie przebiegać trasa?



Dziś wiemy już więcej. Zakończyła się bowiem pierwsza faza prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym projektu, obejmująca m.in. preselekcję możliwych wariantów przebiegu nowej linii kolejowej dla metropolii i regionu.  

Zgodnie z przewidywaniami kolejarze ogłosili właśnie, że projekt PKM Południe zakłada budowę całkowicie nowej, zelektryfikowanej i dwutorowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście przez południowe dzielnice Gdańska do Kowali i jej późniejszego połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (czyli popularną PKM-ką), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią nr 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła).

- Do 2023 r. powstanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które wskaże rekomendowany przebieg PKM Południe, niezbędną rezerwę terenową oraz odpowie na pytanie, czy realizacja tej inwestycji będzie ekonomicznie i społecznie uzasadniona - poinformowano.

Nowa Świętokrzyska w śladzie PKM



Nowa Świętokrzyska - jeżeli powstanie - zostanie okrojona do jednego pasa ruchu (z buspasów) w każdym kierunku, co najmniej na odcinku od al. HavlaMapka do ulicy KampinoskiejMapka i Nowej Kampinoskiej. Trzeba będzie także wykonać nowy projekt wyczekiwanej przez mieszkańców południa drogi. Okazało się bowiem, że bez zmiany jej przekroju, nie da się zachować rezerwy terenowej pod budowę linii PKM Południe, której trasa przebiega w śladzie planowanej od lat arterii.

Czytaj więcej:

Nowa Świetokrzyska okrojona z pasów. Gdańsk stawia na PKM



Pięć nowych przystanków PKM. Jak będą wyglądały i gdzie powstaną?



Jeżeli ta rekomendacja zostanie zaakceptowana, a samorządom uda się zdobyć dofinansowanie, to jest szansa, że w pierwszym etapie PKM Południe, w latach 2025-2030, będzie mógł powstać odcinek aglomeracyjny z Gdańska-Śródmieście do Kowali z pięcioma nowymi przystankami.

Interaktywna mapa planowanego przebiegu PKM i nowych przystanków



Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w pierwszym wariancie. Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w pierwszym wariancie.
Gdańsk Trakt Świętego Wojciecha (wariant pierwszy)
  • 1+203 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: przy ul. Trakt św. Wojciecha w rejonie skrzyżowania z ul. Sandomierską, w miejscu istniejącego tam obecnie sklepu wielkopowierzchniowego.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 9 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w drugim wariancie. Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w drugim wariancie.
Gdańsk Trakt Świętego Wojciecha (wariant drugi)
  • 1+554 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: nad ul. Trakt św. Wojciecha i kanałem Raduni, na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie ul. Raduńskiej.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 9 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Madalińskiego. Lokalizacja przystanku Madalińskiego.
Gdańsk Madalińskiego
  • 3+000 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie wzdłuż ul. Małomiejskiej, w rejonie skrzyżowania z ul. Madalińskiego.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 6 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska. Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.
Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska
  • 3+995 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: pod istniejącą pętlą tramwajową Łostowice - Świętokrzyska.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 12 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: tramwaj, autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Niepołomicka. Lokalizacja przystanku Niepołomicka.
Gdańsk Niepołomicka
  • 5+248 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: wzdłuż projektowanej ul. Nowej Świętokrzyskiej, na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie skrzyżowania ul. Niepołomickiej z ul. Srebrną.
  • Lokalizacja peronu: w wykopie, 6 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: kładka dla pieszych + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Gdańsk Świętokrzyska - Węzeł Kowale

Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale. Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.
  • 7+288 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie pod skrzyżowaniem ul. Świętokrzyskiej z projektowaną ul. Nową Bulońską Południową.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 10 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, tramwaj, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Węzeł przesiadkowy w Kowalach



Co ważne, w Kowalach planowany jest duży węzeł przesiadkowy, łączący wszystkie dostępne środki komunikacji z nową koleją.

- To tutaj będą mogli zostawić swoje auto na parkingu i pojechać dalej do centrum pociągiem kierowcy jadący z zachodnich i południowych części Pomorza, a także turyści docierający na wybrzeże autostradą A1 i planujący odwiedzić Trójmiasto - informują kolejarze.

Druga faza inwestycji. Będą konsultacje



Kolejarze ogłosili także rozpoczęcie drugiej fazy prac nad STEŚ. Jednym z jej elementów będą spotkania informacyjne dla mieszkańców. Informacje o nich, ale także o samym projekcie, można znaleźć na uruchomionej właśnie stronie internetowej PKM Południe.

Wykonane zostaną także dokładne analizy techniczne, ekonomiczne i środowiskowe dla wytrasowanego w pierwszej fazie i rekomendowanego do dalszych prac przebiegu PKM Południe.

Wyniki tych prac poznamy w połowie 2023 r.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Brawo

    Tak trzymać

    • 7 8

  • Optimist

    Wszystko super, szkoda ze tak późno.

    • 8 4

  • Lepsza droga (3)

    Zamiast wybudować nową drogę Świętokrzyska która teraz to masakra bo od samego rana jest taki korek że aby dojechać do celu to trzeba wyjechać min.godzine szybciej .Odwożę dziecko do przedszkola gzie normalnie powinnam jechać 7-8 min.a jadę z Guderskiego czasami 40 min.To Zgroza.PKM i tak będzie mało przydatne patrząc ilu ludzi jeździ autami i ile na południu Gdańska powstaje blokowisk!Stanowczo mówię Nie!Nam potrzebna jest nowa droga a nie PKM!

    • 27 19

    • Kurczę, nie wiem czy ironia czy nie? (1)

      Jeśli to nie ironia, tylko typowa Grażyna, to w zasadzie jej wpis dowodzi, że budowa jak najbardziej ma sens. Jakim trzeba być ..... żeby dziecko w korku do przedszkola wieźć 40 min???!?! Widzisz Grażyno, ja w tym czasie zaprowadzę dziecko z buta lub hulajnogą w 10 min, podejdę 5 min na przystanek SKM Południe i po 12 min będę w Centrum, po 17 min we Wrzeszczu, a po 21 min w OBC. Po drodze poczytam książkę i w spokoju popatrzę na piękny Gdańsk.

      • 8 2

      • Nie fantazjuj

        Jak będziesz miał dzieci to zmienisz zdanie. W Gdańsku nie ma po prostu dróg, bo władza ich nie buduje. Zrobili plany, wydają pozwolenia na budowę, ale dróg, które też są w tych planach nie budują i jak widać od kilku lat, nie zamierzają w ogóle budować. Gdańsk to totalny niedorozwój jeśli chodzi o infrastrukturę drogową. Mimo to mieszkańcy stojący w korkach i demolujący zawieszenia swoich aut na tych wsiowych gdańskich dróżkach ciągle głosują na tych samych lewackich oszołomów (albo może raczej przebiegłych cwaniaków).

        • 4 6

    • A dlaczego nie pójdziesz na nogach? Ja mam dziecko i chodzę...

      • 2 0

  • Z tego nic nie będzie bo miasto nie zabezpieczy terenu! (1)

    Taka jest wymówka co do nowej Jabloniowej! Po prostu zaspali i deweloper im teren zabudował! Czy ktoś jeszcze wierzy tym nieudacznikom?!

    • 28 3

    • się wywłaszczy

      za 20% wartosci

      • 0 0

  • Wszytko pięknie... Ale po co?

    Powstanie kolei spowoduje jeszcze większy ruch i zamieszanie. Zamiast siedzieć w domach to ludzie będą się panoszyć po mieście... Oj nie myślą ludzie!!

    • 11 8

  • Przecież na Malomoejskiej nie ma miejsca. Ludziom pod oknami wsadzą ten pociąg. Będę protestować

    • 17 13

  • Z tego co widzę (4)

    To projektowany przebieg bardzo skutecznie wyklucza mieszkańców osiedli położonych wzdłuż Wielkopolskiej aż do Borkowa. Z jednej strony bardzo daleko do przystanku Niepołomicka, a z drugiej równie daleko do węzła Kowale. Latem gdy jest sucho można przejść przez łąkę i tylko wtedy, bo teren jest podmokły i po każdym deszczu robi się gliniaste bagno. Naprawdę doskonały prezent dla mieszkańców osiedli, które mają największy problem z komunikacją, bo cały ruch odbywa się przez ciasną i wiecznie zapchaną Przebiśniegową. Super, po prostu za*ebiście :(

    • 11 9

    • (1)

      Trzeba było wybrać inne miejsce na mieszkanie w Gdańsku Południe. Budowało i buduje się tam tyle bloków. Wystarczyło spojrzeć, że zabudowania na Wielkopolskiej mają bardzo zły wyjazd.

      • 3 2

      • Człowiecze...

        Ja tam mieszkam od 18 lat!

        • 2 0

    • 700m to wykluczenie? (1)

      z każdego miejsca bloków w rejonie Wielkopolskiej do jednego lub drugiego przystanku w linii prostej jest nie więcej niż 700m
      o jakim wykluczeniu tu mowa, nie należy oczekiwać, że pkm podjedzie na parking pod dom

      bardzo nieskuteczny argument

      • 3 0

      • Naprawdę?

        700 m to chyba na szagę przez błotniste skróty. Za Wielkopolską są kolejne osiedla, pastwiska już dawno zniknęły, więc pomnóż te 700m tak x3 minimum. We wcześniejszych wariantach miał być przystanek w dolnej części Wielkopolskiej, a teraz wyparował. A to było bardzo sensowne i rzeczywiście pozwoliłoby na znaczące ograniczenie korzystania z samochodu, ale nie...

        • 0 0

  • (6)

    Powinno byc referendum wsrod mieszkancow tych dzielnic. Zdecydujmy co jest dla nas wazniejsze. PKM czy Nowa Swietokrzyska. Mysle, ze wynik jest przewidywalny, ale najwyrazniej przy budowie NŚ nie uda sie przytulic kaski...

    • 19 21

    • Tak, super, zbudujmy autostradę przez środek osiedla (5)

      Żeby przyspawani do foteli w TDIkach mieli więcej miejsca na stanie w korku, bo przepustowość Havla czy Traktu zostanie taka sama.

      • 10 5

      • Przemyśl lepiej

        swoją opinię. Może popatrz na google maps, jak wyglądają miasta cywilizowane a jak niedorozwinięte. Gdańsk będzie tym niedorozwiniętym. W cywilizowanych krajach w miastach są właśnie drogi, które umożliwiają sprawne poruszanie się mieszkańców po nim. Może kiedyś byłeś za granicą, np w Niemczech to mogłeś zauważyć rozwinięta infrastrukturę drogową, lecz jeśli tylko w Hurgardzie, to faktycznie może wydawać się, że w Gdańsku jest normalnie.

        • 6 8

      • (3)

        To ma sluzyc mieszkancom, wiekszosc powinna zdecydowac co bedzie realizowane.
        Poza tym ta PKM poprawi (troche) sytuacje mieszkancow Kowal plus kilku osiedli po wschodniej stronie Poludnia. Nie zmieni za to sytuacji na starej Swietokrzyskiej.
        NŚ poprawi dojazd dla obu stron. Zamiast PKM powinna byc NŚ, z dwoma pasami w kazda strone, z czego jeden pas przeznaczony na buspas. Mniejszy koszt, a rozwiazuje wiecej problemow.

        • 2 4

        • Tylko dwoma pasami

          Po co się ograniczać?

          • 0 2

        • jako mieszkaniec tego rejonu jestem za pkm plus nowa świętokrzyska ograniczona do jednego pasa

          możesz doliczyć mój głos

          • 4 0

        • Wiekszosc powinna zdecydowac co bedzie realizowane.

          Gdyby decydowała większość płatników inwestycji, wtedy owszem. Ale tu 80% dorzuci Unia, resztę marszałek, może trochę miasto... To samo miasto, w którym połowa ww. marud nie ma meldunku.

          A co do Nowej Świętokrzyskiej: UE na nią nie da. Województwo nie da. A Gdańska na nią nie stać.

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    20 -30 lat za pozno. (21)

    Przy tak gęstej zabudowie mieszkaniowej wcisną ludziom tory pod oknami. Poprzecinają torami osiedla, piesze szlaki komunikacyjne. Trzeba było myśleć wcześniej, zabezpieczyć teren.

    • 298 60

    • Każdy będzie chciał PKM ale nie pod oknem

      Będą protesty jak z nowa politechniczna. Nie sadze ze ta budowa ruszy szybciej niż za 10 lat

      • 54 8

    • Tory pójdą dokładnie tam, gdzie miała iść jedna z jezdni Nowej Świętokrzyskiej (4)

      Do tego droga miała iść na powierzchni, a kolej będzie szła głównie pod ziemią. Więc nic nie jest na nowo przecinane, po prostu istniejąca rezerwa zostanie wykorzystana dodatkowo na tory kolejowe. Jest oczywistym, ze hałas pociągu raz na kilka minut jest mniej uciążliwy niż ciągły hałas od ruchu na drodze wojewódzkiej (tiry, samochody). Ale oczywiście uzależnieni od fury niczym white-trashe na amerykańskich przedmieściach nie mają problemu z przecinaniem osiedli, jak ma być droga dla autek, wtedy nie ma protestów przeciwko wycinaniu drzew, betonowaniu itd. Bo przecież "passatem trzeba gdzieś jeździć" "kto to widział bombelka na piechotę odprowadzić". Jak dobrze, że tacy ludzie nie mają nic do gadania w tej sprawie. Ktoś powinien te głupie opinie oprawić jako przykład januszostwa jak ta linia za 50 lat będzie czymś tak oczywistym jak Circle Line w Londynie.

      • 50 14

      • (1)

        Pod ziemią? To metro będzie? Co najwyżej w lekkim wykopie. Dzisiaj się w miastach buduje metro, a nie tory pod oknami. To że tory lepsze od aut nie znaczy, że dobre.

        • 18 13

        • Pod ziemia będzie jeden odcinek.

          nazwa
          Odcinek podziemny
          (korytarz czerwony)
          opis
          Na odcinku od Traktu św. Wojciecha aż za widoczne na zdjęciu boisko szkolne, linia PKM Południe zaprojektowana została jako biegnąca w tunelu podziemnym.
          Oznacza to, że w przypadku wyboru korytarza czerwonego, po zakończeniu budowy boisko zostanie odtworzone w tym samym miejscu i uczniowie sąsiedniej szkoły będą mogli nadal z niego korzystać.

          • 2 0

      • (1)

        A co mają powiedzieć mieszkańcy osiedla Wyzwolenia,którym wciśnięto tranzyt tirów i ciężkich lawet samochodowych portowych pod okna.Hałas i smog całodobowy mają na ul.Wyzwolenia w Nowym Porcie,to jest walka z wiatrakami.....

        • 10 5

        • Nie trzeba było walczyć z bocznicą do portu

          Pociąg jechał trzy razy dziennie. A teraz macie TIRy non-stop.

          • 7 0

    • Jakie 20 lat za późno? 7 lat temu na Niepołomnickiej były głównie pola (4)

      To po co wtedy tam PKM?

      • 20 15

      • (1)

        chyba 27

        • 14 5

        • zobacz sobie na street view

          • 3 1

      • siedem lat temu mieszkało tam już kilkadziesiąt tysiecy ludzi.

        • 4 1

      • Mieszkam, tu i potwierdzam. Może i mieszkało dużo osób. Ale cała nasza górka to były pola. Od świętokrzyskiej: Po lewej do stawku były mieszkania, te kolorowe małe bloki. Po prawej od przedszkola pusto na całej długości.

        • 1 0

    • Lepiej późno niż wcale

      • 8 1

    • Jeśli kiedyś tam powstanie

      To lepiej żeby była elektryczna!

      • 9 0

    • Powiedział co wiedział!

      • 0 2

    • Złota myśl!

      Niech budują tory po Żuławach w kierunku Rudnik, Olszynki itp. Tam teraz zabudowa nie jest gęste, a za 20-30 lat będzie (może).

      • 3 1

    • najlepszy moment żeby zasadzić drzewo był 20 lat temu

      drugi najlepszy moment jest dzisiaj

      • 1 0

    • Ania (2)

      Wygląda na to, że będę mieszkać na dworcu :-((

      • 6 3

      • Ojej, będziesz miała dobry dojazd :(

        I okaże się, że Passat, tak ciężko zarobiony, nie jest już potrzebny. W dodatku co robić z wolnym czasem, który już nie będzie spędzony w korku :(

        • 5 1

      • Będziesz miała blisko na przystanek. Każdy by tak chciał.

        • 5 2

    • ci co kupowali mieszkania wiedzieli o pkm/ SKM

      a jeśli nie wiedzieli to dlatego bo nie chcieli wiedzieć. ich wina a nie miasta i ludzi, którzy czekają na pkm/ skm jak na zbawienie.

      • 1 0

    • Lepiej późno niz wcale

      • 0 0

  • Lokalizacje w rejonie przystanków PKM

    będą ostatecznie w cenie.
    Przyszłością jest transport szynowy.

    Mieszkając w mieście trzeba mieć dostęp do dobrej komunikacji miejskiej.

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane