• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy trasę PKM na południe Gdańska. Powstanie pięć nowych przystanków

Szymon Zięba
22 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Prezentowany przebieg PKM Południe ma wyłącznie charakter informacyjny i nie jest jeszcze ostatecznym projektem, lecz tylko propozycją zawartą w Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym.
  • Czerwoną linią zaznaczony jest proponowany przebieg PKM Południe na odcinku od Gdańska Oruni (po prawej - dwa korytarze do wyboru), potem wzdłuż ul. Małomiejskiej, gdzie od planowanego przystanku Gdańsk Madalińskiego (przed blokami w środku zdjęcia) linia kolejowa będzie poprowadzona w tunelu do pętli Łostowice - Świętokrzyska i dalej w wykopie do ul. Niepołomickiej (w głębi po lewej).

Projekt budowy linii PKM na południe Gdańska nabiera kształtów. Jeśli samorządom uda się zdobyć finansowanie, to do 2030 r. powstanie pierwszy odcinek trasy kolejowej z Gdańska-Śródmieście do Kowali, gdzie planowany jest duży węzeł przesiadkowy. Wraz z nim powstać ma pięć przystanków. Pierwsze roboty miałyby rozpocząć się już w 2025 r.





Jak daleko masz do najbliższego przystanku PKM?

PKM na południe Gdańska. Pomysł sprzed pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej na południe Gdańska pomoże rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach w tej części miasta.

Warto jednak przypomnieć, że taka wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. XX wieku. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej dla przyszłej trasy.

Plany ostatecznie jednak zarzucono. Szczęśliwie - wcale nie definitywnie.

Od kilku lat wiadomo już, że PKM Południe będzie nową linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska.

Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musiało Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. To dokument, który pokazuje, którędyw jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe Gdańska.


Jakie były plany przebiegu PKM na południe Gdańska?



Do tej pory analizowane były następujące odcinki trasy kolejowej PKM Południe:

  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Faworyt wśród tras PKM Gdańsk Południe. Jak będzie przebiegać trasa?



Dziś wiemy już więcej. Zakończyła się bowiem pierwsza faza prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym projektu, obejmująca m.in. preselekcję możliwych wariantów przebiegu nowej linii kolejowej dla metropolii i regionu.  

Zgodnie z przewidywaniami kolejarze ogłosili właśnie, że projekt PKM Południe zakłada budowę całkowicie nowej, zelektryfikowanej i dwutorowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście przez południowe dzielnice Gdańska do Kowali i jej późniejszego połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (czyli popularną PKM-ką), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią nr 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła).

- Do 2023 r. powstanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które wskaże rekomendowany przebieg PKM Południe, niezbędną rezerwę terenową oraz odpowie na pytanie, czy realizacja tej inwestycji będzie ekonomicznie i społecznie uzasadniona - poinformowano.

Nowa Świętokrzyska w śladzie PKM



Nowa Świętokrzyska - jeżeli powstanie - zostanie okrojona do jednego pasa ruchu (z buspasów) w każdym kierunku, co najmniej na odcinku od al. HavlaMapka do ulicy KampinoskiejMapka i Nowej Kampinoskiej. Trzeba będzie także wykonać nowy projekt wyczekiwanej przez mieszkańców południa drogi. Okazało się bowiem, że bez zmiany jej przekroju, nie da się zachować rezerwy terenowej pod budowę linii PKM Południe, której trasa przebiega w śladzie planowanej od lat arterii.

Czytaj więcej:

Nowa Świetokrzyska okrojona z pasów. Gdańsk stawia na PKM



Pięć nowych przystanków PKM. Jak będą wyglądały i gdzie powstaną?



Jeżeli ta rekomendacja zostanie zaakceptowana, a samorządom uda się zdobyć dofinansowanie, to jest szansa, że w pierwszym etapie PKM Południe, w latach 2025-2030, będzie mógł powstać odcinek aglomeracyjny z Gdańska-Śródmieście do Kowali z pięcioma nowymi przystankami.

Interaktywna mapa planowanego przebiegu PKM i nowych przystanków



Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w pierwszym wariancie. Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w pierwszym wariancie.
Gdańsk Trakt Świętego Wojciecha (wariant pierwszy)
  • 1+203 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: przy ul. Trakt św. Wojciecha w rejonie skrzyżowania z ul. Sandomierską, w miejscu istniejącego tam obecnie sklepu wielkopowierzchniowego.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 9 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w drugim wariancie. Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w drugim wariancie.
Gdańsk Trakt Świętego Wojciecha (wariant drugi)
  • 1+554 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: nad ul. Trakt św. Wojciecha i kanałem Raduni, na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie ul. Raduńskiej.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 9 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Madalińskiego. Lokalizacja przystanku Madalińskiego.
Gdańsk Madalińskiego
  • 3+000 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie wzdłuż ul. Małomiejskiej, w rejonie skrzyżowania z ul. Madalińskiego.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 6 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska. Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.
Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska
  • 3+995 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: pod istniejącą pętlą tramwajową Łostowice - Świętokrzyska.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 12 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: tramwaj, autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Niepołomicka. Lokalizacja przystanku Niepołomicka.
Gdańsk Niepołomicka
  • 5+248 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: wzdłuż projektowanej ul. Nowej Świętokrzyskiej, na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie skrzyżowania ul. Niepołomickiej z ul. Srebrną.
  • Lokalizacja peronu: w wykopie, 6 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: kładka dla pieszych + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Gdańsk Świętokrzyska - Węzeł Kowale

Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale. Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.
  • 7+288 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie pod skrzyżowaniem ul. Świętokrzyskiej z projektowaną ul. Nową Bulońską Południową.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 10 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, tramwaj, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Węzeł przesiadkowy w Kowalach



Co ważne, w Kowalach planowany jest duży węzeł przesiadkowy, łączący wszystkie dostępne środki komunikacji z nową koleją.

- To tutaj będą mogli zostawić swoje auto na parkingu i pojechać dalej do centrum pociągiem kierowcy jadący z zachodnich i południowych części Pomorza, a także turyści docierający na wybrzeże autostradą A1 i planujący odwiedzić Trójmiasto - informują kolejarze.

Druga faza inwestycji. Będą konsultacje



Kolejarze ogłosili także rozpoczęcie drugiej fazy prac nad STEŚ. Jednym z jej elementów będą spotkania informacyjne dla mieszkańców. Informacje o nich, ale także o samym projekcie, można znaleźć na uruchomionej właśnie stronie internetowej PKM Południe.

Wykonane zostaną także dokładne analizy techniczne, ekonomiczne i środowiskowe dla wytrasowanego w pierwszej fazie i rekomendowanego do dalszych prac przebiegu PKM Południe.

Wyniki tych prac poznamy w połowie 2023 r.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    mogliby przywrócić SKM przy Letnicy (34)

    coraz więcej ludzi zamieszkuje tamte tereny.. myślę, kiedyś zrezygnowano, bo wiadomo jaka opinie miał Nowy Port, było też o wiele mniej ludzi, bo Letnica była praktycznie niezamieszkana itp. ale czasy się zmieniają, ludzie potrzebują tego typu środków transportu, bardzo tego brakuje

    • 305 44

    • Do letnicy są tramwaje i autobusy. (7)

      Pociąg to za droga zabawka aby powietrze wozić.

      • 33 59

      • (2)

        Tylko tramwaj nr.10,a jaki autobus?

        • 13 5

        • Będzie tramwaj

          Łączący Hallera i marynarki Polskiej

          • 4 1

        • Tramwaj 7

          Autobusy 158, 258, 283, N12.

          • 0 1

      • jakby się Pan trochę orientował (3)

        to wiedziałby Pan, że ludzi tam jest teraz bardzo dużo ze względu na powstające nowe osiedla, a jeszcze wszystkich mieszkań nie wydano.

        • 23 4

        • Trudno (2)

          Ludzie wiedzieli, gdzieś kupują nowe mieszkania. Już na etapie sprzedaży było wiadomo, że tą skm likwiduja

          • 11 20

          • (1)

            Oczywiście, ze ludzie wiedzieli. Co nie znaczy ze nie mogą jej odnowic. Skoro potrafia rozbudowac PKM na osiedla poludniowe to zakladam, ze potrafia tez odnowic SKM na polnocy.

            • 14 7

            • Kolej tylko do GG dla jakichś 15 tysięcy mieszkańców?

              Przy tramwaju tuz obok?
              Wolne żarty :D

              • 13 5

    • (2)

      Po co?

      • 13 25

      • Poco sie nogi noco (1)

        • 13 1

        • Bardziej się pocO w dzień

          • 2 0

    • (3)

      Do Nowego Portu to tory zwinięte,Nowa Letnica powinna walczyć o reaktywację SKM do Brzeźna.

      • 22 7

      • (2)

        Na całej linii są zwinięte tory. Zapewne zrobią tam ścieżkę rowerową

        • 10 11

        • Raczej drogę dla samochodów, jak na większości zwiniętych do tej pory linii kolejowych... (1)

          • 3 4

          • Akurat więcej robią ścieżek rowerowych na dawnych torowiskach

            • 0 0

    • W tej chwili to Nowa Letnica jest wykluczona komunikacyjnie,mieszkańcy chowu klatkowego powinni mieć dojazd kolejką SKM.Mieszkańców słoikowa przybywa .

      • 25 7

    • Obecnie to się reaktywuje trasę ,ale pociągów towarowych przez Nową Letnicę do portu gdańskiego,ponieważ pot gdański rozwija się i przeładunków przybywa.

      • 13 0

    • człowieku żeby to miało sens musiałoby być dziesiątki tys chętnych na ten pociąg tam (7)

      a tam tyle ludzi nie mieszka, nie wspominając o chętnych

      • 9 4

      • (6)

        Nowa Letnica jest jeszcze w budowie,tysiące nowych mieszkańców przybędzie,którzy będą płacić podatki w Gdańsku.Przyzwoity dojazd im się należy,a nie wycieczka turystyczna 2 razy dziennie.Dojazd do plaży w Brzeźnie byłby docelowy.Tory to są rozebrane do Nowego Portu.

        • 7 2

        • i dobrze torowisko nie ma tam sensu

          jak juz to tramwaj można puścić w tym sladzie co najwyzej

          • 5 9

        • Przybędą, dopłacą, dostaną. Poczekamy. Nie można się zadłużać, bo ktoś w przyszłości będzie potrzebować czegoś. Byłaby to postawa tzw. roszczeniowa.

          • 5 3

        • Dojazd im się należy słowa jednej partii mi się skojarzyly

          • 3 0

        • Nowa Letnica najprawdopodobniej zostanie włączona w PKM Południe (2)

          Pociąg będzie zaczynał bieg w Nowej letnicy i kończył w Kowalach.

          • 3 2

          • A może w Sopocie jak zbudują Przymorską SKM

            • 2 0

          • Dobry pomysł

            Na Letnicy zrobić tory odstawcze dla składów PKM, a na Kowalach węzeł przesiadkowy i też tory odstawcze

            • 0 0

    • Opinie o nowym porcie nie miały poparcia o zaprzestaniu transportu kolejowego. (2)

      • 5 0

      • (1)

        Oczywiście,wielka szkoda,że SKM nie jeździ do Nowego Portu.Dzielnica pięknieje,jest w trakcje rewitalizacji.

        • 5 0

        • Bez przesady. Dalej jest to Nowy Port, ekonomicznie zupełnie nie ma uzasadnienia. Mało osób + gapowiczowa mentalność.

          • 3 4

    • Dokąd miałyby jeździć kolejki z Brzeźna / Letnicy? (3)

      • 2 0

      • (1)

        Tam gdzie jezdza kolejki z innych przystankow w Gdansku ... do Sopotu czy Gdyni.

        • 2 1

        • nie ma skrętu do Wrzeszcza

          • 2 0

      • Do Kowal

        Bardzo prosto jedziesz - Letnica - Stadion - Kliniczna - Stocznia-Główny-Śródmieście i dalej nową linią do Kowal.
        Rozwiązanie na 11 przystanków będzie na pewno bardziej ekonomiczne niż na 5. A wydłużanie pociągów obecnego połączenia PKM do KOWAL nie ma sensu. Dzięki takiemu ustawieniu uzyskałoby się łatwo 3 bardzo wygodną dla wszystkich trasę, bo wiadome jest, że na pewno nie zostanie wydłużona trasa SKM.

        • 2 1

    • Po pierwsze ci ludzie nie jadą tylko do Gdańska głównego, po drugie tramwaj rozwozi w kilku kierunkach ,
      Po trzecie linia potrzebna do transportu istnieje i jest przepełniona

      • 0 0

    • Oczywiście

      Nawet jeśli teraz kolej byłaby nierentowna (o ile wszędzie nie jest) to należało zostawić tę linię bo okolica na pewno w przyszłości będzie się rozwijać. To była straszna głupota likwidacja tej linii,

      • 0 0

  • Kiedy PKM do północnych dzielnic Gdyni?! (1)

    • 12 6

    • męczysz ten temat już drugą dekadę. jak się nie da, to się nie da, po wuj drążyć

      • 6 3

  • Jak będą jeździć tak jak te do Kartuz to od razu mogą wyrzucić hajs do kosza. Na to samo wyjdzie.

    • 13 1

  • Opinia wyróżniona

    Oby się udało, bo jest potrzebna! (16)

    • 330 51

    • Zaden deweloper w tym mieście na to nie pozwoli (3)

      Ile terenu zmarnowane

      • 21 22

      • wręcz przeciwnie

        deweloperzy się już dawno zorientowali że bliskość PKM to ogromna zaleta. Nieraz na siłę wpychają bliskość PKM do reklam, nawet jeśli inwestycja jest w takiej odległości, że połowa leniuszków już będzie dojeżdzała samochodem pod przystanek ;)

        • 28 7

      • Przydałby się przystanek za kościołem na wielkopolskiej. Gdzieś w tej okolicy. (1)

        Dla osiedli cztery pory roku, nowy horyzont, park południe , więcej, habenda, querqus

        • 4 3

        • Querqus?

          Bosh, to już takie nazwy nadają osiedlom??

          • 3 0

    • Obiecanki - macanki (3)

      A głupiemu stoi...

      Pewnie, że potrzebna, tylko kto na tym zarobi. Bo na terenach wiadomo kto...
      Potrzebna jest jak obiecane przed poprzednimi wyborami połączenie do Bytowa.
      I co?
      Do rymu...

      • 5 12

      • (2)

        A kto tam będzie korzystał z tego połączenia kolejowego?

        • 6 5

        • Mieszkańcy Bytowa i okolic (1)

          nie przyspawani mentalnie do foteli swoich samochodów a także wiele osób, które nie mają możliwości korzystania z samochodu, a chcą dotrzeć do miejscowości leżących między Bytowem a Trójmiastem w celu załatwienia wielu spraw. Można by tę listę przedłużać.

          • 3 3

          • Może mieszkańcy Skarszewa? Bytów akurat nie przepada za koleją pokazał to przykład linii do Korzybia i Słupska

            • 2 0

    • zapewne

      UDAŁO to się przez ponad 50 lat temat wrzucić za szafę. Zlikwidowano stocznie to nie było potrzeby utrzymywać linii przez Pruszcz Gd do Kolbud. Przez te lata zabudowano wokół Gdańska wszystkie tereny gdzie można było zbudować tanią kolej łączącą tę trasę bez technicznych dziwolągów aby ludzie mieli szansę do niej się dostać. Rezolutni inżynierowie pobudowali coś na wzór bloków ogrzewanych prądem teraz jest potrzeba przy tych cenach zmienić system ogrzewania i kombinują gdzie tu wstawić kominy. Chociaż kominy przy kolei to wprost pryszcz u młodzieńca.

      • 8 7

    • Ankieta (6)

      77% mieszkańców ma daleko do przystanku PKM.Dla kogo budowano tą kolej ?? Przystanki w polu zamiast bliskiej odległości od osiedli . Troszkę bez sensu

      • 8 10

      • (4)

        Wciąż mnie zastanawia czemu pierwszym etapem PKM nie była właśnie PKM południe i myślę, że nigdy się chyba tego nie dowiemy.

        • 14 5

        • Bo PKM biegnie po trasie linii kolejowej, która nigdy nie została (3)

          wykreślona z ewidencji.

          • 8 0

          • (2)

            Jak to nie została wykreślona skoro jej fizycznie nie było?

            • 0 5

            • Po prostu sobie została (1)

              I nie było tam zakusów developerki na teren

              • 2 0

              • A gdzie niby mieli budować? Może na nasypie?

                • 1 0

      • Gdyby PKM miało przystanek GD-Główny,to wszystko miało by sens.

        • 9 4

  • Czyżby nareszcie z lotniska i nowego przystanku firoga dało się bezpośrednio dojechać (1)

    Do Gdańska głównego czyli do Śródmieścia?

    • 13 3

    • Do Gdańska Głównego,można się przesiąść na tramwaj.GD.Sródmieście jest dalej.

      • 0 1

  • (1)

    Mieszkam na południu od 19 lat, pamiętam zapewnienia developera o rychłej budowie Nowej Świętokrzyskiej :) Mam akurat taką pracę, że nie odczuwam korków, niemniej jednak kilka dni temu musiałam zjechać do centrum i dojazd do ul. Świętokrzyskiej przez ulice Wielkopolską o 7 rano zajął mi 26 minut! Kolejne pozwolenia na osiedla w rejonie Wielkopolskiej, Niepołomickiej, powinny zostać wstrzymane, a wszyscy developerzy którzy kłamią o 5 min do obwodnicy, a 15 do centrum z automatu powinni mieć nakaz umieszczania i info, że dotyczy to godzin nocnych!
    Ps. Do hejterow co wypisują o tanich mieszkaniach i koreczkach, ja tu mieszkam od 19 lat i już mi za tłoczno, centrum mnie męczy, a taniutko zapewniam nie było

    • 45 1

    • Warto przypomnieć, ze południe tez leży w granicach administracyjnych miasta Gdansk

      Wiec nawet jakby ludzie dostali za darmo te mieszkania to mają takie samo prawo do dobrego i sprawnego dojazdu jak każdy inny gdańszczanin .

      Ten hejt jest jak przy zdradzie - żona zamiast wkurzyć się na męża to rzuca się na kochankę (tutaj analogicznie będzie mieszkańcy południa - kochanka, mąż - władze miasta, urzędnicy i prezydent)

      Pozdrawiam, Mieszkaniec Wrzeszcza

      • 11 0

  • Hmmm... (1)

    Turysta przyjedzie zobaczy węzeł.
    Zanim ogarnie co gdzie i jak minie kilka min.
    Zanim kupi bilet następne kilka min.
    Zanim podjedzie pociąg następne kilka min. Potem już tylko 14 min do centrum.
    No i jest w szoku.
    Całe przesiadanie i dojazd zajęło mu dokładnie 45 min. Hmmm....
    A najlepsze że zapomniał aparatu i tabletek a więc dawaj w skm i jademy tam i z powrotem.
    Ja bym nie korzystał wolę zapłacić za parking i mieć brykę pod nosem.

    • 4 13

    • Pod nosem to glut Ci wisi

      • 0 1

  • To sie milionerzy z Łapina ucieszą.

    Kolejka pod samym domem.

    • 8 4

  • Będą burzyć Lidla, żeby na jego miejscu zrobic estakde, nic dodać nic ująć

    Jak piszą wyżej, Przystanek Madalińskiego będzie przy ul Malomiejskiej/Madalińskiego. Nowa Bulonska to na Kowalach

    • 8 4

  • SKM do Pruszcza Gdańskiego (4)

    Najpierw należy dobudować ze 2 tory do Pruszcza Gdańskiego, Tczewa i przy tej linii kolejowej budować węzły przesiadkowe.

    • 21 7

    • (1)

      A potem jeszcze dwa tory do Malborka i koniecznie odbudować linie Pszczółki- Kościerzyna

      • 7 1

      • Nie zapominajmy o linii Elbląg - Gdańsk przez Nowy Dwór Gdański

        • 4 0

    • (1)

      To niech się wieś dołoży do kosztów....

      • 0 4

      • Pruszcz dołożył milion do SKMki

        Ma z tego tyle, co ruski okręt wojenny...

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane