• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy trasę PKM na południe Gdańska. Powstanie pięć nowych przystanków

Szymon Zięba
22 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Prezentowany przebieg PKM Południe ma wyłącznie charakter informacyjny i nie jest jeszcze ostatecznym projektem, lecz tylko propozycją zawartą w Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym.
  • Czerwoną linią zaznaczony jest proponowany przebieg PKM Południe na odcinku od Gdańska Oruni (po prawej - dwa korytarze do wyboru), potem wzdłuż ul. Małomiejskiej, gdzie od planowanego przystanku Gdańsk Madalińskiego (przed blokami w środku zdjęcia) linia kolejowa będzie poprowadzona w tunelu do pętli Łostowice - Świętokrzyska i dalej w wykopie do ul. Niepołomickiej (w głębi po lewej).

Projekt budowy linii PKM na południe Gdańska nabiera kształtów. Jeśli samorządom uda się zdobyć finansowanie, to do 2030 r. powstanie pierwszy odcinek trasy kolejowej z Gdańska-Śródmieście do Kowali, gdzie planowany jest duży węzeł przesiadkowy. Wraz z nim powstać ma pięć przystanków. Pierwsze roboty miałyby rozpocząć się już w 2025 r.





Jak daleko masz do najbliższego przystanku PKM?

PKM na południe Gdańska. Pomysł sprzed pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej na południe Gdańska pomoże rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach w tej części miasta.

Warto jednak przypomnieć, że taka wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. XX wieku. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej dla przyszłej trasy.

Plany ostatecznie jednak zarzucono. Szczęśliwie - wcale nie definitywnie.

Od kilku lat wiadomo już, że PKM Południe będzie nową linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska.

Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musiało Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. To dokument, który pokazuje, którędyw jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe Gdańska.


Jakie były plany przebiegu PKM na południe Gdańska?



Do tej pory analizowane były następujące odcinki trasy kolejowej PKM Południe:

  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Faworyt wśród tras PKM Gdańsk Południe. Jak będzie przebiegać trasa?



Dziś wiemy już więcej. Zakończyła się bowiem pierwsza faza prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym projektu, obejmująca m.in. preselekcję możliwych wariantów przebiegu nowej linii kolejowej dla metropolii i regionu.  

Zgodnie z przewidywaniami kolejarze ogłosili właśnie, że projekt PKM Południe zakłada budowę całkowicie nowej, zelektryfikowanej i dwutorowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście przez południowe dzielnice Gdańska do Kowali i jej późniejszego połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (czyli popularną PKM-ką), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią nr 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła).

- Do 2023 r. powstanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które wskaże rekomendowany przebieg PKM Południe, niezbędną rezerwę terenową oraz odpowie na pytanie, czy realizacja tej inwestycji będzie ekonomicznie i społecznie uzasadniona - poinformowano.

Nowa Świętokrzyska w śladzie PKM



Nowa Świętokrzyska - jeżeli powstanie - zostanie okrojona do jednego pasa ruchu (z buspasów) w każdym kierunku, co najmniej na odcinku od al. HavlaMapka do ulicy KampinoskiejMapka i Nowej Kampinoskiej. Trzeba będzie także wykonać nowy projekt wyczekiwanej przez mieszkańców południa drogi. Okazało się bowiem, że bez zmiany jej przekroju, nie da się zachować rezerwy terenowej pod budowę linii PKM Południe, której trasa przebiega w śladzie planowanej od lat arterii.

Czytaj więcej:

Nowa Świetokrzyska okrojona z pasów. Gdańsk stawia na PKM



Pięć nowych przystanków PKM. Jak będą wyglądały i gdzie powstaną?



Jeżeli ta rekomendacja zostanie zaakceptowana, a samorządom uda się zdobyć dofinansowanie, to jest szansa, że w pierwszym etapie PKM Południe, w latach 2025-2030, będzie mógł powstać odcinek aglomeracyjny z Gdańska-Śródmieście do Kowali z pięcioma nowymi przystankami.

Interaktywna mapa planowanego przebiegu PKM i nowych przystanków



Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w pierwszym wariancie. Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w pierwszym wariancie.
Gdańsk Trakt Świętego Wojciecha (wariant pierwszy)
  • 1+203 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: przy ul. Trakt św. Wojciecha w rejonie skrzyżowania z ul. Sandomierską, w miejscu istniejącego tam obecnie sklepu wielkopowierzchniowego.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 9 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w drugim wariancie. Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w drugim wariancie.
Gdańsk Trakt Świętego Wojciecha (wariant drugi)
  • 1+554 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: nad ul. Trakt św. Wojciecha i kanałem Raduni, na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie ul. Raduńskiej.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 9 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Madalińskiego. Lokalizacja przystanku Madalińskiego.
Gdańsk Madalińskiego
  • 3+000 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie wzdłuż ul. Małomiejskiej, w rejonie skrzyżowania z ul. Madalińskiego.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 6 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska. Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.
Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska
  • 3+995 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: pod istniejącą pętlą tramwajową Łostowice - Świętokrzyska.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 12 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: tramwaj, autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Niepołomicka. Lokalizacja przystanku Niepołomicka.
Gdańsk Niepołomicka
  • 5+248 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: wzdłuż projektowanej ul. Nowej Świętokrzyskiej, na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie skrzyżowania ul. Niepołomickiej z ul. Srebrną.
  • Lokalizacja peronu: w wykopie, 6 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: kładka dla pieszych + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Gdańsk Świętokrzyska - Węzeł Kowale

Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale. Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.
  • 7+288 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie pod skrzyżowaniem ul. Świętokrzyskiej z projektowaną ul. Nową Bulońską Południową.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 10 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, tramwaj, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Węzeł przesiadkowy w Kowalach



Co ważne, w Kowalach planowany jest duży węzeł przesiadkowy, łączący wszystkie dostępne środki komunikacji z nową koleją.

- To tutaj będą mogli zostawić swoje auto na parkingu i pojechać dalej do centrum pociągiem kierowcy jadący z zachodnich i południowych części Pomorza, a także turyści docierający na wybrzeże autostradą A1 i planujący odwiedzić Trójmiasto - informują kolejarze.

Druga faza inwestycji. Będą konsultacje



Kolejarze ogłosili także rozpoczęcie drugiej fazy prac nad STEŚ. Jednym z jej elementów będą spotkania informacyjne dla mieszkańców. Informacje o nich, ale także o samym projekcie, można znaleźć na uruchomionej właśnie stronie internetowej PKM Południe.

Wykonane zostaną także dokładne analizy techniczne, ekonomiczne i środowiskowe dla wytrasowanego w pierwszej fazie i rekomendowanego do dalszych prac przebiegu PKM Południe.

Wyniki tych prac poznamy w połowie 2023 r.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Z całym szacunkiem (14)

    Ale kogoś totalnie powaliło, żeby przez środek zabudowy mieszkaniowej walnąć kolej, zapewne będzie na wiadukcie. Echo będzie się niosło po osiedlach, a wiadukty będą niszczyły krajobraz. Już lepiej pomyśleć o tramwaju dwusystemowym, czyli po torach tramwajowych po mieście, a po kolejowych na obrzeżach. Osobiście jestem zniesmaczony, że plany rozwoju komunikacji tramwajowej zostały zastąpione koleją.

    • 47 100

    • PKM (2)

      mieszkam niedaleko linii PKM, to nie kolej - prawie jej nie słychac

      • 36 4

      • (1)

        zwłaszcza ten wyjący złom jak załączy wentylatory nieeeee nic nie słychać

        • 3 3

        • Będzie prąd, będzie ciszej

          • 3 2

    • Ale to. Właśnie PO, im podziękuj

      • 1 20

    • Zawsze możesz sie na wieś przeprowadzić (3)

      Cisza, spokój...

      • 15 4

      • (1)

        Wystarczy nam miastowych na wsi, hałas buractwo i mucha CC. Wybuduje się taki i mysli że mu wszystko wolno

        • 7 4

        • nie CC tylko Tse-Tse...CC to model Volkswagena, normalny wiśmak z MC-tuska

          • 0 1

      • tam skąd większość tu przyjechała a teraz narzekają bo słoików brak i kaszanki

        • 0 0

    • Jakoś autostrady mogą być przez środek a to nie tylko hałas a i smród

      • 8 2

    • Kolej jest dużo szybsza od tramwaju.

      • 13 1

    • Kolej ma iść dokładnie obok Nowej Świętokrzyskiej

      Czyli w zasadzie tranztytowej trasy (skrzyżowania co kilometr) wojewódzkiej. Kolej jest o tyle lepsza, że na części trasy będzie w tunelu, więc nie będzie aż tak uciążliwa. Ale niech zgadnę, tysiące aut, tirów itd. przez środek zabudowy mieszkaniowej Ci nie przeszkadza, no bo przecież autka skorzystają, więc olać hałas, niszczenie zieleni itd. Dla mnie to tą drogę mogą całą zaorać, byleby kolej powstała.

      • 14 1

    • Cóż...

      Możecie w ogóle nic nie mieć.

      • 4 0

    • było nie próbować zaoszczedzić i kupić mieszkanie w normalnym miejscu :) (1)

      a tak teraz was wywlaszcza za 20% wartosci mieszkań cwaniaki

      • 1 3

      • następny ćmok co u mamusi mieszka i ma ponad 40 tat...wstyd

        • 0 1

  • Paranoja. Z kolei regionalnej robią tramwaj. będą jeździły rzadko i wolno: udało się połączyć wady (6)

    i to za niemałą kasę

    • 34 26

    • Czytanie tekstu to nie jest Twoja mocna strona? (5)

      • 7 2

      • Nie doczytałem nic o częstotliwości ani o "przyjaznym" ukształtowaniu terenu (4)

        chora koncepcja i tyle

        • 4 3

        • Lepiej powiedz skąd wziąłeś kolej regionalną.

          • 5 0

        • To będzie przedłużenie linii 250, czyli linii SKM (2)

          A więc częstotliwość będzie taka, jak dziś na linii SKM - 7,5 w szczycie, 10 poza szczytem.

          • 5 0

          • wszyscy byśmy chcieli żeby tak było, ale to jest Polska, Gdańsk

            okaże się, że #niedasie bo standard czegoś, że magistrala coś tam, że złe PKP rzuca kłody pod nogi, a poza tym to realizowanie kasy unijnej więc nowe składy i na górny taras będzie jeździć co 4 tabor - ja nie hejtuję, ja znam życie

            • 4 2

          • wierzysz w bajki człowieku?Ile masz lat?

            • 0 0

  • (3)

    Ok. To skoro już wiemy jak będzie przebiegać PKM i że będzie to w wykopie 6m, to czas na budowę Nowej Świętokrzyskiej

    • 23 11

    • (1)

      PKm południe to właśnie Nowa Swoerokrzyska i super!!

      • 4 9

      • Nowa Świętokrzyska to droga a nie PKM.

        • 5 2

    • Dokładnie.Brakuje nam drogi a nie PKM

      • 8 8

  • I cyk (3)

    Mój apartamencik właśnie podrożał z 12 tysi co dałam na Kowalach do 18 tysi :) juuupi. Brawo władza!

    • 23 8

    • Rewelacja. Oprowadzaj chętnych przy zamkniętych oknach..

      • 14 3

    • i cyk

      wywłaszczenie pod budowę za 20% wartosci

      • 0 0

    • 18 tys ? buhaha chyba czeskich koron !

      wystawić to możesz i za 2 miliony i liczyć na jakiegoś jelenia

      • 0 1

  • A Gdynia budkę telefoniczną stawia... ;)

    • 25 2

  • (3)

    fajnie, a z tych planowanych na przyszłość linie to ta łącząca świętokrzyską/kowale do warszawskiej będzie biegła centralnie przez środek dumnie zapowiadanego parku na południu między zbiornikami świętokrzyska I i II ?

    • 43 10

    • Wieś będzie koleją przyjeżdżać na wojka wanie?

      • 2 5

    • no i co za problem?

      • 13 3

    • Witamy w Gdańsku tu jedna decyzja zaprzecza drugiej... ale ważne żeby był dobry PR..

      • 10 5

  • Nie wiem na co czekamy. (4)

    Każde rozwinięte miasto w Europie posiada bogato rozwiniętą sieć komunikacji publicznej.
    Miasta takie jak Sztokholm to przykład do naśladowania. Tunele metra drążone w skałach ciągną się kilometrami, tunele pod powierzchnią wody z Wyspy na wyspę, metro, pociąg i autobus do wyboru na każdym przystanku, nie mówiąc już, że takie metro dojeżdża do najciemniejszego zad*pia.
    A i nas? Może będzie 5 przystanków PKM do Kowal i może za 8 lat... To wstyd dla Gdańska.

    • 41 5

    • Nie porównuj Gdańska

      do stolicy bogatego państwa. Na dodatek tam nie było bardzo dawno wojen i moskiewskich rządów.

      • 7 1

    • Kasa misiu, kasa (1)

      Jak UE nie da to nic nie będzie

      • 4 1

      • a UE to ciocia dobra rada?

        • 1 0

    • Stockholm

      Metro mają przepiękne, stacje wykute w skale, pięknie zaaranżowane

      • 0 0

  • (5)

    19 lat czekam na Nową Świętokrzyską, teraz, jak dobrze pójdzie 8 na PKM, jakoś w to nie wierzę niestety :(

    • 74 4

    • ale przeciez postawili tablicę na skrzyżowaniu havla-swietokrzyska, że czekają na decyzje rzadu

      zatem jeżeli rząd nie zaakceptuje, to nie będzie nowej swietokrzyskiej i oczywiście wina matiego

      • 10 1

    • Witaj w klubie (1)

      Ja od dwudziestu kilku lat czekam na Nową Małomiejską. Pewnie nie dożyję :(

      • 6 0

      • A na Nową Wyzwolenia od ponad 40,ale pewnie nie ma już rezerwy,pewnie wkroczył developer.

        • 3 0

    • Uwierz

      Wiara, czyli cuda

      • 0 0

    • he he tez czekalam

      dziecko uroslo, usamodzielnilo sie, a ja juz w innym milym i skomunikowanym miejscu,
      by by poludnie Gdanska i legenda o Nowej Swietokrzyskiej

      • 2 0

  • Jaka częstotliwość kursowania? Tam będą tłumy chętnych!

    • 15 3

  • na fotce gdzie jest czerwona kreska zrobiona perfect w pejncie, widać jak pięknie rozparcelowano (1)

    rezerwę pod linię tramwajową z chełm witosa do pętli łostowice swietokrzyska

    • 13 3

    • Bzdura

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane