• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy trasę PKM na południe Gdańska. Powstanie pięć nowych przystanków

Szymon Zięba
22 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Prezentowany przebieg PKM Południe ma wyłącznie charakter informacyjny i nie jest jeszcze ostatecznym projektem, lecz tylko propozycją zawartą w Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym.
  • Czerwoną linią zaznaczony jest proponowany przebieg PKM Południe na odcinku od Gdańska Oruni (po prawej - dwa korytarze do wyboru), potem wzdłuż ul. Małomiejskiej, gdzie od planowanego przystanku Gdańsk Madalińskiego (przed blokami w środku zdjęcia) linia kolejowa będzie poprowadzona w tunelu do pętli Łostowice - Świętokrzyska i dalej w wykopie do ul. Niepołomickiej (w głębi po lewej).

Projekt budowy linii PKM na południe Gdańska nabiera kształtów. Jeśli samorządom uda się zdobyć finansowanie, to do 2030 r. powstanie pierwszy odcinek trasy kolejowej z Gdańska-Śródmieście do Kowali, gdzie planowany jest duży węzeł przesiadkowy. Wraz z nim powstać ma pięć przystanków. Pierwsze roboty miałyby rozpocząć się już w 2025 r.





Jak daleko masz do najbliższego przystanku PKM?

PKM na południe Gdańska. Pomysł sprzed pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej na południe Gdańska pomoże rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach w tej części miasta.

Warto jednak przypomnieć, że taka wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. XX wieku. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej dla przyszłej trasy.

Plany ostatecznie jednak zarzucono. Szczęśliwie - wcale nie definitywnie.

Od kilku lat wiadomo już, że PKM Południe będzie nową linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska.

Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musiało Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. To dokument, który pokazuje, którędyw jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe Gdańska.


Jakie były plany przebiegu PKM na południe Gdańska?



Do tej pory analizowane były następujące odcinki trasy kolejowej PKM Południe:

  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Faworyt wśród tras PKM Gdańsk Południe. Jak będzie przebiegać trasa?



Dziś wiemy już więcej. Zakończyła się bowiem pierwsza faza prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym projektu, obejmująca m.in. preselekcję możliwych wariantów przebiegu nowej linii kolejowej dla metropolii i regionu.  

Zgodnie z przewidywaniami kolejarze ogłosili właśnie, że projekt PKM Południe zakłada budowę całkowicie nowej, zelektryfikowanej i dwutorowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście przez południowe dzielnice Gdańska do Kowali i jej późniejszego połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (czyli popularną PKM-ką), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią nr 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła).

- Do 2023 r. powstanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które wskaże rekomendowany przebieg PKM Południe, niezbędną rezerwę terenową oraz odpowie na pytanie, czy realizacja tej inwestycji będzie ekonomicznie i społecznie uzasadniona - poinformowano.

Nowa Świętokrzyska w śladzie PKM



Nowa Świętokrzyska - jeżeli powstanie - zostanie okrojona do jednego pasa ruchu (z buspasów) w każdym kierunku, co najmniej na odcinku od al. HavlaMapka do ulicy KampinoskiejMapka i Nowej Kampinoskiej. Trzeba będzie także wykonać nowy projekt wyczekiwanej przez mieszkańców południa drogi. Okazało się bowiem, że bez zmiany jej przekroju, nie da się zachować rezerwy terenowej pod budowę linii PKM Południe, której trasa przebiega w śladzie planowanej od lat arterii.

Czytaj więcej:

Nowa Świetokrzyska okrojona z pasów. Gdańsk stawia na PKM



Pięć nowych przystanków PKM. Jak będą wyglądały i gdzie powstaną?



Jeżeli ta rekomendacja zostanie zaakceptowana, a samorządom uda się zdobyć dofinansowanie, to jest szansa, że w pierwszym etapie PKM Południe, w latach 2025-2030, będzie mógł powstać odcinek aglomeracyjny z Gdańska-Śródmieście do Kowali z pięcioma nowymi przystankami.

Interaktywna mapa planowanego przebiegu PKM i nowych przystanków



Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w pierwszym wariancie. Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w pierwszym wariancie.
Gdańsk Trakt Świętego Wojciecha (wariant pierwszy)
  • 1+203 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: przy ul. Trakt św. Wojciecha w rejonie skrzyżowania z ul. Sandomierską, w miejscu istniejącego tam obecnie sklepu wielkopowierzchniowego.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 9 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w drugim wariancie. Lokalizacja przystanku Trakt św. Wojciecha w drugim wariancie.
Gdańsk Trakt Świętego Wojciecha (wariant drugi)
  • 1+554 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: nad ul. Trakt św. Wojciecha i kanałem Raduni, na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie ul. Raduńskiej.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 9 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Madalińskiego. Lokalizacja przystanku Madalińskiego.
Gdańsk Madalińskiego
  • 3+000 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie wzdłuż ul. Małomiejskiej, w rejonie skrzyżowania z ul. Madalińskiego.
  • Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 6 m nad poziomem istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska. Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.
Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska
  • 3+995 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: pod istniejącą pętlą tramwajową Łostowice - Świętokrzyska.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 12 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: tramwaj, autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Niepołomicka. Lokalizacja przystanku Niepołomicka.
Gdańsk Niepołomicka
  • 5+248 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: wzdłuż projektowanej ul. Nowej Świętokrzyskiej, na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie skrzyżowania ul. Niepołomickiej z ul. Srebrną.
  • Lokalizacja peronu: w wykopie, 6 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: kładka dla pieszych + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Gdańsk Świętokrzyska - Węzeł Kowale

Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale. Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.
  • 7+288 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie pod skrzyżowaniem ul. Świętokrzyskiej z projektowaną ul. Nową Bulońską Południową.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 10 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, tramwaj, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Węzeł przesiadkowy w Kowalach



Co ważne, w Kowalach planowany jest duży węzeł przesiadkowy, łączący wszystkie dostępne środki komunikacji z nową koleją.

- To tutaj będą mogli zostawić swoje auto na parkingu i pojechać dalej do centrum pociągiem kierowcy jadący z zachodnich i południowych części Pomorza, a także turyści docierający na wybrzeże autostradą A1 i planujący odwiedzić Trójmiasto - informują kolejarze.

Druga faza inwestycji. Będą konsultacje



Kolejarze ogłosili także rozpoczęcie drugiej fazy prac nad STEŚ. Jednym z jej elementów będą spotkania informacyjne dla mieszkańców. Informacje o nich, ale także o samym projekcie, można znaleźć na uruchomionej właśnie stronie internetowej PKM Południe.

Wykonane zostaną także dokładne analizy techniczne, ekonomiczne i środowiskowe dla wytrasowanego w pierwszej fazie i rekomendowanego do dalszych prac przebiegu PKM Południe.

Wyniki tych prac poznamy w połowie 2023 r.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Większej głupoty długo nie czytałam. Projekt z lat 70'. Zamiast zburzyć ruiny i poszerzyć drogi to zburzą w miarę nowe budynki. Ciekawe kto będzie wykonawcą... Kolesiostwo

    • 20 13

    • Które budynki?

      Obecny przebieg nie wymaga wyburzenia choćby 1 budynku powstałego po 1945 roku. Sprzed 1945 głównie opuszczone rudery na Oruni i to dosłownie kilka sztuk.

      • 7 1

  • Nazwy przystanków od nazw ulic to przegiecie

    Kombinujcie nazwy związane z osiedlami / dzielnicami

    • 12 3

  • Zaraz zaczną się jęki że za blisko budynków.

    • 17 5

  • Farmazony i nic więcej (1)

    Gdzie jest nowa Świętokrzyska z wielkopolskiej rano nie da się wyjechać dramat i nic więcej tylko plany był taki Burczymucha

    • 21 6

    • Trzeba było wybrać inne tereny niż Wielkopolską. Na południu dużo miejsc do wyboru, wystarczyło się trochę zainteresować

      • 2 1

  • Metro (6)

    PKM to halas ,mala ilosc wagonow ,sporadycznie kursuje dlaczego nie zastanowicie sie nad budowa metra?

    • 15 15

    • metro w gdansku!! a bodaj bys w konia wlazl, a ja furmanem bede!!! jak nie koszty, to lodzia podwodna bedziesz ,,jezdzil"!!!

      • 7 2

    • A co to ma wspólnego z PKM Południe?

      • 4 2

    • Najpierw czytamy tekst

      Odcinek od Traktu do Havla w większości pod ziemią, spora część odcinka od Havla do Kowal także pod ziemią. No w zasadzie budujemy metro.

      • 7 1

    • Kolego, ty chyba nie masz za bardzo praktyki w tym temacie (1)

      Polecam wybrać się do miasta gdzie metro idzie pod budynkami i posiedzieć w nich sobie trochę. Zobaczysz jak to cicho i fajnie mieć tunel pod sypialnią :D

      • 2 0

      • Coś takiego buduje Łódź i nazywa się to Tunel Średnicowy

        • 1 0

    • to wspaniały pomysł

      To wspaniały pomysł! nie podsuwać władzom Gdańska! Możliwość realizacji z uwagi na uwarunkowania hydrogeologiczne - praktycznie awykonalna (patrz tunel pod Martwą wisłą) i/lub kosmicznie droga. Co przekałda się na inwestycję na lata i za miliardy.
      Ile firm się na tym utuczy! Ile karier wybije. A to będzie taki Miś Społeczny, w oparciu o szereg zaprzyjaźnionych instytucji. A ile okazji do wywiadów i lansu z kaskiem na głowie!
      A na koniec się zawali - bo piasek, torf, błoto, deszcz, ruscy, krasnoludy i wozacy.

      • 0 0

  • Dramat (3)

    Ludziom pod oknami tory zrobią

    • 20 18

    • Mieli zrobić nad oknami? (2)

      • 6 0

      • Ale śmieszne (1)

        Te mieszkania były w cichej okolicy, a teraz będą jak przy trasie szybkiego ruchu. Drgania i hałas co 7 minut. Okna nie otworzysz. Czas zacząć protestować i zablokować tą inwestycję.

        • 2 7

        • Prospekty z drzewkami to się przejrzało ale do MPZP już się nie chciało zerknąć?

          • 4 0

  • Uwielbiam ten hejt mieszkańców na swoich mieszkańców (1)

    Warto przypomnieć, ze południe tez leży w granicach administracyjnych miasta Gdansk
    Wiec nawet jakby ludzie dostali za darmo te mieszkania to mają takie samo prawo do dobrego i sprawnego dojazdu jak każdy inny gdańszczanin .

    Ten hejt jest jak przy zdradzie - żona zamiast wkurzyć się na męża to rzuca się na kochankę (tutaj analogicznie będzie mieszkańcy południa - kochanka, mąż - władze miasta, urzędnicy i prezydent)

    Z ciekawostek dodam, że pierwsze osiedla powstały w okolicach lat 2000, czyli ... 20 lat temu (Moje Marzenie, Kolorowe, świętokrzyska i inne)

    Pozdrawiam, Mieszkaniec Wrzeszcza

    • 20 3

    • Ale czy ja chcę mieszkać na przystanku?

      • 0 0

  • (2)

    A co z nową Małomiejską i Swiętokrzyską

    • 15 5

    • Normalnie

      Pozostaną w sferze obiecanek ... na kolejne 25 lat :(

      • 4 0

    • jak zbudujesz to będzie

      • 0 0

  • Nowa Świętokrzyska - jeżeli powstanie - zostanie okrojona do jednego pasa ruchu (z buspasów) to po co w ogóle budować jak przepustowość będzie i tak do bani

    • 13 3

  • A co z północną Gdynią (1)

    Szanowni redaktorzy Trójmiasto zamietli temat pod dywan ?

    • 10 3

    • Nie redaktorzy a pan prezydent Gdynia ze świtą - analizują

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane