• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy umowę na budowę ul. Nowej Wałowej

Krzysztof Koprowski
10 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał

Pierwszy list intencyjny w sprawie budowy ul. Nowej Wałowej podpisano w 2007 r. Droga ma być gotowa na wiosnę przyszłego roku.


Historia ul. Nowej Wałowej sięga jeszcze okresu międzywojennego. Dzisiaj, gdy wreszcie powstaje pierwsza nitka trasy, po ponad trzech tygodniach wymiany pism dotarliśmy do umów podpisanych między właścicielem gruntów Młodego Miasta i miastem Gdańsk.



Czy słusznie zwlekano z ujawnieniem umowy dotyczącej ul. Nowej Wałowej?

Miasto i Baltic Property Trust Optima (deweloper terenów postoczniowych) przez długi czas nie chcieli zdradzić szczegółów umowy na budowę ul. Nowej Wałowej. Dopiero pod koniec sierpnia br., tj. 10 miesięcy po rozpoczęciu prac budowlanych, BPTO wystosowało lakoniczny komunikat do mediów. Wynikało z niego, że umowa nie jest już ściśle tajna i jest dostępna dla każdego.

- Możliwość odtajnienia umowy dotyczącej naszej współpracy z miastem rozważaliśmy od pewnego czasu. W związku z tym, że w dokumentach znajdują się dane organizacyjne, techniczne i technologiczne naszej firmy, a także ze względu na ustawową procedurę odtajniania takich danych, nie mogliśmy podjąć decyzji w pośpiechu - wyjaśniała w sierpniu Dagmara Rozkwitalska z BPTO.

Umowy jednak nie przedstawiono na żadnej konferencji, ani też nie przesłano jej do mediów. Zdecydowano się na najbardziej karkołomny, choć zgodny z prawem, proces przekazania jej na podstawie zapisów o dostępie do informacji publicznej.

Pierwszy nasz wniosek o dostęp do umowy został odrzucony 9 dni po wysłaniu tj. 11 września. Przyczyną był brak sprecyzowania, czego konkretnie oczekujemy. Miasto wyszło z założenia, że określenie "udostępnienie informacji dot. umowy zawartej między Gminą Miasta Gdańska a firmą BPTO na budowę ulicy Nowej Wałowej w Gdańsku" nie jest zbyt dokładne i prosiło o jego uszczegółowienie.

Kolejna odmowa z 20 września (9 dni po naszej odpowiedzi na pierwsze pismo z miasta) wynika z faktu, że we wniosku nie umieściliśmy informacji, iż nie zabiegamy o udostępnienie danych, zawartych w aneksach i dot. "rachunku zastrzeżonego", które z założenia i tak miały być nieodtajnione.

Powtórzyliśmy zatem procedurę zapytania i ostatecznie z końcem września dostaliśmy możliwość otrzymania całej dokumentacji na płycie CD. Wszystkie otrzymane materiały publikujemy w całości poniżej.

* * *

Umowa z 08.07.2008 r. from Trojmiasto.pl

Z umów wynika, że 15 marca 2007 roku miasto podpisało list intencyjny dot. budowy ul. Nowej Wałowej, zaś pierwsza umowa parafowana została 8 lipca 2008 r. Pierwotnie zakładano ukończenie odcinka od Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Rybaki Górne zobacz na mapie Gdańska do 1 listopada 2011 r.

Jednocześnie w ciągu 36 m-cy od momentu pozwolenia na budowę miało być gotowe potężne centrum handlowe Stocznia (prace nie ruszyły do dzisiaj).

Ustalono również, że tzw. przedłużenie, czyli budowę estakady i wiaduktu nad torami kolejowymi, sfinansuje miasto. Szacowano, że udział gminy w przedsięwzięciu wyniesie ok. 53 mln zł.

Miasto zarobić ma natomiast na podatku od nieruchomości w dość nieodległej perspektywie czasowej. Przewidywano bowiem, że już do 31 grudnia 2023 r. na Młodym Mieście będzie 750 tys. m kw. powierzchni użytkowej, w tym ok. 161 tys. m kw. mieszkań, 384 tys. biur i usług (z czego aż ok. 153 tys. m kw. to parkingi) oraz 18,4 tys. m kw. obiektów opieki medycznej.

W 2008 r. ustalono, że wyburzenia kamienic i przesiedlenia będą realizowane wspólnymi staraniami miasta oraz BPTO.

Aneks nr 1 z 14.10.2010 r. from Trojmiasto.pl

Załączniki do aneksu nr 1 z 14.10.2010 r. from Trojmiasto.pl

Pierwszy aneks z 14 października 2010 r. zmienia przede wszystkim terminy. Cała ul. Nowa Wałowa ma być gotowa do 31 października 2013 r. Prace będą realizowane nakładem finansowym BPTO.

Miasto przejmuje natomiast obowiązek wywłaszczeń gruntów, wyburzeń budynków oraz przesiedleń mieszkańców, co pochłonąć ma ok. 40 mln zł. Całkowity koszt budowy drogi wraz z uzyskaniem prawa do gruntów i jego oczyszczeniem to ok. 142 mln zł.

Od tego momentu miasto w procesie finansowania powstania infrastruktury drogowej odpowiedzialne jest tylko za przebudowę tzw. węzła Brama Oliwska. Reszta spoczywa na BPTO.

Aneks nr 2 z 14.09.2012 r. from Trojmiasto.pl

W najnowszym aneksie 14 września 2012 r. ustala się szacunkowy harmonogram prac z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie ul. Nowej Wałowej od Bramy Oliwskiej do ul. Rybaki Górne do 1 marca 2014 r. BPTO samo zajmuje się przetargami (wcześniej miało kooperować z Dyrekcją Rozbudowy Miasta Gdańska) i wykonawstwem. Miasto podtrzymuje wolę realizacji węzła Brama Oliwska.

W umowach pojawia się nazwa firmy BPTO Infra. Jest to tzw. spółka celowa BPTO powołana do realizacji ul. Nowej Wałowej.

Miejsca

Opinie (113)

  • czyżby ktoś miał dostać kolejne mieszkanie (już 8)?

    • 21 2

  • A tak w ogóle, to kto tam będzie mieszkał? (2)

    Biedniejszych nie będzie stać, bogaci już dawno będą mieli kupione co innego... czy to nie będzie młode miasto... duchów?

    • 15 7

    • przerobi sie na skloty

      chyba ze rodziny i znajomi partyjniakow wczesniej przejma.

      • 1 0

    • .. jak to kto nie znasz scenariusza

      paweł dostanie 8-mieszkanie, i wynajmie je BPTO za 1zł i zarobi na 9-te!!!!

      • 2 0

  • (3)

    "Umowy jednak nie przedstawiono na żadnej konferencji, ani też nie przesłano jej do mediów. Zdecydowano się na najbardziej karkołomny, choć zgodny z prawem, proces przekazania jej na podstawie zapisów o dostępie do informacji publicznej."

    Pominę tu sprawę samej umowy i tematu Nowej Wałowej ale mam pytanie, na czym polega ta karkołomność w procesie udostępniania umowy na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej?

    • 14 0

    • A przeczytałeś kolejne akapity? Wynika z nich, że załatwienie umowy trwało z jakieś trzy-cztery tygodnie. To normalne w dobie szybkiego przepływu informacji?

      • 3 1

    • podobnie jak z pętlą Jana z Kolana

      • 2 1

    • na skanowaniu i obsludze programu e-mailowego

      to rzadka umiejetnosci wymaga karkolomnych wielotygodniowych dzialan :P

      • 1 2

  • Świetna robota redaktorów śledczych. Mamy super tajną umowę i co dalej? Ktoś to analizował, sprawdzał, czy wrzucamy to na sieć i niech rozerwa to ludzie? Dodać kilka słów, typu: tajna, karkołomne i już smród się snuje.

    • 11 2

  • potrzebna kontynuacja nowej wałowej za Motławę (1)

    to warunek żeby trasa miała sens. Razem z Wałami Jagiellońskimi stała by się obwodnicą głównego i starego miasta

    • 12 1

    • taki wlasnie jest zamysl w planach

      • 1 0

  • Będzie

    tunel pod Motławą :-) !

    • 2 0

  • A korki jak były będą jeszce większe

    • 5 0

  • To dlatego ci złodzieje tak długo robili ten mostek przy jana z kolna do grunwaldzkiej?

    bo łapówy za małe były ;;; )

    • 5 3

  • żurawie (2)

    Gdzie sie podziały ts piękne stoczniowe żurawie??? Zamiast je wkomponować w miasto jako pomniki to je wycieli. A czołg ( taki sam jak w każdym polskim i ruuskim mieście ten sam ) ,stoi i straszy dzieci. Piekna wizualizacja blokowiska jak na zaspie czy chełmie. Młode miasto, hehe

    • 7 1

    • żurawie już nie potrzebne bo nic nie robią i wątpliwa to ozdoba no może jeden można pozostawić, a czołg nie straszy bo to jest pole zabaw dla dzieciaków i on jako pierwszy wjechał w 45 do Gdańska z polską załogą ale trzeba znać troszkę historię

      • 0 4

    • Żurawie .... odleciały ;-)

      • 2 0

  • ABy żyło się POtem lepiej (2)

    Pogratulować Nowej drogi w Gdańsku tylko jaki baran wpadł na pomysł aby przy obecnym ruchu odciąć żółty most nie robiąc wjazdu na nowy ??? !!!! tysiące aut jedzie do centrum z Nowego Portu no i stoi Marynarki Polskiej Kliniczna przez chwilę był otwarty po euro i jeździło się dużo lepiej. Ale nic ktoś dostał kasę budyń z wrodzona sobie gracją odtrąbi kolejny sukces a potem usłyszymy : zapadła się jezdnia ( patrz obwodnica południowa i most Wantowy do Portu gdzie z założenia miały jeździć ciężkie auta bo to przecież droga do portu HA ha ) zawalił się sufit w przejściu ( patrz Nowa Slowckiego Dziury na wiadukcie chwilę po otwarciu ( patrz wiadukt na MARYNARKI Polskiej )Ile czasu będzie pozwolenie na marnowanie naszych pieniędzy ??? ile czasu będzie o obwiązywało prawo że przetarg wygrywa najtańszy. A potem jakie to sukcesy maja nasi włodarze.i jakie to inwestycje są robione a ludzie mieszkający w dolnym mieście boją się wyjść w nocy na ulicę i piękny widok mamy na wlocie od strony ulicy Elbląskiej.

    • 6 4

    • to jest efekt (1)

      polityki informacyjnej. Z dobrych zjawisk trzeba wysupłać coś złego. i tak Jezdnia się ugięła. Tak ugięła się i tak została. Prawdopodobnie zostanie to załatwione przez nakładkę asfaltową i temat się skończy. Jeżdżę tam często i hopka nie przeszkadza w ruchu i powoduje wyskoku do nieba nawet przy prędkości ponad 100km/h. Sufit w przejściu na Słowackiego ten temat jest zamknięty usterka usunięta w ramach gwarancji. Most wantowy zaś był budowany w roku 2001 a ugięcie jest już od ładnych kilku lat. Tak więc to nie wina Tuska. Nie mówi się natomiast, że te wszytskei inwestycje drogowe rozwiązały problemy komunikacyjne. Np. południowa obwodnica spowodowała rozładowanie korków przy Okopowej. Fakt denerwujące jest to, że przy budowaniu zawsze coś muszą spieprzyć, to jednak nasza zasługa nie Tuska. On nie każe budować źle. Nie sa wadliwe też plany budowlane, ale wykonanie.

      • 2 2

      • Tak to jest wina obecnej władzy bo gdyby zostały zmienione formy przetargów aby można było godziwie zapłacić za wykonaną pracę to nie było by budowy zgodnie z zasadą : lej wodę i syp piach nie żałuj materiału. A budowa tak bezsensownych inwestycji jakim jest centrum siolidarności w miejscu gdzie ludzie ginęli o lepsze jutro a dziś wszystko co nasze trzeba było zniszczyć sprzedać rozkraść i pozostawić tysiące ludzi bez środków do życia wmawiając im że się nie potrafią przystosować jest największą głupotą jaką widziałem w ostatnich latach. Mamy o wiele ważniejsze rzeczy do zrobienia w tym pięknym mieście na które podobno brak pieniędzy . Za gierka była propaganda sukcesu więc teraz tez cieszmy się kilometrem nowej drogi donikąd która nie rozwiąże problemów z korkami w naszym kochanym mieście

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane