• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy umowę na budowę ul. Nowej Wałowej

Krzysztof Koprowski
10 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał

Pierwszy list intencyjny w sprawie budowy ul. Nowej Wałowej podpisano w 2007 r. Droga ma być gotowa na wiosnę przyszłego roku.


Historia ul. Nowej Wałowej sięga jeszcze okresu międzywojennego. Dzisiaj, gdy wreszcie powstaje pierwsza nitka trasy, po ponad trzech tygodniach wymiany pism dotarliśmy do umów podpisanych między właścicielem gruntów Młodego Miasta i miastem Gdańsk.



Czy słusznie zwlekano z ujawnieniem umowy dotyczącej ul. Nowej Wałowej?

Miasto i Baltic Property Trust Optima (deweloper terenów postoczniowych) przez długi czas nie chcieli zdradzić szczegółów umowy na budowę ul. Nowej Wałowej. Dopiero pod koniec sierpnia br., tj. 10 miesięcy po rozpoczęciu prac budowlanych, BPTO wystosowało lakoniczny komunikat do mediów. Wynikało z niego, że umowa nie jest już ściśle tajna i jest dostępna dla każdego.

- Możliwość odtajnienia umowy dotyczącej naszej współpracy z miastem rozważaliśmy od pewnego czasu. W związku z tym, że w dokumentach znajdują się dane organizacyjne, techniczne i technologiczne naszej firmy, a także ze względu na ustawową procedurę odtajniania takich danych, nie mogliśmy podjąć decyzji w pośpiechu - wyjaśniała w sierpniu Dagmara Rozkwitalska z BPTO.

Umowy jednak nie przedstawiono na żadnej konferencji, ani też nie przesłano jej do mediów. Zdecydowano się na najbardziej karkołomny, choć zgodny z prawem, proces przekazania jej na podstawie zapisów o dostępie do informacji publicznej.

Pierwszy nasz wniosek o dostęp do umowy został odrzucony 9 dni po wysłaniu tj. 11 września. Przyczyną był brak sprecyzowania, czego konkretnie oczekujemy. Miasto wyszło z założenia, że określenie "udostępnienie informacji dot. umowy zawartej między Gminą Miasta Gdańska a firmą BPTO na budowę ulicy Nowej Wałowej w Gdańsku" nie jest zbyt dokładne i prosiło o jego uszczegółowienie.

Kolejna odmowa z 20 września (9 dni po naszej odpowiedzi na pierwsze pismo z miasta) wynika z faktu, że we wniosku nie umieściliśmy informacji, iż nie zabiegamy o udostępnienie danych, zawartych w aneksach i dot. "rachunku zastrzeżonego", które z założenia i tak miały być nieodtajnione.

Powtórzyliśmy zatem procedurę zapytania i ostatecznie z końcem września dostaliśmy możliwość otrzymania całej dokumentacji na płycie CD. Wszystkie otrzymane materiały publikujemy w całości poniżej.

* * *

Umowa z 08.07.2008 r. from Trojmiasto.pl

Z umów wynika, że 15 marca 2007 roku miasto podpisało list intencyjny dot. budowy ul. Nowej Wałowej, zaś pierwsza umowa parafowana została 8 lipca 2008 r. Pierwotnie zakładano ukończenie odcinka od Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Rybaki Górne zobacz na mapie Gdańska do 1 listopada 2011 r.

Jednocześnie w ciągu 36 m-cy od momentu pozwolenia na budowę miało być gotowe potężne centrum handlowe Stocznia (prace nie ruszyły do dzisiaj).

Ustalono również, że tzw. przedłużenie, czyli budowę estakady i wiaduktu nad torami kolejowymi, sfinansuje miasto. Szacowano, że udział gminy w przedsięwzięciu wyniesie ok. 53 mln zł.

Miasto zarobić ma natomiast na podatku od nieruchomości w dość nieodległej perspektywie czasowej. Przewidywano bowiem, że już do 31 grudnia 2023 r. na Młodym Mieście będzie 750 tys. m kw. powierzchni użytkowej, w tym ok. 161 tys. m kw. mieszkań, 384 tys. biur i usług (z czego aż ok. 153 tys. m kw. to parkingi) oraz 18,4 tys. m kw. obiektów opieki medycznej.

W 2008 r. ustalono, że wyburzenia kamienic i przesiedlenia będą realizowane wspólnymi staraniami miasta oraz BPTO.

Aneks nr 1 z 14.10.2010 r. from Trojmiasto.pl

Załączniki do aneksu nr 1 z 14.10.2010 r. from Trojmiasto.pl

Pierwszy aneks z 14 października 2010 r. zmienia przede wszystkim terminy. Cała ul. Nowa Wałowa ma być gotowa do 31 października 2013 r. Prace będą realizowane nakładem finansowym BPTO.

Miasto przejmuje natomiast obowiązek wywłaszczeń gruntów, wyburzeń budynków oraz przesiedleń mieszkańców, co pochłonąć ma ok. 40 mln zł. Całkowity koszt budowy drogi wraz z uzyskaniem prawa do gruntów i jego oczyszczeniem to ok. 142 mln zł.

Od tego momentu miasto w procesie finansowania powstania infrastruktury drogowej odpowiedzialne jest tylko za przebudowę tzw. węzła Brama Oliwska. Reszta spoczywa na BPTO.

Aneks nr 2 z 14.09.2012 r. from Trojmiasto.pl

W najnowszym aneksie 14 września 2012 r. ustala się szacunkowy harmonogram prac z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie ul. Nowej Wałowej od Bramy Oliwskiej do ul. Rybaki Górne do 1 marca 2014 r. BPTO samo zajmuje się przetargami (wcześniej miało kooperować z Dyrekcją Rozbudowy Miasta Gdańska) i wykonawstwem. Miasto podtrzymuje wolę realizacji węzła Brama Oliwska.

W umowach pojawia się nazwa firmy BPTO Infra. Jest to tzw. spółka celowa BPTO powołana do realizacji ul. Nowej Wałowej.

Miejsca

Opinie (113)

  • po co ta firma duńska? Żeby była przykrywką do łapówek?

    Może to ktoś prosto wyjaśnić? W tych drogach to niezła mafia rządzi...I co oni będą z tego mieli?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane