- 1 Śmiertelne potrącenie na przejściu (312 opinii)
- 2 Uciekł w kajdankach. Wpadł po 3 dniach (77 opinii)
- 3 Pasażerka wyproszona z autobusu (609 opinii)
- 4 Policjanci po służbie musieli działać (57 opinii)
- 5 Tańsze bilety na komunikację możliwe? (250 opinii)
- 6 Wiata piknikowa miejscem imprez (162 opinie)
Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy
Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.
Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.
Największe zmiany na Matarni
Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.
- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.
Centra handlowe w Trójmieście
Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów
Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.
Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.
- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.
Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą
Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.
Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
Opinie (467) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-08 12:37
O mój boże jakie smutki (1)
małe czarno białe szyldy. Jakąś żałobę mamy czy coś?
- 8 2
-
2020-04-08 12:50
ikee zlikwidowano i przenosi sie teraz na bialorus
- 1 0
-
2020-04-08 12:40
nareszcie
- 1 7
-
2020-04-08 12:49
Nie za ładnie to wygląda. (1)
No to teraz będą stały takie kratownice puste i jak to będzie wyglądało - tragedia.Jak po ii wojnie światowej.
- 5 2
-
2020-04-08 12:50
nie zyles podczas drugiej wojny swiatowej, nie wiesz jak wtedy wygladalo, to sie nie wypowiadaj
- 2 1
-
2020-04-08 13:18
po co
Teraz będzie pięknie, czyli szaro buro i bezpłciowo.
- 2 2
-
2020-04-08 13:20
Nic się nie znajdzie
Jak się będzie autem jechać
- 3 1
-
2020-04-08 13:48
Ale z ta ikea to już przegiecie
Jak nie mozna reklamowac wlasnej dzialalnosci w miejscu jej wykonywania? Nagle wielki niebieski kanciaty kloc z napisem ikea jest brzydszy od wielkiego niebieskiego kanciatego kloca bez napisu ikea. Rozumiem że nie wszedzie pasuja billboardy ale własny teren to własny teren.
Ktoś tu chyba otwierał drzwi czołem.- 4 2
-
2020-04-08 13:50
świetna inicjatywa
Manhattan bez reklam wygląda teraz jak zupełnie inny budynek, w końcu widać całą fasadę, super!
- 5 1
-
2020-04-08 13:57
To jakis absurd.
Chodzi chyba o szmaty na plotach , drzewach, budynkach, oknach etc o a nie o zdejmowanie logo ze skepow w centrach handlowych.
- 2 1
-
2020-04-08 14:00
Reklamy maja zniknac ale maszty 5G juz nie.
- 3 1
-
2020-04-08 14:29
Co za bzdura. To miasto to ...
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.