• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy

rb
8 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA. Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA.

Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.



Czy zauważyłe(a)ś już poprawę estetyki w mieście po wejściu uchwały krajobrazowej?

Od kilkunastu dni galerie handlowe i duże sklepy powierzchniowe świecą pustkami. Zamknięcie sklepów spowodowane epidemią koronawirusa zbiegło się w czasie z wejściem w życie uchwały krajobrazowej w Gdańsku. Część sklepów wykorzystała przerwę do przystosowania elewacji, logotypów i nazw sklepów do nowych przepisów.

Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.

Największe zmiany na Matarni



Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.

  • Tak wkrótce mogą wyglądać logotypy sklepów w PH Matarnia. Na razie to tylko propozycja, która uzgadniana jest z gdańskimi urzędnikami.
  • W Parku Handlowym Matarnia zdemontowano też nazwy innych sklepów m.in. Media Markt.
  • Zasłonięte nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Elewacja budynku bez reklam na razie wygląda mało estetycznie. Wkrótce ma się to jednak zmienić.
  • Zdemontowane nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Wkrótce w tym miejscu pojawi się nowa nazwa sklepu IKEA. Litery mają być mniejsze i bardziej stonowane.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.

- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.

Centra handlowe w Trójmieście



  • Reklamy zniknęły też z wieży reklamowej przy CH Oliwa.
  • Demontaż ekranu znad głównego wejścia do Manhattanu.
  • Manhattan we Wrzeszczu już bez reklamowego telebimu.

Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów



Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.

Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu

Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje. Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje.
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.

- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.

Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą



Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.

Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
rb

Opinie (467) ponad 20 zablokowanych

  • Wyczucie!

    wydaje mi się, że trzeba to robić z głową. W niektórych miejscach kolorowe napisy pasują (np. Times Square) a w innych nie. Wyczucie moi drodzy! Żółty napis Ikea moim zdaniem pasował bo wpisywał się w tamto miejsce, "miejsce zakupów". Na pewno na dobre wyjdzie usunięcie nasr**nych banerów na drogach wśród drzew i zieleni.

    • 10 0

  • Dobra zmiana :)

    Mi się podoba.

    • 2 4

  • Noz sie w kieszenie otwiera na widok tego co ten pis robi z reklamami w Gdansku!!!
    Piss paszol won!

    • 0 6

  • Tam gdzie powinny to nie znikają. Akurat w Galeriach najmniej raziło po oczach !

    • 7 1

  • Na jedno kopyto-ohyda

    Nie mówię o banerach, szmatach na płotach, czy pseudo reklamach zasłaniających całe budynki. Ale uważam, że takie sklepy jak IKEA, Rossman, Media, Euro... itp. powinny móc zostać przy swoich rozpoznawalnych logach. To tak jakby kazać np. pepsi czy cocacoli mieć biało czarne drukowane logo.

    • 11 0

  • Dziwne (1)

    Poza Gdańskiem w całej Polsce, ba na całym świecie firma może mieć logo kolorowe zgodne ze swoim standardem i do tego zastrzeżone, a u nas "estetyczne" jest tylko czarno-białe !!! Bardzo ciekawe myślenie gminnych urzędników. Oj zszarzeje nam miasto, żeby popatrzeć na kolory trzeba będzie jechać do sąsiedniej gminy. Można się tylko dziwić że potężne firmy grzecznie słuchają co tam się "w mózgach szeregu" narodziło, zamiast zażądać ogromnego odszkodowania za starty wizerunkowe !

    • 8 0

    • Nikt loga nie musi zmieniać. A co do "całego świata". Pojedź do Niemiec, Francji czy choćby do Czech i popatrz, jak tam wyglądają reklamy i szyldy w przestrzeni publicznej.

      • 1 2

  • (2)

    To że znikają z centrów handlowych nie rozumiem. Mają zniknąć z budynków i płotów, a nie z galerii, szczególnie tych przy obwodnicy.

    • 7 0

    • (1)

      A "galeria" to nie jest budynek?

      • 0 1

      • To jest hala

        • 1 0

  • Jest to trochę dziwne (2)

    Reklamy wielkoformatowe z budynków powinny zniknąć, to jasne, mnóstwo nazw jednego sklepu wokół niego również. Ale naprawdę nazwa IKEA znika? To jest kultowy już napis. Estetyczny. A przecież o estetykę tu chodzi. To nie jest reklama ani coś co szpeci. To część integralna sklepu. Podobnie jak np. OBI czy KFC (oczywiście bez tych wysokich słupów z nazwą).
    Dla mnie estetyczne jest np to że wszystkie nazwy sklepów w jakiejś galerii są w jednym miejscu, a nie na całym budynku wokół. Przykładem tu jest np. Galeria Morena (oprócz tej płachty która wisi na budynku obok). To wygląda dobrze. Nie widzę potrzeby wprowadzania tu czarno białych kolorów. Ujednolicenie owszem, ale z zachowaniem prawdziwego szyldu sklepu.

    • 6 1

    • Też tak uważam (1)

      Napis IKEA nie był krzykliwy ani oczo..ebny. 4 równe litery o prostym kroju, wielkością proporcjonalne do rozmiarów elewacji. Wieża reklamowa na terenie dużego centrum handlowego również jest jak najbardziej na miejscu. Ograniczenie szpetoty i likwidacja wiszących banerów, lawet itp. to słuszne posunięcie ale nie należy wylewać dziecka razem z kąpielą. Z drugiej strony patrząc, to te banery i lawety dawały szansę wielu małym firmom na zaistnienie w świadomości potencjalnego klienta, a nie od dziś wiadomo, że reklama dźwignią handlu.

      • 3 0

      • Nie był oczo...ebny

        No tak napis widoczny z 1km nie jest w cale oczo..ebny.
        To że coś się utarło i się do tego wszyscy przyzwyczaili to nie znaczy, że nie powinno zniknąć. Takie napisy to olbrzymia reklama dla danego sklepu, a przy okazji bezpłatna.

        A o tych banerach to proponuje nie wspominać, bo tylko zaśmiecają.

        • 1 2

  • Jak już tak walczą z reklamami

    To może też zlikwidować te tablice: "Wyremontowaliśmy ten chodnik dla was...", zlikwidować witacze z lwami oraz napis z kwiatków 'Wrzeszcz" przy Placu Komorowskiego i te szpecące reklamy na tramwajach oklejone paskudną folią? No, i przestać płacić za reklamę miasta w tandetnych filmach i serialach?

    • 7 0

  • PIS ogranicza wolnosc reklam w Gdansku!
    Gdzie jest Dulkiewicz? Czemu nic nie robi!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane