- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (267 opinii)
- 2 Walczą o czyste powietrze. Protest w Letnicy (93 opinie)
- 3 Rowerzyści przy targowisku? Są wątpliwości (37 opinii)
- 4 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (457 opinii)
- 5 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (73 opinie)
- 6 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (75 opinii)
Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy
Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.
Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.
Największe zmiany na Matarni
Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.
- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.
Centra handlowe w Trójmieście
Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów
Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.
Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.
- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.
Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą
Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.
Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
Opinie (467) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-08 10:04
Czemu usunęliście moje pytanie o to, czy uchwała nie dotyczy stacji benzynowych
i ich logotypów na wielkich masztach?
- 11 0
-
2020-04-08 10:08
Nie
Urzędnicy miasta mają za dużo władzy. W...ch im się poprzewracało.
- 6 0
-
2020-04-08 10:09
A co ze ścianami bloków? (2)
Na Zaspie są bloki gdzie ściany są pomalowane i przedstawiają różne obrazy. Czy będą one zamalowane?
- 6 2
-
2020-04-08 10:14
(1)
To nie są reklamy, ani szyldy.
- 3 2
-
2020-04-08 12:22
Wszystko jest względne
- 0 1
-
2020-04-08 10:09
Brawo! Szacun dla Trójmiasta.
Koniec pstrokatych szyldów, tablic w różnych kształtach, zapisanych inną czcionką i każda w innym stylu. Albo ujednolicenie szyldów w danej przestrzeni handlowo-usługowej (jeden projektant, napisy dostosowane do przestrzeni elewacji, stylu zabudowań) albo nic. Są ciekawe przykłady takich rozwiązań w wielu miejscach w Polsce. Widać czy to piekarnia, cukiernia, szewc, kawiarnia, bar. Reklama jest a nie paskudzi przestrzeni. Chcesz wywiesić tandetny szyld co "zaprojektowałeś" w Paint? Powieść w domu w salonie.
- 3 11
-
2020-04-08 10:10
Raz już żyłem w takich czasach gdzie było szaro, buro żadnych reklam a na ulicach ZOMO.
- 13 1
-
2020-04-08 10:10
Brawo zlikwiidowac wszystkie reklamy
Wteszcie bedzie jak glebokich latach 50 tych Policje przerobia znowu na Milicje zlikwidowac wladnosc prywatna i bedzie komplet
- 9 2
-
2020-04-08 10:13
Najpierw usuńcie reklamy z internetu. Niektórych stron nie można normalnie czytać.
- 12 1
-
2020-04-08 10:15
ostre reklamy świetlne tak, spokojne napisy nie:( (1)
likwidują napisy, które nie przykuwały, ani nie rozpraszały uwagi, a zostawiają wielkie tablice świetlne oślepiające ostrym światłem (okolice olivi, sopot), które zmieniają co chwile treść i ludzie albo hamują, albo się gapią w czasie jazdy samochodem. Powinni się zająć najpierw bezpieczeństwem
- 14 0
-
2020-04-08 16:50
One muszą bezwarunkowo zniknąć
- 0 0
-
2020-04-08 10:17
Ciekawe, czy wytną te obrzydliwe słupy McDonald's (1)
nie wiem kto pozwolił je postawić?
Nic bardziej nie szpeci krajobrazu- 8 2
-
2020-04-08 11:43
Oczywiście, teraz będą szubienice.
- 1 0
-
2020-04-08 10:17
Doczytajcie, szyldy nie znikną tylko zmienią się na inne
Gorsze jest to, że ustawa zaczęłą działać w momencie, kiedy handel walczy o przetrwanie.
Czyżby tak wyglądało 'wsparcie' w gdańskim wykonaniu dla biznesu w czasach koronawirusa? A urzędnicy w swej wspaniałomyślności odstępują na razie od nakładania kar.
Żałosne.- 11 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.