• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy

rb
8 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA. Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA.

Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.



Czy zauważyłe(a)ś już poprawę estetyki w mieście po wejściu uchwały krajobrazowej?

Od kilkunastu dni galerie handlowe i duże sklepy powierzchniowe świecą pustkami. Zamknięcie sklepów spowodowane epidemią koronawirusa zbiegło się w czasie z wejściem w życie uchwały krajobrazowej w Gdańsku. Część sklepów wykorzystała przerwę do przystosowania elewacji, logotypów i nazw sklepów do nowych przepisów.

Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.

Największe zmiany na Matarni



Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.

  • Tak wkrótce mogą wyglądać logotypy sklepów w PH Matarnia. Na razie to tylko propozycja, która uzgadniana jest z gdańskimi urzędnikami.
  • W Parku Handlowym Matarnia zdemontowano też nazwy innych sklepów m.in. Media Markt.
  • Zasłonięte nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Elewacja budynku bez reklam na razie wygląda mało estetycznie. Wkrótce ma się to jednak zmienić.
  • Zdemontowane nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Wkrótce w tym miejscu pojawi się nowa nazwa sklepu IKEA. Litery mają być mniejsze i bardziej stonowane.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.

- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.

Centra handlowe w Trójmieście



  • Reklamy zniknęły też z wieży reklamowej przy CH Oliwa.
  • Demontaż ekranu znad głównego wejścia do Manhattanu.
  • Manhattan we Wrzeszczu już bez reklamowego telebimu.

Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów



Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.

Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu

Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje. Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje.
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.

- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.

Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą



Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.

Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
rb

Opinie (467) ponad 20 zablokowanych

  • To może wróćmy do

    czarno białych telewizorów.
    Jak ma być monochromatycznie to na całego. I tak Polska jest szara i ponura w porównaniu do normalnych państw.
    Ikea zawsze kojarzy się z żółto niebieskim logo, po co to zmieniać. Można było wywalić małe pstrokate reklamy przy ulicach, ale przy centrach handlowych?

    • 17 3

  • Thebili nie sieją (4)

    Czarno białe szyldy to jakiś dramat. Żółty napis IKEA przynajmniej łamał w jakiś sposób ten niebieski magazyn. Teraz pozostanie...industrialny niebieski magazyn. Tak samo manhatan we wrzeszczu. Był barwny/ kolorowy, teraz będzie straszył swoją szarością... żyjemy w chorym mieście, ale nie ma się co dziwić skoro ktoś musiał zarobić, znajomi krolika długo zacierali ręce żeby swoje beznadziejne projekty wcielić w życie, bo nikt nie przychodził do nich z prośba o projekt loga czy baneru...

    • 22 8

    • (2)

      Akurat Manhattan wygląda zdecydowanie lepiej i w końcu widać, jaki to ładny budynek.

      • 3 5

      • Każdy budynek będzie wyglądał lepiej! (1)

        Przecież te tandetne banery, plafony czy jak je zwał, nie dodają szyku. Strasznie ludzie w Polsce są zainfekowani banerozą. Brakuje im tych fajnych kolorków na ulicach, ale już nie brakuje widoku elewacji, czy zamysłu architekta budowli - tragiczne dość...

        • 1 3

        • Straszne jest to, ze ludzie nawet nie zwracają nawet uwagi na otoczenie. Zobacz, Rotorze, że Twoja wypowiedź od razu jest oceniana negatywnie.
          Ale ludzie często nie wynoszą choć minimum poczucia estetyki ani z domu, ani ze szkoły.

          • 2 0

    • Reklamy nie mają nam kształtować przestrzeni publicznej.

      Mają być minimalistycznie i wtapiać się w otoczenie a nie krzyczeć kolorami i przeskalowaniem. To budynki, elewacje, architektura i parki mają stanowić o wyglądzie miast. Dlatego jest ta ustawa. Kolorowa Ikea, Manhattan czy inne centra handlowe to nie jest barwność i jeśli tak to opisujesz to znaczy, że już zupełnie zatraciłeś dobry smak w tym otaczającym nas bezguściu. Na szczęście ta utawa da tobie szansę inaczej spojrzeć na miasto. Będzie dobrze, zobaczysz. Bez banerozy da się żyć.

      • 3 3

  • Od zawsze twierdzę.

    Od zawsze twierdzę, że urzędasy to najgłupsza grupa pracownicza.Oni takie rzeczy wymyślają, bo chcą udowodnić swą przydatność.Nie cierpię ich,i do końca dni swoich będę nimi gardził.Oczywiście jest jakaś grupa ludzi potrzebnych,ale większość z tych darmozjadów, bo przecież nie jest to grupa produktywna(Chyba że produktem jest głupota.Jest to grupa żyjącą z naszych podatków. Ja takich bezmyślnych osobników najchętniej bym wyrzucił na zbity pysk.

    • 7 0

  • Jestem zwolennikiem uchwały krajobrazowej ale napisu IKEA jest mi szkoda:)

    • 14 1

  • Bardzo się cieszę! Będzie więcej harmonii i ładu w przestrzeni.

    • 1 10

  • Bo taki wielki hangar z falistej blachy jest bardzo ładny bez logo firmy...przepisy z d...

    • 11 1

  • Manhattan bardzo zyskuje

    W końcu widać, że to najładniejsza galeria handlowa w Gdańsku. Przez reklamy na elewacji odbiór był zupełnie inny.

    • 6 2

  • Beznadzieja

    Co przeszkadzały szyldy w centrach handlowych budowanych na krańcach miasta? W centrum miasta Ok ale na obrzeżach ?

    • 15 0

  • O ile szmaty zasłaniające budynki bardzo szpecą

    Tak jak ta na Zieleniaku, to charakterystyczne żółte litery na budynkach IKEA zupełnie mi nie przeszkadzają. Podobnie jak Jula czy Obi, Orlen, KFC czy McDonald. Oczywiście mam na myśli charakterystyczny wystrój zewnętrzny budynków. Dzięki temu łatwiej je można znaleźć w chaosie wielkich centrów handlowych. Teraz trzeba będzie latać w kółko i szukać. W centrum miasta to co innego.

    • 12 0

  • bardzo pięknie ;) (1)

    Faktycznie bardzo pięknie teraz będzie. Wszystko szare, jednobarwne, pewnie część tych stelaży i innych ram pozostanie - bo przecież ich likwidacja to dodatkowe koszty i nie każdy będzie chciał je ponosić (a nie są reklamą więc usuwać ich nie trzeba). Zwróćcie uwagę na stare zdjęcia Gdańska z czasów przedwojennych - nawet na kamienicach były napisy reklamowe i jakoś nikt nie nakazywał ich likwidacji. Szkoda - ale liczę na to, że przyjdą po obecnych władzach mądrzejsi, którzy te przepisy poprawią, bo aktualna wersja nadaje się tylko do kosza.

    • 5 4

    • Czyli wracamy do gomułkowskiej szarzyzny

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane