• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żuraw-gigant podniósł tory na budowie bajpasu kartuskiego

Szymon Zięba
2 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tak wyglądały prace żurawia na budowie bajpasa kartuskiego.

Na budowę bajpasu kartuskiego nadjechał od strony Osowej, a jego najważniejszym zadaniem było podnoszenie torów. Kolejarze ściągnęli długi na 30 metrów i ważący ponad 200 ton żuraw kolejowy. To dźwig do zadań specjalnych: może podnieść ładunek o masie do 80 ton.



Jak często podróżujesz składami PKM?

Jak poinformowali kolejarze, w ramach prac związanych z budową bajpasu kartuskiego, w poniedziałek 1 sierpnia 2022 roku, rozebrany został fragment toru linii PKM, w którego miejscu powstanie rozjazd umożliwiający pociągom wjazd z bajpasa.

- Do tego zadania na teren budowy przyjechał jeden z zaledwie kilku dostępnych w Europie żurawi kolejowych Gottwald GS 150.14 TR - poinformował Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Jak tłumaczy, zastosowanie tak ogromnego, specjalistycznego sprzętu w tej lokalizacji wynika z blokowego montażu rozjazdu, który znacznie skraca czas prac, a także nie wpływa na ruch pociągów poruszających się sąsiednim torem, ponieważ całość prac odbywa się na szerokości jednego - modernizowanego toru.

Gigantyczny żuraw na placu budowy



Zaangażowany w prace żuraw to prawdziwy potwór, jeden z kilku podobnych modeli dostępnych w całej Europie.

Gigant jest długi na niemal 30 metrów i waży 210 ton. Swoim potężnym dźwigiem jest w stanie unieść do 80 ton - nie miał więc problemu z tym, by unieść fragment torów kolejowych.

Przypomnijmy: tzw. bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Jej uruchomienie pozwoli zachować ruch kolejowy między Gdańskiem i Kaszubami, podczas przebudowy linii kolejowej między Gdynią i Kościerzyną.

Opinie (56) 6 zablokowanych

  • Żeby tylko tory kładzione przez PKM i PLK się ze sobą spotkały! (3)

    • 24 1

    • ... i oby obiema szynami a nie jedną!

      • 9 0

    • PKP Tor Lewy SP. Z O.O. już zatwierdził, PKP Semafory proceduje, PKP Tor Prawy się odwołał od decyzji do PKP Perony SP. Z O.O.

      A PKP Megafony milczy...

      • 6 2

    • Może tak, jak drogowcy

      gdy budują drogę z dwóch stron - jak "trafią" to powstaje droga jednojezdniowa, a gdy się miną, to autostrada.. :-))
      Miłego dnia.

      • 1 0

  • plk (2)

    plk skm pkm .................co za cyrki na tych torach i dla kogo to ma służyć ? czy było źle gdy była tylko jedna firma na torach

    • 9 18

    • A co jest złego w tym, że jest kilka?

      • 7 0

    • Poprawnie w twoim ojczystym języku pytanie brzmi KOMU ma to służyć?

      • 0 1

  • Nalezy jeszcze dodac ze ten gigantyczny

    Dźwig ma radio WiFi, działa na androidzie i fruwa z prędkością światła

    • 0 0

  • Żurawie to ja dziś na polach na mazurach widziałem, to coś , to dźwig.

    • 1 0

  • ...bo tory były złe, i podwozie... podwozie też było złe

    • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Sprawnie im poszło, jednego dnie demontaż toru i przygotowanie terenu, drugiego montaż rozjazdu

    Jechałem koło północy i pracowali. Fajnie, bo nie na wszystkich inwestycjach jest takie tempo. Ciekawe czy to wymóg zamawiającego czy wykonawca szanuje zasoby.

    • 49 3

  • sciaga sie potezne dzwigi zamiast wykorzystywac dostepne maszyny do ,,zrywki" i ,,układki" torów .

    ktore sa w stanie ułozyc jednego dnia ponad kilometr torów ...a ktore staja nie wykorzystywane w zakladach kolejowych.

    • 2 0

  • uwielbiam te aknkiety

    równie dobrze można by spytać trójmiasto "czy jeździsz trajtkiem?"

    • 2 0

  • dajacie sobie w koncu spokoj z tym okresleniem bajpas

    chodzi zwyczajnie o to zeby odbudowac te linie i znalezc na to pieniadze a nie zeby robic objazdy, dobudowanie drugiego toru za Zukowo nie wymaga wstrzymywania ruchu, jak bedzie drugi tor to mozna remontowac pierwszy tor, caly czas z zachowaniem ruchu

    • 12 0

  • Opinia wyróżniona

    NIc nie trzeba by robić gdyby za wczasu o tym pomyśleli (1)

    Bo do tego miejsca PKM była budowana w śladzie kolei kokoszkowskiej i wtedy wystarczyło zrobić odpowiedni rozjazd a nie teraz rozwalać tor który położyli zaledwie kilka lat temu.
    Analogicznie jak na węźle Chwaszczyno powstały zjazdy na Nową Kielnieńską chociaż czy i kiedy ona powstanie to nie wiadomo, ale węzła za to już nie trzeba będzie przebudowywać.
    To kwestia planowania z głową.

    • 17 4

    • W terminie budowy linii PKM nie było jakiegokolwiek planu pkp plk (właściciela linii) rewitalizacji linii do Kokoszek

      Gdyby wtedy zbudowano rozjazd to pisałbyś, że pieniądze wyrzucane są w błoto, mimo braku jakichkolwiek przesłanek do budowy zbędnych elementów.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane