• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy celowo zwężą Grunwaldzką do końca wakacji

rb
9 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Dwoma pasami al. Grunwaldzkiej w Oliwie kierowcy pojadą od czwartkowego poranka.

Już od długiego weekendu kierowcy pojadą zwężoną al. GrunwaldzkąMapka w Oliwie i we Wrzeszczu. Jezdnia w kierunku centrum na dwóch odcinkach zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów. Taka organizacja ruchu utrzyma się do końca wakacji. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, drogowcy będą chcieli zwęzić główną arterię do Oliwy już od granicy z Sopotem.



Zwężenie al. Grunwaldzkiej w Oliwie i Wrzeszczu to:

Pomysł zwężenia al. Grunwaldzkiej jest jednym z elementów ograniczania ruchu samochodowego i przekazania odzyskanej przestrzeni na chodnikach pieszym i rowerzystom. Zmiany w organizacji ruchu władze Gdańska ogłosiły przed miesiącem i - jak tłumaczyły - wynikają one z pandemii koronawirusa i konieczności zachowania przez mieszkańców i użytkowników dróg i chodników dystansu społecznego.

W pierwszej kolejności drogowcy chcą odzyskać dla pieszych ciągi piesze w Oliwie i we Wrzeszczu. Od czwartku szerszym chodnikiem będzie można przejść między KaprówMapkaDerdowskiegoMapka w Oliwie oraz we Wrzeszczu - na odcinku KlonowaMapka - PartyzantówMapka.

  • Obecnie parkujące auta z chodnika przeniosą się na prawy skrajny pas jezdni. Do dyspozycji kierowców będą dwa z trzech pasów ruchu.

- W tych miejscach pojawiły się już znaki informujące kierowców o planowanej zmianie organizacji ruchu. W środę wieczorem zostanie zmienione oznakowanie poziomie, staną też barierki i wygrodzenia uniemożliwiające wjazd na chodnik. Po nowemu kierowcy pojadą od czwartkowego poranka - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Jak dodaje, kierowcy z dwupasmowej al. Grunwaldzkiej będą korzystać do końca wakacji. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, tzn. płynność ruchu zostanie utrzymana, a korki nie wzrosną, wówczas drogowcy będą chcieli wykorzystać trzeci pas do budowy prawoskrętów na dłuższym odcinku - bo już od granicy z Sopotem, a resztę przestrzeni wykorzystać na potrzeby pieszych i rowerzystów. Ale tylko pod warunkiem, że sytuacja radykalnie się nie pogorszy.

  • Zwężenie al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Zwężenie al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu.

- Robiliśmy analizy i porównywaliśmy natężenia ruchu z czerwca do danych sprzed i w trakcie pandemii. Wychodzi na to, że ruch powoli wraca do sytuacji sprzed marca i wprowadzonych obostrzeń, np. zamknięcia szkół. W maju, gdy projektowaliśmy zmiany, ruch był o 18 proc. mniejszy, a dziś to już tylko 5-7 proc. Zobaczymy, jak ruch będzie wyglądał w wakacje, czy ze względu na koronawirusa przyjedzie do nas mniej, czy może więcej turystów, bo są zamknięte granice. Tego dziś nie wiemy. Decyzje będziemy podejmować za kilka tygodni.
Warto dodać, że od poniedziałku z trzech do dwóch pasów zwężono odcinek al. Grunwaldzkiej w kierunku Sopotu między wiaduktem PKM a nowym biurowcem Wave. W tym przypadku jednak zmiany wynikają z początku przebudowy i wymiany nawierzchni.

Weekendowy test na Wajdeloty



Nadchodzący długi weekend będzie także czasem testów na ul. Wajdeloty. Część ulicy ma stać się deptakiem, co z jednej strony ma wspomóc tamtejszych przedsiębiorców, a z drugiej - spotyka się z głosami niezadowolenia części mieszkańców.

Nie chcą deptaka na Wajdeloty. Zbierają podpisy pod sprzeciwem



- Ostateczny głos będą mieli jedni i drudzy. Po długim weekendzie ruszy ankieta. Każdy lokal czy mieszkanie otrzyma jeden głos, którego właściciel lub zarządca będzie mógł opowiedzieć się za jedną ze stron. Ostateczna decyzja zapadnie większością głosów - tłumaczy Wawrzonek.
Deptak na Wajdeloty ma dopiero powstać, a już wzbudza kontrowersje. Deptak na Wajdeloty ma dopiero powstać, a już wzbudza kontrowersje.

Zniknie popularny skrót



Poza zwężeniem Grunwaldzkiej i tymczasowym deptakiem na Wajdeloty do końca czerwca zmiany mają zajść także na ul. PiramowiczaMapka, znanym skrócie z al. Hallera do al. Grunwaldzkiej, pozwalającego uniknąć korka i oczekiwania na światłach na skrzyżowaniu przy Operze Bałtyckiej. Niestety to też jeden z najbardziej kolizyjnych punktów na mapie Gdańska, bo ze względu na ograniczoną widoczność dochodzi tam do wielu niebezpiecznych zdarzeń z udziałem włączających się do ruchu aut i jadących drogą rowerową rowerzystów (sytuacji radykalnie nie poprawiło wyniesienie skrzyżowania).

Trwają też konsultacje z Radą Dzielnicy Brzeźno dotyczące wyznaczenia drogi dla rowerów na jednym z dwóch pasów al. HalleraMapka między pętlą tramwajową a skrzyżowaniem z ul. Dworską. Przygotowano i przedstawiono radnym dwa warianty nowej drogi - ostateczne decyzje mają zapaść jeszcze w tym miesiącu.

  • Jeden z wariantów wyznaczenia drogi rowerowej na jezdni al. Hallera od ul. Wczasy do skrzyżowania z Dworską.
  • Drugi wariant drogi rowerowej na Hallera.

Drogowcy nie ustają w pracach projektowych nad likwidacją przycisków na sygnalizatorach przy przejściach dla pieszych. Aby zminimalizować sytuacje, w których kierowcy zatrzymują się przed przejściem, z którego nie korzysta ani jeden pieszy, w wielu miejscach rozważane są rozwiązania stosowane np. na ul. Wyzwolenia, gdzie w pierwszej kolejności zielone światło zapala się pieszym, a dopiero potem kierowcom (po wzbudzeniu przez nadjeżdżający pojazd pętli indukcyjnej). Rozważany jest też montaż nowych progów zwalniających i włączenie sygnalizacji w trybie pulsacyjnym.
09:20 10 CZERWCA 20

W Oliwie zwężana jest al. Grunwaldzka (19 opinii)

Sąjuz nowe pasy! Chodnik pusty o 9 rano po co?

Spodziewany paraliż aglomeracji dzięki Panu Grzelakowi. Niech włodarze innych gmin pamiętają o tym gdy Pan Grzelak będzie chciał następnym razem reprezentować region.
Sąjuz nowe pasy! Chodnik pusty o 9 rano po co?

Spodziewany paraliż aglomeracji dzięki Panu Grzelakowi. Niech włodarze innych gmin pamiętają o tym gdy Pan Grzelak będzie chciał następnym razem reprezentować region.
rb

Opinie (977) ponad 50 zablokowanych

  • Żeby nie koronawirus

    to chętnie przyklasnęłabym tej inicjatywie. Zwężenie drogi mogłoby, przez stworzenie uciążliwości dla samochodów, skłonić część kierowców do przesiadki na komunikację zbiorową - gdyby nie koronawirus.

    • 0 7

  • i**otyzm. Ruch na tym odcinku jest znikomy na goddzinę kilka osób

    ZDiZ jak widać nie ma bladego pojęcia jaki jest ruch w Oliwie

    • 10 2

  • W życiu nie słyszałem bardziej d**ilnego pomysłu!

    Najlepiej zostawic jeden pas...a co tam..albo zrobic tor wyścigowy dla kalesoniarzy

    • 8 4

  • Zajmują się bzdetami może Dulkiewicz niech się zajmie tym co się dzieje w Gdańsku

    A nie wielką polityką bo Adamowiczem nigdy nie będzie choć była jego kapciową przez wiele lat

    • 6 4

  • Pomysł skrajnie głupi (2)

    Ruch przeniesie się na inne ulice i zamiast ruchu na grunwaldzkiej, większą ilość samochodów zatka ulice otaczajace.

    • 12 3

    • badania wykazują, że zwężenie ważnej ulicy i redukcja skali ruchu wynikająca z niego (1)

      powoduje zmniejszenie ruchu także na ulicach dojazdowych. Inną przyczyną redukcji skali ruchu jest zmiana nawyków komunikacyjnych części kierowców, wywołana poprawą komfortu i bezpieczeństwa poruszania się innymi środkami lokomocji niż terenochłonne pojazdy dwuśladowe

      • 1 2

      • Badania amerykańskich naukowców?? Dobrze Ci idzie z tym kopiuj-wklej. Owszem - może i dojazdówki "opustoszeją" (albo zakorkują się na amen) - ale ruch na równoległych ulicach (np. Partyzantów/Legionów) raczej wzrośnie. A "poprawa komfortu" - chodzi o komfort jazdy rowerem??? Nie - dziękuję. W wolny weekend po Kaszubach - z przyjemnością mogę sobie jeździć.

        • 2 0

  • Po co zwężać? (2)

    Nie lepiej od razu zrobić deptak z Grunwaldzkiej?

    • 12 1

    • suchar, niewarty polemiki (1)

      • 0 1

      • Sam jesteś...suchar

        • 0 0

  • Wolność według lewicy. (2)

    Zakaz jedzenia mięsa, zakaz jeżdżenia samochodem, zakaz latania samolotem, zakaz mieszkania w dużym mieszkaniu...

    • 10 3

    • kolejny suchar świadczący o braku zdolności do odróżniania propozycji nie do odrzucenia (1)

      od działań polegających na otwieraniu nowych możliwości i zwiększaniu liczby możliwych opcji.

      • 0 4

      • No fakt. Pewnie będą kolejne opcje. Reedukacyjne obozy pracy?

        • 1 0

  • Bez sensu (1)

    Pomysł bez sensu, właśnie w okresie wirusa więcej ludzi wybiera transport samochodowy - a wy go chcecie utrudnić. Gratuluje

    • 7 3

    • kierowcy sami najbardziej sobie utrudniają

      zauważ, że chodzi także o ułatwienia dla osób decydujących się na zmianę zachowań komunikacyjnych.

      • 2 1

  • masakra

    ograniczamy główną drogę w trójmieście, żeby był dystans społeczny... patrzysz na place zabaw wszyscy razem się bawimy, centra handlowe - ludzie bez maseczek, jeden obok drugiego, w większości nawet obsługa bez masek, płynów nie ma od dłuższego czasu... jednym słowem brak logiki... masakra.

    • 5 4

  • To powinno być karalne. (3)

    • 7 3

    • co? jazda samochodem po mieście z lekceważeniem limitów prędkości? (2)

      jestem za

      • 1 3

      • parkowanie na chodnikach (1)

        • 1 2

        • nie, chodzenie po jezdni wzdłuż

          • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane