- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (198 opinii)
- 2 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (107 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (715 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (98 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (53 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (17 opinii)
Czy Trójmiasto zmierza w stronę "strefy 30"? Więcej ulic z ograniczeniem prędkości
Trójmiasto zwalnia - na drogach pojawia się coraz więcej "stref do 30 km/h". W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat takie znaki ustawiono na 95 trasach. W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem wynosi już 616,9 km. W Sopocie na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
W stolicy Francji wprowadzono bowiem "strefę 30". Gdzie? Wszędzie. No, poza kilkoma (naprawdę: kilkoma) alejami i obwodnicą miasta, na której ograniczenie wynosi teraz 70 km/h.
To działania, które wpasowują się w zachodnie trendy uspokajania ruchu w miastach.
Zwolennicy ograniczania prędkości wskazują, że dzięki temu skutecznie eliminowane są śmiertelne i poważne wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów.
Są również zdania, że - paradoksalnie - choć zwalniają, to jadą szybciej. Auta poruszające się z prędkością 30-35 km/h jadą bowiem płynniej i maksymalnie wykorzystują przepustowość ulic.
W stronę uspokajania ruchu w miastach coraz śmielej patrzą również trójmiejscy urzędnicy.
95 kolejnych ulic w "strefie 30" w Gdyni
W Gdyni w ciągu ostatnich dwóch lat "strefą 30" objęto kolejnych 95 ulic (w całości lub w części).
Jak zapowiada Marek Łucyk, wiceprezydent miasta ds. rozwoju, ten trend będzie się pogłębiał.
- Rok temu prezydent Szczurek podjął decyzję, że w całym mieście - nie tylko w Śródmieściu, gdzie strefa 30 km/h już działa - uspokajamy ruch samochodów, zwłaszcza przy szkołach podstawowych. Dzięki temu dzieci z podstawówek chętniej dojeżdżają do placówek, np. rowerami czy hulajnogami - tłumaczy samorządowiec.
Chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrumDocelowo - w ciągu najbliższych miesięcy - już przy wszystkich szkołach podstawowych pojawi się strefa "tempo 30".
Niewykluczone, że w przyszłości ograniczenia prędkości do 30 km/h zostaną "rozciągnięte" również na dzielnice, których dzielnicowi radni zgłaszają taką potrzebę.
- Zdecydowanie chcemy wpisać się w trend ograniczania prędkości w mieście i to nie tylko w jego centrum - podkreśla wiceprezydent Łucyk.
Pełna lista nowych ulic z ograniczeniem do 30 km/h w Gdyni.
Gdańsk obniża prędkość na "przelotówkach"
W Gdańsku długość ulic z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h to już ponad 616 km. Docelowo taka "strefa" ma objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz fragmenty ulic zbiorczych, tj. 70 proc. całkowitej długości ulic, które w mieście mierzą łącznie 954,5 km.
- Dzięki uruchomieniu procesu w 2009 r. i jego rozszerzaniu wzrosło bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych - podkreśla Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Mocno prędkość ograniczono również na "przelotowych" trasach przez Gdańsk:
- w 2021 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa stanęły znaki ograniczające maksymalną prędkość 50 km/h (zamiast 70 km/h);
- w 2020 roku z 70 do 50 km/h ograniczono prędkość na al. Rzeczpospolitej.
Choć kierowcy krytykowali ograniczenie prędkości, miejscy urzędnicy stoją na stanowisku, że dzięki temu zmniejszyła się liczba poważnych wypadków.
Statystyka wypadków w Gdańsku w 2021 roku
5 lat "tempo 30" w Gdańsku. Czy ograniczenia zdały egzamin?
Wolniej również po Sopocie
Jak przypomina Marek Niziołek z UM w Sopocie, na terenie niemal całego miasta obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
- Wyjątki to ul. Malczewskiego (40 km/h) i al. Niepodległości (50 km/h). Ostatnio, po remoncie, do 30 km/h została ograniczona prędkość pojazdów na całej długości ul. Armii Krajowej. Ponadto jest w Sopocie wiele miejsc w strefach zamieszkania, gdzie prędkość ograniczona jest do 20 km/h (np. ulice Pułaskiego, Bema, Fiszera, Obr. Westerplatte) - podsumowuje miejski urzędnik.
"Strefa 30" w Sopocie (14 opinii)
Opinie (792) ponad 10 zablokowanych
-
2021-09-09 22:23
Zdecydowanie na tak
- 3 1
-
2021-09-09 22:26
Nalezy rąb sie w leb !
- 2 0
-
2021-09-09 22:27
Gdynianie nie zapomnijcie wolniej pokonywać zakrętów jak wam każe klaunik waszego ulubionego od 20 lat prezydenta, osiolki
- 2 1
-
2021-09-09 22:38
Na grunwaldzkiej też?
- 2 0
-
2021-09-09 23:09
Glupota powialo.
Moze od razu wprowadzcie 5 km/h; samorzad idzie droga lewackich wlodazy Paryza.
Kiedy wybory.- 5 0
-
2021-09-09 23:09
A walczymy z emisją CO2
zeszyty naukowe politechniki śląskiej 2011
Seria: transport z. 70 Nr kol. 1835
Marzena jaroszek, robert wieszała
wpływ prędkości pojazdów na wielkość emisji spalin
na miejskim odcinku drogowym .....
Na odcinku pomiarowym obecne ograniczenie prędkości jest niekorzystne ze względu na
ilość emitowanych zanieczyszczeń przez pojazdy samochodowe. W związku z brakiem
zabudowań, szkół, przedszkoli czy innych miejsc użyteczności publicznej wydaje się
uzasadnione podwyższenie maksymalnej prędkości do 70 km/h.- 4 2
-
2021-09-09 23:14
No to będziemy mieć jak w Londynie
- 1 1
-
2021-09-09 23:22
No to będziemy mieć jak USA
- 2 1
-
2021-09-09 23:27
Im bardziej walą szadółki, tym durniejsze pomysły
się pojawiają
- 4 1
-
2021-09-09 23:47
Albo będziemy mieć jak w Waszyngtonie
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.