- 1 "Nie ma bezpiecznego opalania". Gdzie zbadać znamię? (12 opinii)
- 2 Piwo naprawdę powoduje mięsień piwny? (99 opinii)
- 3 Wojtek i Agata z Life on Wheelz rozstali się (119 opinii)
- 4 Krajowa Sieć Onkologiczna znów opóźniona (24 opinie)
- 5 Opracowują test, który wykryje wiele chorób (34 opinie)
- 6 Więcej dzieci trafia do opieki zastępczej i domów dziecka (100 opinii)
Dress code, czyli ubiór do pracy w dobrym tonie. Jak podkreślić swoje kompetencje?
Nasz służbowy ubiór decyduje o tym, jak jesteśmy postrzegani, dlatego warto przywiązać uwagę do wybieranych stylizacji, nawet jeśli nie mamy w pracy ściśle określonego dress code'u. Profesjonalny wizerunek w biznesie powinien być bowiem uzupełnieniem kompetencji zawodowych.
Zazwyczaj służbowy strój jest podyktowany branżą i rodzajem wykonywanej przez nas pracy.
- O tym, czy i jaki obowiązuje nas strój do pracy, decyduje nasz pracodawca oraz charakter wykonywanej pracy. Nawet jeśli w pracy przyjął się dość luźny stosunek do dress code'u istnieją sytuacje, w których wypada zwrócić szczególną uwagę, w czym reprezentujemy naszą lub cudzą markę - mówi Dorota Florek z DF Fashion Styling.
Właściwie dobrana garderoba biznesowa ma odzwierciedlać osobowość, ale jednocześnie powinna być dopasowana do stanowiska, firmy czy branży. Nie bez znaczenia są również okoliczności konkretnych spotkań.
- Strój jest tym bardziej biznesowy, im mniej przekazuje informacji o naszej prywatnej sferze. Należy ograniczyć w ubiorze firmowym elementy kokieteryjne, zbyt mocno podkreślające atrakcyjność sylwetki czy zamiłowanie do najnowszych trendów w modzie. Biuro nie jest miejscem, gdzie należy demonstrować nadmiar fantazji i ekstrawagancji w zakresie stylizacji, makijażu czy fryzury. Pamiętajmy, że strojem, kolorem i odpowiednim zachowaniem podkreślamy kompetencje, profesjonalizm, zaangażowanie w obowiązki służbowe jak i szacunek do klienta czy współpracownika - mówi Aleksandra Matuszak z Centrum Kreowania Wizerunku.
Dress code bez wątpienia stanowi ważny element kultury firmy. Dbałość o wizerunek biznesowy sprzyja nie tylko firmie, ale także osobie, która go kreuje.
- Zbyt odważny, niechlujny i źle dobrany strój do okoliczności może zaszkodzić w osiągnięciu sukcesu zawodowego, na który tak ciężko pracujemy. Profesjonalny wizerunek wzmacnia poczucie własnej wartości, wpływa na nasze samopoczucie i relacje międzyludzkie - dodaje.
Konkretne okazje
Zarówno oficjalne spotkania z klientami, jak i wszelkie sytuacje, w których chcemy podkreślić swój profesjonalizm powinny nas motywować do przemyślanego doboru ubioru. Elegancja jest zawsze dobrym rozwiązaniem w sytuacjach, gdy chcemy uwidocznić nasze kompetencje czy wzbudzić czyjeś zaufanie.
- Warto wtedy zrezygnować z wszelkich odciągających uwagę dodatków, nie krzyczeć kolorem i nie dekoncentrować zbyt kontrastowym wzorem na tkaninie. Przy stylizacjach służbowych zawsze sprawdza się zasada "mniej znaczy więcej". To jednak nie oznacza, że w pracy obowiązuje jedynie kolor szary, garsonka lub garnitur. Symbolem nowoczesnej elegancji jest umiejętność wyczucia subtelności, dzięki którym nasz strój nie pozostaje nudnym mundurkiem, a estetyczną wizytówką naszego profesjonalizmu i zaangażowania. W pracy świetnie sprawdzą się odcienie pastelowe, wszelkie odcienie granatu, grafit, czerń, biel oraz beże - podkreśla Dorota Florek.
Zamiast nadmiernej ilości dodatków możemy pokusić się o wybór dobrej jakości akcesoriów, takich jak torebka, pasek czy materiały, z których wykonana jest odzież.
- Delikatnych akcentów szukajmy w dobrej jakości tkaninach. Jedwabna koszula, świetnej jakości skórzana torebka, podkreślą nasz autorytet. Unikajmy wszelkich przezroczystości, ozdobnej biżuterii i aplikacji. Te zostawmy na prywatne popołudniowe spotkania. Więcej swobody w garderobie służbowej mają wszelkie zawody z branży kreatywnej, gdzie często ograniczeniem pozostaje jedynie wyobraźnia - dodaje Dorota Florek.
Czego należy unikać?
- Bezwzględnie w biznesie należy unikać głębokich dekoltów, odsłoniętych ramion, błyszczących i przezroczystych materiałów, spodni i spódnic zbyt mocno opinających ciało, materiałów przyciągających uwagę kolorem i fakturą, modnych falbanek, koronek i zdobień. Niewskazane są również kryjące czarne rajstopy, z nadrukami, wzorkami czy kabaretki. Rajstopy nie powinny kontrastować z butami i spódnicą. Najbardziej uniwersalne są matowe rajstopy cieliste 15-20 den, natomiast latem 8 den. W wizerunku biznesowym obowiązuje obuwie zakrywające palce u stóp i pięty. Piękne sandały czy szpilki z odkrytymi palcami, gdzie widoczne są pomalowane paznokcie wysyłają swego rodzaju sygnał erotyczny, dlatego w relacjach biznesowych są niewskazane - podkreśla Aleksandra Matuszak.
Czerń i inne kolory
Co ciekawe, powinniśmy unikać również nadmiaru czerni, gdyż ten kolor jest zarezerwowany na specjalne, uroczyste okazje. Wiele osób decyduje się jednak na ten kolor w codziennych stylizacjach ze względu na dodawanie elegancji.
- Czarny sprawia wrażenie elegancji i dodaje autorytetu, ale również dodaje lat, podkreśla mankamenty cery. Poza tym prezentuje się pospolicie i kojarzy się ze smutkiem, wyizolowaniem. Zdecydowanie polecam granatowy, grafitowy i czekoladowy brąz w połączeniu z bielą, ecru, niebieskim, pudrowym różem czy pastelowym fioletem - dodaje Aleksandra Matuszak.
Fryzura i makijaż
Kreowanie wizerunku to nie tylko sam ubiór. Fryzura i makijaż są jego dopełnieniem, o którym warto pamiętać. Nienaganna fryzura powinna odzwierciedlać charakter naszej pracy, ale jednocześnie być dopasowana do konkretnego typu urody czy osobowości. Wykonując makijaż powinnyśmy natomiast pamiętać, żeby nie przesadzić. Naturalny i prawie niezauważalny makijaż podkreśli urodę, ale nie zdominuje naszego wizerunku.
- Należy unikać rozpuszczonych długich włosów. Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju dredy, warkoczyki, asymetryczne cięcia i niestandardowe kolory włosów. Niepożądane są dekoracyjne dodatki do włosów typu klamerki, opaski, kolorowe spinki i gumki. Makijaż służbowy powinien podkreślać naturalne piękno kobiety. Unikamy mocno perłowych cieni do powiek, ciężkich podkładów i nadmiaru pudrów brązujących oraz grubych, czarnych kresek, bo prezentują się wieczorowo - mówi Aleksandra Matuszak.
Luźna elegancja
Są miejsca pracy, gdzie możemy pozwolić sobie na większą dowolność co do ubioru. W takiej sytuacji kobiety chętnie wybierają trampki i jeansy, by czuć się przede wszystkim wygodnie. W niektórych firmach możemy codziennie pozwolić sobie na taką stylizację, w innych będzie to wybrany dzień tygodnia.
- Coraz więcej firm wprowadza tzw. casual day, czyli jeden dzień w tygodniu, w którym możemy pozwolić sobie na luźniejszy strój. W przypadku firm o charakterze artystycznym można bardziej zaszaleć z kolorami i fasonami. Jednak są elementy, które bezwzględnie należy wykluczyć ze stroju firmowego, nawet jeśli dress code nie obowiązuje. Są to m.in.: klapki, sandały, koszule z krótkim rękawem, krótkie spodenki, polary i sportowe kurtki - dodaje Alicja Skwarło.
- Joanna Puchalaj.stolp@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (78) 2 zablokowane
-
2018-03-10 21:37
W ankiecie brakuje pozycji
trzydziestu. To by dopiero była ankieta.
- 3 0
-
2018-03-10 22:19
Zdejmijcie kajdany...
Dzień w dzień ten sam Dress code, niweygodny...
- 3 0
-
2018-03-10 22:59
Takie ladne panie do pracy tylko w czystej naturze:)
:)
- 3 2
-
2018-03-10 23:13
Pytanie powinno brzmieć: Jak się ubierać w fabrykach papieru ?
Tylko takie można mieć skojarzenia czytając ten artykuł, a zresztą gdzie młodzież ma pracować jak tu żadnej normalnej produkcji w tym kraju nie ma. W tych akwariach to tylko można ćwiczyć karpia i świrować słupkami, to się nazywa tam kreatywność. Jak trafią ze słupkami to w takiej korporacji szefowie dostają ,,orgazm" a to trudne w ich zestresowanym życiu.
- 12 3
-
2018-03-10 23:33
Kierownik Budowy
Na co dzień jeans i bluza dresowa, jak ciepło to krótki spodenki.
Oczywiście kask i buty BHP.
Zarobki 3 średnie krajowe.
Znam tez takich co chodzą tylko w koszulach i marynarkach, ale sukcesu przez to nie osiągnęli...- 14 2
-
2018-03-11 00:17
Jak podkreślić swoje kompetencje?
no u mnie w robocie wystarczy być trzeźwym, mieć buciory robocze, kask i słoik wazeliny w razie 'kontroli' szefa
- 14 0
-
2018-03-11 08:15
pomarańczowy kombinezon,buty z metalowym czubkiem,kask i gogle (1)
i piętnaście średnich krajowych
- 9 2
-
2018-03-11 08:23
Kry....
- 2 0
-
2018-03-11 08:41
Dress code - czy uważacie że te nie Polskie nazwy dodają wam jakości? Żal mi tych wszystkich co zamiast wyrażeń lub nazw w języku Polskim używają angielszczyzny, może czuja się tacy światowi? Pamiętać trzeba o naszej ojczyźnie, o naszym języku, naszej tradycji. Naród który tego nie szanuje idzie powolnymi krokami na dno.
- 9 5
-
2018-03-11 11:17
burka lub habit
załatwiają sprawę
- 2 1
-
2018-03-11 12:17
Tak, bardzo powierzchowny artykuł. Dotyka tylko wąskiej grupy ludzi i do tego prawie tylko kobiet.
- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.