- 1 "Nie ma bezpiecznego opalania". Gdzie zbadać znamię? (11 opinii)
- 2 Piwo naprawdę powoduje mięsień piwny? (99 opinii)
- 3 Wojtek i Agata z Life on Wheelz rozstali się (119 opinii)
- 4 Krajowa Sieć Onkologiczna znów opóźniona (24 opinie)
- 5 Opracowują test, który wykryje wiele chorób (34 opinie)
- 6 Więcej dzieci trafia do opieki zastępczej i domów dziecka (100 opinii)
Dress code, czyli ubiór do pracy w dobrym tonie. Jak podkreślić swoje kompetencje?
Nasz służbowy ubiór decyduje o tym, jak jesteśmy postrzegani, dlatego warto przywiązać uwagę do wybieranych stylizacji, nawet jeśli nie mamy w pracy ściśle określonego dress code'u. Profesjonalny wizerunek w biznesie powinien być bowiem uzupełnieniem kompetencji zawodowych.
Zazwyczaj służbowy strój jest podyktowany branżą i rodzajem wykonywanej przez nas pracy.
- O tym, czy i jaki obowiązuje nas strój do pracy, decyduje nasz pracodawca oraz charakter wykonywanej pracy. Nawet jeśli w pracy przyjął się dość luźny stosunek do dress code'u istnieją sytuacje, w których wypada zwrócić szczególną uwagę, w czym reprezentujemy naszą lub cudzą markę - mówi Dorota Florek z DF Fashion Styling.
Właściwie dobrana garderoba biznesowa ma odzwierciedlać osobowość, ale jednocześnie powinna być dopasowana do stanowiska, firmy czy branży. Nie bez znaczenia są również okoliczności konkretnych spotkań.
- Strój jest tym bardziej biznesowy, im mniej przekazuje informacji o naszej prywatnej sferze. Należy ograniczyć w ubiorze firmowym elementy kokieteryjne, zbyt mocno podkreślające atrakcyjność sylwetki czy zamiłowanie do najnowszych trendów w modzie. Biuro nie jest miejscem, gdzie należy demonstrować nadmiar fantazji i ekstrawagancji w zakresie stylizacji, makijażu czy fryzury. Pamiętajmy, że strojem, kolorem i odpowiednim zachowaniem podkreślamy kompetencje, profesjonalizm, zaangażowanie w obowiązki służbowe jak i szacunek do klienta czy współpracownika - mówi Aleksandra Matuszak z Centrum Kreowania Wizerunku.
Dress code bez wątpienia stanowi ważny element kultury firmy. Dbałość o wizerunek biznesowy sprzyja nie tylko firmie, ale także osobie, która go kreuje.
- Zbyt odważny, niechlujny i źle dobrany strój do okoliczności może zaszkodzić w osiągnięciu sukcesu zawodowego, na który tak ciężko pracujemy. Profesjonalny wizerunek wzmacnia poczucie własnej wartości, wpływa na nasze samopoczucie i relacje międzyludzkie - dodaje.
Konkretne okazje
Zarówno oficjalne spotkania z klientami, jak i wszelkie sytuacje, w których chcemy podkreślić swój profesjonalizm powinny nas motywować do przemyślanego doboru ubioru. Elegancja jest zawsze dobrym rozwiązaniem w sytuacjach, gdy chcemy uwidocznić nasze kompetencje czy wzbudzić czyjeś zaufanie.
- Warto wtedy zrezygnować z wszelkich odciągających uwagę dodatków, nie krzyczeć kolorem i nie dekoncentrować zbyt kontrastowym wzorem na tkaninie. Przy stylizacjach służbowych zawsze sprawdza się zasada "mniej znaczy więcej". To jednak nie oznacza, że w pracy obowiązuje jedynie kolor szary, garsonka lub garnitur. Symbolem nowoczesnej elegancji jest umiejętność wyczucia subtelności, dzięki którym nasz strój nie pozostaje nudnym mundurkiem, a estetyczną wizytówką naszego profesjonalizmu i zaangażowania. W pracy świetnie sprawdzą się odcienie pastelowe, wszelkie odcienie granatu, grafit, czerń, biel oraz beże - podkreśla Dorota Florek.
Zamiast nadmiernej ilości dodatków możemy pokusić się o wybór dobrej jakości akcesoriów, takich jak torebka, pasek czy materiały, z których wykonana jest odzież.
- Delikatnych akcentów szukajmy w dobrej jakości tkaninach. Jedwabna koszula, świetnej jakości skórzana torebka, podkreślą nasz autorytet. Unikajmy wszelkich przezroczystości, ozdobnej biżuterii i aplikacji. Te zostawmy na prywatne popołudniowe spotkania. Więcej swobody w garderobie służbowej mają wszelkie zawody z branży kreatywnej, gdzie często ograniczeniem pozostaje jedynie wyobraźnia - dodaje Dorota Florek.
Czego należy unikać?
- Bezwzględnie w biznesie należy unikać głębokich dekoltów, odsłoniętych ramion, błyszczących i przezroczystych materiałów, spodni i spódnic zbyt mocno opinających ciało, materiałów przyciągających uwagę kolorem i fakturą, modnych falbanek, koronek i zdobień. Niewskazane są również kryjące czarne rajstopy, z nadrukami, wzorkami czy kabaretki. Rajstopy nie powinny kontrastować z butami i spódnicą. Najbardziej uniwersalne są matowe rajstopy cieliste 15-20 den, natomiast latem 8 den. W wizerunku biznesowym obowiązuje obuwie zakrywające palce u stóp i pięty. Piękne sandały czy szpilki z odkrytymi palcami, gdzie widoczne są pomalowane paznokcie wysyłają swego rodzaju sygnał erotyczny, dlatego w relacjach biznesowych są niewskazane - podkreśla Aleksandra Matuszak.
Czerń i inne kolory
Co ciekawe, powinniśmy unikać również nadmiaru czerni, gdyż ten kolor jest zarezerwowany na specjalne, uroczyste okazje. Wiele osób decyduje się jednak na ten kolor w codziennych stylizacjach ze względu na dodawanie elegancji.
- Czarny sprawia wrażenie elegancji i dodaje autorytetu, ale również dodaje lat, podkreśla mankamenty cery. Poza tym prezentuje się pospolicie i kojarzy się ze smutkiem, wyizolowaniem. Zdecydowanie polecam granatowy, grafitowy i czekoladowy brąz w połączeniu z bielą, ecru, niebieskim, pudrowym różem czy pastelowym fioletem - dodaje Aleksandra Matuszak.
Fryzura i makijaż
Kreowanie wizerunku to nie tylko sam ubiór. Fryzura i makijaż są jego dopełnieniem, o którym warto pamiętać. Nienaganna fryzura powinna odzwierciedlać charakter naszej pracy, ale jednocześnie być dopasowana do konkretnego typu urody czy osobowości. Wykonując makijaż powinnyśmy natomiast pamiętać, żeby nie przesadzić. Naturalny i prawie niezauważalny makijaż podkreśli urodę, ale nie zdominuje naszego wizerunku.
- Należy unikać rozpuszczonych długich włosów. Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju dredy, warkoczyki, asymetryczne cięcia i niestandardowe kolory włosów. Niepożądane są dekoracyjne dodatki do włosów typu klamerki, opaski, kolorowe spinki i gumki. Makijaż służbowy powinien podkreślać naturalne piękno kobiety. Unikamy mocno perłowych cieni do powiek, ciężkich podkładów i nadmiaru pudrów brązujących oraz grubych, czarnych kresek, bo prezentują się wieczorowo - mówi Aleksandra Matuszak.
Luźna elegancja
Są miejsca pracy, gdzie możemy pozwolić sobie na większą dowolność co do ubioru. W takiej sytuacji kobiety chętnie wybierają trampki i jeansy, by czuć się przede wszystkim wygodnie. W niektórych firmach możemy codziennie pozwolić sobie na taką stylizację, w innych będzie to wybrany dzień tygodnia.
- Coraz więcej firm wprowadza tzw. casual day, czyli jeden dzień w tygodniu, w którym możemy pozwolić sobie na luźniejszy strój. W przypadku firm o charakterze artystycznym można bardziej zaszaleć z kolorami i fasonami. Jednak są elementy, które bezwzględnie należy wykluczyć ze stroju firmowego, nawet jeśli dress code nie obowiązuje. Są to m.in.: klapki, sandały, koszule z krótkim rękawem, krótkie spodenki, polary i sportowe kurtki - dodaje Alicja Skwarło.
- Joanna Puchalaj.stolp@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (78) 2 zablokowane
-
2018-03-11 15:29
Tzw "strój służbowy" - O.K. Dobrze jednak jak nie jest dopasowany rozmiarem! Osoba, która ma go nosić powinna się w nim dobrze czuć - jej zdanie w tym względzie jest bardzo ważne i trzeba się z nim liczyć zwłaszcza jak sytuacja dotyczy pracy w salonie sprzedaży odzieży i konsultacji wizerunkowych.
- 4 3
-
2018-03-11 16:21
A do biedru co ubrać ? (1)
- 7 0
-
2018-03-11 21:44
Coś w kropki
- 13 0
-
2018-03-11 16:36
Męska spódnica
Dlaczego mężczyźni nie mogą nosić męskich spódnic, skoro robili to przez wiele wieków. Kobiety są bardziej odważne i zakładają to co chcą. Również spódnice, które do końca XIX wieku były zarezerwowane tylko dla mężczyzn.
- 7 4
-
2018-03-12 11:17
Niestety praktyka mówi , że strój ma się nijak
do kompetencji osoby. Co z tego , że ładne opakowanie, jak w środku pustak ?
- 5 0
-
2018-03-12 13:35
dress cod
w lotosie SZEFOWIE BIURA chodzą ubrani jak ja do sprzątania mieszkania.
- 1 2
-
2018-03-12 15:41
zzz
stosujac sie do dresscodu w wielu wypadkach widzi sie dress reszta lacznie z kompetencjami pozostwaia wiele do zyczenia
- 2 0
-
2018-03-12 16:50
Jestem tradycyjny. Wolę gdy przyjmuje mnie lekarz w białym kitlu a policjant w porządnym mundurze. Coraz częściej obaj /oboje / obsługują mnie w jakichś łachach.
- 5 0
-
2018-03-13 10:46
(1)
odnośnie ubioru to prawda. kiedyś przyszedłem do pewnej instytucji załatwić pewną sprawę. byłem ubrany " mocno zwyczajnie". pani rozmówczyni popatrzyła na mnie i dalej rozmowa miała już ton na zasadzie " odwal się jak najszybciej". natomiast w tym samym czasie przyszedł elegancki, pełen wdzięku i pewności siebie pan. pani obsługująca mnie niemal " jadła mu z ręki". generalnie wszystko u tego gościa wyglądało ok do momentu, w którym zaczął przemiawiać i z pewnością intelektualistą, to on ewidentnie nie był. Ale jaki morał z tej historii....ubiór i ogólne wrażenie zrobiło swoje
- 3 0
-
2018-05-28 16:48
Bardzo trafiona opinia ! :)
- 1 0
-
2018-03-13 10:59
Dreskode ?
Liczy się czy jesteś zarobkowy, jak zarabiasz hajc to ubierasz się w co chcesz i nie musisz robić teatru.
Dotyczy to wszystkich, od murarzy do dyrektorów.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.