• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 100 tys. pacjentów nie odwołało wizyty u lekarza

ws
5 lutego 2024, godz. 16:30 
Opinie (182)
W 2023 r. NFZ wysłał prawie 12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. W 2023 r. NFZ wysłał prawie 12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji.

Ponad 105 tys. osób z Pomorza powiadomiło w ubiegłym roku placówki medyczne o rezygnacji z wizyty u specjalisty, badania czy hospitalizacji. W tym samym okresie w regionie zanotowano ponad 102 tys. niezgłoszonych absencji, co skutkowało skreśleniem pacjentów z listy oczekujących. Z usług podmiotów medycznych w województwie pomorskim po wcześniejszym ustaleniu terminów skorzystało planowo w 2023 r. ponad 1,1 mln osób.



Odwołujesz wizytę u lekarza lub badanie, jeśli wiesz, że się nie pojawisz?

Największa liczba zgłoszonych rezygnacji dotyczyła świadczeń z zakresu:
  • ortopedii i traumatologii narządów ruchu (ponad 20 tys.),
  • kardiologii (ponad 19 tys.),
  • fizjoterapii ambulatoryjnej (14 tys ),
  • onkologii (11 tys.).

Wśród nieodwołanych świadczeń dominowały:
  • ortopedia (blisko 30 tys.),
  • kardiologia (ponad 22 tys.),
  • fizjoterapia ambulatoryjna (prawie 14 tys.),
  • endokrynolog (ponad 10 tys.),
  • onkologia (9,5 tys.).

Lekarz rodzinny - umów się na wizytę - prywatnie i na NFZ


12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie



- Narodowy Fundusz Zdrowia monitoruje nieodwołane wizyty oraz rezygnacje w ramach 40 świadczeń. W 2023 r. NFZ wysłał prawie 12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. Usługa ta dotyczyła pacjentów z całej Polski. Powiadomienia na telefon miały zmniejszyć skalę nieodwołanych wizyt finansowanych przez Fundusz. W ubiegłym roku było ich w kraju prawie 1,3 mln - informuje Monika Kierat, rzecznik prasowy Pomorskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
Wiadomości do pacjentów NFZ wysyła systematycznie od lutego 2020 r. Przypomnienia dotyczą tzw. pierwszorazowego korzystania z czterdziestu typów świadczeń z zakresu m.in. kardiologii, ortopedii, operacji jaskry, endoprotezoplastyki, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansu magnetycznego.


Przypomnienie na cztery dni przed umówioną wizytą



- Pacjent otrzymuje wiadomość SMS na cztery dni przed umówioną wizytą lub badaniem. W jej treści znajduje się informacja o świadczeniu, terminie wizyty oraz numer telefonu, pod który pacjent może zadzwonić w celu odwołania wizyty. Porównując ogólnokrajowe dane z 2022
i 2023 r., dało się zauważyć spadek nieodwołanych wizyt o ok. 100 tys. Nadal jednak skala tego zjawiska jest zbyt duża. Dzięki odwołaniu wizyty stwarza się szansa dla innego pacjenta na wcześniejsze skorzystanie z usługi medycznej - podkreśla Monika Kierat.

Jak dodaje, w przypominaniu o odwołaniu wizyty lub badania ważną rolę odgrywa również odpowiednia edukacja, dlatego Narodowy Fundusz Zdrowia oprócz wysyłania SMS-ów aktywnie uczestniczy w kampanii społecznej "Odwołuję, nie blokuję". Kampania trwa od 2022 r. W jej ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne.
ws

Miejsca

  • NFZ Gdańsk, Marynarki Polskiej 148

Opinie (182) 3 zablokowane

  • i dobrze,

    • 1 0

  • Chce isc na NFZ do okulisty. Ma pan skierowanie? WTF? Skierowanie od rodzinnego. Ide do rodzinnego a tam zapraszamy za tydzien. W d#$&@ mam taki system NFZ

    • 8 0

  • Wizyta

    Zmienić terminu nie można,gdy ma się pilny zabieg w tym samym terminie.Na wizytę trzeba dzwonić przez kilka m-cy,bo nie ma rozpiski do lekarza, efekt wizyta do gastrologa za 11-mcy.

    • 33 3

  • Pani Moniko ! ! !.

    Wszystko ma swoje ,,dno". dla przykładu - byłem zarejestrowany na termin za 45 dni do chirurga ale z powodu braku wolnych terminów rentgena wizyta nie mogła dojść do skutku.Więc dzwonię po jakimś czasie,bo w innej placówce mogłem wykonać temat szybciej że chciałbym odwołać wizytę - proszę panią całą godzinę czekałem aby z obywatelską odpowiedzialnością załatwić ten temat - godzinę.Ależ ile ludzi rezygnuje.Ja np. na SORze czekałem z moją 90 letnią mamą ze złamaną ręką 12 godzin - o czym tu pisać.Myślę że będąc rzecznikiem nie zna pani reali - to przykre.Niech pani zejdzie na ziemię.Życzę zdrowia.

    • 13 0

  • jak to wygląda od strony rejestracji? (1)

    1. Pacjenci wyżywają się na obsłudze i "leczą" swoje frustracje nie biorąc pod uwagę, ze tu też pracują ludzie
    2. Mają pretensje, że nie ma miejsc, lub są odległe terminy, a prywatnie są "od ręki". Ale to NFZ określa wielkość kontraktu i miesięczny limit szybko się wyczerpuje. Nikt nie zapłaci za pacjentów przyjętych nadliczbowo.
    3. Nie musisz powiadamiać rejestracji telefonicznie i czekać na słuchawce kilka godzin - większość ma email lub numer do SMSów
    4. Jeśli liczysz, że gdy się dodzwonisz, aby powiadomić o tym, że nie możesz przyjść, to zmienimy termin na kolejny tydzień, to niestety nie jest to możliwe. System umieści Cię na końcu kolejki, więc zrób wszystko, aby przyjść na swoją wizytę.

    • 7 7

    • Oj wiemy wiemy jak to wygląda od strony rejestracji. Odwołanie wizyty SMSem, mailowo? Nikt tego nie czyta. Dodzwonić się nie można. Dodatkowo, oficjalne godziny przyjmowania lekarzy mają się nijak do realnych. Jest słabo.

      • 5 0

  • Odbierz telefon

    Dodzwonienie się do rejestracji w celu odwołania wizyty graniczy z cudem.

    • 13 0

  • Szkoda gadać

    Próbowałam odwołać wizytę ,dzwoniłam trzy dni .Telefon zajęty,albo nikt nie odbiera

    • 12 0

  • (2)

    U prywatnego dentysty mam jako pacjent dostępny taki prosty system, który wysyła do mnie powiadomienie z prośbą o potwierdzenie wizyty. Wystarczy wejść pod link i kliknąć potwierdzam albo odwołuję a jeżeli nie wykonam akcji na 24 godziny przed wizytą to dzwoni do mnie Pan z rejestracji. Jak się nie dodzwoni to wizyta przepada. Uczciwy układ.

    • 9 0

    • ... (1)

      prawdopodobnie prywatny dentysta przyjmuje dziennie max 15 osób. Na badanie usg jest zapisanych około 80 jednego dnia, do 2 lekarzy, co daje w sumie 160 osób. Mogłoby być ciężko obdzwonić te osoby, zwłaszcza z uwagi na to, że przed okienkiem stoją kolejni interesanci, a i telefon w drugą stronę się dobija więc ciężko nawet wybrać numer. Ale to prawda, najwygodniej się ocenia ze swojego stołka.

      • 0 0

      • Jak zwykle, nie da się. 80 osób jednego dnia ? do jednego lekarza? to ile trwa to wizyta/badanie?! 5 minut. buhahaha

        • 1 0

  • za nieodwolana wizte pacjent powinien zaplacic wtedy by szanowal czyjas prace i czas

    • 5 4

  • Właśnie czekam aż w NCM Jagiellońska ktoś podniesie słuchawkę, żebym mogła odwołać wizytę. (1)

    Szału można dostać od tej melodyjki, 6 minuta leci i nic, nikt nie odbiera.

    • 11 2

    • Zamiast tu się produkować napisz email: jagiellonska@ncm.com.pl Takie to trudne?
      Ale nie, lepiej robić pokazówkę...

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Serca

imprezy i akcje charytatywne

Bezpłatne badania w kierunku osteoporozy w Gdyni

badania

Jak okiełznać wilka?

warsztaty

Najczęściej czytane