• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 100 tys. pacjentów nie odwołało wizyty u lekarza

ws
5 lutego 2024, godz. 16:30 
Opinie (182)
W 2023 r. NFZ wysłał prawie 12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. W 2023 r. NFZ wysłał prawie 12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji.

Ponad 105 tys. osób z Pomorza powiadomiło w ubiegłym roku placówki medyczne o rezygnacji z wizyty u specjalisty, badania czy hospitalizacji. W tym samym okresie w regionie zanotowano ponad 102 tys. niezgłoszonych absencji, co skutkowało skreśleniem pacjentów z listy oczekujących. Z usług podmiotów medycznych w województwie pomorskim po wcześniejszym ustaleniu terminów skorzystało planowo w 2023 r. ponad 1,1 mln osób.



Odwołujesz wizytę u lekarza lub badanie, jeśli wiesz, że się nie pojawisz?

Największa liczba zgłoszonych rezygnacji dotyczyła świadczeń z zakresu:
  • ortopedii i traumatologii narządów ruchu (ponad 20 tys.),
  • kardiologii (ponad 19 tys.),
  • fizjoterapii ambulatoryjnej (14 tys ),
  • onkologii (11 tys.).

Wśród nieodwołanych świadczeń dominowały:
  • ortopedia (blisko 30 tys.),
  • kardiologia (ponad 22 tys.),
  • fizjoterapia ambulatoryjna (prawie 14 tys.),
  • endokrynolog (ponad 10 tys.),
  • onkologia (9,5 tys.).

Lekarz rodzinny - umów się na wizytę - prywatnie i na NFZ


12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie



- Narodowy Fundusz Zdrowia monitoruje nieodwołane wizyty oraz rezygnacje w ramach 40 świadczeń. W 2023 r. NFZ wysłał prawie 12 mln SMS-ów do pacjentów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. Usługa ta dotyczyła pacjentów z całej Polski. Powiadomienia na telefon miały zmniejszyć skalę nieodwołanych wizyt finansowanych przez Fundusz. W ubiegłym roku było ich w kraju prawie 1,3 mln - informuje Monika Kierat, rzecznik prasowy Pomorskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
Wiadomości do pacjentów NFZ wysyła systematycznie od lutego 2020 r. Przypomnienia dotyczą tzw. pierwszorazowego korzystania z czterdziestu typów świadczeń z zakresu m.in. kardiologii, ortopedii, operacji jaskry, endoprotezoplastyki, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansu magnetycznego.


Przypomnienie na cztery dni przed umówioną wizytą



- Pacjent otrzymuje wiadomość SMS na cztery dni przed umówioną wizytą lub badaniem. W jej treści znajduje się informacja o świadczeniu, terminie wizyty oraz numer telefonu, pod który pacjent może zadzwonić w celu odwołania wizyty. Porównując ogólnokrajowe dane z 2022
i 2023 r., dało się zauważyć spadek nieodwołanych wizyt o ok. 100 tys. Nadal jednak skala tego zjawiska jest zbyt duża. Dzięki odwołaniu wizyty stwarza się szansa dla innego pacjenta na wcześniejsze skorzystanie z usługi medycznej - podkreśla Monika Kierat.

Jak dodaje, w przypominaniu o odwołaniu wizyty lub badania ważną rolę odgrywa również odpowiednia edukacja, dlatego Narodowy Fundusz Zdrowia oprócz wysyłania SMS-ów aktywnie uczestniczy w kampanii społecznej "Odwołuję, nie blokuję". Kampania trwa od 2022 r. W jej ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne.
ws

Miejsca

  • NFZ Gdańsk, Marynarki Polskiej 148

Opinie (182) 3 zablokowane

  • (2)

    Za nieusprawiedliwione niezgłoszenie się do lekarza specjalisty powinny być ustawowe kary pieniężne !!! SMS-y u większości operatorów są bezpłatne !!

    • 1 3

    • Umarłemu kare ? jak ?

      • 0 1

    • z SMSami, to niestety nieprawda. Kosztują firmy medyczne całkiem sporo, a zwrotne smsy są jeszcze droższe. Nie ma nic za darmo

      • 0 1

  • Dzień przed wizytą u hematologa i kardiologa dostaję smsa z przypomnieniem, jest tam również informacja: jeżeli rezygnujesz wyślij zwrotnego smsa lub zadzwoń pod nr ..... Nie można zrobic tak wszędzie? a gdy mimo to ktos nie odwoła wizyty i nie przyjdzie, obciążyć jakąś, nawet, symboliczna kwotą. Tyle osób mogłoby sie dostać gdyby nie ci złośliwcy

    • 3 0

  • Nie odwołali , bo umarli

    • 4 0

  • Często na wizytę u specjalisty czeka się pół roku, rok a nawet więcej. Pacjent może pomylić daty. Przychodnie powinny

    • 3 0

  • Rejestracja na planowe i obowiązkowe szczepienie dla dziecka (1)

    Wczoraj w Przychodni Morena, byliśmy z córką na szczepieniu. Przychodnia Morena rejestruje na planowe szczepienia wyłaczne raz w miesiącu (ostatni poniedziałek miesiąca od 7:00). Procedura jest żartem. Czekania na linii trwało ostatnio 45 minut.
    W czasie kwalifikacji do szczepienia lekarz zalecił, aby jedno szczepienie, które jest bardziej obciążające wykonać za 2 tygodnie na co się zgodziliśmy. Poszliśmy zrobić szczepienia, a później żona poszła do rejestracji żeby zapisać na za 2 tygodnie zgodnie z zaleceniem lekarza. I co? Nie da się. :( Trzeba z 4 miesięcznym dzieckiem przyjść za 2 tygodnie i poprosić lekarza żeby przyjął dodatkowego pacjenta - oczywiście lekarz się pewnie zgodzi itp. ale jak to będzie wyglądało dla tych co normalnie są umówieni i czekają w kolejce?

    • 4 0

    • pacjentka przychodni

      Ja akurat na tą przychodnię nie mogę narzekać. Dzwoniąc jest informacja, która jestem w kolejce, wystarczy cierpliwie poczekać na swoją kolej. Panie w rejestracji zawsze są miłe i chętnie pomogą. Dodatkowo dużo rzeczy udaje mi się załatwić drogą mailową. Więc chyba nie jest tak źle.

      • 0 0

  • Robert

    Wystarczy wnieść opłatę 25 zł za zarejstrowanie i w przypadku nie przyjścia kare 50 zł .
    99 % bolączek ulegnie wyleczeniu

    • 1 4

  • MIeszkałem chwilę w Japonii. Tam pacjent ponosi kilka % kosztów wizyty. Powiedzmy 10 PLN za lekarza rodzinnego (1)

    Resztę pokrywa ubezpieczyciel.
    Za to nieusprawiedliwione niepojawienie się na umówionej wizycie oznacza poniesienie pełnego kosztu wizyty przez ubezpieczonego. Problem nieodwołanych wizyt jest tam marginalny.
    Wystarczy przenieść to na polski grunt.
    Każda wizyta u lekarza płatna 10 PLN, a niepojawienie się kosztuje 100 PLN ściągane systemem takim samym tak, jak mandaty.

    • 2 0

    • głupi pomysł

      spoko ale pomysł bezsensowy. Jak masz 1-2 wizyty w roku lub od wielkiego dzwonu to ok. co to 20-50 zł. Ale jak masz wizyty w roku 20-40 to będzie odpowiednio dużo. Jak planuje wizyty to zawsze przychodzę. Swoje w tych kolejkach się naczekałem i wiem jak to wygląda w różnych specjalnościach. Rejestrują po kilka osób na te same godziny lub co 5 minut. Naprawdę trudno jest poświęcać tyle czasu na czekanie u lekarzy, gdzie zawsze są bardzo duże opóźnienia.

      • 0 0

  • Pacjent

    Ciekawe dlaczego nie mozna przenieść na grunt NFZ sprawdzonych rozwiązań z prywatnych ośrodków medycznych, np. dostaję SMS odwołuję przez SMS, a nie przez telefon ? Dlaczego do tej pory nie mozna założyć sobie portalu pacjenata i sprawdzać dostępnośc wizyt on-line - wszystko byłoby jasne i czytelne, a nie jak z łaski u Pani w okienku, które wiecznie ma focha, że musi pracować.

    • 5 0

  • Rok czasu na wizytę do specjalisty

    Jeżeli średnio rok czeka się do specjalisty, nic dziwnego że zapominamy o wizycie

    • 5 0

  • jak zwykle wszystko zwalają na pacjenta

    Nie sposób odwołać wizyty telefonicznie, bo nikt nie odbiera telefonu. Poza tym jeżeli nieodwołane wizyty to 10% wszystkich, to znaczy, że 90% odbyła się planowo. To dość dobry wynik. Rozumiem, gdyby chodzilo o 60-70%. NFZ może by chciał 150% obłożenia? Wtedy tez by narzekał. Eh....

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Festiwal Uroda

27 - 85,50 zł
targi

Krąg pieśni i mantr - muzyczna podróż z Anną Walter i Bogdanem Kulik

70 zł
muzyka dawna, spotkanie

Dlaczego szczęście mieszka w jelitach?

129 zł
warsztaty, spotkanie

Najczęściej czytane