• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biedronka musi zapłacić 115 mln zł kary

Wioletta Kakowska-Mehring
27 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (198)

Sąd Apelacyjny oddalił apelację spółki Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka, w sprawie decyzji UOKiK z 2020 roku. Utrzymano karę dla spółki w wysokości 115 mln zł - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



- Cena w kasie wyższa niż umieszczona na półce lub brak informacji o cenie produktu? To praktyki niezgodne z prawem. Sąd Apelacyjny potwierdził decyzję UOKiK i oddalił apelację spółki Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka - poinformował UOKiK na Twitterze.
Ile można zarobić Ile można zarobić "na kasie"?

Okazuje się, że sąd zgodził się z UOKiK, że niedopuszczalne jest naliczanie konsumentom ceny wyższej niż widoczna przy produkcie, a obowiązkiem spółki jest prawidłowe oznakowanie ceną wszystkich produktów na półce. Utrzymał również w pełni karę - 115 mln zł. Wyrok jest prawomocny.



Wyrok dotyczy decyzji z 2020 r. Do UOKiK napływały skargi konsumentów oraz informacje z Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej dotyczące nieprawidłowego uwidaczniania cen w sklepach sieci Biedronka. Sygnały dotyczyły wyższych cen w kasie, niż na sklepowych półkach lub braku cen przy towarze. Kontrole Inspekcji Handlowej wykazały wtedy, że w sklepach Biedronka średnio aż 14 proc. towarów nie miało informacji o cenie.



To już kolejna sprawa w tym roku na koncie Biedronki. W kwietniu Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał karę ponad 60 mln zł dla spółki Jeronimo Martins Polska, którą nałożył UOKiK za nieprawidłowe wskazywanie kraju pochodzenia warzyw i owoców w sklepach. Właściciel Biedronki może jeszcze odwołać się do Sądu Apelacyjnego.

Z kolei w połowie czerwca UOKiK nałożył karę ponad 160 mln zł na Jeronimo Martins Polska. Zdaniem urzędu spółka wprowadzała konsumentów w błąd ws. m.in. warunków akcji "Tarcza Biedronki antyinflacyjna". W tej sprawie sieć już zapowiedziała, że będzie broniła swoich racji przed sądem.

Opinie (198) ponad 10 zablokowanych

  • Wszystko przez oszczędności, bo po co zatrudnić więcej pracowników? (1)

    Kilku pracowników na zmianie na cały sklep i ich wyzysk? Tak właśnie jest w Biedronce, i dlatego jest tam taki bałagan. Ale po co zatrudniać więcej pracowników, lepiej zapłacić kary...

    • 13 0

    • nieprawda - w innych sklepach zatrudnienie jest podone i potrafią to ogarnąć

      jak ktoś wiezie paletę w alejkę, to jej rozładowanie zajmuje niewiele dłużej, dlaczego potem to stoi przez cały dzień akurat w biedrze?

      no i taki pracownik, a widziałem to akurat ostatnio, nie musi wcale rozmawiać przez telefon w godzinach pracy

      • 0 0

  • I jeszcze te kosze plastikowe brudne, że strach tam artykuły spożywcze kłaść! Gdzie jest sanepid???!!!!! (1)

    • 16 1

    • Bieze lapowe jak zawsze od zawsze.kraj zenady i patologi

      • 0 0

  • Vouger (4)

    W Biedrze przy płatności kartą w razie zwrotu towaru , różnicę oddają w postaci vougera na zakupy w biedrze . Czy to zgodne z prawem ?

    • 10 1

    • (1)

      Chyba średnio zgodne ale bądźmy szczerzy - to jest praktyczne rozwiązanie - bardzo szybkie - o wiele szybsze niż zabawa w wyciąganie kasy z kasy i potem rozliczanie tego. Tym niemniej trochę chore, że jak brać kasę to biorą, a jak oddawać to na kredyt. No ale ja po prostu traktuję ten voucher jak gotówkę, a do sklepu i tak pójdę znowu przecież, więc żaden problem.

      • 4 3

      • bzdura co do szybkości

        • 0 0

    • UU

      voucher działa tylko na kasie liniowej tego nie mówią. Na kasach samoobsługowych to nie działa. Każda sieć ma swoje tajemnice.

      • 2 1

    • Jest zgodne z prawem. Przy reklamacji uszkodzonego towaru jest zwrot gotówki. Tylko przy nagminnych zwrotach towarów pełnowartościowych jest zwrot w postaci vouchera. Nie tylko w biedrze tak jest. Po prostu trzeba robić zakupy z głową i świadomie a nie pod wpływem impulsu a potem zwracać do sklepu.

      • 1 0

  • Przy obecnych cenach klienci coraz częściej patrzą na paragon. W rzeczywistości różnice w cenach nie są rzadkością

    • 6 0

  • (1)

    Zaplaca klienci i dostawcy

    • 3 2

    • a wiesz, ze Biedra ma konkurencję?

      Niech podwyższają ceny, to pewnie będzie u nich kupować jedynie beton PIS

      • 0 0

  • (1)

    W Lidlu jest dokładnie to samo. Non stop kupujesz coś, a cena na paragonie inna. Dziwnym trafem nikt im kar co chwila nie lepi. A no tak, to niemiecki sklep...

    • 10 3

    • ciekawe, bo ja akurat w Lidlu nigdy się z pomyłkami nie spotykam

      kiedyś dawno temu parę razy, ale grzecznie i szybko zwrócono róznicę

      • 1 0

  • Wazne (2)

    Biedra zapłaci klient dorzuci się do kary w 110% masz wyrok sadu

    • 5 1

    • Oby nie.

      • 0 0

    • niech sobie podnoszą ceny, wolna droga do przejęcia klientów przez Lidl

      o ile jest w pobliżu

      • 0 0

  • porządek w sklepie musi być (3)

    inne sieci nie dostają takich pozwów tylko "biedna" biedronka. Podobnie z tarczami "antyinflacyjnymi" także coś jest na rzeczy. Wielokrotnie spotykałem się z brakiem ceny towaru albo z ceną niezgodną z tą podaną. Może i jest bałagan? Zmniejszanie liczebności kadry pracowniczej w sklepie kosztem kas samoobsługowych na pewno termu nie zaradzi, o ile jeszcze nie pogorszy sytuacji.

    • 4 2

    • tam po prostu jest dziwny personel (2)

      w innych sklepach jednak bardziej ogarniają sprawę rozkładania towaru czy cen na półkach

      A kasy automatyczne sa zbawieniem, bo nie trzeba stać do nich pół godziny w kolejce.

      • 0 1

      • ... (1)

        nie są żadnym zbawieniem, bo do samoobsługowych też się stoi w kolejce czasem nie krótszej niż do zwykłej kasy.

        • 0 1

        • to że czasem do automatycznych jest kolejka

          to jednak nie znaczy, że czeka się tak samo długo jak do kasy normalnej, więc wciskać ten fajans możesz, ale nie wiem komu, bo z pewnością nie tym, którzy z kas automatycznych korzystają

          • 1 0

  • Kara a kto odbiorcą. (1)

    Zwykły klient jak zwykle może tylko to przeczytać

    • 2 1

    • niestety budżet się nie domyka

      kiedyś była fajna kara, bo to klienci byli beneficjentami

      • 0 0

  • Biedronka to jednak stan umysłu - ciekawe ze jest tak popularna wśród elektoratu PIS (1)

    chyba dlatego ze prezes kiedyś określił ją jako dla biedoty, gdy tymczasem wcale taka tania nie jest.

    W Gdyni na Świętojańskiej niedawno wyremontowano jedną z nich... niestety managmentu nie wyremontowano, a szkoda, bo w ostatnich dniach każdy miał okazję zobaczyć puste miejsca na warzywa, za to paletę z tymi warzywami stojącą przez cały dzień (lub dwa) w alejce.

    Ciekawe było także opróżnienie lodówki z lodów w sobotę i pozostawienie jej pustej w niedzielę, gdy była promocja 1+1. W innych sklepach dziwnym trafem te lody były dostępne.

    • 2 6

    • najbardziej bawi mnie tani kalafior na kilogramy, który wychodzi drożej niż u konkurencji

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane