• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt Miecznik. MON wybrało Brytyjczyków

VIK
4 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł.

Brytyjczycy będą partnerami Polskiej Grupy Zbrojeniowej przy budowie fregat Miecznik - poinformowało w piątek MON. Pierwszy okręt ma zostać zbudowany do czerwca 2028 r., drugi do 2033, trzeci nie później niż w sierpniu 2034 r.



- Brytyjczycy będą partnerami PGZ przy budowie wielozadaniowych fregat w programie Miecznik. PGZ zawarł dziś stosowne umowy o współpracy strategicznej. To ważny etap dla modernizacji Marynarki Wojennej RP - przekazał resort na Twitterze.
Potencjalnymi dostawcami były Babcock z Wielkiej Brytanii i thyssenkrupp Marine Systems z Niemiec. Na wcześniejszym etapie w postępowaniu uczestniczyła także hiszpańska grupa Navantia.

Projekt realizuje Polska Grupa Zbrojeniowa, czyli PGZ Stocznia Wojenna wraz z partnerem w konsorcjum, czyli Remontowa Shipbuilding. Przypomnijmy, że kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł.

Zgodnie z harmonogramem budowa okrętów rozpocznie się w 2023 r.

- Ogromnie się cieszę, że firma Babcock została wskazana jako dostawca projektu platformy okrętowej i partner technologiczny dla Polski, a nasza fregata Arrowhead 140 została wybrana do zrealizowania polskiego programu Miecznik. Jej adaptowalność i szerokie możliwości oznaczają, że możemy dostosować projekt do potrzeb Marynarki Wojennej RP. Fregata Arrowhead 140 napędzana jest innowacjami i oparta na wieloletnim doświadczeniu w projektowaniu i budowie okrętów, a u jej podstaw leżą brytyjski kunszt i myśl inżynieryjna. Przede wszystkim jednak cieszymy się na współpracę z Polską, która rozwija i zwiększa swoje zdolności w przemyśle stoczniowym, tworząc przy okazji realne korzyści społeczne i ekonomiczne w kraju. Oprócz dostarczenia najwyższej klasy fregaty, która znacząco przyczyni się do pozyskania suwerennych zdolności obronnych Polski, jest to również dowód na nasze znaczące zaangażowanie w nawiązanie długoterminowego partnerstwa przemysłowego pomiędzy Wielką Brytanią a Polską - powiedział David Lockwood, dyrektor generalny Babcock.
Konsorcjum PGZ-Miecznik zawarło umowy o współpracy strategicznej z dostawcami pierwszego wyboru - firmami Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.

- Porozumienia, jakie dotychczas zawarliśmy z kluczowymi dostawcami projektu nowych fregat dla naszej Marynarki Wojennej, jak i kluczowych komponentów systemu walki, w tym obrony przeciwlotniczej, gwarantują, że okręty powstaną w Polsce - zostaną wyposażone i uzbrojone. Będą reprezentować interesy naszego państwa na morzach i oceanach - powiedział Sebastian Chwałek, prezes zarządu PGZ.
Firma Babcock dostarczy projekt platformy okrętu AH140 oraz szeroki zakres wiedzy i technologii pozwalający na budowę jednostek w PGZ Stoczni Wojennej oraz Remontowej Shipbuilding. Natomiast Thales - odpowiadający za obszar Zintegrowanego Systemu Walki (ZSW) - oraz MBDA - które dostarczy systemy obrony przeciwlotniczej - współpracować będą z PGZ Stocznią Wojenną i OBR CTM, które wskazane zostało jako centrum kompetencji dla tych dwóch, kluczowych dla projektowania, budowy oraz obsługi cyklu życia nowych fregat MW RP partnerów zagranicznych.
VIK

Miejsca

Opinie (198) 6 zablokowanych

  • (18)

    Jednego nie rozumiem. Dlaczego nie kupimy po prostu gotowych okrętów za granicą. Byłoby taniej i przede wszystkim szybciej.

    • 96 67

    • Ale takie okręty nie czekają gotowe na kupca gdzieś "na placu". To nie samochody. (1)

      Czasem są jakieś używane do kupienia ale to też nie tak hop siup.

      • 41 4

      • Oczywiście że nie czekaja na półkach ale 3 lata powinny wystarczyć... Ale widać że mimo że już parę lat nasi próbują określić co chcą to chyba nadal nie wiedza

        • 5 4

    • Widocznie wcale nie chodzi o to aby mieć, tylko właśnie o to żeby budować. Różnica kolosalna.

      • 22 13

    • (5)

      A po za tym, zostaną one poczęci zrobione w polskich stoczniach.

      • 12 3

      • Myślałem że zostaną poczęte w polskiej stoczni z udziałem rydza i kaczki (4)

        • 15 22

        • (3)

          Oj widzę że lewactwo już skwierczy że coś będzie robione w Polsce! I co boli? To dobrze, bo ma boleć!!

          • 15 18

          • Poczytaj proszę o historii budowy korwety gawron (obecny patrolowiec ślązak). (2)

            Przeczytaj 2 razy i potem wróć dyskutować.

            Nie umiemy tego zrobić, a czasu na eksperymenty już nie ma - okręty są potrzebne na wczoraj.

            • 16 0

            • Słuchaj "snafdzo" projekt Gawron byl realizowany bez głowy tj bez zabezpieczenia finansowego to jedno, drugie to że bez wsparcia technologicznego i najważniejsze to że ten projekt był kilkakrotnie wstrzymywany ze względów na brak jego finansowania (w tym dwa lata bezczynności produkcyjnej na tym projekcie). Po decyzji zmiany a w sumie przeistoczenia korwety Gawron na okręt patrolowy Ślązak okazało się że wiele urządzeń straciło atest bądź też skończyła się na nie gwarancja producenta co dodatkowo wydłużyło termin oddania okrętu marynarce i podniosło oczywiście jego koszt!! W tej chwili budowa okrętu zajmie się duży prywatny koncern zbrojeniowy Babcock który zabezpieczy finansowanie na ten projekt i nie pozwoli sobie aby był to nie wypał!

              • 4 1

            • do serca sobie wzioles budowe promu morawieckiego,grubarczyka,brudzinskiego!tak to jest jak chlopcy biara sie za powazne projekty!!! w stoczni Remontowej budowe zaczynaja na deskach projektowych,a nie od stepki!!!!

              • 1 0

    • bo chcemy nowoczesne a takich nikt ci nie sprzeda. Co najwyżej 30 letnie wysłużone

      • 9 3

    • W sklepie z fregatami?

      • 12 1

    • opinia w stylu: ja się nie znam ale...

      • 7 0

    • Oczywiście, pełna zgoda, ze sklepu z gotowymi okretami

      • 3 1

    • Budowa fregat

      A co Ty myślisz że okręty są do kupienia w Biedronce

      • 3 2

    • Tak kupić a zdajesz sprawę ile pieniędzy zostanie w Polsce budując okręty unas ile ludziach dajemy pracę budując okręty w pl.

      • 3 0

    • tak kupic to mozesz dla krzysia okrecik,armate no 8 urodziny

      • 0 0

    • He

      I nie zrozumiesz bo jesteś na to za t....y

      • 0 0

    • Odp.

      Bo nie ma gotowych okrętów. To nie piekarnia gdzie wypieka się pieczywo codziennie. Budowa takiej jednostki odbywa się tylko na zamówienie...

      • 3 0

  • wyrzucne pieniądze w błoto--- posłuchajcie co mówił kmdr mieczkowsski

    • 8 4

  • klasycznie, polska wyciaga reke po kase unijna aby dawac zarobic wrogom unii

    • 5 9

  • Będą reprezentować interesy naszego państwa na morzach i oceanach - powiedział Sebastian Chwałek, prezes zarządu PGZ.

    Czyli są plany żeby zdobyć jakieś kolonie. Czyżby San Escobar?
    Mateusz na pewno już kupił trochę ziemi tu i ówdzie.

    • 14 4

  • po co nam to?poslanka PZPPiS Kurowska ze sw.Andrzejem Boboli nas obroni!!!!

    • 10 6

  • Polski okręcie wojenny

    Cała naprzód

    • 6 1

  • Okręty dzisiaj

    Kilka możemy mieć
    Widzicie jak się wojna toczy ziemia powietrze
    Działka przeciw samolotom Rakiety satelity
    Mamy 21 wiek a nie 20

    • 13 1

  • Potrzebne są rakiety a nie łudki

    Mamy przecież dumna tradycje MW poczytajcie jak nasza wielka flota walczyła w 1939

    • 7 2

  • Jedna stepka juz stoi i czeka

    Może przyspieszy budowę?

    • 10 1

  • Mateusz, obiecaj jeszcze coś!!! (1)

    Tak lubimy jak obiecujesz,
    tacy jesteśmy zadowoleni i dumni z wybranego rządu.
    A jak zabraknie pieniędzy na 300tyś chłopa w armii i CPL to drukuj banknoty!!!
    Drukuj, nie pękaj.

    • 17 7

    • Wyspa węży

      Ruski Karablu , pi

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane