• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt Miecznik. MON wybrało Brytyjczyków

VIK
4 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł.

Brytyjczycy będą partnerami Polskiej Grupy Zbrojeniowej przy budowie fregat Miecznik - poinformowało w piątek MON. Pierwszy okręt ma zostać zbudowany do czerwca 2028 r., drugi do 2033, trzeci nie później niż w sierpniu 2034 r.



- Brytyjczycy będą partnerami PGZ przy budowie wielozadaniowych fregat w programie Miecznik. PGZ zawarł dziś stosowne umowy o współpracy strategicznej. To ważny etap dla modernizacji Marynarki Wojennej RP - przekazał resort na Twitterze.
Potencjalnymi dostawcami były Babcock z Wielkiej Brytanii i thyssenkrupp Marine Systems z Niemiec. Na wcześniejszym etapie w postępowaniu uczestniczyła także hiszpańska grupa Navantia.

Projekt realizuje Polska Grupa Zbrojeniowa, czyli PGZ Stocznia Wojenna wraz z partnerem w konsorcjum, czyli Remontowa Shipbuilding. Przypomnijmy, że kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł.

Zgodnie z harmonogramem budowa okrętów rozpocznie się w 2023 r.

- Ogromnie się cieszę, że firma Babcock została wskazana jako dostawca projektu platformy okrętowej i partner technologiczny dla Polski, a nasza fregata Arrowhead 140 została wybrana do zrealizowania polskiego programu Miecznik. Jej adaptowalność i szerokie możliwości oznaczają, że możemy dostosować projekt do potrzeb Marynarki Wojennej RP. Fregata Arrowhead 140 napędzana jest innowacjami i oparta na wieloletnim doświadczeniu w projektowaniu i budowie okrętów, a u jej podstaw leżą brytyjski kunszt i myśl inżynieryjna. Przede wszystkim jednak cieszymy się na współpracę z Polską, która rozwija i zwiększa swoje zdolności w przemyśle stoczniowym, tworząc przy okazji realne korzyści społeczne i ekonomiczne w kraju. Oprócz dostarczenia najwyższej klasy fregaty, która znacząco przyczyni się do pozyskania suwerennych zdolności obronnych Polski, jest to również dowód na nasze znaczące zaangażowanie w nawiązanie długoterminowego partnerstwa przemysłowego pomiędzy Wielką Brytanią a Polską - powiedział David Lockwood, dyrektor generalny Babcock.
Konsorcjum PGZ-Miecznik zawarło umowy o współpracy strategicznej z dostawcami pierwszego wyboru - firmami Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.

- Porozumienia, jakie dotychczas zawarliśmy z kluczowymi dostawcami projektu nowych fregat dla naszej Marynarki Wojennej, jak i kluczowych komponentów systemu walki, w tym obrony przeciwlotniczej, gwarantują, że okręty powstaną w Polsce - zostaną wyposażone i uzbrojone. Będą reprezentować interesy naszego państwa na morzach i oceanach - powiedział Sebastian Chwałek, prezes zarządu PGZ.
Firma Babcock dostarczy projekt platformy okrętu AH140 oraz szeroki zakres wiedzy i technologii pozwalający na budowę jednostek w PGZ Stoczni Wojennej oraz Remontowej Shipbuilding. Natomiast Thales - odpowiadający za obszar Zintegrowanego Systemu Walki (ZSW) - oraz MBDA - które dostarczy systemy obrony przeciwlotniczej - współpracować będą z PGZ Stocznią Wojenną i OBR CTM, które wskazane zostało jako centrum kompetencji dla tych dwóch, kluczowych dla projektowania, budowy oraz obsługi cyklu życia nowych fregat MW RP partnerów zagranicznych.
VIK

Miejsca

Opinie (198) 6 zablokowanych

  • 2034 !!! (jeśli w ogóle)

    Dżyzas.

    • 2 1

  • Fregaty

    Są duże obiekcje co do terminu .Czemu tak długo gdzie Brytyjczycy zbudowali trzy fregaty w zaledwie trzech lat.To jest nie do zaakceptowania czemu tak długo .Panie Ministrze to się da zrobić dużo szybciej potrzeba jest pilna

    • 4 0

  • Beznadzieja (1)

    Po co nam tak drogie okręty które rusek zatopi jedną rakietką. Są bardziej palące problemy. Np. marna obrona przeciwlotnicza.

    • 7 2

    • Tak jak zajęli Ukrainę w 3 dni. Istnieje jeszcze obrona po , już widać że to nie jest taka potęga jak się opowiada

      • 2 0

  • Za 12 lat (1)

    No nieźle. 12 lat. ....Ten miś jest na miarę naszych możliwości i czy ty wiesz co my robimy tym misiem???? Pamiętaj w tym kraju prawdziwe pieniądze robi się na dużych słomianych inwestycjach

    • 8 2

    • A czemu Polska miałaby nie mieć dużych projektów? Może już wystarczy tych kompleksów i strachu :)

      • 0 2

  • Za 11 lat?

    Trzy statki za 11 lat , w takim tempie to ja dziękuję . Nie dość że tylko 3 to jeszcze tak długo to ma trwać, a nie wiem czy to w ogóle jakieś dobre statki. Jak zwykle słabo

    • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    AH 140 (3)

    Proponuję poczytać a potem pisać. Okrętów nie kupuje się od już bo to nie sklep zpieczywem. Okręty buduje się pod klienta.Potrzebna jest odpowiednia konfiguracja. Okręt dla floty brytyjskiej będzie inny niż ten działający głównie na Bałtyku koło Kaliningradu !!!

    • 13 12

    • Mam szczerą nadzieję na to. Że będzie to konfiguracja bardziej zbliżona do duńskiej.

      • 0 0

    • a na ile dni obliczone jest przetrwanie takiego okrętu niezależnie od opcji (1)

      brytyjskiej czy polskiej?

      • 2 0

      • resurs to 40 lat

        • 0 0

  • Proponuję 2058 rok

    bardziej realne, i nie 3 tylko 2

    • 5 0

  • (2)

    cos mi mowi ze to beda jakies szroty po remoncie, cos w stylu efuw szesnastych rok produkcji 1981!!

    • 3 3

    • Bredzisz. (1)

      Akurat F-16 kupiliśmy wówczas najnowszą wersję. I to jest samolot dający się łatwo modernizowac, więc na 30 lat spokojnie starczy. Ruskie migi 29 są starsze.

      • 0 1

      • trzeba bylo czytac na bierzaco!!!,,do sluzby w usa weszly nowe modele,a nam sprzedali po modernizacji"

        • 0 0

  • Polska obrona przeciwlotnicza powyżej5000m to fikcja a oni kupują jakiegoś ,,misia,,

    Mamy symboliczną ilość jewelinów,dronów,zestawów opl,rakiet,a oni podpisują umowy na budowę fregat na dziesiolecia.Bez parasola opl te fregaty to super tarcze dla Putina

    • 7 1

  • skandal. 3 -operacje W. przeminą a My bedziemy mieli w budowie.

    Jak zwykle gonic kruliczka , tu i teraz to coś miejszego , skutecznego, realnego , a nie fikcja 2035 r.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane