• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt Miecznik. MON wybrało Brytyjczyków

VIK
4 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł.

Brytyjczycy będą partnerami Polskiej Grupy Zbrojeniowej przy budowie fregat Miecznik - poinformowało w piątek MON. Pierwszy okręt ma zostać zbudowany do czerwca 2028 r., drugi do 2033, trzeci nie później niż w sierpniu 2034 r.



- Brytyjczycy będą partnerami PGZ przy budowie wielozadaniowych fregat w programie Miecznik. PGZ zawarł dziś stosowne umowy o współpracy strategicznej. To ważny etap dla modernizacji Marynarki Wojennej RP - przekazał resort na Twitterze.
Potencjalnymi dostawcami były Babcock z Wielkiej Brytanii i thyssenkrupp Marine Systems z Niemiec. Na wcześniejszym etapie w postępowaniu uczestniczyła także hiszpańska grupa Navantia.

Projekt realizuje Polska Grupa Zbrojeniowa, czyli PGZ Stocznia Wojenna wraz z partnerem w konsorcjum, czyli Remontowa Shipbuilding. Przypomnijmy, że kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł.

Zgodnie z harmonogramem budowa okrętów rozpocznie się w 2023 r.

- Ogromnie się cieszę, że firma Babcock została wskazana jako dostawca projektu platformy okrętowej i partner technologiczny dla Polski, a nasza fregata Arrowhead 140 została wybrana do zrealizowania polskiego programu Miecznik. Jej adaptowalność i szerokie możliwości oznaczają, że możemy dostosować projekt do potrzeb Marynarki Wojennej RP. Fregata Arrowhead 140 napędzana jest innowacjami i oparta na wieloletnim doświadczeniu w projektowaniu i budowie okrętów, a u jej podstaw leżą brytyjski kunszt i myśl inżynieryjna. Przede wszystkim jednak cieszymy się na współpracę z Polską, która rozwija i zwiększa swoje zdolności w przemyśle stoczniowym, tworząc przy okazji realne korzyści społeczne i ekonomiczne w kraju. Oprócz dostarczenia najwyższej klasy fregaty, która znacząco przyczyni się do pozyskania suwerennych zdolności obronnych Polski, jest to również dowód na nasze znaczące zaangażowanie w nawiązanie długoterminowego partnerstwa przemysłowego pomiędzy Wielką Brytanią a Polską - powiedział David Lockwood, dyrektor generalny Babcock.
Konsorcjum PGZ-Miecznik zawarło umowy o współpracy strategicznej z dostawcami pierwszego wyboru - firmami Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.

- Porozumienia, jakie dotychczas zawarliśmy z kluczowymi dostawcami projektu nowych fregat dla naszej Marynarki Wojennej, jak i kluczowych komponentów systemu walki, w tym obrony przeciwlotniczej, gwarantują, że okręty powstaną w Polsce - zostaną wyposażone i uzbrojone. Będą reprezentować interesy naszego państwa na morzach i oceanach - powiedział Sebastian Chwałek, prezes zarządu PGZ.
Firma Babcock dostarczy projekt platformy okrętu AH140 oraz szeroki zakres wiedzy i technologii pozwalający na budowę jednostek w PGZ Stoczni Wojennej oraz Remontowej Shipbuilding. Natomiast Thales - odpowiadający za obszar Zintegrowanego Systemu Walki (ZSW) - oraz MBDA - które dostarczy systemy obrony przeciwlotniczej - współpracować będą z PGZ Stocznią Wojenną i OBR CTM, które wskazane zostało jako centrum kompetencji dla tych dwóch, kluczowych dla projektowania, budowy oraz obsługi cyklu życia nowych fregat MW RP partnerów zagranicznych.
VIK

Miejsca

Opinie (198) 6 zablokowanych

  • Czy

    Polska cokolwiek umie zrobić sama ?

    • 1 1

  • Kupują

    Się kurka obudzili

    • 2 0

  • Nie ma czasu (1)

    W 2034r. to może nie być czego zbierać. Brać co jest najnowocześniejsze na rynku i już pływa. Natychmiast!

    • 2 1

    • Dmuchane kaczuszki.

      W dużych ilościach.

      • 0 1

  • kupujemy kupujemy, długi rosną rosną, kto to spłaci? łatwo kupić ale kto za to zapłaci? czyżby my? :D

    • 1 1

  • Czas budowy okrętów?

    Podczas II wojny w USA udało sie 10 tysięcznik typu Liberty zmontować bodaj w 3 dni.Rekord pewnie podkręcony na potrzeby propagandy ale te miliony nitów ktoś musiał młotkiem rozklepać. Zapewne Anglicy będą je budować w nowym systemie : jeden dzień roboczy w tygodniu z 2 godzinami przerwy na lunch?

    • 2 1

  • A po kiego czorta nam abramsy, korwety, F35, wozy bojowe.

    Ten tydzień walk na Ukrainie pokazuje, ze nam trzeba dla każdego Polaka dać Jevelina (czyli około 18 milionów dorosłych) i po ptakach. Te male rakiety lepiej sobie radzą niż ten cały złom. I jeszcze kazdemu dac GROTA i mamy prawdziwe pospolite ruszenie.

    • 9 0

  • plany , koncepcje

    w 1988 kupiłem autoryzowany przez konstruktora za 300 zł plan budowy łódki , żaglówki Inka. 4,5 metra i ze 40-50 rysunków plus opisowe.Najpierw nie było czasu, póżniej nie było z czego a jeszcze póżniej nie było gdzie. i do dziś pozostały tylko plany ale i wyrażne wspomnienie i dreszczyk z dnia kiedy w sklepie przy ul. Warzywniczej już czułem się armatorem.

    • 5 0

  • Kilkadziesiąt tysięcy Javelinow, kilka tysięcy dronów Bayraktar i jedziemy.

    • 2 0

  • To powinna być niemiecka korweta, stocznie za miedzą wszystko łatwiej. Ale nie, lepiej angole. MW to jednak żałość (1)

    • 2 2

    • Bycie niemieckim popychadłem i wasalem to niesłychana nobilitacja i powód do dumy.

      • 1 1

  • Jakieś kpiny z podatnika?

    Prezes Stoczni Wojennej filolog rosyjsk,i bez elementarnej wiedzy o wojsku i stoczniach ma realizować program ?? czego? utopienia MW? Aż prosi się o pytania o wysokość prowizji.
    Patrząc na skład osobowy kadry stoczni, trudno uwierzyć, że skoro nie bardzo potrafią wywiązać się z obowiązków przy utrzymaniu przy życiu zabytków MW to jak chcą sprostać wyzwaniu budowy nowoczesnych okrętów.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane