• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt Miecznik. MON wybrało Brytyjczyków

VIK
4 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł.

Brytyjczycy będą partnerami Polskiej Grupy Zbrojeniowej przy budowie fregat Miecznik - poinformowało w piątek MON. Pierwszy okręt ma zostać zbudowany do czerwca 2028 r., drugi do 2033, trzeci nie później niż w sierpniu 2034 r.



- Brytyjczycy będą partnerami PGZ przy budowie wielozadaniowych fregat w programie Miecznik. PGZ zawarł dziś stosowne umowy o współpracy strategicznej. To ważny etap dla modernizacji Marynarki Wojennej RP - przekazał resort na Twitterze.
Potencjalnymi dostawcami były Babcock z Wielkiej Brytanii i thyssenkrupp Marine Systems z Niemiec. Na wcześniejszym etapie w postępowaniu uczestniczyła także hiszpańska grupa Navantia.

Projekt realizuje Polska Grupa Zbrojeniowa, czyli PGZ Stocznia Wojenna wraz z partnerem w konsorcjum, czyli Remontowa Shipbuilding. Przypomnijmy, że kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł.

Zgodnie z harmonogramem budowa okrętów rozpocznie się w 2023 r.

- Ogromnie się cieszę, że firma Babcock została wskazana jako dostawca projektu platformy okrętowej i partner technologiczny dla Polski, a nasza fregata Arrowhead 140 została wybrana do zrealizowania polskiego programu Miecznik. Jej adaptowalność i szerokie możliwości oznaczają, że możemy dostosować projekt do potrzeb Marynarki Wojennej RP. Fregata Arrowhead 140 napędzana jest innowacjami i oparta na wieloletnim doświadczeniu w projektowaniu i budowie okrętów, a u jej podstaw leżą brytyjski kunszt i myśl inżynieryjna. Przede wszystkim jednak cieszymy się na współpracę z Polską, która rozwija i zwiększa swoje zdolności w przemyśle stoczniowym, tworząc przy okazji realne korzyści społeczne i ekonomiczne w kraju. Oprócz dostarczenia najwyższej klasy fregaty, która znacząco przyczyni się do pozyskania suwerennych zdolności obronnych Polski, jest to również dowód na nasze znaczące zaangażowanie w nawiązanie długoterminowego partnerstwa przemysłowego pomiędzy Wielką Brytanią a Polską - powiedział David Lockwood, dyrektor generalny Babcock.
Konsorcjum PGZ-Miecznik zawarło umowy o współpracy strategicznej z dostawcami pierwszego wyboru - firmami Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.

- Porozumienia, jakie dotychczas zawarliśmy z kluczowymi dostawcami projektu nowych fregat dla naszej Marynarki Wojennej, jak i kluczowych komponentów systemu walki, w tym obrony przeciwlotniczej, gwarantują, że okręty powstaną w Polsce - zostaną wyposażone i uzbrojone. Będą reprezentować interesy naszego państwa na morzach i oceanach - powiedział Sebastian Chwałek, prezes zarządu PGZ.
Firma Babcock dostarczy projekt platformy okrętu AH140 oraz szeroki zakres wiedzy i technologii pozwalający na budowę jednostek w PGZ Stoczni Wojennej oraz Remontowej Shipbuilding. Natomiast Thales - odpowiadający za obszar Zintegrowanego Systemu Walki (ZSW) - oraz MBDA - które dostarczy systemy obrony przeciwlotniczej - współpracować będą z PGZ Stocznią Wojenną i OBR CTM, które wskazane zostało jako centrum kompetencji dla tych dwóch, kluczowych dla projektowania, budowy oraz obsługi cyklu życia nowych fregat MW RP partnerów zagranicznych.
VIK

Miejsca

Opinie (198) 6 zablokowanych

  • Polacy

    Polacy niech buduja i proektuja ptrafia to robic

    • 0 1

  • chyba juz nie zdazycie. Rakiety z Kaliningradu beda szybsze , a beda jak tylko NATO sie wtraci ,to pewne

    I setki komandorow chwyci swe napompowane emeryturki i bedzie umykac. Zacofani jestescie 100 lat za wszystkimi. Teraz to sibie mozecie..pomarzyc o flocie...mieliscie, rozpier ,to teraz czapki wam zostaly i orkiestra

    • 7 4

  • Budujemy

    To oczywiste ze my Polacy to musimy budowac bo przeciez przy jednej budowanej fregacie musi sie dorobic 3ech prezesow i ze 2uch kierownikow projektu a to ze calosc sie opózni i koszty wzrosną jak za lotniskowiec to nie istotne armia płaci

    • 6 0

  • Hmmm, (1)

    Czyli pierwszy okręt otrzymamy 6 lat po wojnie. Nie jest tak źle. Tylko proszę kupcie do tych fregat uzbrojenie. I dodatkowo jedna wyrzutnię rakiet przeciwlotniczych by ja zamontować na Ślązaku.

    • 72 10

    • Nie da się bo śruby nie pasują, a lewoskrętny wir czasoprzestrzeni odkręca inne śruby.

      • 2 2

  • Lepiej w lotnictwo iść

    • 2 0

  • A gdzie ankieta?

    "Czy wierzysz w realizację programu miecznik?
    a- tak
    b- nie
    c- hahahaha..."

    • 7 0

  • Super kabaretową decyzja jak to w PiS.

    A to pis-logika ostatni okręt podwodny nonstop w remoncie to kupujemy fregaty,a kadry podwodniaków zatrudnimy w kabarecie czy wyślemy na wysoko płatne emerytury?

    • 2 1

  • Bajabongo

    Każdy wie ,że UK jest poza UE ,więc jest konkurentem UE .Niemcy odbierają 70 procent polskiego eksportu a nie Brytyjczycy ,więc wybór brytyjskiej oferty to sabotaż .Wybór oferty hiszpańskiej czy francuskiej też byłby dobrym wyborem

    • 6 4

  • UK konkuruje z UE z polskimi miejscami pracy .

    Dlaczego więc PiS wybrał UK ?

    • 3 2

  • Zobaczymy co dalej.

    UK to konkurent UE ,nie daje się konkurencji szansy.Oni.nie zrobią podobnie,nie dadzą licencji na modernizację swoich czołgów dla Polski.jak Niemcy na Leo czy inne projekty.To błąd ..

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane