• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt Miecznik. MON wybrało Brytyjczyków

VIK
4 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł.

Brytyjczycy będą partnerami Polskiej Grupy Zbrojeniowej przy budowie fregat Miecznik - poinformowało w piątek MON. Pierwszy okręt ma zostać zbudowany do czerwca 2028 r., drugi do 2033, trzeci nie później niż w sierpniu 2034 r.



- Brytyjczycy będą partnerami PGZ przy budowie wielozadaniowych fregat w programie Miecznik. PGZ zawarł dziś stosowne umowy o współpracy strategicznej. To ważny etap dla modernizacji Marynarki Wojennej RP - przekazał resort na Twitterze.
Potencjalnymi dostawcami były Babcock z Wielkiej Brytanii i thyssenkrupp Marine Systems z Niemiec. Na wcześniejszym etapie w postępowaniu uczestniczyła także hiszpańska grupa Navantia.

Projekt realizuje Polska Grupa Zbrojeniowa, czyli PGZ Stocznia Wojenna wraz z partnerem w konsorcjum, czyli Remontowa Shipbuilding. Przypomnijmy, że kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł.

Zgodnie z harmonogramem budowa okrętów rozpocznie się w 2023 r.

- Ogromnie się cieszę, że firma Babcock została wskazana jako dostawca projektu platformy okrętowej i partner technologiczny dla Polski, a nasza fregata Arrowhead 140 została wybrana do zrealizowania polskiego programu Miecznik. Jej adaptowalność i szerokie możliwości oznaczają, że możemy dostosować projekt do potrzeb Marynarki Wojennej RP. Fregata Arrowhead 140 napędzana jest innowacjami i oparta na wieloletnim doświadczeniu w projektowaniu i budowie okrętów, a u jej podstaw leżą brytyjski kunszt i myśl inżynieryjna. Przede wszystkim jednak cieszymy się na współpracę z Polską, która rozwija i zwiększa swoje zdolności w przemyśle stoczniowym, tworząc przy okazji realne korzyści społeczne i ekonomiczne w kraju. Oprócz dostarczenia najwyższej klasy fregaty, która znacząco przyczyni się do pozyskania suwerennych zdolności obronnych Polski, jest to również dowód na nasze znaczące zaangażowanie w nawiązanie długoterminowego partnerstwa przemysłowego pomiędzy Wielką Brytanią a Polską - powiedział David Lockwood, dyrektor generalny Babcock.
Konsorcjum PGZ-Miecznik zawarło umowy o współpracy strategicznej z dostawcami pierwszego wyboru - firmami Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.

- Porozumienia, jakie dotychczas zawarliśmy z kluczowymi dostawcami projektu nowych fregat dla naszej Marynarki Wojennej, jak i kluczowych komponentów systemu walki, w tym obrony przeciwlotniczej, gwarantują, że okręty powstaną w Polsce - zostaną wyposażone i uzbrojone. Będą reprezentować interesy naszego państwa na morzach i oceanach - powiedział Sebastian Chwałek, prezes zarządu PGZ.
Firma Babcock dostarczy projekt platformy okrętu AH140 oraz szeroki zakres wiedzy i technologii pozwalający na budowę jednostek w PGZ Stoczni Wojennej oraz Remontowej Shipbuilding. Natomiast Thales - odpowiadający za obszar Zintegrowanego Systemu Walki (ZSW) - oraz MBDA - które dostarczy systemy obrony przeciwlotniczej - współpracować będą z PGZ Stocznią Wojenną i OBR CTM, które wskazane zostało jako centrum kompetencji dla tych dwóch, kluczowych dla projektowania, budowy oraz obsługi cyklu życia nowych fregat MW RP partnerów zagranicznych.
VIK

Miejsca

Opinie (198) 6 zablokowanych

  • Niestety, nie widzę dla nas ratunku

    Przez 30 lat transformacji ustrojowej, jako społeczność, nauczyliśmy się tylko gadać i tworzyć kolejne plany, które następne ekipy rządzące wycofują i po kolejnych konsultacjach rozpoczynają wdrażanie własnych, które z kolei po niedługim czasie dzielą los poprzedniczek. Dowodów oczywiście nie ma żadnych, ale przykładając miarę cytatu "po owocach ich poznacie" można założyć, że nasze państwo zinfiltrowane jest do imentu przez służby rosyjskie i niemieckie i każda z nich jest w stanie forsować własne plany, a tylko nasz polski interes zostaje gdzieś daleko w tyle.

    Nie będzie nic z planów tego czy innych okrętów. Setki milionów zostaną wydane na analizy, projekty i zbędne konsultacje podczas kiedy na końcu okaże się że i tak nic z tego nie wyjdzie, bo cośtam. Jesteśmy krajem słomianych inwestycji o aspiracjach mocarstwowych (haha, jak to żenująco brzmi, choć faktycznie historia pokazuje że w przeszłości mieliśmy sporo do powiedzenia w tej sprawie), jednak lata okupacji hitlerowskiej a później sowieckiej doprowadziły do wytrzebienia rzeczywistej tkanki narodu, w miejsce której powstała "inteligencja" z charakterystyczną cechą rozmywania wszystkiego w wiecznych dysputach.

    Najlepiej dajmy sobie spokój. Poza wyjątkami myślących jednostek, cała reszta społeczeństwa to dające się kanalizować w plemiennych animozjach stado baranów, które pomimo wielkiego serca - co dobitnie pokazuje sytuacja z pomocą dla Ukraińców, do konstruktywnego działania zdolności nie ma żadnych. Zapewne przy wydatnym udziale służb obcych mocarstw które od 89 roku poukładały sobie nasze "elity" polityczne według własnych wymagań.

    Przez 20 lat Polski międzywojennej udało się zbudować port w Gdyni oraz COP. Teraz przez lat ~30 tylko gadamy i kłócimy się pomiędzy sobą, a w sytuacji jak teraz, gdy wojna niemal puka do naszych drzwi budzimy się z letargu że "kurka, mało czasu na jakiekolwiek działania". To może dajmy sobie spokój i wybierzmy, czy chcemy pod parasol sowiecki, czy może jednak Niemiec?

    • 6 0

  • Kupimy fregaty

    Czytam, że nie kupimy fregat, tylko jakieś platformy, udziały w budowie etc.
    Tytuł z propagandy sukcesu Gierka, tfu Dudy!

    • 3 1

  • Z Żoliborza do Moskwy poszedł meldunek o wykonaniu zadania (2)

    12 lat budowy i miliardy w błoto. Droga do kontroli polskiego wybrzeża otwarta!

    • 4 4

    • (1)

      Ty najpierw zajmij się tymi rurociągami przyjaźni między niemcami i rosja którymi płynie krew, w końcu na nich głosowałeś a skoro tak to je popierales. :) Wtedy dopiero będziesz miał prawo się wypowiadać o PiS i ich projektach.:)

      • 1 1

      • przyjazn do plocka pompuje?da pompuje!!!,a nordy strymy zakolkowane!!!

        • 2 0

  • Słucham kiedy !!!!!!!!!!!!

    • 1 0

  • Okręty

    Czyli za 6 lat pierwszy okręt no super

    • 2 0

  • witam

    czemu nie kupimy niszczycieli

    • 0 0

  • okrety?brytyjskie,wegiel?ausralia. widzimy kierunek?Polout!!!

    • 2 0

  • "napędzana jest innowacjami" no co za tekst hehehehe

    szkoda, że nie jest napędzana dobrymi chęciami

    • 2 0

  • no prosze,ratujmy polskie stocznie!!!!byla propzycja,byla cena,fregaty byly na deskach projektowych ibyl termin dostawy,gwarancja tez byla,remontowa!!,tylko budowac,stepka tez jest!!!

    • 1 0

  • To już nie państwowe a nawet polskie, prywatne stocznie ,..

    To już nie państwowe czy nawet polskie, prywatne tylko zachodnie stocznie mają nam budować czy to lenno za iluzoryczne gwarancje dotyczące bezpieczeństwa,..???

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane