• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fińska stocznia buduje dla Urzędu Morskiego

VIK
22 września 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (116)

Zwodowano statek specjalistyczny, który zasili flotę Urzędu Morskiego w Gdyni. Jednostka jest budowana przez fińską stocznię Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracuje z firmami z Holandii.



Pogłębiarka dedykowana jest nowej ponad dwudziestokilometrowej drodze wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską i powstaje w ramach programu wieloletniego, na podstawie którego realizowana jest cała inwestycja. Wykorzystywana będzie również do obsługi i utrzymania torów podejściowych do portów morskich do 18 m.

Patrolowiec w Gdańsku, pozew w sądzie Patrolowiec w Gdańsku, pozew w sądzie

- Pod koniec października 2022 r. miała miejsce uroczystość położenia stępki, a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybraliśmy imię URSA, została zwodowana. Zaawansowanie prac aktualnie wynosi ponad 70 proc. Jednostka eksploatacyjnie powinna dołączyć do naszej floty do końca pierwszego kwartału 2024 r. - powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.


Statek będzie miał 62 m (z wyłączeniem połączenia dziobowego) długości i 12 m szerokości.

Umowa zakłada zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł. Kontrakt obejmuje także dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki.
VIK

Miejsca

Opinie (116) 3 zablokowane

  • Tak dzięki PiS polskie stocznie powstały z kolan... (3)

    • 29 26

    • Chyba fińskie w tym przypadku:)

      • 6 2

    • i ta prężnie działajca w radomiu dzięki lotnisku i bliskości cpk - pełen sukces - łatwo tam dojedziesz autostradą a9 A 10 I A16 lub koleją dużych prędkości

      • 13 8

    • możesz sobie ironizować, ale dzięki akcji zmuszającej (?) Synergię do oddania "jądra" Stoczni Gdańskiej

      PAR mógł je oddać Duńczykom...

      A ci nawet dźwigi odmalowują...
      No, niesłychane...

      • 1 0

  • Pamiętam jak były premier Polski bez mrugnięcia okiem zamknął stocznie w Gdyni i Szczecinie (9)

    Stoczniowców wysłał na kurs psi fryzjerów. Teraz statki budują nam Finowie.

    • 23 12

    • promy budują Polacy w Szczecinie, już zbudowali stępkę 8 lat temu

      • 7 6

    • Rùsz deklem (6)

      Bo niechcial dopłacać 5oo milionów rocznie

      • 4 6

      • Za Platformy nic się nie opłacało (3)

        Sprzedali nawet polskie nagrania i kolejkę na Kasprowy

        • 6 6

        • Teraz wszystko się opłaca.

          Tylko że są 2 bilony długu. Ale co tam ile jeszcze karzeł pociągnie?

          • 5 5

        • Tego pisbolce nie naPiSzą (1)

          "Kto zmusił PKP S.A. do wyprzedawania spółek w tym do "haniebnej prywatyzacji" PKP Energetyki, Polskich Kolei Linowych, PKP Cargo i TK Telekom? Sejm!

          "Za ustawą o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP przyjętą 8 września 2000 r. głosował Jarosław Kaczyński z całym swoim klubem ROP-PC. Ciekawostka: SLD i PSL głosowały przeciw. Ustawę poparł też ówczesny rząd w którym ministrem sprawiedliwości był Lech Kaczyński"

          • 3 2

          • a kto im to przygotował?

            "eksperci" z UW.

            • 1 0

      • dopłacił tak, czy tak...

        chytry i chciwy dwa razy płaci...

        • 1 0

      • Za to zapłacił miliard Misiakowi, senatorowi z PO

        za rozgonienie towarzystwa i kursy na fryzjera...

        • 0 0

    • Premier Jarozbaw

      " Nie będę premierem, gdy mój brat będzie prezydentem."

      • 1 1

  • (1)

    Remontowa potrafi takie rzeczy pod klucz budowac,chyba ze wodowanie zawazylo.

    • 13 0

    • może i potrafi...

      Ale trzeba mieć moce przerobowe...

      • 2 0

  • bardzo dobrze, że nie budują tego polskie stocznie

    po co nam stocznie skoro są w Niemczech i w Finlandii?

    • 9 17

  • Zliwidowali (31)

    PO zlikwidowało Polski przemysł stoczniowy dzięki temu niemiecki stracił konkurencję. Teraz statki musimy kupować za granicą echh takie to były ich rządy

    • 95 142

    • (9)

      juz nudzi mnie to,ale,Polnocna upadla za rzadow AWS,Parnica upadla za PiS w roku 2006,Gdynia,Gdansk,Szczecin dokumenty upadlosciowe zlozyly tez w roku 2006.

      • 38 15

      • Bzdury (6)

        Szczecin i Gdynię zamknęła platforma w 2011 roku

        • 16 32

        • (5)

          pisze wyraznie,,dokumenty upadloscowe zlozono w 2006roku",a upadlosc sie stala w 2008,rzad Tuska probowal ratowac ale nie bylo juz czego!,ale do reszty zgoda!.

          • 29 10

          • w uzupelnieniu,8 listopada 2008roku Smolinski Kazmirz zgasil swaiatlo w Stoczni Gdynia.

            • 15 3

          • No tak, próbował ratować znalazł inwestora z Kataru (3)

            • 5 5

            • (1)

              dobrze piszesz,,probowal" rok 2011,za to polecial minister Grad,ale jeszcze wczesniej skarb panstwa probowal ale suma byla zbyt wielka do pompowania i na te srodki juz unia sie nie zgodzila.jestam ciekaw kiedy unia zablokuje srodki dla rolnikow za embargo na ukrainskie zboze.skresl slow pare o ,,cegielkach zdeponowanych u Rydzyka

              • 7 3

              • a dlaczego usiłujesz zmusić Polskę do kupowania ukraińskiego zboża?

                Polska jest rolniczym krajem i otwieranie rynku pod wpływem ideologii jest słabym podejściem.
                Przecież nikt nie zabrania tranzytu, problem jest w tym, że nie dysponujemy odpowiednimi środkami.
                Ukraina nie była dotychczas zainteresowana takim kierunkiem, a w Polsce kolesie nie mogli się dogadać, kto ma zarabiać na szerokich torach i środlądowych "suchych" portach. Do tego "specyfika" działalności na tym styku...
                Unia obecnie deklaruje chęć stworzenia korytarzy transportowych przez teren Polski. Po deklarowanych pomysłach od razu widać, jakie lobby się odezwało...
                Warszawsko - samochodowe.

                • 1 1

            • to nie jest kwestia jednej daty, czy siły

              takich prób czy podejść było wiele począwszy od lat '90.
              Problem w tym, że skala tego biznesu przerosła ówczesne (elity?) kadry zarządcze (obecne też).
              Bo bardziej na wyobraźnię działała ilość pieniądza i wartość majątku niż to, co z niego można wytworzyć.
              Stąd potężna korupcja na zapleczu i usilne próby uszczknięcia czegoś ze zdychającego woła.

              Począwszy od "stoczniowego geniusza", prezesa Gdyni, który po przejęciu Gdańska (stoczni) stworzył patologiczny układ skutkujący eksplozją deweloperki na terenach stoczni...
              A działalność stoczniowa wylądowała w krzaczorach na Stogach i innych zakamarkach ujścia Wisły. Byle był dostęp do wody i trochę placu z dojazdem...

              Na "resztkach", które Synergia zostawiła sobie do końca, uruchomiono produkcję stoczniową.
              Znowu można patrzeć na "taniec żurawi", niedawno widać było ustawianie sekcji na dwa dźwigi.
              Ale to nie polskie głowy to spowodowały.
              Bo ręce i głowy do produkcji są, ale w zarządzania to bardzo słabo...

              • 1 0

      • Temat dla gościa wyżej. Ale ja się już niczemu nie dziwię. TVP zniszczyła myślenie i pamięć ,wielu ludziom!!! (1)

        • 25 11

        • I niszczzy

          • 3 2

    • (1)

      Jak się nie znasz to nie pisz głupot, stocznie w Niemczech ledwo dyszą, nie są w stanie niczego zbudować

      • 14 11

      • Ale w TVPiS nie podajo

        • 2 2

    • (1)

      To obecny rząd wybrał stocznie w Finlandii...mógł np grupę remontowa. Ci którzy najwiecej mówią o "wstawaniu z kolan" polskiego przemysłu wybrali stocznie za granicą choc mogli polską bo sa odpowiedni producenci

      • 28 5

      • Grupa Remontowa jest zajęta ratowaniem kontraktów po powstałej z kolan stoczni szczecińskiej

        • 18 4

    • Zastanów się ,co ty mówisz!!

      • 1 2

    • (2)

      Gydanytz, jak sie chcesz wypowiadac to zapoznaj sie z faktami a nie szerz tepej pisowskiej propagandy. Przypomnij kto sprzedal Stocznie Gdanska ukrainskiemu oligarsze, ktory ja skutecznie rozlozyl.

      • 17 5

      • I kogo wpakowali do zarządu

        Nie wspominam już, jak to zapach pecunii przyćmił smród północnokoreańskich niewolnik.... wróć, pracowników. Jak widać polityka imigracyjna wykuwała się w trudzie z 15 lat

        • 10 5

      • trudno bardziej rozłożyć trupa...

        Przynajmniej mu się sprzedać udało.
        Od Tuska nikt nie chciał kupić, nawet za "złotówkę Lewandowskiego". Business wie, z kim można stracić a z kim lepiej nie zyskiwać... Trzeba wiedzieć, jakie miny na business czekały w Gdańsku. I zostały one założone znacznie wcześniej, "na przełomie wieków".

        W tym samym czasie Niemcy oddali wschodnie stocznie Rosjanom. Z podobnym skutkiem... To nie jest łatwy kawałek chleba, szczególnie gdy zbyt wielu się przy nim kręci i chce żyć z pracy i pomysłów innych...

        • 2 0

    • (1)

      Stocznie Gdańska zlikwidował Jaworski z PIS

      • 22 9

      • w nagrodę za to dostał kolejno kilka posad prezesów krajowych spółek a teraz będzie kandydował na posła z Gdańska. Na banerach kolejno: wiara, rodzina... To może jakaś fucha w kurii by się też znalazła

        • 7 2

    • Dlaczego PiS nie odbudował (1)

      Miał 8 lat

      • 15 5

      • budowanie to znacznie trudniejsze zadanie niż burzenie

        tutaj symetrii też nie znajdziesz...

        • 1 0

    • A PIS likwiduje male firmy drastycznie podnosząc im składki zdrowotne. (2)

      To jest 1000 razy gorsze.

      • 14 3

      • Klasę średnią trzeba zniszczyć (1)

        Partia i proletariat

        • 4 2

        • niszczyć przez podniesienie poziomu stanu zdrowia

          ciekawe...

          Do jakiej klasy zwykle zaliczani są lekarze?
          To w końcu się ich niszczy, czy dofinansowuje?

          • 0 0

    • PiS likwidowalo stocznie i kopalnie... ostania to ta w Swinoujsciu

      • 6 3

    • Daj spokój

      Nawet jak ci płacą za te kocopały to wacek więdnie jak się to czyta. Idź obczaj dzidę kaczora albo jego pupili i nie truj

      • 0 4

    • PiS stocznie likwidował. (1)

      A co takiego w tych Niemczech budują co by mogli w Polsce?

      • 0 1

      • np. wycieczkowce dla Chin

        A raczej Chińczycy budują je dla siebie w niemieckich stoczniach.
        Po co ciągnąć drewno do lasu.

        Covid i recesja w tym namieszały, ale Chińczycy nadal lubią polarne wycieczki.

        • 1 0

    • Pierdoły (1)

      Zamkniete zostały nierantowne zakłady, ale nikt nie zlikwidował przemysłu. Od lat działa grupa Remontowa (stocznia remontowa i stocznia RSB), w Gdyni jest Crist, Nauta, Stocznia Wojenna, Marine Projects na Przeróbce i Wisła na Górkach Zachodnich. Tymczasem patriotyczne i prawdziwie polskie rządy PiS oddały budowę okrętu dla Straży Granicznej do Francji, pogłebiarki do Finlandii, flagowy projekt, który zaczął się od sławetnej stępki jest realizowany w PL, ale statek będzie pływał pod obcą banderą.

      • 0 1

      • z całym szacunkiem dla chęci i podejmowanych działań

        To jednak nie ta skala...
        Przemysł został zniszczony, bo zawalił się cały łańcuch kooperacji. Nie byly zamykane zakłady nierentowne, a wszystko jak leci. Na dodatek ze złą wolą i intencjami. W Gdańsku szczególnie jest to widoczne, bo po zmianie właściciela, automagicznie ożyły wszystkie pochylnie...
        Że prywatny? Szczerze wątpię... Po prostu znający się na rzeczy.

        Z działki związanej z tematem artykuły. Onegdaj wszystkie porty w Polsce były obsługiwane przez jedną firmę. Od Tolkmicka, po Świnoujście krzątały się niewielkie jednostki w charakterystycznych barwach. Została sprywatyzowana jakieś 20 lat temu. Jakoś nie widać eksplozji przedsiębiorczości, innowacji i inwestycji a żółto-zielone stateczki stoją w większości na sznurku przy moście Siennickim. Ostatnio deweloperzy zaczęli się tam intensywniej kręcić... Nie mówię tu o zadaniach dla dużych portów, bo te obecnie załatwiają potentaci w kilka tygodni sprzętem 10-20 razy większym niż pogierkowskie szalandy. Ale Port Północny zbudowały...

        Istnieją jakieś wyspy kompetencji, ale trudno nazwać to przemysłem. Może też jest trochę zaniedbana komunikacja?
        Bo raczej więcej się obecnie dzieje w dawnej Stoczni Gdańskiej, gdzie na tle "tańca żurawi" fotografują się tłumy imprezowiczów.
        Kasa może by i się znalazła, ale na drodze do niej jest wielu chętnych.
        Raczej zadania nie szukają wykonawców a odwrotnie.
        A Pomorze ma fatalny marketing...

        • 0 0

  • (4)

    MS powinien zbudować. Pieniądze by zostały przynajmniej u nas w kraju a i praca by jeszcze była.

    • 35 6

    • Mało znasz

      • 2 0

    • Tusk polikwidował

      • 0 5

    • Kaczor sprzedał

      • 4 0

    • A złóżyli ofertę?

      • 1 0

  • (3)

    A za pół roku sprawa w sądzie, bo stocznia naliczy dodatkowe opłaty a ci we Francji.

    • 8 1

    • Poczytaj

      Było to w kontrakcie (pandemia)

      • 0 2

    • Francuzi mają słabe stocznie (1)

      Słabe i wbrew pozorom jest ich mało jak na taką potęgę. Bo co tam jest? Hawr, Dunkierka, no i na południu Marsylia.

      • 2 1

      • A CDA w Saint Nazaire to nie stocznia?

        • 2 0

  • Wszystko kupują u obcych!

    Co z naszym przemysłem? Politycy mają gęby mają napchane frazesami o patriotyźmie, a kasę pchają w kieszenie obcych krajów.

    • 16 3

  • od razu widac (2)

    ladna keja porzadek a nie ten syf u nas

    • 8 5

    • Syf sryf (1)

      Gdzie ty masz u nas syf,byłeś kiedykolwiek na terenie stoczni? Ja syfu nie widzę

      • 0 0

      • był na terenie...

        100czni...

        Stare słowo: "czniać"?

        • 0 0

  • Urząd morski w Niderlandach nie ma żadnej pogłębiarki. (6)

    Wszystkie prace na zlecenie urzędu wykonują firmy prywatne. A nas stać. Po pańsku państwowe pieniądze, niska efektywność i może ze dwa związki zawodowe. Jeszcze państwowa stocznia i czy się stoi czy się leży dycha tys się należy.

    • 39 22

    • Przez mgłę jakby ale

      Już to widzę jak urzędnicy bagrują.

      • 4 2

    • pociotek urzednika panstwowego ma firme.

      • 1 2

    • To nie UM zamówił tylko przedstawiciel obecnego rządu !

      • 0 3

    • Holendrzy nie mają zatargów granicznych. (1)

      Niemcy nie uznają polskiej granicy morskiej i nie raz przeganiali prywatne pogłębiarki działające na rzecz Polski. Będzie pogłębiarka państwowej instytucji - nie będzie już podobnych sytuacji.

      • 1 0

      • Ostro

        Niemiec Hageman przegonił polskie pogłębiarki z Zalewu wiślanego ze względu na zatargi graniczne?

        • 0 3

    • PRCiP zostało sprywatyzowane jakieś 20 lat temu...

      I to w dość dziwnych okolicznościach.
      Jakoś nie widzę eksplozji przedsiębiorczości ani inwestycji.
      Za to coś ostatnio w okolicach Przetocznej aktywizują się deweloperzy...

      Co ciekawsze, potentat w tej branży nie ma nawet dostępu do morza (Luksenburg).
      Za to ich jednostki mają tonaż 10-20x większy, niż pogierkowski sprzęt PRC...
      Czasami widzimy je na robocie w Gdańsku i Gdyni...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane